• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast det är ju inte en relume, tavla och visare är målade med en lysfri färg för att likna gammal lume. Ingen aning om hur det påverkar värdet jämfört med en relume dock.
Spontant skulle jag tycka att en gammal relume som fått sin egen patina skulle kännas betydligt bättre än en
"nygjord" med lysfri färg för att efterlikna en patinering.... Vet dock inte vad som är fallet på denna?!o_O

Skulle säga att priset 7000 USD hos Kirill är lite i överkant (som oftast). Motsvarar cirka 61' idag så med svenska mått kanske 57-58' ?
Kanske det.. och då får man ta i beaktande att det kommer moms på klockan om man ska ta hit den och då landar man på 74kkr. Skillnaden är att man då köper från en välkänd handlare med den säkerhet och garantier som det innebär. Från privatperson förväntar jag mig ett lägre pris. Med det sagt så ser jag inget fel med att sätta vilket pris man vill på klockan. Det viktiga är att annonsen ändrats så att alla fakta framgår.

Absolut, men jag tycker det väcker nya frågor. Vill man ha det åldrade utseendet finns det ingen anledning att kleta på ny färg, vill man ha lysande index målar man väl med lysande färg? Vad finns under den här färgen som man har valt att måla över?
Utgår ifrån att de tog bort den gamla lyspastan innan de målade på den nya. Det är nog vanligare än många tror.

Absolut, men jag tycker det väcker nya frågor. Vill man ha det åldrade utseendet finns det ingen anledning att kleta på ny färg, vill man ha lysande index målar man väl med lysande färg? Vad finns under den här färgen som man har valt att måla över?

Förmodligen matchade inte visare och index så därför gjorde man detta för att få klockan mer attraktiv i mångas ögon = högre pris.

Är inte detta vad man kallar Hong Kongpatina?

Hur avgör du hur gammal en relume är?
Skrev i ett tidigare inlägg att på just denna tyckte jag den såg gammal ut.. mest med tanke på krackeleringen på visarna och att färgen såg lite smutsig ut men är det målat med ny färg så borde den väl se just nyare ut och inte ha några ålderstecken(typ fläckar,krackelering m.m) Men det är bara mitt antagande/gissning.. Är det nån som med säkerhet vet hur man ska avgöra hur gammal en relume är så mottages informationen tacksamt!:)

Skrev i ett tidigare inlägg att på just denna tyckte jag den såg gammal ut.. mest med tanke på krackeleringen på visarna och att färgen såg lite smutsig ut men är det målat med ny färg så borde den väl se just nyare ut och inte ha några ålderstecken(typ fläckar,krackelering m.m) Men det är bara mitt antagande/gissning.. Är det nån som med säkerhet vet hur man ska avgöra hur gammal en relume är så mottages informationen tacksamt!:)

Gissar att visarna hade sprucken lume redan innan man målade om dem. Varför inte fixa sprickorna då man ändå kladdade? Skadan var ju redan skedd så att säga.

Kanske det.. och då får man ta i beaktande att det kommer moms på klockan om man ska ta hit den och då landar man på 74kkr. Skillnaden är att man då köper från en välkänd handlare med den säkerhet och garantier som det innebär. Från privatperson förväntar jag mig ett lägre pris. Med det sagt så ser jag inget fel med att sätta vilket pris man vill på klockan. Det viktiga är att annonsen ändrats så att alla fakta framgår.
Bara för att man adderar moms, så blir inte klockan värd momsen?

Gissar att visarna hade sprucken lume redan innan man målade om dem. Varför inte fixa sprickorna då man ändå kladdade? Skadan var ju redan skedd så att säga.
Gör man en riktig relume så målar man inte på den gamla lumen. Man tar bort den gamla lumen på både tavla och visare och applicerar helt ny lume på tavlan samt underifrån på visarna. Målar man uppifrån på befintlig lyspasta så blir det klet på visarna, som det var på den Tudorn du hade.

Gör man en riktig relume så målar man inte på den gamla lumen. Man tar bort den gamla lumen på både tavla och visare och applicerar helt ny lume på tavlan samt underifrån på visarna. Målar man uppifrån på befintlig lyspasta så blir det klet på visarna, som det var på den Tudorn du hade.

Eh jaha?

Förstår inte syftet med ditt svar och förstår inte varför du refererar till min Tudor, som jag för övrigt har kvar.

Jag menade att varför inte fixa visarna ordentligt när man ändå är där målar/kladdar eller vad man vill kalla det.

Goddag yxskaft ;)

Eh jaha?

Förstår inte syftet med ditt svar och förstår inte varför du refererar till min Tudor, som jag för övrigt har kvar.

Jag menade att varför inte fixa visarna ordentligt när man ändå är där målar/kladdar eller vad man vill kalla det.

Goddag yxskaft ;)
Du antydde ju att de målat på befintlig lume vilket de med största sannolikhet inte gjort vilket var anledningen till att jag beskrev skillnaden. Antingen har de lagt på för tunn pasta eller så har blandningen varit knas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp