• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

meo_swe

Audemars
Bra tråd! Frugan har varit vegan i över ett halvår nu och jag skulle också verkligen vilja vara det. Har lite problem med att ställa om bara eftersom jag tycker att det finns dåligt med substitut för en del saker. Men det kanske beror på okunskap från min sida. Ett annat problem jag har dock är att jag verkligen inte tycker om varma grönsaker som t.ex. broccoli och blomkål. Känns som att det ställer till lite problem för min framtida veganism.. :bored:
Vad är det du inte gillar med broccoli? Stek i olja och på med havssalt så är det fantastiskt gott.

Annars finns det bland annat ompf att köpa istället för kött. köp en vegansk kokbok så får du stört massa tips
 
Vad är det du inte gillar med broccoli? Stek i olja och på med havssalt så är det fantastiskt gott.

Annars finns det bland annat ompf att köpa istället för kött. köp en vegansk kokbok så får du stört massa tips
Jodå, frugan har full koll på massor av recept.. Och när det gäller själva köttet så tycker jag faktiskt att substituten är bra.. Men andra saker saknar jag substitut för.. Mina äggmackor t.ex... Vad gör jag om jag inte kan äta mina äggmackor?! Panik!
Och mina tabasco-salami-mackor.. Dom måste jag ha!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Bra tråd! Frugan har varit vegan i över ett halvår nu och jag skulle också verkligen vilja vara det. Har lite problem med att ställa om bara eftersom jag tycker att det finns dåligt med substitut för en del saker. Men det kanske beror på okunskap från min sida. Ett annat problem jag har dock är att jag verkligen inte tycker om varma grönsaker som t.ex. broccoli och blomkål. Känns som att det ställer till lite problem för min framtida veganism.. :bored:

Personligen tycker jag att man inte ska försöka efterlikna eller ersätta kött med veg alt, blir aldrig lika bra, man kan göra andra varianter istället.

Ångade grönsaker då ? det brukar vara nice
 
Personligen tycker jag att man inte ska försöka efterlikna eller ersätta kött med veg alt, blir aldrig lika bra, man kan göra andra varianter istället.

Ångade grönsaker då ? det brukar vara nice
Jag förstår hur du menar, får sluta att försöka hitta alternativ och istället hitta på helt nya grejer..

Nej inte ångade heller. I alla fall inte broccoli, blomkol, bönor och sånt. Fast paprika älskar jag av nån konstig anledning. :)
 

BCKSTRM

Rolex
Som jag trodde alltså. De sa på kostrådgivningsutbildningen att det finns främst i quinoa och baljväxter om man är vegan men att man måste äta jäkligt mycket av det för att komma upp i rätt mängder som är behövligt för kroppen.
Inte riktigt sant. Kolla här: (vet inte om det är helt tillförlitlig men troligen helt ok). Man kan få i sig rejält med protein utan kött.
image.png

Här är en länk till Livsmedelsverket:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein/
Kött verkar inte innehålla mest protein. Käka mer vego :)
 

meo_swe

Audemars
Jodå, frugan har full koll på massor av recept.. Och när det gäller själva köttet så tycker jag faktiskt att substituten är bra.. Men andra saker saknar jag substitut för.. Mina äggmackor t.ex... Vad gör jag om jag inte kan äta mina äggmackor?! Panik!
Och mina tabasco-salami-mackor.. Dom måste jag ha!
Goodstore (finns på både webben och söder) har jävligt bra vegansk korv. Äggmackor blir svårare att lösa dock;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inte riktigt sant. Kolla här: (vet inte om det är helt tillförlitlig men troligen helt ok). Man kan få i sig rejält med protein utan kött.
image.png

Här är en länk till Livsmedelsverket:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein/
Kött verkar inte innehålla mest protein. Käka mer vego :)
Protein ja men EAA är inte riktigt samma sak. De essentiella aminosyrorna (EAA - 9st) kan inte kroppen producera själv utan de måste man få i sig genom mat eller kosttillskott. De essentiella aminosyror finnes lättast i kött framförallt rött. :)
 

BCKSTRM

Rolex
Protein ja men EAA är inte riktigt samma sak. De essentiella aminosyrorna (EAA - 9st) kan inte kroppen producera själv utan de måste man få i sig genom mat eller kosttillskott. De essentiella aminosyror finnes lättast i kött framförallt rött. :)
Har inte så bra koll på EAA men här verkar det som att det finns i allt möjligt
http://matkalkyl.se/aminoprofiler1.php
Av internet att döma går det bar att käka veg, men det kanske är viktigare att få i sig lite allt möjligt för att få i sig alla EAAs.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har inte så bra koll på EAA men här verkar det som att det finns i allt möjligt
http://matkalkyl.se/aminoprofiler1.php
Av internet att döma går det bar att käka veg, men det kanske är viktigare att få i sig lite allt möjligt för att få i sig alla EAAs.
Som sagt finns EAA i baljväxter, quinoa osv. Finns i mängder av olika matsorter. Poängen är att man ska få i sig så mycket som möjligt i så lite mat som möjligt. Förstår inte exakt hur man läser av tabellen (hur jag ska tolka värdena). Vi gick aldrig in så invecklat på utbildningen. Men EAA står alltså för essential amino acids med andra ord livsviktiga aminosyror som kroppen inte kan producera själv och behöver för att vara hälsosam/överleva.
Diskussionen är inte om det går att leva på veggomat för det gör det. Handlar om hur hälsosamt det är och tanken var att poängtera att om man lever på vegansk kost så bör man vara extra noga med att se till så man äter rätt mängd då det är väldigt lätt att få i sig för lite och där med bli ohälsosamt/skadligt för kroppen! :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag är inte uttalad vegetarian, men jag tänker på att äta mindre kött så ofta som möjligt. Jag ska slänga upp lite grymma vegetariska recept när jag hinner.

Ett bra tips som jag själv blev förvånad över är Oatlys Havregrädde, det var inte lika äckligt som jag tänkte mig. Eller snarar var det gott i vissa rätter som substitut till vanlig matlagningsgrädde. Dessutom håller det sjukt länge så den blir inte dålig.

Kan tipsa om att det är lätt att göra egen nöt-, havre- och kokosmjölk för matlagning. 2,5 dl torrvara (kokos, havre, mandel, sesamfrön eller cashewnötter) mixa med 1 liter vatten. Ta lite vatten i taget så att det finfördelar sig och blandar sig ordentligt. Nötter, mandel och cashewnötter ska stå blötläggas över natten och sköljas innan man blandar. Havre och sesammjölk kan få en rätt besk smak så man kan slänga i en dadel eller nåt sånt. Jag har fastnat för cashewmjölk och kokosmjölk. Jättegott i all mat.
Egengjord har dock inte samma hållbarhet som köpt tror jag, så jag har gjort halv sats.
 
  • Like
Reactions: CCB

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kan tipsa om att det är lätt att göra egen nöt-, havre- och kokosmjölk för matlagning. 2,5 dl torrvara (kokos, havre, mandel, sesamfrön eller cashewnötter) mixa med 1 liter vatten. Ta lite vatten i taget så att det finfördelar sig och blandar sig ordentligt. Nötter, mandel och cashewnötter ska stå blötläggas över natten och sköljas innan man blandar. Havre och sesammjölk kan få en rätt besk smak så man kan slänga i en dadel eller nåt sånt. Jag har fastnat för cashewmjölk och kokosmjölk. Jättegott i all mat.
Egengjord har dock inte samma hållbarhet som köpt tror jag, så jag har gjort halv sats.
Jag har haft lite salt i och en neutral olja(majs exempelvis) när jag gjort egen havremjölk.

Tycker ändå att den håller ett tag i kylen, hade min där en vecka i glasflaskor med patentkork utan problem.

Här är ett bra recept, tycker dock att det krävs lite mer havre. Annars blir det vattnigt.
http://livet.lyckobacken.se/ekonordarna/2010/10/02/egen-havremjolk/
 
  • Like
Reactions: CCB

carlanton

Audemars
Äter 70% vegetariskt, men extremt mycket ägg och ost och mest fisk annars. Tycker det är helt omöjligt att försvara köttätande ur etisk synvinkel, inte för att det är fel att döda djur för mat utan för att det är fel att behandla dem så illa som vi gör. Givetvis extremt inkonsekvent att äta ägg och ost, men skulle aldrig kunna hålla vikten och överleva annars.

Här är en schysst lunch eller frukost jag brukar göra:

image.jpeg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ni får äta vad ni vill, men ärligt, de recept ni bjuder på är ju vad en unkis utan någon kompetens skulle skrapa ihop för imponera på en vegetariantjej.. Att mixa lite bönor och slänga ner lite kryddor på måfå är på samma nivå som att bjuda på gratinerad falukorv med ananas. Tacka fan för att det finns få vegetarianer med det skräpet.. Finns det inte lite riktiga kockar därute som faktiskt vet hur man lagar lite kvalitetsvego?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni får äta vad ni vill, men ärligt, de recept ni bjuder på är ju vad en unkis utan någon kompetens skulle skrapa ihop för imponera på en vegetariantjej.. Att mixa lite bönor och slänga ner lite kryddor på måfå är på samma nivå som att bjuda på gratinerad falukorv med ananas. Tacka fan för att det finns få vegetarianer med det skräpet.. Finns det inte lite riktiga kockar därute som faktiskt vet hur man lagar lite kvalitetsvego?

Jo det gör det. Men det är ju pärlor för svin att berätta det för killar som dig som inte ens kan slå en bearnaise. :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt finns EAA i baljväxter, quinoa osv. Finns i mängder av olika matsorter. Poängen är att man ska få i sig så mycket som möjligt i så lite mat som möjligt. Förstår inte exakt hur man läser av tabellen (hur jag ska tolka värdena). Vi gick aldrig in så invecklat på utbildningen. Men EAA står alltså för essential amino acids med andra ord livsviktiga aminosyror som kroppen inte kan producera själv och behöver för att vara hälsosam/överleva.
Diskussionen är inte om det går att leva på veggomat för det gör det. Handlar om hur hälsosamt det är och tanken var att poängtera att om man lever på vegansk kost så bör man vara extra noga med att se till så man äter rätt mängd då det är väldigt lätt att få i sig för lite och där med bli ohälsosamt/skadligt för kroppen! :)

Det är extremt hälsosamt att äta helvegetariskt och eller veganskt. Givet att man inte tror att det är samma sak som att äta mackor och sallad. Om du ska äta hyfsat sunt och balanserat så måste du ju ha koll på kosten vare sig du är veg eller ej. Så jag ser inte riktigt problemet. Det är tom så att om du är veg så äter du bättre by default eftersom du måste laga mer mat själv pga bristen på vegetariska halvfabrikat. ;)
 
Topp