Läs senaste sidorna...Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Läs senaste sidorna...Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?
Säljaren har rätt att sätta vilket pris han vill. Andra på forumet har rätt att kritisera priset i denna tråd, om de så vill.Förstår mig egentligen inte på den här tråden.
Folk taggar en säljare och förväntar sig att denne ska motivera priset som dem inte tycker är skäligt.
Så länge en klocka är kosher och annonsen inte innehåller några felaktigheter så borde väl säljaren få ta vilket pris han vill?
Det jag vänder mig emot är att säljare taggas och förväntas motivera sitt pris.Säljaren har rätt att sätta vilket pris han vill. Andra på forumet har rätt att kritisera priset i denna tråd, om de så vill.
Tycker du att den är dyr?Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?
Jo, fast nu använder du ju det här forumet för att sälja din klocka. Utöver det diskuteras det rätt hejvilt när någon oförtjänt taggas i tråden. Kan man inte motivera sin prissättning har man dock förmodligen lagt sig orimligt högt, men det är ju en ren spekulation från min sida.Det jag vänder mig emot är att säljare taggas och förväntas motivera sitt pris.
Om jag vill ta 65K för en tre månader gammal 116610 när en ny kan köpas på C24 för samma pris så är det väl mitt problem?
Kan man inte motivera sin prissättning så får man inte sin klocka såld. Det är köparen som skapar marknadspris. Vad är problemet?Jo, fast nu använder du ju det här forumet för att sälja din klocka. Utöver det diskuteras det rätt hejvilt när någon oförtjänt taggas i tråden. Kan man inte motivera sin prissättning har man dock förmodligen lagt sig orimligt högt, men det är ju en ren spekulation från min sida.
Men bara för att jag, som medlem, använder det här forumet för att sälja en klocka så innebär ju inte det att jag måste motivera mitt pris som vissa medlemmar verkar tro. Eller hur?Jo, fast nu använder du ju det här forumet för att sälja din klocka. Utöver det diskuteras det rätt hejvilt när någon oförtjänt taggas i tråden. Kan man inte motivera sin prissättning har man dock förmodligen lagt sig orimligt högt, men det är ju en ren spekulation från min sida.
Vad är problemet med att andra har åsikter om saker? Ja du... jag tänker ju lite att det är det som är poängen med ett forum, annars kan man väl sitta själv i ett tomt rum och hålla med sig själv.Kan man inte motivera sin prissättning så får man inte sin klocka såld. Det är köparen som skapar marknadspris. Vad är problemet?
Spekulera är bättre att göra med saker som har ett reélt värde och går att omsätta. Det du gör är att tycka.
Nä det kan du ju strunta i att göra, det bestämmer du ju själv? Du MÅSTE ju inte bemöta om någon skriver här. Och är kritiken inte rättfärdigad så bemöts den ju alltid av andra forumiter, om inte annat.Men bara för att jag, som medlem, använder det här forumet för att sälja en klocka så innebär ju inte det att jag måste motivera mitt pris som vissa medlemmar verkar tro. Eller hur?
Det är dessutom en ganska trist ton från ett par surgubbar som nog helst skulle vilja få bestämma priserna på allt som läggs upp.
Då är det väl bara att lägga ett bud på 54´. Priset som står i en annons är inte hugget i sten och folk prutar alltid, även om man skulle lägga ut en klocka till ett lägre pris än samtliga jämförbara på C24 och andra sidor så kommer folk att pruta.Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?
Jo, så tycker ju jag att det borde vara men när säljaren taggas förväntas denne tydligen motivera sitt pris och när det är gjort blir det ofta en kölhalning från de "gamla" gardet.Nä det kan du ju strunta i att göra, det bestämmer du ju själv? Du MÅSTE ju inte bemöta om någon skriver här. Och är kritiken inte rättfärdigad så bemöts den ju alltid av andra forumiter, om inte annat.
En del är till och med så hövliga att de frågar först om det är okej att komma med ett skambudDå är det väl bara att lägga ett bud på 54´. Priset som står i en annons är inte hugget i sten och folk prutar alltid, även om man skulle lägga ut en klocka till ett lägre pris än samtliga jämförbara på C24 och andra sidor så kommer folk att pruta.
Ser inte något problem med att lägga ut en klocka till något högre pris än vad man som säljare är bered att acceptera. Tycker man som spekulant att priset är för högt, kom med ett realistiskt bud.
Förstår mig egentligen inte på den här tråden.
Folk taggar en säljare och förväntar sig att denne ska motivera priset som dem inte tycker är skäligt.
Så länge en klocka är kosher och annonsen inte innehåller några felaktigheter så borde väl säljaren få ta vilket pris han vill?
Vanligtvis? Jag har då aldrig hört talas om någon som köpt en Rolex från en gråhandlare och certet inte var giltigt. Enda tänkbara sådan situation är väl om klockan blivit stulen från en AD innan certet stämplats möjligen. Sen finns det ju såklart oseriösa gråhandlare som kanske inte skickar någon klocka, den risken slipper man ju av att handla direkt från en AD.
Det är klart att alla har åsikter, men det rättfärdigar väl inte att man kan vräka ur sig vadsomhelst, hursomhelt, varsomhelst, forum eller ej. Ni som stör er på enligt ert tycke felaktigt prissatta klockor måste väl även försöka att inse varför, och att ni oftast har fel. Det är säljarens bekymmer att inte klockan blir såld. Som Clintan säger "åsikter är som skithål, alla har en"Vad är problemet med att andra har åsikter om saker? Ja du... jag tänker ju lite att det är det som är poängen med ett forum, annars kan man väl sitta själv i ett tomt rum och hålla med sig själv.
Cert som inte är stämplade förekommer, kan inte svara på om det är vanligt eller inte men vet om några fall varav en var en Rolex. Förklaringen som jag har fått är att en del ADs medvetet säljer till gråhandlare för att hålla uppe volymerna men vill inte riskera att åka dit som gråhandelsleverantör.Vanligtvis? Jag har då aldrig hört talas om någon som köpt en Rolex från en gråhandlare och certet inte var giltigt. Enda tänkbara sådan situation är väl om klockan blivit stulen från en AD innan certet stämplats möjligen. Sen finns det ju såklart oseriösa gråhandlare som kanske inte skickar någon klocka, den risken slipper man ju av att handla direkt från en AD.
Det var väl mer för säljarens skull folk började tagga. Så säljaren vet att folk diskuterar hans annons och _ifall_ han vill har möjlighet att svara.Det jag vänder mig emot är att säljare taggas och förväntas motivera sitt pris.
Om jag vill ta 65K för en tre månader gammal 116610 när en ny kan köpas på C24 för samma pris så är det väl mitt problem?
Men om du nu stör dig på den här tråden, ge fan i att gå in här då? Jag förstår faktiskt inte problemet, sån här åsiktscensur ter sig väldigt märklig för mig. Mig veterligen hålls det för övrigt en sansad och civiliserad ton även i denna tråd. Den enda gången det hettar till är om någon skriver kritik som inte är rättfärdigad, så i den bemärkelsen är väl tråden dessutom ganska självsanerande.Det är klart att alla har åsikter, men det rättfärdigar väl inte att man kan vräka ur sig vadsomhelst, hursomhelt, varsomhelst, forum eller ej. Ni som stör er på enligt ert tycke felaktigt prissatta klockor måste väl även försöka att inse varför, och att ni oftast har fel. Det är säljarens bekymmer att inte klockan blir såld. Som Clintan säger "åsikter är som skithål, alla har en"
Känns som att tråden gått från det första till det andra.Det var väl mer för säljarens skull folk började tagga. Så säljaren vet att folk diskuterar hans annons och _ifall_ han vill har möjlighet att svara. Så se taggen mer som "Jag har nämnt din annons här fyi, om du vill kommentera eller ej är upp till dig." inte "Din klocka är för dyr! Jag kräver en förklaring!"
Finns ett par surmökar som har en ganska trist och anklagande ton, inte bara i den här tråden.Mig veterligen hålls det för övrigt en sansad och civiliserad ton även i denna tråd.
Men om du nu stör dig på den här tråden, ge fan i att gå in här då? Jag förstår faktiskt inte problemet, sån här åsiktscensur ter sig väldigt märklig för mig. Mig veterligen hålls det för övrigt en sansad och civiliserad ton även i denna tråd. Den enda gången det hettar till är om någon skriver kritik som inte är rättfärdigad, så i den bemärkelsen är väl tråden dessutom ganska självsanerande.
"Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" som Evelyn Beatrice Hall uppfattade Voltaires tankar.
I grunden håller jag med dig, men jag tror vår syn på KS säljtråd kommer att förändras över tid om man inte försöker bevara orsakerna till att den går bra. Det finns ett förtroende här som är högre än på Blocket och många andra forum. Det kommer inte att förbli ett entusiastforum med trygghet om personer med butiken på fickan driver upp priserna och tjänar pengar på de nya som hittar hit. Det måste finnas någon form av etisk ryggrad som genomsyrar säljtråden. Det gör inget om vi någon gång tjänar på en affär men sätts det i system mot mindre kunniga får i alla fall jag en besk smak i munnen. Jag känner själv att jag tittar mer och mer sällan i säljtråden. Jag har hittat andra kanaler. Gör fler så för att några få ska tjäna pengar på andra forummedlemmar är det ingen bra utveckling. Jag tycker köp och säljtråden är bra men de tydligast giriga förstör mer än de gör nytta. Kanske inte just nu men i det långa loppet. Business har en förmåga som inget annat att utarma en känsla. Känslan är det som håller forumet samman, inte affärerna.Förstår mig egentligen inte på den här tråden.
Det har man visst det (rätt att göra), läs forumets stadgar och sluta hitta på regler för vad man får prata om på forumet (att ifrågasätta alltså, att kräva ett svar är ju lite besvärligt att verkställa).Rätt högtravande att citera framstående poeter och filosofer när man bemöter andra som även dom har åsikter om att nasa pryttlar. Jag är av den åsikten att merparten som har problem med hur folk värderar sina tillhörigheter när dom vill avyttra dessa har problem med att acceptera dennes rätt att faktiskt tycka att min klocka värderar jag till detta pris. Har säljaren fel förblir klockan osåld.
Du behöver inte dela den uppfattningen som potentiell köpare, men du har ingen som helst rätt att ifrågasätta den, eller kräva ett svar. Det är faktiskt det man gör, relativt ofta just i denna tråd.
Ok. Nöjd så. Du har rätt. Skulle kunna spinna vidare antar jag, men intar samma attityd som när man har oturen och ska lägga ut en billigare bil på Blocket. Tystnad och ett leende när man ska övertalas hur värdelös bilen är av den 24é spekulanten på 3 timmar som vill ha sista pris. Bilen blir nästan alltid såld till vad jag begärt, minus klädsam prutning givetvis. Återigen, och som avslut. Är det för dyrt. Leta vidare. Värderingar är alltid subjektiva.Det har man visst det (rätt att göra), läs forumets stadgar och sluta hitta på regler för vad man får prata om på forumet (att ifrågasätta alltså, att kräva ett svar är ju lite besvärligt att verkställa).
Bump för er som missat detta.Måste just nu vara denna https://klocksnack.se/threads/hublot-big-bang-black-caviar.58982/ som ligger ute för 60k men som för endast 17 dagar sedan blev såld/bytt för 54k efter att ha legat ute med det priset ett gäng dagar https://klocksnack.se/threads/hublot-black-caviar-prisbump-31-7.56917/ Varför den nu skulle vara attraktiv för 60k är för mig ett mysterium...
Ok. Nöjd så. Du har rätt. Skulle kunna spinna vidare antar jag, men intar samma attityd som när man har oturen och ska lägga ut en billigare bil på Blocket. Tystnad och ett leende när man ska övertalas hur värdelös bilen är av den 24é spekulanten på 3 timmar som vill ha sista pris. Bilen blir nästan alltid såld till vad jag begärt, minus klädsam prutning givetvis. Återigen, och som avslut. Är det för dyrt. Leta vidare. Värderingar är alltid subjektiva.