• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är sällan man hittar något lockande på Köp och Sälj. Många vill ha igen vad de köpte klockan för av en handlare t ex. Känns spontant som att priset vid en privatförsäljning borde ligga 10 % lägre. Eller vad tycker ni? Och prisbumparna är i storleksordningen 1-2 %.
Ibland undrar jag om det är bara 10% som är privatförsäljare. :) Resten har (nästan) hela tiden 2-3 annonser uppe. :) (dvs privatförsäljare som glömt att skaffa org.nr) :)

Håller med dig, mint 2% för att kunna skriva "prismump". Helt meningslöst med 100krs-prisbump på en klocka i prisklassen +50TKR.

Ibland undrar jag om det är bara 10% som är privatförsäljare. :) Resten har (nästan) hela tiden 2-3 annonser uppe. :) (dvs privatförsäljare som glömt att skaffa org.nr) :)

Håller med dig, mint 2% för att kunna skriva "prismump". Helt meningslöst med 100krs-prisbump på en klocka i prisklassen +50TKR.
Kanske mer än 2 %? Det innebär ju endast 1000 kr på en 50.000 kr klocka. 5 % känns som det kan göra skillnad

Det är bevisligen premium då det finns folk (mindre kunniga) som är villiga att betala mer för detta. Tröttsam diskussion som hållit på i flera år. NEJ jag vet att det inte spelar någon som helst roll vart klockan är inhandlad men det förändrar ju inte folks beteenden (tydligen)?
Jag skulle helt klart föredra ett fullset från T ex Rob än Singapore Airport eller liknande. Tror inte man behöver vara okunnig för att göra det.

Jag skulle helt klart föredra ett fullset från T ex Rob än Singapore Airport eller liknande. Tror inte man behöver vara okunnig för att göra det.

Självklart. Det gäller även mig. Det jag menar är att okunniga (eller mindre kunniga) är rädda för att något ska vara galet med en exempelvis italiensk-såld klocka jämfört med en svensk.

Förstå mig rätt nu. Det handlar inte om att ha låg lön. Det handlar om att det är osmakligt att tjäna pengar på precis allt man gör.

Ahh, just så. Sättet du skrev på fick mig att läsa in en annan värdering i det hela. Cool.

Skulle tro att de flesta av våra "hobbyhandlare" här på KS faktiskt säljer klockor för att tjäna en slant i syfte att finansiera sitt eget missbruk. Tror ingen gör det bara för att det är roligt.

Sen finns det ju en kategori säljare som man undrar om de har ett klockintresse överhuvudtaget eller bara ser affärsmöjligheten.

Ahh, just så. Sättet du skrev på fick mig att läsa in en annan värdering i det hela. Cool.

Skulle tro att de flesta av våra "hobbyhandlare" här på KS faktiskt säljer klockor för att tjäna en slant i syfte att finansiera sitt eget missbruk. Tror ingen gör det bara för att det är roligt.

Sen finns det ju en kategori säljare som man undrar om de har ett klockintresse överhuvudtaget eller bara ser affärsmöjligheten.

Jag har inget emot att folk tjänar pengar på att sälja klockor men att smyga med det och tro att andra inte ser igenom det är bara fånigt.

Jasså? Utveckla i så fall vad som är märkligt?
OK.
Det är bevisligen premium då det finns folk (mindre kunniga) som är villiga att betala mer för detta. Tröttsam diskussion som hållit på i flera år. NEJ jag vet att det inte spelar någon som helst roll vart klockan är inhandlad men det förändrar ju inte folks beteenden (tydligen)?
Det märkliga i min mening är att du tycker att personer som betalar extra för svensksålt är mindre kunniga. Om du hellre plockar ut en klocka hos en gråhandlare för en mindre slant är upp till dig, men jag är inte med på ditt tänk.

Märkligt att så många tror att köpare och säljare är bundna till priset i annonsen. Lägg bud om ni tycker priset är för högt! Bevisligen säljs ju klockorna på köp och sälj så något större problem med fri marknad verkar det inte vara.

Tycker "hobbyhandlare" är bra för K&S. Kommer ut ett större utbud samt mer mångfald.
Sen att en person lägger flera timmar i veckan av att hitta bra exemplar betalar jag gärna en slant för detta.

OK.

Det märkliga i min mening är att du tycker att personer som betalar extra för svensksålt är mindre kunniga. Om du hellre plockar ut en klocka hos en gråhandlare för en mindre slant är upp till dig, men jag är inte med på ditt tänk.

Har väl inte pratat någonting om gråhandlare? Det jag säger är att folk som är mindre eller helt okunniga ofta får för sig att det skulle vara någon skillnad på en klocka som exempelvis Pelle köpt hos Rolex AD i Dubai och på den Nisse köpt hos Rolex AD i Skövde. Det är ingen skillnad och det vet väl både du och jag? Sen tycker även jag att det är roligare med en klocka från Sverige men att den svensksålda skulle vara värd 10 000 kr mer vid försäljning är bara löjligt. Och det kallar jag okunnighet, ja. Men det finns folk som tycker det och därför är det bevisligen premium vilket var det jag antydde.

Har väl inte pratat någonting om gråhandlare? Det jag säger är att folk som är mindre eller helt okunniga ofta får för sig att det skulle vara någon skillnad på en klocka som exempelvis Pelle köpt hos Rolex AD i Dubai och på den Nisse köpt hos Rolex AD i Skövde. Det är ingen skillnad och det vet väl både du och jag? Sen tycker även jag att det är roligare med en klocka från Sverige men att den svensksålda skulle vara värd 10 000 kr mer vid försäljning är bara löjligt. Och det kallar jag okunnighet, ja. Men det finns folk som tycker det och därför är det bevisligen premium vilket var det jag antydde.
I ärlighetens namn är det ingen skillnad på en klocka som Pelle köpt hos Rolex AD i Dubai, en klocka som Nisse köpt hos Rolex AD i Skövde eller en klocka Sune köpt av gråhandlare på nätet (vilken gråhandlaren köpt från Rolex AD X).

Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?

Nej vanligtvis stämmer det.
Vanligtvis? Jag har då aldrig hört talas om någon som köpt en Rolex från en gråhandlare och certet inte var giltigt. Enda tänkbara sådan situation är väl om klockan blivit stulen från en AD innan certet stämplats möjligen. Sen finns det ju såklart oseriösa gråhandlare som kanske inte skickar någon klocka, den risken slipper man ju av att handla direkt från en AD.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp