• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förstår mig egentligen inte på den här tråden.
Folk taggar en säljare och förväntar sig att denne ska motivera priset som dem inte tycker är skäligt.
Så länge en klocka är kosher och annonsen inte innehåller några felaktigheter så borde väl säljaren få ta vilket pris han vill? :confused:

@Ernesto måste väl fritt få sätta vilket pris han anser lämpligt. Då han köpte klockan var kanske förutsättningarna helt annorlunda på marknaden. Dessutom anger han ju att bud är välkomna. Det här är så jädra tramsigt att man blir mörkrädd. Forumfacister finns det gott om.

Ett råd är att om du är seriöst intresserad av en vara. Förhandla direkt med säljaren, antingen själv,eller engarera mamma. Google finns oxå.

Folk taggar en säljare och förväntar sig att denne ska motivera priset som dem inte tycker är skäligt.
Så länge en klocka är kosher och annonsen inte innehåller några felaktigheter så borde väl säljaren få ta vilket pris han vill? :confused:
Säljaren har rätt att sätta vilket pris han vill. Andra på forumet har rätt att kritisera priset i denna tråd, om de så vill.

Det jag vänder mig emot är att säljare taggas och förväntas motivera sitt pris.
Om jag vill ta 65K för en tre månader gammal 116610 när en ny kan köpas på C24 för samma pris så är det väl mitt problem?
Jo, fast nu använder du ju det här forumet för att sälja din klocka. Utöver det diskuteras det rätt hejvilt när någon oförtjänt taggas i tråden. Kan man inte motivera sin prissättning har man dock förmodligen lagt sig orimligt högt, men det är ju en ren spekulation från min sida.

Jo, fast nu använder du ju det här forumet för att sälja din klocka. Utöver det diskuteras det rätt hejvilt när någon oförtjänt taggas i tråden. Kan man inte motivera sin prissättning har man dock förmodligen lagt sig orimligt högt, men det är ju en ren spekulation från min sida.
Kan man inte motivera sin prissättning så får man inte sin klocka såld. Det är köparen som skapar marknadspris. Vad är problemet?

Spekulera är bättre att göra med saker som har ett reélt värde och går att omsätta. Det du gör är att tycka.

Men bara för att jag, som medlem, använder det här forumet för att sälja en klocka så innebär ju inte det att jag måste motivera mitt pris som vissa medlemmar verkar tro. Eller hur?

Det är dessutom en ganska trist ton från ett par surgubbar som nog helst skulle vilja få bestämma priserna på allt som läggs upp.

Kan man inte motivera sin prissättning så får man inte sin klocka såld. Det är köparen som skapar marknadspris. Vad är problemet?

Spekulera är bättre att göra med saker som har ett reélt värde och går att omsätta. Det du gör är att tycka.
Vad är problemet med att andra har åsikter om saker? Ja du... jag tänker ju lite att det är det som är poängen med ett forum, annars kan man väl sitta själv i ett tomt rum och hålla med sig själv.

Men bara för att jag, som medlem, använder det här forumet för att sälja en klocka så innebär ju inte det att jag måste motivera mitt pris som vissa medlemmar verkar tro. Eller hur?

Det är dessutom en ganska trist ton från ett par surgubbar som nog helst skulle vilja få bestämma priserna på allt som läggs upp.
Nä det kan du ju strunta i att göra, det bestämmer du ju själv? Du MÅSTE ju inte bemöta om någon skriver här. Och är kritiken inte rättfärdigad så bemöts den ju alltid av andra forumiter, om inte annat.

Ernesto säljer en Hublot Black Caviar för 60k, som är uttagen feb 2016. Hmm, Holma20 sålde ju den nyligen den för 54k som sista pris. Är det bara en slump eller är det samma klocka?
Då är det väl bara att lägga ett bud på 54´. Priset som står i en annons är inte hugget i sten och folk prutar alltid, även om man skulle lägga ut en klocka till ett lägre pris än samtliga jämförbara på C24 och andra sidor så kommer folk att pruta.
Ser inte något problem med att lägga ut en klocka till något högre pris än vad man som säljare är bered att acceptera. Tycker man som spekulant att priset är för högt, kom med ett realistiskt bud.

Nä det kan du ju strunta i att göra, det bestämmer du ju själv? Du MÅSTE ju inte bemöta om någon skriver här. Och är kritiken inte rättfärdigad så bemöts den ju alltid av andra forumiter, om inte annat.
Jo, så tycker ju jag att det borde vara men när säljaren taggas förväntas denne tydligen motivera sitt pris och när det är gjort blir det ofta en kölhalning från de "gamla" gardet.

Då är det väl bara att lägga ett bud på 54´. Priset som står i en annons är inte hugget i sten och folk prutar alltid, även om man skulle lägga ut en klocka till ett lägre pris än samtliga jämförbara på C24 och andra sidor så kommer folk att pruta.
Ser inte något problem med att lägga ut en klocka till något högre pris än vad man som säljare är bered att acceptera. Tycker man som spekulant att priset är för högt, kom med ett realistiskt bud.
En del är till och med så hövliga att de frågar först om det är okej att komma med ett skambud :D

Edmond Burk tyckte samma sak men sedan kom jante och begrepp som entusiastforum och komplicerade saker.

Vanligtvis? Jag har då aldrig hört talas om någon som köpt en Rolex från en gråhandlare och certet inte var giltigt. Enda tänkbara sådan situation är väl om klockan blivit stulen från en AD innan certet stämplats möjligen. Sen finns det ju såklart oseriösa gråhandlare som kanske inte skickar någon klocka, den risken slipper man ju av att handla direkt från en AD.

Nej tänkte mer på att det ibland följer med fel box eller certifikat stämplade tidigare etc.

Vad är problemet med att andra har åsikter om saker? Ja du... jag tänker ju lite att det är det som är poängen med ett forum, annars kan man väl sitta själv i ett tomt rum och hålla med sig själv.
Det är klart att alla har åsikter, men det rättfärdigar väl inte att man kan vräka ur sig vadsomhelst, hursomhelt, varsomhelst, forum eller ej. Ni som stör er på enligt ert tycke felaktigt prissatta klockor måste väl även försöka att inse varför, och att ni oftast har fel. Det är säljarens bekymmer att inte klockan blir såld. Som Clintan säger "åsikter är som skithål, alla har en"

Vanligtvis? Jag har då aldrig hört talas om någon som köpt en Rolex från en gråhandlare och certet inte var giltigt. Enda tänkbara sådan situation är väl om klockan blivit stulen från en AD innan certet stämplats möjligen. Sen finns det ju såklart oseriösa gråhandlare som kanske inte skickar någon klocka, den risken slipper man ju av att handla direkt från en AD.
Cert som inte är stämplade förekommer, kan inte svara på om det är vanligt eller inte men vet om några fall varav en var en Rolex. Förklaringen som jag har fått är att en del ADs medvetet säljer till gråhandlare för att hålla uppe volymerna men vill inte riskera att åka dit som gråhandelsleverantör.

Det jag vänder mig emot är att säljare taggas och förväntas motivera sitt pris.
Om jag vill ta 65K för en tre månader gammal 116610 när en ny kan köpas på C24 för samma pris så är det väl mitt problem?
Det var väl mer för säljarens skull folk började tagga. Så säljaren vet att folk diskuterar hans annons och _ifall_ han vill har möjlighet att svara.

Så se taggen mer som "Jag har nämnt din annons här fyi, om du vill kommentera eller ej är upp till dig." inte "Din klocka är för dyr! Jag kräver en förklaring!"

Det är klart att alla har åsikter, men det rättfärdigar väl inte att man kan vräka ur sig vadsomhelst, hursomhelt, varsomhelst, forum eller ej. Ni som stör er på enligt ert tycke felaktigt prissatta klockor måste väl även försöka att inse varför, och att ni oftast har fel. Det är säljarens bekymmer att inte klockan blir såld. Som Clintan säger "åsikter är som skithål, alla har en"
Men om du nu stör dig på den här tråden, ge fan i att gå in här då? Jag förstår faktiskt inte problemet, sån här åsiktscensur ter sig väldigt märklig för mig. Mig veterligen hålls det för övrigt en sansad och civiliserad ton även i denna tråd. Den enda gången det hettar till är om någon skriver kritik som inte är rättfärdigad, så i den bemärkelsen är väl tråden dessutom ganska självsanerande.

"Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" som Evelyn Beatrice Hall uppfattade Voltaires tankar.

Det var väl mer för säljarens skull folk började tagga. Så säljaren vet att folk diskuterar hans annons och _ifall_ han vill har möjlighet att svara. Så se taggen mer som "Jag har nämnt din annons här fyi, om du vill kommentera eller ej är upp till dig." inte "Din klocka är för dyr! Jag kräver en förklaring!"
Känns som att tråden gått från det första till det andra.

Men om du nu stör dig på den här tråden, ge fan i att gå in här då? Jag förstår faktiskt inte problemet, sån här åsiktscensur ter sig väldigt märklig för mig. Mig veterligen hålls det för övrigt en sansad och civiliserad ton även i denna tråd. Den enda gången det hettar till är om någon skriver kritik som inte är rättfärdigad, så i den bemärkelsen är väl tråden dessutom ganska självsanerande.

"Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" som Evelyn Beatrice Hall uppfattade Voltaires tankar.

Rätt högtravande att citera framstående poeter och filosofer när man bemöter andra som även dom har åsikter om att nasa pryttlar. Jag är av den åsikten att merparten som har problem med hur folk värderar sina tillhörigheter när dom vill avyttra dessa har problem med att acceptera dennes rätt att faktiskt tycka att min klocka värderar jag till detta pris. Har säljaren fel förblir klockan osåld.

Du behöver inte dela den uppfattningen som potentiell köpare, men du har ingen som helst rätt att ifrågasätta den, eller kräva ett svar. Det är faktiskt det man gör, relativt ofta just i denna tråd.

I grunden håller jag med dig, men jag tror vår syn på KS säljtråd kommer att förändras över tid om man inte försöker bevara orsakerna till att den går bra. Det finns ett förtroende här som är högre än på Blocket och många andra forum. Det kommer inte att förbli ett entusiastforum med trygghet om personer med butiken på fickan driver upp priserna och tjänar pengar på de nya som hittar hit. Det måste finnas någon form av etisk ryggrad som genomsyrar säljtråden. Det gör inget om vi någon gång tjänar på en affär men sätts det i system mot mindre kunniga får i alla fall jag en besk smak i munnen. Jag känner själv att jag tittar mer och mer sällan i säljtråden. Jag har hittat andra kanaler. Gör fler så för att några få ska tjäna pengar på andra forummedlemmar är det ingen bra utveckling. Jag tycker köp och säljtråden är bra men de tydligast giriga förstör mer än de gör nytta. Kanske inte just nu men i det långa loppet. Business har en förmåga som inget annat att utarma en känsla. Känslan är det som håller forumet samman, inte affärerna.

Rätt högtravande att citera framstående poeter och filosofer när man bemöter andra som även dom har åsikter om att nasa pryttlar. Jag är av den åsikten att merparten som har problem med hur folk värderar sina tillhörigheter när dom vill avyttra dessa har problem med att acceptera dennes rätt att faktiskt tycka att min klocka värderar jag till detta pris. Har säljaren fel förblir klockan osåld.

Du behöver inte dela den uppfattningen som potentiell köpare, men du har ingen som helst rätt att ifrågasätta den, eller kräva ett svar. Det är faktiskt det man gör, relativt ofta just i denna tråd.
Det har man visst det (rätt att göra), läs forumets stadgar och sluta hitta på regler för vad man får prata om på forumet (att ifrågasätta alltså, att kräva ett svar är ju lite besvärligt att verkställa).

Senast ändrad:
Det har man visst det (rätt att göra), läs forumets stadgar och sluta hitta på regler för vad man får prata om på forumet (att ifrågasätta alltså, att kräva ett svar är ju lite besvärligt att verkställa).
Ok. Nöjd så. Du har rätt. Skulle kunna spinna vidare antar jag, men intar samma attityd som när man har oturen och ska lägga ut en billigare bil på Blocket. Tystnad och ett leende när man ska övertalas hur värdelös bilen är av den 24é spekulanten på 3 timmar som vill ha sista pris. Bilen blir nästan alltid såld till vad jag begärt, minus klädsam prutning givetvis. Återigen, och som avslut. Är det för dyrt. Leta vidare. Värderingar är alltid subjektiva.

Återigen, att säljaren får sätta vilket pris denne vill står intet på något sätt i motsats till att någon kritiserar detta pris. Att prissättning som uppfattas som tveksam eller helt uppåt väggarna kan bli (och blir) kritiserad ökar förtroendet för K&S vilket minskar risken för dåliga affärer där endera köpare eller säljare inte är nöjd. När någon gör ett påpekande om ett pris avses oftast en specifik annons och åtföljs av en argumentation. Säljaren behöver inte kommentera detta, men blir informerad om diskussionen ifall säljaren vill delta.

Ok. Nöjd så. Du har rätt. Skulle kunna spinna vidare antar jag, men intar samma attityd som när man har oturen och ska lägga ut en billigare bil på Blocket. Tystnad och ett leende när man ska övertalas hur värdelös bilen är av den 24é spekulanten på 3 timmar som vill ha sista pris. Bilen blir nästan alltid såld till vad jag begärt, minus klädsam prutning givetvis. Återigen, och som avslut. Är det för dyrt. Leta vidare. Värderingar är alltid subjektiva.

Gäller samma sak för dig när kostnader höjs? En försäkring eller en avgift skjuter iväg, du funderar eller ifrågasätter aldrig? Om en liter mjölk skulle kosta 75kr hos din lokala handlare så ägnar du inte det en tanke utan bara går vidare?
Jag förstår vad du menar och jag tycker att den här tråden går överstyr ibland med onödigt gnäll men det har även genererat mycket matnyttigt, tex om varför klockan har så högt pris när länken inte är original med mera.

Man kan inte bara läsa den tråden med säljarfärgade glasögon.

Edit: Min mening var att citera avsnittet där det skrivs att man inte har rätt att ifrågasätta prissättning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp