Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Då kan du förslagsvis skriva "Ingen retur annat än om klockan avviker rejält från annonsens beskrivning", vilket åtminstone har en rättslig logik, om än en dimmig sådan. Skulle "Ingen retur på grund av att klockan är under garanti" vara någon slags utfästelse om att Köplagens regler om fel i vara inte ska gälla eller vadå? Vad menar du med att du inte returnerar klockan av någon anledning öht. på grund av att den är under garanti? Vad har garantin med returen att göra??
Jag tycker att det är fullt rimligt. Den gången en retur är aktuellt är om en klocka anländer & avviker rejält i skicket från produktbeskrivningen. Det är min åsikt.
Jag håller inte med. Det händer allt som oftast att folk köper en klocka de inte sett och upplevt irl, utan gjort bedömningen att klockan kan passa enbart utifrån bilder och text. I dessa fall kanske säljaren är schysst och låter köparen då klämma, känna på och uppleva klockan "på riktigt". Om man tar det i beaktande har således en klockas garanti ingenting att göra med en retur på tex 24/48 timmar. Sedan kan ju säljaren bestämma att han inte vill ge den servicen, men att det skulle ha med garanti att göra faller i detta resonemang.?
Jag tycker att det är fullt rimligt. Den gången en retur är aktuellt är om en klocka anländer & avviker rejält i skicket från produktbeskrivningen. Och för att en klocka ska gå under garanti ställs det givetvis krav på skicket, vilket gör det till a piece of cake när det gäller nyare klockor. Det är min åsikt (jag utgår ifrån att det är en "ny" klocka).
Alltså, det är handel mellan privatpersoner på ett vänskapsforum vi snackar om. En klocka som utannonseras i ett skick där garantin faktiskt gäller känns safe för min del. Och retur är som vi alla vet, något frivilligt.Då kan du förslagsvis skriva "Ingen retur annat än om klockan avviker rejält från annonsens beskrivning", vilket åtminstone har en rättslig logik, om än en dimmig sådan. Skulle "Ingen retur på grund av att klockan är under garanti" vara någon slags utfästelse om att Köplagens regler om fel i vara inte ska gälla eller vadå? Vad menar du med att du inte returnerar klockan av någon anledning öht. på grund av att den är under garanti? Vad har garantin med returen att göra?
Problemet är inte om säljaren vill ge retur som en extra säkerhet /service. Det är upp till var och en. Däremot kan man mycket väl ge returmöjlighet även om klockan är Under garanti, just pga av anledningen jag nämner ovan.Alltså, det är handel mellan privatpersoner på ett vänskapsforum vi snackar om. En klocka som utannonseras i ett skick där garantin faktiskt gäller känns safe för min del. Och retur är som vi alla vet, något frivilligt.
Jag ser inte problemet.
Jag håller inte med. Det händer allt som oftast att folk köper en klocka de inte sett och upplevt irl, utan gjort bedömningen att klockan kan passa enbart utifrån bilder och text. I dessa fall kanske säljaren är schysst och låter köparen då klämma, känna på och uppleva klockan "på riktigt". Om man tar det i beaktande har således en klockas garanti ingenting att göra med en retur på tex 24/48 timmar. Sedan kan ju säljaren bestämma att han inte vill ge den servicen, men att det skulle ha med garanti att göra faller i detta resonemang.
Men skriv bara "Ingen retur" då? Varför ska du blanda in garantin i det hela?Alltså, det är handel mellan privatpersoner på ett vänskapsforum vi snackar om. En klocka som utannonseras i ett skick där garantin faktiskt gäller känns safe för min del. Och retur är som vi alla vet, något frivilligt.
Jag ser inte problemet.
Håller helt med. Tycker det låter väldigt skumt. Inte som så att man kan returnera den till tillverkaren i och med att det finns garanti.Men skriv bara "Ingen retur" då? Varför ska du blanda in garantin i det hela?
Att skriva ingen retur kan säkert tolkas som något aggressivt/frånsägande av eventuella fel. Genom att hänvisa till garantin spelar säljaren på att köparen i vilket fall får hjälp från annan ort om det skulle uppkomma problemMen skriv bara "Ingen retur" då? Varför ska du blanda in garantin i det hela?
Edit* - Se svaret nedan.Men skriv bara "Ingen retur" då? Varför ska du blanda in garantin i det hela?
Det kan säljaren göra ja. Har du aldrig tänkt på det?Du menar alltså att säljaren bör ta i beaktning att köparen eventuellt inte har upplevt klockan i verkligheten & därefter ska spelrum till retur lämnas? Trots att skicket kan vara klanderfritt, med en aktiv garanti?
Ja om man ska tolka det rent juridiskt så är det ju allmänt ett märkligt begrepp utan kontext. Typ vadå, om klockan skulle vara felaktig i förhållande till beskrivningen så har man bara rätt till avhjälpande och prisavdrag men inte hävning eller vad skulle man mena? I dagligt tal antar jag att ångerrätt syftas och det är det jag har antagit, vilket alltså är väldigt märkligt i kombination med garanti.Att skriva ingen retur kan säkert tolkas som något aggressivt/frånsägande av eventuella fel. Genom att hänvisa till garantin spelar säljaren på att köparen i vilket fall får hjälp från annan ort om det skulle uppkomma problem
Den juridiska betydelsen av garanti är ungefär lika lös och värdelös som "öppet köp", men jag tolkar alltid retur som en bestämmelse att eventuella fel/brister i varan som inte framgår av annonsen står på säljaren vid eventuella framtida fel i omedelbart samband med köpet, och motsatsen vid ingen returJa om man ska tolka det rent juridiskt så är det ju allmänt ett märkligt begrepp utan kontext. Typ vadå, om klockan skulle vara felaktig i förhållande till beskrivningen så har man bara rätt till avhjälpande och prisavdrag men inte hävning eller vad skulle man mena? I dagligt tal antar jag att ångerrätt syftas och det är det jag har antagit, vilket alltså är väldigt märkligt i kombination med garanti.
.... eller inte. Tänk om du bli nekad ett garantiarbete för att "du" har använt din dressare som dykarklocka? Gäller garanti då?Att skriva ingen retur kan säkert tolkas som något aggressivt/frånsägande av eventuella fel. Genom att hänvisa till garantin spelar säljaren på att köparen i vilket fall får hjälp från annan ort om det skulle uppkomma problem
Nu är jag inte med på vad du säger om det är köparen eller säljaren som misshandlat klockan, men det skulle kunna röra sig om avtalsbrott om säljaren medvetet vilselett köparen.... eller inte. Tänk om du bli nekad ett garantiarbete för att "du" har använt din dressare som dykarklocka? Gäller garanti då?
Vore jag säljare skulle jag inte förlita mig på att en domstol skulle göra en så vid tolkning av begreppet "Ingen retur". Som sades i tråden är detta ett vänskapsforum men ibland går något fel och då är det olämpligt att ta fram en tombola med juridiska begrepp, snurra lite och sen via slump skriva villkor enligt de ord som ramlar ur tombolan. Kan jag iaf tyckaDen juridiska betydelsen av garanti är ungefär lika lös och värdelös som "öppet köp", men jag tolkar alltid retur som en bestämmelse att eventuella fel/brister i varan som inte framgår av annonsen står på säljaren vid eventuella framtida fel i omedelbart samband med köpet, och motsatsen vid ingen retur
Jag tror inte någon inklusive jag skulle dra någon inför domstol över detta, men det är kul att diskutera de lagtekniska delarna av vad som faktiskt utlovas med returer osvVore jag säljare skulle jag inte förlita mig på att en domstol skulle göra en så vid tolkning av begreppet "Ingen retur". Som sades i tråden är detta ett vänskapsforum men ibland går något fel och då är det olämpligt att ta fram en tombola med juridiska begrepp, snurra lite och sen via slump skriva villkor enligt de ord som ramlar ur tombolan. Kan jag iaf tycka
Man vill ju inte hamna i en köpedispyt med Joffrey Baratheon hellerJag tror inte någon inklusive jag skulle dra någon inför domstol över detta, men det är kul att diskutera de lagtekniska delarna av vad som faktiskt utlovas med returer osv
Jag är som tur är världens största mjukis till skillnad från min avatar, så det är inget att noja överMan vill ju inte hamna i en köpedispyt med Joffrey Baratheon heller
Nej. Jag förväntar mig att köparen vet vad han gör förutsatt att klockan är i det skick den beskrivs vara.Det kan säljaren göra ja. Har du aldrig tänkt på det?
Därför att en klocka med garanti slår bort alla eventuella funderingar över hur klockan mår till det inre & yttre (för min del).Men skriv bara "Ingen retur" då? Varför ska du blanda in garantin i det hela?
Det kanske är bäst om du bara köper nytt hos AD?Vore jag säljare skulle jag inte förlita mig på att en domstol skulle göra en så vid tolkning av begreppet "Ingen retur". Som sades i tråden är detta ett vänskapsforum men ibland går något fel och då är det olämpligt att ta fram en tombola med juridiska begrepp, snurra lite och sen via slump skriva villkor enligt de ord som ramlar ur tombolan. Kan jag iaf tycka
Edit: Ser att ni tjäbblat en hel del om detta som jag missat läsa, nu känns mitt inlägg irrelevant?
Jag tycker att det är fullt rimligt. Den gången en retur är aktuellt är om en klocka anländer & avviker rejält i skicket från produktbeskrivningen. Och för att en klocka ska gå under garanti ställs det givetvis krav på skicket, vilket gör det till a piece of cake när det gäller nyare klockor. Det är min åsikt (jag utgår ifrån att det är en "ny" klocka).
Jag tycker du bara ser till hur du själv tänker och skulle agera vid ett köp/säljtillfälle. Det finns många som uppskattar att ha Möjlighet att ångra ett köp även om det inte är fel på klockan. Jag ger alltid minst 24 timmar och det beror ju inte på att det är fel på klockan jag säljer.Nej. Jag förväntar mig att köparen vet vad han gör förutsatt att klockan är i det skick den beskrivs vara.
Därför att en klocka med garanti slår bort alla eventuella funderingar över hur klockan mår till det inre & yttre (för min del).
Det kanske är bäst om du bara köper nytt hos AD?
Ja, vad ska man ha ett forum till där man kan diskutera frågorNej. Jag förväntar mig att köparen vet vad han gör förutsatt att klockan är i det skick den beskrivs vara.
Därför att en klocka med garanti slår bort alla eventuella funderingar över hur klockan mår till det inre & yttre (för min del).
Det kanske är bäst om du bara köper nytt hos AD?
Vad ska det kosta?Ge bort pris...
65 laxVad ska det kosta?