• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är bästa GADA-klockan?

Funkar till både bröllop och äventyr tycker jag.
20200617_162842.jpg

Min Aerospace har fått följa med nästan ensam som reseklocka till England. Den funkar super.
Väckarklocka till mornarna, timer till lunchen, andra tidzon till Sverige ( mkt nödvändigt då det skiljer en timme) dag/datum för planering, kronograf för att se hur länge jag gjort något. Ring att fingra med, pip-tid att roa sig med.
Och vanlig tid såklart! Lätt och vattentät det med. En väldigt bra GoAnywhereDoAnything-klocka!
ECA944EA-4F21-4598-B814-E117109BA213.jpeg

Min Aerospace har fått följa med nästan ensam som reseklocka till England. Den funkar super.
Väckarklocka till mornarna, timer till lunchen, andra tidzon till Sverige ( mkt nödvändigt då det skiljer en timme) dag/datum för planering, kronograf för att se hur länge jag gjort något. Ring att fingra med, pip-tid att roa sig med.
Och vanlig tid såklart! Lätt och vattentät det med. En väldigt bra GoAnywhereDoAnything-klocka!
ECA944EA-4F21-4598-B814-E117109BA213.jpeg
Japp denna.
40BE4D86-9C42-49E1-B5A5-BD6E4639F8B7.jpeg

Laco Stuttgart Pro.
20230102_204913.jpg

200 m. vattentålig, skruvkrona
Finns i 37, 40 eller 43 mm
Kan fås med eller utan datum och logo
Kan även fås med länk om så önskas.

Drar till med en BB36. Även om jag själv inte äger en längre så skulle det nog vara min rekommendation till den som vill ha en bra klocka som klarar allt men samtidigt inte vill lägga för mycket. I mitt tycke bra pang för pengen.
CFFFB7BC-27FD-4E23-81D2-70987498F179.jpeg
Citerar mig själv och lägger till denna som alternativ om man vill lägga till mer pengar.
Kanske inte den bästa bilden men upplever att de visar hur bra den smälter in och märket till trotts inte drar till sig onödig uppmärksamhet (Rolex Explorer 124270 36mm). Komoforten med micro link gör den vansinnigt trevlig på handleden.
Fungerar lika bra på en tunnebana i en stad på andra sidan jorden som kontoret eller i skogen hemma.
263ABC0A-1E15-44FD-9096-8591BBDE54CB.jpeg

Senast ändrad:
Slänger in Tudor Black Bay 58 i leken, måste vara bland de bättre GADA klockorna ute där. Motivation: Tidlös och klassisk design, tål nästan ”allt”, tillräcklig charm och enkelhet för att funka med alla stilar, inte direkt bland stöldbegärliga klockor, kan gå över generationer (om det räknas), listan fortsätter…. 😎
1672697523848.jpeg

Slänger in Tudor Black Bay 58 i leken, måste vara bland de bättre GADA klockorna ute där. Motivation: Tidlös och klassisk design, tål nästan ”allt”, tillräcklig charm och enkelhet för att funka med alla stilar, inte direkt bland stöldbegärliga klockor, kan gå över generationer (om det räknas), listan fortsätter…. 😎
1672697523848.jpeg
Skulle kunna tänka mig en BB58 🙏

Sinn, går överallt, även ner till 500m

Å förlåt, glömde en nolla, 5000m skulle det va….
9A766DBD-131D-4F58-AAE5-5D4456D23EDF.jpeg
Även om UX är en fantastisk toolwatch kan den väl inte räknas som GADA. Nog för att den TÅL att fira nyår med men tanken är väl ändå klockor som är så allsidiga att dom passar hyggligt bra både på nyår, i skogen och i vattnet. Rolex explorer ovan är väl ett bra exempel. UX är kanske inte så allround eller?

Även om UX är en fantastisk toolwatch kan den väl inte räknas som GADA. Nog för att den TÅL att fira nyår med men tanken är väl ändå klockor som är så allsidiga att dom passar hyggligt bra både på nyår, i skogen och i vattnet. Rolex explorer ovan är väl ett bra exempel. UX är kanske inte så allround eller?
Beror ju på hur mycket man ämnar följa diverse etikettsregler.
UX:en är på både bröllop och begravning - funkar utmärkt för mig.

Jo så kan det vara men då blir ju kategorin precis vad varje person gör den till. En Lange zeitwerk går ju också att ha när man hugger ved osv....
Så det är bara Rolex Submariner och möjligen nån Tudor då som är godkänd?
Du menar att en Lange Zeitverk bara funkar hålla i cocktalglas med eller?
Fjanterier.

Så det är bara Rolex Submariner och möjligen nån Tudor då som är godkänd?
Du menar att en Lange Zeitverk bara funkar hålla i cocktalglas med eller?
Fjanterier.
Jag försöker bara hålla fast vid att en kategori inte definieras av vad du tycker. Om du tycker att en UX är bra klocka till allt så är ju det bara bra. På samma sätt är det väl fine om jag tycker att min Stowa Marine är en bra dykarklocka. Den är trots allt vattensäker till 5atm o så djupt dyker inte jag. MEN det innebär inte att den platsar i kategorin dykare.

Jag försöker bara hålla fast vid att en kategori inte definieras av vad du tycker. Om du tycker att en UX är bra klocka till allt så är ju det bara bra. På samma sätt är det väl fine om jag tycker att min Stowa Marine är en bra dykarklocka. Den är trots allt vattensäker till 5atm o så djupt dyker inte jag. MEN det innebär inte att den platsar i kategorin dykare.
Sållar mig till skaran som håller med dig till fullo. En g-shock är ingen gada bara för nån gillar att ha den både på bröllop och på badstranden, det är bra en tecken på halvdan smak och bristande etikett 😊

Med risk för att låta som en trådpolis måste jag säga att många klockor i tråden inte alls platsar som GADA.

Ja, man kan tycka att det är OK att bryta mot gängse normer och etikettsregler och jag är inte själv särskilt konservativ med sånt.
Men poängen med en GADA är ju att den skall passa i alla sammanhang enligt gängse normer - oavsett vad just du tycker passar.

Vad som räknas som GADA beror väl ytterst på hur pass bokstavligt man tolkar "...anywhere" och "...anything". Den bild jag får framför mig när jag hör "gada" är ungefär en klocka som klarar det flesta situationer om en "normal" eller "genomsnittlig" människas liv. Dvs den skall kunna tåla sådant som trädgårdsarbete, hemmafixande, bad och simning etc. men det skall inte vara något uppenbart stilbrott att bära den till kostym. Om man sedan har t.ex. väldigt "extrema" yrken eller fritidsintressen så får man väl ställa speciella krav på klockan, men jag tycker inte man borde diskvalificera en klocka som GADA för att den inte kan användas på 10000 meters djup eller i yttre rymden.

Så åtminstone i min bok gäller i alla fall följande:
En Mudmaster är inte en GADA
En Daniel Wellington är inte en GADA
En Explorer är en GADA
En Orient Mako är en GADA
Men sedan finns ju så klart alltid gränsdragningsfrågor.

Att en klocka sedan kan användas i de flesta situationer betyder inte att klockan är optimal i någon situation.

Om man silar bort för mkt kan gada dinkan bli lite tråkig, nedan skulle jag kunna köra som gada / owg - funkar till det mesta o så snygg med lite bra / roliga komplikationer,
Blancpain fifty fathoms bathyscaphe quantieme complet phases de lune (sicket namn 😎)
1AF044AB-EAD4-432F-BF58-A2281827A4E4.jpeg

Tillbaka
Topp