• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Har faktiskt lite dålig koll, men lika är de iaf!
Väldigt lika men samma är det väl ändå inte? Tycker mig se lite skillnad (Heuern ser mer blåsfiskaktig ut hehe).
Det är inte helt otänkbart, min Candino har tex. samma boett, bezel, tavla och orginal länk som Heuer. Det kommer sig av att Heuer på den tiden använde sig utav generiska boetter, tavla, länkar osv. som köptes in och man satte sin logo på. Likt många andra tillverkare såklart, som bla. Candino. Men vet som sagt inte säkert om 980.006 är en generisk eller Heuer boett.

(Bild lånad av Vonbahr, inte orginal länk)
image-jpeg.201012

Min Candino med origallänk på
2016-01-30 11.23.50.jpg

Det är inte helt otänkbart, min Candino har tex. samma boett, bezel, tavla och orginal länk som Heuer. Det kommer sig av att Heuer på den tiden använde sig utav generiska boetter, tavla, länkar osv. som köptes in och man satte sin logo på. Likt många andra tillverkare såklart, som bla. Candino. Men vet som sagt inte säkert om 980.006 är en generisk eller Heuer boett.
(Bild lånad av Vonbahr, inte orginal länk)
image-jpeg.201012

Min Candino med origallänk på
2016-01-30 11.23.50.jpg
Ja, det existerar väl en Seiko med samma boett om jag inte minns helt fel (och 1000-seriens boett återfinns hos bland annat Squale) så möjligt är det ju självklart, det var inte så jag menade. Tycker att boetterna ser snarlika ut men ändå olika (på gott eller ont). :)

Förstår inte folk att 90 % av alla Rolex sålda från exempelvis Chrono24 är polerade?

Har du köpt klockan av en handlare så är den helt enkelt med största sannolikhet polerad, oavsett vad det står i annonsen.
Det är det som driver mig till nytt hos en svensk AD. Då vet man vad man får.

Jo men det är väl så, en poleringshysteri :p.
Ser inte direkt någon annan anledning att den inte blivit såld. Har varit Explorers i sämre skick som sålts för över 30k de senaste månaderna.

Självklart kan man byta glas men då blir inte totalpriset klocka + glasbyte lika attraktivt.
Jag funderade länge på om jag skulle slå till och för mig var det inte poleringen som var problemet utan naggen i glaset. Min OCD hade aldrig klarat det och, precis som herrarna ovan skriver, var inte priset lika attraktivt om man skulle räkna in glasbyte.

Lite också hur man tar bilden, vill man att en klocka ska se mindre/större så är det lätt fixat med olika vinklar, här är min PO som ser betydlig mindre ut när jag ville att den skulle mindre ut på bild ;)
image.jpeg
Om du tar kort med mobilen så finns det bara ett vidvinkelobjektiv i den. Är du för nära objektet växer det. Prova på näsan. :) Ska du få någorlunda rätt proportioner ska du hålla kameran en bit ifrån, annars blir det förvrängt.

Måste bara tipsa om denna fantastiska Tg195. Billig eller inte, det är inte ofta min puls åker upp när jag ser en klocka till salu men nu gjorde den det. Dock vet jag med mig att jag inte ska ha vintage för jag vågar inte använda dem...
http://gripenbro.se/artiklar/watches/lemania.html

Wow, den var riktigt cool! Utan att veta "marknadsvärdet" är det lite saftigt pris för mig. Om den kostat 10-15k hade jag varit klart intresserad. :)

Tillbaka
Topp