• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag inte köpt en rödsub men t ex en true Pouge av en forummedlem till ett i dagsläget fördelaktigt pris. Om jag nu skulle sälja den till en hugad samlare så skulle jag nog kunna öka min investering väsentligt men skulle personligen kännas bättre om jag sålde den här på forumet till ett schyst pris och till någon som verkligen förstår dess värde;)

Då menar du att KS och dess annonsörer ej skall följa marknaden bara för att det är ett forum?
Du menar att om du köpte en rödsub för två år sedan så skulle du tagit samma peng idag? Eller en vanlig 14060 för den delen?

Nobelt men tror de flesta skulle ta ut rätt mkt mer...
Den enda rätta vägen är ju omöjlig att finna. Det finns alltid extremer man kan hitta för att skjuta argumentationen sank.
Men en sak kan man ju enkelt göra när man säljer. Köper man billigt här och säljer relativt kort därefter, så kan man ju annonsera någon annanstans än på KS, om man vill ta ut markant mer än man gav på KS. Så svårt är inte det, eller hur... Annonskanaler finns det ju mängder där objektet förmodligen inte känns igen, till skillnad från här. Att nödvändigtvis alltid tjäna en krona här och där blir folk förbannade på, det är väl inte så svårt att förstå.

Nu har jag inte köpt en rödsub men t ex en true Pouge av en forummedlem till ett i dagsläget fördelaktigt pris. Om jag nu skulle sälja den till en hugad samlare så skulle jag nog kunna öka min investering väsentligt men skulle personligen kännas bättre om jag sålde den här på forumet till ett schyst pris och till någon som verkligen förstår dess värde;)

Hugad samlare, right here!

På riktigt alltså. Hojta gärna till när du vill sälja! Pogue är nog den första klockan jag verkligen fastnade för när jag landade här.
Ändå har det inte blivit någon ännu.

Ja du har säkert sett min seiko 6139 samling. Så jag klipper den väldigt gärna, och uppskattar givetvis ett fördelaktigt pris men är inte främmande att betala marknadsmässigt pris heller. Så hojta till så kommer den till vad jag tror är största samlingen 6139-6xxx på forumet :)

Folk som verkligen förstår sakers värde brukar också vara villig att betala för det. Helt rätt att sälja till kompisar men har man bra grejer så behöver man inte skämmas för att ta vettigt betalt. :)

Ah, där tystade du dem. Härskarteknik gone bad.
Nej, men jag tycker att pris ska få sättas enligt egen uppfattning, utan att man ska behöva förklara sig i denna tråden. Jag fick min annons i denna tråden för ett tag sedan.. Jag tycker det är trist att pris här alltid ska jämföras med billigaste gråhandlaren på C24, och att folk ska sitta och ha åsiker om hur mycket en begagnad klocka tappar i värde (som att det finns någon matematisk formel?). Pris bestämms av efterfråga och utbud.. Det är väl bara att ignorera dem annonser som inte är intressanta för en?

Jag tror att det som upprör mest och flest är när någon köpt en klocka på forumet och strax därefter försöker sälja med kraftigt påslag.
Att någon lägger ut en klocka som kanske köpts till listpris i Sverige för ett pris som ligger över internationellt marknadspris är inte hela världen för mig iaf.

Många är så snett på det i denna tråden. "Jag tycker den är dyr, därför kräver jag en förklaring. Du har lagt ut klockan du köpte för en vecka sen för 17kr dyrare än inköp."

Utbud och efterfrågan sätter priset oavsett vad ni anser. Diskussionerna här är ju löjliga. Som många andra konstaterat tidigare, är priset rätt säljs objektet, annars inte. Allt yrande om KS-anda hit och entusiastforum dit är bara trams. Vill ni ha en mer planekonomisk approach kanske ni hittar någon nordkoreansk klocksite någonstans.

Detta är verkligen tråden för KS vänsternissar. Tack för underhållningen här iaf!
Märkligt, ni har möjligheten att annonsera gratis på skandinaviens största klocksite och ändå kan ni acceptera att här säljer vi ärliga klockor med korrekta beskrivningar och som är rimligt prissatta. Det är inte samma sak som att det inte är tillåtet att tjäna pengar på en försäljning eller att någon form av riktprislista gäller.
Jag håller förvisso med att många klockor som diskuteras här inte hör hemma här men tråden har ett berättigande i allra högsta grad.
Alla har inte samma kunskap och det måste få förbli en skillnad att köpa något här jämfört med på Blocket.

Märkligt, ni har möjligheten att annonsera gratis på skandinaviens största klocksite och ändå kan ni acceptera att här säljer vi ärliga klockor med korrekta beskrivningar och som är rimligt prissatta. Det är inte samma sak som att det inte är tillåtet att tjäna pengar på en försäljning eller någon form av riktprislista gäller.
Jag håller förvisso med att många klockor som diskuteras här inte hör hemma här men tråden har ett berättigande i allra högsta grad.
Alla har inte samma kunskap och det måste få förbli en skillnad att köpa något här jämfört med på Blocket.
Fast jag syftade inte på det senaste i denna tråden, när klockor säljs vidare för en högre summa.
Jag syftar på min egen annons som hamnade här i denna tråden för ett tag sedan. Det är självklart skillnad på att lura folk och att sätta ett högt pris. Så länge ett objekt är beskrivet på ett vettigt sett så tycker inte jag att man lurar någon oavsett prissättning, upp till köpare att göra läxan och bedöma ifall priset är vettigt.

Fast jag syftade inte på det senaste i denna tråden, när klockor säljs vidare för en högre summa.
Jag syftar på min egen annons som hamnade här i denna tråden för ett tag sedan. Det är självklart skillnad på att lura folk och att sätta ett högt pris. Så länge ett objekt är beskrivet på ett vettigt sett så tycker inte jag att man lurar någon oavsett prissättning, upp till köpare att göra läxan och bedöma ifall priset är vettigt.
Så enkelt är det inte. Det har sagts förut och jag säger det igen. Denna tråd är inte i första hand för att hacka på de som sätter ett något för högt pris på en dussinklocka utan för de lite udda klockorna och i synnerhet vintage där utförande, skick och delar har stor påverkan på priset och där säljaren inte har full koll.
Tyvärr får vi acceptera att det blir en hel del dussinklocksnack också men det är inget skäl för att klanka ner på tråden som sådan.

Så enkelt är det inte. Det har sagts förut och jag säger det igen. Denna tråd är inte i första hand för att hacka på de som sätter ett något för högt pris på en dussinklocka utan för de lite udda klockorna och i synnerhet vintage där utförande, skick och delar har stor påverkan på priset och där säljaren inte har full koll.
Tyvärr får vi acceptera att det blir en hel del dussinklocksnack också men det är inget skäl för att klanka ner på tråden som sådan.
Fast då uppfyller tråden långtifrån sitt syfte. Jag tycker det mest är avundsjuka (?) eller vad det nu är här. Jag vet inte vad folk i denna tråden hittar sin glädje? Att hjälpa okunniga, kan jag köpa ifall det gäller vintage. Men inte när det gäller dussinklockor som nämns 9 av 10 ggr här. Ignorera annonserna som ni inte gillar eller vad det nu kan vara som kan vara störande

Fast då uppfyller tråden långtifrån sitt syfte. Jag tycker det mest är avundsjuka (?) eller vad det nu är här. Jag vet inte vad folk i denna tråden hittar sin glädje? Att hjälpa okunniga, kan jag köpa ifall det gäller vintage. Men inte när det gäller dussinklockor som nämns 9 av 10 ggr här. Ignorera annonserna som ni inte gillar eller vad det nu kan vara som kan vara störande

En annan variant kanske kan vara att du ignorerar den här tråden? :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp