• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det förnekar jag inte. Men om man kollar de olika svenska vegangrupperna på facebook, så ser man en hel del villkorslöst hat riktat mot köttätare. Även riktat mot andra veganer, som inte är "lika veganska" som andra, exempelvis genom att inte vara djurrättsaktivister eller liknande.
Vad jag vill komma fram till är att det är påhopp från båda håll, precis som det är mellan höger och vänster politiskt eller mellan olika lagsupportrar inom sport.

För många år sedan blev jag intervjuad i en studie kring bland annat vilka som var vegetarianer. Jag trodde att jag var speciell just för att jag bara är vegetarian, inget mer än så. Inget politiskt. Utan bara plain vego för att jag gillar det. Studien visade dock att jag inte var ett dugg speciell. Jag var som typ 95% av alla andra vegetarianer. Vi skiter dessutom i vad andra äter liksom. Men vi måste av någon märklig anledning försvara och förklara varför vi inte äter kött. Själv brukar jag svara att jag hatar djur och inte ens vill äta de vidriga tingestarna. :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det sagt, så är det faktiskt så att antingen så ÄR man vegetarian och då äter man inte sånt som har ögon. Eller så är man INTE vegetarian och äter sånt som har ögon. Mängden är helt ointressant. ;)
Men, en grej, varför är man vegetarian i stället för vegan? Om man rent moraliskt och känslomässigt kommit fram till att man inte är ok med att döda en annan varelse, låta den hänga så att förruttnelseprocessen bryter ned likstelheten och sedan elda på dess muskler och äta dem, hur kan man då vara ok med att göra klockarmband av skinnet från den tidigare nämnda varelsen?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men, en grej, varför är man vegetarian i stället för vegan? Om man rent moraliskt och känslomässigt kommit fram till att man inte är ok med att döda en annan varelse, låta den hänga så att förruttnelseprocessen bryter ned likstelheten och sedan elda på dess muskler och äta dem, hur kan man då vara ok med att göra klockarmband av skinnet från den tidigare nämnda varelsen?

Varför förutsätter du att det moraliskt/emotionella är den enda anledningen till att man är vegetarian?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Varför förutsätter du att det moraliskt/emotionella är den enda anledningen till att man är vegetarian?
Det gör jag inte, i stort. Det är dock den enda anledningen jag kan tänka mig att vara vegetarian? Annars, om man inte gillar kött alls utom till exempel smörgåsskinka, kan man ju bara vara en person som äter vegetariskt förutom smörgåsskinka tänker jag.

Jag hatar att fråga vegetarianer den här frågan, det är jättekonstigt att be en person att försvara sina vanor så där huxfkux, men varför är du vegetarian?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hatar att fråga vegetarianer den här frågan, det är jättekonstigt att be en person att försvara sina vanor så där huxfkux, men varför är du vegetarian?

För att jag inte gillar att äta kött och av rena hälsoskäl, min kost som vegetarian är hälsosammare än min kost var som icke vegetarian. Jag mår bättre. Typ så.
 

DrKlocka

Audemars
Flickvännen är vegan, så blir en hel del sånt hemma. Kan dela med mig av ett väldigt simpelt recept på bönbiffar:
Ta en burk bönor av valfri sort, mixa till gegga. I med maizena och vätska (vatten/soja/annat) tills det blir en degig konsistens. Krydda efter smak, forma till biffar och stek. Riktigt gott! Funkar till burgare också.
Låter riktigt nice! Ska prova det senare i veckan.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För att jag inte gillar att äta kött och av rena hälsoskäl, min kost som vegetarian är hälsosammare än min kost var som icke vegetarian. Jag mår bättre. Typ så.
Taget & rimligt. "Jag mår bättre" är egentligen det enda ordentliga argumentet för någonting här i världen.
Jag känner mig inte heller ett dugg provocerad av ditt val.
Men, en tanke här (jag är ganska filosofiskt lagd), skulle din hälsosamma kost på något sätt bli sämre om du kanske en gång i månaden åt en köttbit av din favorittyp (om du har någon, och det inte är sämsta skitens tortyrkyckling). Jag tänker att det bli så väldigt kategoriskt att utesluta en hel kategori livsmedel, som att låta bli baljväxter "bara" för att man blir gasig av sockerärter liksom.

OnT: vi äter väldigt mycket vegetariskt, är dock dålig på att prova nya recept, mest beroende på lathet. Enklaste receptet, som även är lätt att lura i barn, är chili sin carne. Stek tärnad aubergine, zucchini och lök, i med krossade tomater och stora vita bönor, krydda med spiskummin, chili och lite kaffe (salt, peppar, citron också så klart). Låt koka ihop. Blanda i rostade kikärter strax innan servering, servera i tortillas med cremé fraiche. Vegankonvertera: stek i olja i stället för smör, använd valfri cremé fraiche-ersättning, ha länk på matlagningsklockan.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag har inte käkat kött å fågel på mer än 20 år, började som en djurrättsgrej, nu tycker jag bara det är äckligt, ungefär som du tycker om att äta hjärna, tarmar eller fårtestiklar?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har inte käkat kött å fågel på mer än 20 år, började som en djurrättsgrej, nu tycker jag bara det är äckligt, ungefär som du tycker om att äta hjärna, tarmar eller fårtestiklar?
Jag äter allt, från djuren vi "västerländska" tycker är rimliga att äta (vilket så klart är hyckleri av mig).
För övrigt tycker jag att man ska ha dödat minst ett djur på nära håll för att ens få äta kött, samt att det inte borde finnas lågpriskött.
 

meo_swe

Audemars
Jag har personligen aldrig stött på nån som ifrågasatt min "passiva veganism". Snarare har folk varit nyfikna på vad vi lagar och så, faktiskt. Tror det är värst på internet, som det brukar vara.
Det kan iofs ha att göra med att min umgängeskrets är folk mellan 19-30 som har haft en liten eller större del i någon typ av "macho-yrke"...
Men det är ganska intressant att man måste försvara sin semi-veganism. Jag älskar att laga mat. När jag träffade min tjej så öppnades en helt ny värld av mat.

Nu när jag kommit hem ska jag mumsa på chokladpraliner tillverkade av mestadels svarta bönor och mörk choklad:)
I sann hippieanda
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det kan iofs ha att göra med att min umgängeskrets är folk mellan 19-30 som har haft en liten eller större del i någon typ av "macho-yrke"...
Men det är ganska intressant att man måste försvara sin semi-veganism. Jag älskar att laga mat. När jag träffade min tjej så öppnades en helt ny värld av mat.

Nu när jag kommit hem ska jag mumsa på chokladpraliner tillverkade av mestadels svarta bönor och mörk choklad:)
I sann hippieanda
Det där med att vara tvungen att försvara vegan"ishmen" måste vara sjukt segt. En massa idiotas som hojtar "Öh, min mat skiter på din!".
 

Psykel

Patek
Det kan iofs ha att göra med att min umgängeskrets är folk mellan 19-30 som har haft en liten eller större del i någon typ av "macho-yrke"...
Men det är ganska intressant att man måste försvara sin semi-veganism. Jag älskar att laga mat. När jag träffade min tjej så öppnades en helt ny värld av mat.

Nu när jag kommit hem ska jag mumsa på chokladpraliner tillverkade av mestadels svarta bönor och mörk choklad:)
I sann hippieanda
Sant, sant. Jag jobbar kommunalt och har inga vänner som känner att dom måste hävda sin manlighet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Taget & rimligt. "Jag mår bättre" är egentligen det enda ordentliga argumentet för någonting här i världen.
Jag känner mig inte heller ett dugg provocerad av ditt val.
Men, en tanke här (jag är ganska filosofiskt lagd), skulle din hälsosamma kost på något sätt bli sämre om du kanske en gång i månaden åt en köttbit av din favorittyp (om du har någon, och det inte är sämsta skitens tortyrkyckling). Jag tänker att det bli så väldigt kategoriskt att utesluta en hel kategori livsmedel, som att låta bli baljväxter "bara" för att man blir gasig av sockerärter liksom.

OnT: vi äter väldigt mycket vegetariskt, är dock dålig på att prova nya recept, mest beroende på lathet. Enklaste receptet, som även är lätt att lura i barn, är chili sin carne. Stek tärnad aubergine, zucchini och lök, i med krossade tomater och stora vita bönor, krydda med spiskummin, chili och lite kaffe (salt, peppar, citron också så klart). Låt koka ihop. Blanda i rostade kikärter strax innan servering, servera i tortillas med cremé fraiche. Vegankonvertera: stek i olja i stället för smör, använd valfri cremé fraiche-ersättning, ha länk på matlagningsklockan.

Jag fattar hur du menar, men eftersom jag inte gillar att äta kött så blir det ju lättare att vara kategorisk och avstå allt kött. Så slipper jag tänka på det. Jag upplever det ju inte heller som besvärligt. Det är lite av ett icke-problem för mig. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag fattar hur du menar, men eftersom jag inte gillar att äta kött så blir det ju lättare att vara kategorisk och avstå allt kött. Så slipper jag tänka på det. Jag upplever det ju inte heller som besvärligt. Det är lite av ett icke-problem för mig. :)

Du är för trevlig och har en för god ton. Hubot?

Fortsätt att äta vad du vill, gäller även alla andra (typ).
 

SSL

Audemars
Senaste linas matkasse.
Kikärtsbiffar, mos, inlagd gurka och rårörda lingon. Smaklig måltid. Tack.
image.jpeg
 
Topp