• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

”Kan skickas på köparens risk”…
Annars hade @Hans B 1955 sålt den för längesedan tror jag.
Men det är ju egentligen helt enligt köplagen, "Om säljaren skickar varan till köparen med hjälp av ett transportbolag tar köparen över ansvaret för varan när säljaren har lämnat varan till transportbolaget. Köparen är alltså ansvarig för varan under själva leveransen".

För mig är det en självklarhet att packa ordentligt och skicka försäkrat (till rätt värde). Går något tokigt så är det jag som säljare och köpare av fraktjänsten som ska göra reklamation och sköta kontakten med postnord. Inte köparen av klockan.

Även om jag inte tror att det skulle bli problem i det här fallet. Då @Hans B 1955 verkar vara en hyvens prick.

Nu är ju inte jag spekulant, men det finns förlorade paket där inte säljaren tar sitt ansvar som inte nämns i referenstrådar.
- Förstår din poäng. Själv skriver jag att jag helst gör f2f-affär, men det går ju inte alltid.
Vad gäller returer så har jag själv dåliga erfarenheter där köparen inte returnerar klockan i samma skick som den var när jag skickade den.
Att jag är extremt noga med att packa bra och stämma av med köparen efteråt framgår förstås inte heller av annonsen.
Jag har valt att skriva så här i den här annonsen och har förståelse för om du och flera andra inte gillar villkoren, jag respekterar det.

Senast ändrad:
- Förstår din poäng. Själv skriver jag att jag helst gör f2f-affär, men det går ju inte alltid.
Inte alltid det hjälper heller. Tidshållning, gångreserv osv kan vara svårt att få koll på vid F2F. Jag brukar ge 24/48 hrs inspektionstid.

Jag tror villkoren påverkar försäljningen, men man gör ju som man vill.

Jag tror dock att den som köpt frakten, dvs säljaren, är den som är ansvarig för reklamation och evt krav om något går galet. Så hur man ön vrider på det är formuleringen fel (märk att jag skrev tror, har inte orkat läsa postens villkor igen)

Jag tror dock att den som köpt frakten, dvs säljaren, är den som är ansvarig för reklamation och evt krav om något går galet. Så hur man ön vrider på det är formuleringen fel (märk att jag skrev tror, har inte orkat läsa postens villkor igen)
Backar en aning på ovan då det inte var helt tydligt på deras hemsida.
Letade vidare:
Ansvaret för varan går över från dig till köparen när varan är avlämnad. När en vara anses vara avlämnad beror på hur varan transporteras.

Om köparen hämtar varan​

Om köparen hämtar varan hos dig, eller på en annan plats ni har kommit överens om, går ansvaret för varan över till köparen när hen har hämtat den.

Om säljaren transporterar varan till köparen​

Om en vara transporteras till köparen av dig är varan avlämnad först när den överlämnas till köparen. Köparen tar då över ansvaret för varan.

Om varan skickas med ett transportföretag​

Om transporten sker med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till köparen när du lämnar den till transportören. Om en vara skadas under transporten är det inte ditt ansvar. Då får köparen kräva ersättning från transportföretaget.

När en vara lämnas till ett transportföretag och transporten sker inom samma ort sker avlämnandet först när varan har överlämnats till köparen. Då är det du som säljare som ansvarar för eventuella transportskador och får kräva ersättning från transportföretaget

Senast ändrad:
Det får man väl diskutera. Jag ska skicka en klocka till @Maxer på måndag. Försvinner det paketet så ersätter jag honom för klockan.
Jag tror att det är ett helt självklart förfarande för oss som flippat klockor länge. Oavsett vad köplagen säger. Därför använder man bara rek/rek extra/värde och om det mot förmodan händer så försöker man fixa det med postnord som man har försäkringen med, men löser köparen direkt.

Backar en aning på ovan då det inte var helt tydligt på deras hemsida.
Letade vidare:
Ansvaret för varan går över från dig till köparen när varan är avlämnad. När en vara anses vara avlämnad beror på hur varan transporteras.

Om köparen hämtar varan​

Om köparen hämtar varan hos dig, eller på en annan plats ni har kommit överens om, går ansvaret för varan över till köparen när hen har hämtat den.

Om säljaren transporterar varan till köparen​

Om en vara transporteras till köparen av dig är varan avlämnad först när den överlämnas till köparen. Köparen tar då över ansvaret för varan.

Om varan skickas med ett transportföretag​

Om transporten sker med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till köparen när du lämnar den till transportören. Om en vara skadas under transporten är det inte ditt ansvar. Då får köparen kräva ersättning från transportföretaget.

När en vara lämnas till ett transportföretag och transporten sker inom samma ort sker avlämnandet först när varan har överlämnats till köparen. Då är det du som säljare som ansvarar för eventuella transportskador och får kräva ersättning från transportföretaget
Postnord vill att den som skickar reklamerar om ett paket försvinner, då denna har kvitton och är den som har köpt tjänsten, vilket är ganska naturligt. Om det är en skada men har kommit fram vill de att mottagaren reklamerar.

Jag tycker att det är lite märkligt att denna inte säljs, särskilt när den nu är nere på löjliga 8k! Kul släpp som är begränsat till 250 ex, väl värd sitt fullpris och säljs för runt $1300-1400 internationellt så runt 14k momsat och klart.

Nu får jag erkänna att jag inte har koll på märket eller modellen men bara utseendemässigt så känns det som en rätt smal grupp potentiella köpare?

Hoppas och tänker mig att detta inte blir alltför OT.

Såg en intressant klocka på Chrono24 till bra pris och reagerade på att det var en privat säljare från Sverige och att den inte ligger här på KS.
Jag kommer som inte på några särskilt bra anledningar till att betala 6,5% säljavgift om man ändå lägger ett attraktivt pris.
Visst behöver man 50 inlägg här men det känns väl ändå bättre än att låsa klockan där i tre månader.

Missar jag något?

Såg en intressant klocka på Chrono24 till bra pris och reagerade på att det var en privat säljare från Sverige och att den inte ligger här på KS.
Jag kommer som inte på några särskilt bra anledningar till att betala 6,5% säljavgift om man ändå lägger ett attraktivt pris.
Visst behöver man 50 inlägg här men det känns väl ändå bättre än att låsa klockan där i tre månader.

Missar jag något?
Impopulär modell? Handlare?

Missar jag något?

Finns garanterat mängder av personer som inte har en aning om vad KS är och som annonserar både på Blocket, Tradera och C24.

Nyservad Day Date i gulguld för 6000kr. Med cert och box. Känns prisvärt.

Edit. Kanske bara är plätteringen inser jag… 🙄

Senast ändrad:

@Schaffenhausen är klockan i guld eller är den plätterad?

@Schaffenhausen är klockan i guld eller är den plätterad?
En googling på referensen 196.0245 ger vid handen att den är guldplätterad. Vilket känns rimligt med tanke på priset, men lägger ingen värdering i om det är rätt pris eller så.

Om den är i guld är den väldigt ovanlig och förmodligen prisvärd. Men det är troligast den inte är det, i guld. Tror inte de existerar.

Alltså, är inte detta väldigt prisvärt nu...🤔

Alltså, är inte detta väldigt prisvärt nu...🤔
Personligen så tycker jag absolut det! Men det är riktigt segt på Köp&Sälj nu, märks att många håller hårt i pengarna😃

Tillbaka
Topp