• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Varje måltid behöver inte vara proteinrik.
2g/kg kroppsvikt låter mkt och onödigt.

Angående 2g/kg kan diskuteras på annan plats :). Ex. Gym hardcore. Så jag vill ha det. Och självklart behöver inte alla mål vara proteinrika. Men blir betydligt lättare att komma upp i mängden protein/dag om alla innehåller en vettig källa utav protein. :) easy as that.

Angående 2g/kg kan diskuteras på annan plats :). Ex. Gym hardcore. Så jag vill ha det. Och självklart behöver inte alla mål vara proteinrika. Men blir betydligt lättare att komma upp i mängden protein/dag om alla innehåller en vettig källa utav protein. :) easy as that.
Jag skulle bli ruinerad av att trycka i mig 220g protein varje dag. Men självklart gör ju alla som dom själv vill.
Jag håller mig nog strax under 100 idag.

Tja,

tänkte laga en vegetarisk lasagne imorgon.

någon som har ett bra recept för 8 pers?
Ta ett recept där du byter ut köttfärsen mot quornfärs eller så tar du röda linser istället. Jag kör båda varianterna, men när jag har linser brukar jag även ha riven morot och selleri i. Tänk bara på att inte snåla med kryddorna eller bechamelsåsen ;)

Tja,

tänkte laga en vegetarisk lasagne imorgon.

någon som har ett bra recept för 8 pers?
Vi körde en häromdagen och vi brukar köra två såser. Koka en god tomatsås (Mutti krossade tomater, 2 burkar så får du ut 8 portioner), krydda upp efter smak och kör lite kylskåpsrens på lämpliga grönsaker, vi brukar köra fryst broccoli och lök,men denna gång åkte även en aubergine och lite rivna morötter med. Brynt scharlottenlöksfond (finns på flaska) är ett bra kort för att få upp smakeen. Sås två brukar vi köra 5 dl lätt creme fraiche, en skål frusen hackad spenat och två packet feta. Kör salt och peppar efter smak. Varva såserna med lassagneplattor i en stor eller två mindre formar. Riv på lite ost och skjuts in i ugnen.

Jag har nu sett The Game Changer och undrar vilka genvägar det finns? Helst skulle jag vilja göra blodtester först. Sedan någon rådgivning för att komma igång på riktigt. Sist en enkel vardagsguide typ. Tips?

Jag har nu sett The Game Changer och undrar vilka genvägar det finns? Helst skulle jag vilja göra blodtester först. Sedan någon rådgivning för att komma igång på riktigt. Sist en enkel vardagsguide typ. Tips?
Hahahaha game changer bara bullshit och rent av skit.
Dom använder inga fakta i den filmen. Enbart massa påståenden

Senast ändrad:
Källkritik. Självklart ska man ha varierad kost men game changer är otroligt vinklad.
Vinklad eller ej - det är väl inget negativt med att vilja prova vegetarisk kost?

Hahahaha game changer bara bullshit och rent av skit.
Dom använder inga fakta i den filmen. Enbart massa påståenden
Varför verkar det störa dig så otroligt mycket att Frourez vill ha tips på vegetarisk kost? Vill man testa det är det väl skitbra.

@Frourez Standardtipset för att komma igång brukar vara att sikta in sig på mycket baljväxter, speciellt om du vill käka mycket protein.
Om du bara är ute efter enkel och basic vegetarisk mat så är olika typer av pasta och/eller indisk mat både enkelt och gott. Perfekt för vardagen.
Du känner säkert till https://www.javligtgott.se/ - om inte är det en bra källa för inspiration.

Vinklad eller ej - det är väl inget negativt med att vilja prova vegetarisk kost?

Varför verkar det störa dig så otroligt mycket att Frourez vill ha tips på vegetarisk kost? Vill man testa det är det väl skitbra.

@Frourez Standardtipset för att komma igång brukar vara att sikta in sig på mycket baljväxter, speciellt om du vill käka mycket protein.
Om du bara är ute efter enkel och basic vegetarisk mat så är olika typer av pasta och/eller indisk mat både enkelt och gott. Perfekt för vardagen.
Du känner säkert till https://www.javligtgott.se/ - om inte är det en bra källa för inspiration.

jag äter i princip bara vegetariskt sen ganska länge tillbaka. Men den där filmen är ett skämt, fakta fel och en massa hittepå

Jag får känslan av att du vill byta kost av hälsoskäl, då kanske du kan konsultera en kostrådgivare eller din husläkare?

jag äter i princip bara vegetariskt sen ganska länge tillbaka. Men den där filmen är ett skämt, fakta fel och en massa hittepå
Utan att lägga någon värdering kring om filmen har faktafel eller saknar referensdata tycker jag det är bra att belysa att man faktiskt får i sig protein i tillräckliga mängder utan kött, om man äter en bra varierad vegetarisk kost. Det främsta argumentet jag möter i vardagen är just att man tror att man inte får i sig protein. Nu är inte jag någon missionär som vill frälsa köttätare, jag äter det jag uppenbart mår bra av. Under en diskussion vid middagsbordet med släkt och bekanta där jag och frun var ensamma att inte äta kött fick jag höra en rolig reflektion av min före detta svåger. Han tjej sa "-man kanske inte behöver äta så mycket kött hela tiden" varpå han svarar "-nej, inte alls vad det verkar, man är lurad...".

Jag får känslan av att du vill byta kost av hälsoskäl, då kanske du kan konsultera en kostrådgivare eller din husläkare?
Nått i den stilen ja. Var ju väldigt lockande när man såg hur idrottarna tog nästa steg bara med ändrad kost. Har ganska dålig blodcirkulation enligt mig själv och skulle jag märka skillnad är det 100% värt ett byte.

Nått i den stilen ja. Var ju väldigt lockande när man såg hur idrottarna tog nästa steg bara med ändrad kost. Har ganska dålig blodcirkulation enligt mig själv och skulle jag märka skillnad är det 100% värt ett byte.
Jag började med att bestämt byta kött mot fisk på lunchen under arbetstid. Samma sak när jag var på restaurang i olika sammanhang, jag valde alltid fisk över kött. Jag märkte redan första veckan att jag inte hade samma trötthet och dåsighet som jag tidigare känt de närmsta timmarna efter lunchen. Gillar man inte fisk kan man ju börja med att bara halvera köttet på lunchen. Istället för 3potatisar och en pannbiff tar man 4potatisar och en halv pannbiff och mer sallad än tidigare. Var man till slut landar beror ju på vad man gillar för smaker, jag som gillar stark och kryddig mat äter mycket Indiskt, men även Italienska köket har mycket vegetariskt i pasta och risotto väg. Frun som aldrig ätit kött var helt ovetandes om Svensk husmanskost, något som nu är en favorit i vegetarisk tappning. Kroppkakor med lök, riven svamp och kryddor, Bönbiffar med potatis och löksås osv. Men en kostrådgivare är säkert bra att samråda med :)

Utan att lägga någon värdering kring om filmen har faktafel eller saknar referensdata tycker jag det är bra att belysa att man faktiskt får i sig protein i tillräckliga mängder utan kött, om man äter en bra varierad vegetarisk kost. Det främsta argumentet jag möter i vardagen är just att man tror att man inte får i sig protein. Nu är inte jag någon missionär som vill frälsa köttätare, jag äter det jag uppenbart mår bra av. Under en diskussion vid middagsbordet med släkt och bekanta där jag och frun var ensamma att inte äta kött fick jag höra en rolig reflektion av min före detta svåger. Han tjej sa "-man kanske inte behöver äta så mycket kött hela tiden" varpå han svarar "-nej, inte alls vad det verkar, man är lurad...".
Men det finns liksom ingen forskare som någonsin har sagt att det är svårt att få i sig protein via en vegetarisk kost. Det har varit känt väldigt länge att man faktiskt får i sig rätt mängd protein ändå.
Den belyser liksom problem som inte finns m, med ett hittepå scenario redan från början.

men antar att denna dokumentär är till för folk som tar sin info från olika blogg och Instagram inlägg

Men det finns liksom ingen forskare som någonsin har sagt att det är svårt att få i sig protein via en vegetarisk kost. Det har varit känt väldigt länge att man faktiskt får i sig rätt mängd protein ändå.
Den belyser liksom problem som inte finns m, med ett hittepå scenario redan från början.

men antar att denna dokumentär är till för folk som tar sin info från olika blogg och Instagram inlägg
Jag tycker att dokumentären är bra för att den riktar sig till män och speciellt proteinfixerade gymmare. Avlivar myten om hur man får i sig protein, den myt som trots allt finns hos den breda massan.

Dagens tips, och årets första, blir en variant där Sofritto möter Peperonata!
21A509AF-035E-4453-BD32-8F88100E0EF3.jpeg

Sofritto grund för 2 pers:
2 grovt rivna morötter
1 grovt hackad gul lök
2 grovt strimlade selleristjälkar
4 pressade vitlöksklyftor
Allt steks mjuka i olja och saltas och peppras.

Koka 1,5dl beluga linser i 3delar vatten med en buljongtärning i 15 minuter.
Hacka/strimla, en halv grön och en halv röd paprika i liknande storlek som löken och sellerin, finhacka en chili.
Fräs med sofritton någon minut och *slå på lite vitt vin som får koka in.
Tillsätt en matsked starkt paprika pulver (gärna rökt paprikapulver), 2 msk tomatpuré och en burk krossade tomater. Låt puttra på svag värme.
När linserna kokat 15 minuter, slå av vätskan och tillsätt 1/2 dl vitt vin och ett par matskedar honung, rör om och låt stå 10 minuter.
EC642208-A9A8-470C-98E7-CDE0DA5D54E0.jpeg

Häll över linserna i grytan och rör om, klart att serveras! Toppa med rikligt med hackad färsk gräslök och en klick creme fraiche (avstå om du vill ha veganskt).
Smaklig spis :)
*edit

Senast ändrad:
Dalston Junction Curry! 2p
FC61FE05-2D75-42C1-A138-5FB3B32653AE.jpeg

En enkel currygryta som frun och jag åt ofta när vi bodde där. Jag byter indisk paneer mot haloumi.
8FF6A95A-4FBC-49DF-9D81-7A698E2B9E27.jpeg

Ris: 1,5 dl Basmati. Tillsätt Sultanrussin efter eget tycke och smak och 0,5g saffran när vattnet kokat ner så det precis täcker riset, låt koka klart.
Currygrytan: 2-3 vitlöksklyftor, 1 gullök, 1 chili, 100g färsk bladspenat, 200g kikärtor, 400ml kokosmjölk, 10 körsbärstomater, 200g haloumi. 1 1/5 msk stark curry.
Hacka lök och chili och fräs i olja tills löken börjar mjukna. Tillsätt kikärtorna med spadet ur förpackningen. Låt vätskan reduceras innan curryn och spenaten går ner i pannan. Fräs runt tills spenaten mjuknat, tillsätt då kokosmjölken och körsbärstomater som du delat i halvor innan. Tärna haloumin i bitar och häll i grytan. Puttra 10 minuter och klart att servera. Riset bör gått klart samtidigt med att kokosmjölken gick ner och bara stått och väntat. Serveras med lite pressad lime.

Lördagens Italienska...
Färsk pasta, tomatsås med vitlök och parmesan panerad zucchini.
2C351FBF-90C2-4880-AFCC-6C6855FBD10E.jpeg

Skiva zucchini, salta rejält och lägg på en lutande skärbräda att rinna av. Låt den gärna rinna av någon timme innan den paneras.
AE17D0A1-0199-435B-9F22-3192E36C6501.jpeg

Jag kör en vanlig dubbel panering med mjöl, sedan ägg och 1:3 ströbröd/parmesan. Steks i olja. Tomatsås på 1 finhackad gullök, 5 vitlöksklyftor och en ask körsbärstomater. Salta, peppra, oregano och en rejäl nypa socker, 1dl rött vin. Koka 15 minuter, mixa med mixerstav och låt puttra 30 minuter.
3A61D20B-EFC3-4CB2-961F-D3AEA270C829.jpeg

Serveras med färsk pasta.
Trevlig lördag och smaklig spis :)

Bilagor

• 4D141494-8C5B-485C-AB7C-D9CD3673DDB1.jpeg
    4D141494-8C5B-485C-AB7C-D9CD3673DDB1.jpeg
    631.4 KB · Visningar: 2
Coconutterly är bra till skillnad från deras veganka jordnötsglass..

Hur var SIA? Velat prova deras salta karamell ett tag men finner inte..

Kan varmt rekommendera Lily Hannas cookie caramel euphoria.

Var inte direkt imponerad av SIA, har inte köpt hem deras igen.
Lejonet & Björnen har några riktigt bra som är baserade på kokos!

Tillbaka
Topp