• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Johe

Omega
Inget recept idag, men en reflektion... Jag åt "vegetariska pannbiffar" med bakad kulpotatis, löksås och saltgurka idag. Smakade riktigt bra och var väldigt uppskattade av samtliga som deltog under lunchen. Jag tycker det är bra med vegetariska alternativ för att få köttätare att prova vegetariskt. Framför allt för att få upp ögonen för att man kan bli mätt även av vegetarisk mat. Men samtidigt tycker jag som inte är köttätare att det ibland blir lite osmakligt med vegetariska köttalternativ. Förra veckan åt jag en vegetarisk "chili sin carne" med något "pulled" som var väldigt likt grytbitar i både smak och konsistens, jag vart tvungen att gå tillbaka och få bekräftat att det var vegetariskt. -Varför använde ni inte bönor istället frågade jag? "Då är det ju bara vegetarianer som vill ha det, var svaret". Med det sagt tycker jag fortfarande det är bra med köttalternativ så man kan testa sig fram hemma, men inte på restaurang, det är ju liksom inte som att jag helst vill ha mat som smakar kött men inte är det.

Håller helt med om detta. Innan jag blev vegetarian (10 år sedan) hade jag egentligen inget emot kött, men nu blir jag äcklad av tanken. Fick lite av den upplevelsen när jag testade Beyond Burger på Phil's, för köttlikt och inget jag kommer äta igen. Men för att få fler köttätare att stå över köttet är det ju perfekt!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Inget recept idag, men en reflektion... Jag åt "vegetariska pannbiffar" med bakad kulpotatis, löksås och saltgurka idag. Smakade riktigt bra och var väldigt uppskattade av samtliga som deltog under lunchen. Jag tycker det är bra med vegetariska alternativ för att få köttätare att prova vegetariskt. Framför allt för att få upp ögonen för att man kan bli mätt även av vegetarisk mat. Men samtidigt tycker jag som inte är köttätare att det ibland blir lite osmakligt med vegetariska köttalternativ. Förra veckan åt jag en vegetarisk "chili sin carne" med något "pulled" som var väldigt likt grytbitar i både smak och konsistens, jag vart tvungen att gå tillbaka och få bekräftat att det var vegetariskt. -Varför använde ni inte bönor istället frågade jag? "Då är det ju bara vegetarianer som vill ha det, var svaret". Med det sagt tycker jag fortfarande det är bra med köttalternativ så man kan testa sig fram hemma, men inte på restaurang, det är ju liksom inte som att jag helst vill ha mat som smakar kött men inte är det.
Har också svårt för denna vurm för halvfabrikat och substitut (vilket jag även tidigare luftat i den här tråden). Äter mestadels köttfritt och har ärligt talat lite svårt att förstå varför födoämnen som känns och smakar som animaliska produkter ska vara en hörnpelare i kosten. Har tidigare efterlyst mat-nörd-mat för veganer men det faller alltid platt, utöver indiskt verkar det vara sojafärs eller krossade tomater med makaroner som gäller.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Har en böngratäng som görs rätt ofta (helt utan köttliknande produkter)
Fräs lök, tärnad morot mjukt.
I med en hackad vitlöksklyfta.
I med vitt vin som får absorberas in i blandningen i ett par minuter.
lägg i grovt strimlad grönkål som får mjukna.
Häll i krossade tomater och stora vita bönor (kokta)
Låt puttra några minuter.
Flytta sen över allt i en ugnsfast form och toppa med mozzarella och riven parmesan.
Gratinera i ugnen till osten smällt och är gyllenbrun.

Servera med vitlöksbröd
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har också svårt för denna vurm för halvfabrikat och substitut (vilket jag även tidigare luftat i den här tråden). Äter mestadels köttfritt och har ärligt talat lite svårt att förstå varför födoämnen som känns och smakar som animaliska produkter ska vara en hörnpelare i kosten. Har tidigare efterlyst mat-nörd-mat för veganer men det faller alltid platt, utöver indiskt verkar det vara sojafärs eller krossade tomater med makaroner som gäller.
Ja, Indier kan dom ;) En annan reflektion jag gjort är att just Indien med världens näst största befolkning äter väldigt mycket vegetariskt, medans Kina med den största befolkningen äter allt som rör sig...
 

Kai

Rolex
20190316_164812.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hello, har missat denna tråden, vegetarian och klockbörd som man är så har jag ett tips på något gott jag åt igår. Vi lagar mest med rena råvaror som bönor, linser, tzai och tofu. Men nu testar vi lite av de nya produkterna som kommit.

http://swedishtemptations.com/#intro

Igår åt vi Bärta som var väldigt gott, kan jag rekomendera!
Gjort på svenska ärtor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det var ett tag sedan jag postade något här, trots att jag äter precis lika ofta som jag bär klocka (eller lägger upp klockbilder ;) ). Det vill säga varje dag :p
Dagens tips är något som går under namnet "linsstroganoff" här hemma. Det tar ungefär 40minuter ifrån att första ingrediensen landat på skärbrädan tills tallriken är på bordet.
För 2 rejäla portioner:
3 morötter /rivs grovt
4-5 vitlökar / hackas grovt
1 gul lök / hackas grovt
1 chili / skivas
1dl röda linser / kokas
1 Haloumi /skivas
2msk dijonsenap
2msk tomatpuré
1burk krossade tomater
2dl grädde
En kruka storbladig persilja / ca 3dl hackad persilja
Salt / Svartpeppar / grillkrydda
IMG_2757.jpg


IMG_2758.jpg

Riv morötter, hacka löken och skiva haloumin. Börja med att ge haloumin en grillyta i pannan och lägg den sedan åt sidan (ska tärnas under tiden löken är i pannan).
IMG_2760.jpg


IMG_2761.jpg

Koka 1dl linser med 2dl vatten på högsta värme samtidig.
Stek löken chili och morot i olja i ca 5 min på hög värme, salta peppra.
Tillsätt tomatpuré, senap och krossade tomater. Om vattnet till linserna har kokat bort, häll i dom i pannan nu.
IMG_2762.jpg

Krydda med grillkrydda, rör om och tillsätt grädden. Smaka av om du vill ha mer senap.
Häll ner den tärnade haloumin och sänk värmen, låt puttra medans persiljan hackas.
IMG_2763.jpg

Tillsätt persiljan och rör runt.
IMG_2764.jpg

Klart att serveras.
Funkar kanon med en surdegsbaguette som bryts och doppas till. Skulle föreslå ett ungt lätt Italienskt vin eller en torr pilsner till.
IMG_2765.jpg

Vill man ha den mild slopar man chilin, vill man ha lite mera drag är en skivad färsk habanero perfekt.
Vill man öka portionsantalet går det bra att bara öka mängden krossade tomater och linser och sedan smaka sig fram.
Trevlig fredag och smaklig spis :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det var ett tag sedan jag postade något här, trots att jag äter precis lika ofta som jag bär klocka (eller lägger upp klockbilder ;) ). Det vill säga varje dag :p
Dagens tips är något som går under namnet "linsstroganoff" här hemma. Det tar ungefär 40minuter ifrån att första ingrediensen landat på skärbrädan tills tallriken är på bordet.
För 2 rejäla portioner:
3 morötter /rivs grovt
4-5 vitlökar / hackas grovt
1 gul lök / hackas grovt
1 chili / skivas
1dl röda linser / kokas
1 Haloumi /skivas
2msk dijonsenap
2msk tomatpuré
1burk krossade tomater
2dl grädde
En kruka storbladig persilja / ca 3dl hackad persilja
Salt / Svartpeppar / grillkrydda
IMG_2757.jpg


IMG_2758.jpg

Riv morötter, hacka löken och skiva haloumin. Börja med att ge haloumin en grillyta i pannan och lägg den sedan åt sidan (ska tärnas under tiden löken är i pannan).
IMG_2760.jpg


IMG_2761.jpg

Koka 1dl linser med 2dl vatten på högsta värme samtidig.
Stek löken chili och morot i olja i ca 5 min på hög värme, salta peppra.
Tillsätt tomatpuré, senap och krossade tomater. Om vattnet till linserna har kokat bort, häll i dom i pannan nu.
IMG_2762.jpg

Krydda med grillkrydda, rör om och tillsätt grädden. Smaka av om du vill ha mer senap.
Häll ner den tärnade haloumin och sänk värmen, låt puttra medans persiljan hackas.
IMG_2763.jpg

Tillsätt persiljan och rör runt.
IMG_2764.jpg

Klart att serveras.
Funkar kanon med en surdegsbaguette som bryts och doppas till. Skulle föreslå ett ungt lätt Italienskt vin eller en torr pilsner till.
IMG_2765.jpg

Vill man ha den mild slopar man chilin, vill man ha lite mera drag är en skivad färsk habanero perfekt.
Vill man öka portionsantalet går det bra att bara öka mängden krossade tomater och linser och sedan smaka sig fram.
Trevlig fredag och smaklig spis :)
Verkar vara grymt gott! Ska genast provas på ungarna. Tack!
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Det var ett tag sedan jag postade något här, trots att jag äter precis lika ofta som jag bär klocka (eller lägger upp klockbilder ;) ). Det vill säga varje dag :p
Dagens tips är något som går under namnet "linsstroganoff" här hemma. Det tar ungefär 40minuter ifrån att första ingrediensen landat på skärbrädan tills tallriken är på bordet.
För 2 rejäla portioner:
3 morötter /rivs grovt
4-5 vitlökar / hackas grovt
1 gul lök / hackas grovt
1 chili / skivas
1dl röda linser / kokas
1 Haloumi /skivas
2msk dijonsenap
2msk tomatpuré
1burk krossade tomater
2dl grädde
En kruka storbladig persilja / ca 3dl hackad persilja
Salt / Svartpeppar / grillkrydda
IMG_2757.jpg


IMG_2758.jpg

Riv morötter, hacka löken och skiva haloumin. Börja med att ge haloumin en grillyta i pannan och lägg den sedan åt sidan (ska tärnas under tiden löken är i pannan).
IMG_2760.jpg


IMG_2761.jpg

Koka 1dl linser med 2dl vatten på högsta värme samtidig.
Stek löken chili och morot i olja i ca 5 min på hög värme, salta peppra.
Tillsätt tomatpuré, senap och krossade tomater. Om vattnet till linserna har kokat bort, häll i dom i pannan nu.
IMG_2762.jpg

Krydda med grillkrydda, rör om och tillsätt grädden. Smaka av om du vill ha mer senap.
Häll ner den tärnade haloumin och sänk värmen, låt puttra medans persiljan hackas.
IMG_2763.jpg

Tillsätt persiljan och rör runt.
IMG_2764.jpg

Klart att serveras.
Funkar kanon med en surdegsbaguette som bryts och doppas till. Skulle föreslå ett ungt lätt Italienskt vin eller en torr pilsner till.
IMG_2765.jpg

Vill man ha den mild slopar man chilin, vill man ha lite mera drag är en skivad färsk habanero perfekt.
Vill man öka portionsantalet går det bra att bara öka mängden krossade tomater och linser och sedan smaka sig fram.
Trevlig fredag och smaklig spis :)
Såg riktigt gott ut. Står och hackar löken nu :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu jävlar kommer ett TV-kock inslag :p
I korthet betyder det att det saknas ruskigt många bilder mellan start och mål :D
Sesam panerade fetaost späckade fröbiffar.
Ingridienserna till 2 pers är:
1dl blandfrö. / Röd quinoa, bovete, hirs, amarant
150g fetaost
2 hackade salladslökar
3 pressade vitlökar
1/2dl hackade sultanrussin
1 kruka hackad bladpersilja
1 ägg
2msk kikärtsmjöl
Naturella Sesamfrön till panering.
Salt, peppar, chili/cayenne
IMG_2799.jpg

Koka 1dl frö i 2dl vatten. Koka 10 min och stäng av plattan, låt stå medans löken, persiljan och russin hackas.
Lägg de hackade ingredienserna och fröblandningen en bunke, smula ner fetaosten och knäck ett ägg över och arbeta in. Salta & peppra och pudra över cayenne (om du som jag gillar lite sting).
Sikta och arbeta in kikärtsmjölet.
Låt blandningen vila 15 minuter i kylen (gör salladen under tiden).
Häll sesamfrö på en flat tallrik, forma biffar i valfri storlek (jag tycker ca 1,5cm i tjocklek är trevligt) och vänd biffarna i sesamfrö.
Stek biffarna på medel hög värme i olja, i mitt fall 8 av 12 på plattan. Då alla ingredienser är klara att äta redan handlar det bara om att få ägget att stelna i biffarna och få en trevlig färg på sesamfröna.
IMG_2800.jpg

Idag blev det sallad på blandade gröna blad och sockerärt, hackade pumpakärnor och hackade cashewnötter.
IMG_2801.jpg

Lite beroende på vilket flyt man har och hur man disponerar sin tid tar det mellan 30-50min ifrån start till mål.
Kör du som jag med chili/cayenne passar ett halvtorrt vitt vin utmärkt, slopar man chilin kommer sötman i russinen fram och ett torrare vin funkar lika bra.
(en trevlig variation på dessa biffar är att ersätta russin med citroncest och fröblandningen med vit quinoa)
Smaklig spis :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lördagssallad de luxe!
Tyvärr blev det inga bilder idag, men en sallad är ju liksom en sallad ;)
Röd quinoa sallad med sötpotatis och chipotledressing 2portioner
Till dressingen behövs:

1dl kallpressad olivolja (eller kallpressad rapsolja av god kvalité).
1citron
2st stora chipotle chili
1msk socker
Till salladen behövs:
2dl röd quinoa
1 förkokt majskolv
1/2 sötpotatis
1dl pumpakärnor
1 gurka
Salt och svartpeppar.
Dressingen: Lägg chipotle-chilin i en skål och slå över kokande vatten så det täcker, låt stå ca 10 min.
Häll oljan i en hög skål/mugg, riv cesten av en citron och låt ligga, pressa ur all saft ur citronen i oljan. Skär av änden på chipotlen och lägg i oljan/citronsaften. Häll i sockret. Kör till en jämn konsistens med mixerstav, tillsätt cesten och salta & peppra. Klart!
Salladen: Koka quinoan på medelhög värme 1 till 2 i saltat vatten tills vätskan är borta. Dela gurkan på längden och kärna ur. Dela igen och skär grova skivor (ca 5mm) och lägg i salladsskål. Rosta pumpakärnorna i torrpanna tills de får färg och börjar "knäppa". Dela sötpotatisen likt gurkan i 4 delar och skiva i samma grovlek, olja och salta, lägg på plåt och rosta 15min i 250C. Skär loss majskornen och rosta med potatisen sista 5 minuterna. Lägg alla ingredienser i salladsskålen och häll över dressingen och blanda. Låt dra 10 min innan servering.
Perfekt matig sallad med både hetta och härlig rökig ton, med trevliga och varierande konsistenser. Lagom mättande om man tänkt sig efterrätt :hungry:
 
Topp