Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Reagerade också på priset. Har 1675 stuckit iväg så mkt i pris verkligen?Killen som säljer en vintage GMT för 97000kr på KS och som parallellt begär 8700 euro för samma klocka på VRF måste ju få en eloge tycker jag... snyggt!
https://klocksnack.se/threads/1675-perfekt-patina-röd-hand.59654/
http://www.network54.com/Forum/207673/message/1472742063
@Andreasll83Killen som säljer en vintage GMT för 97000kr på KS och som parallellt begär 8700 euro för samma klocka på VRF måste ju få en eloge tycker jag... snyggt!
Otroligt märkligt. Jag brukar köra tvärtom, billigare på KS men dyrare på andra ställen. KS skall premieras!Killen som säljer en vintage GMT för 97000kr på KS och som parallellt begär 8700 euro för samma klocka på VRF måste ju få en eloge tycker jag... snyggt!
Ovanlig helröd gmt-visare och ser ut att vara i bra skick. 97k kanske är i svettigaste laget men €8700 känns inte helt orimligt.Reagerade också på priset. Har 1675 stuckit iväg så mkt i pris verkligen?
Touché!!!Kan vi inte diskutera den dåliga smaken i att ha en Rolexplånbok? Det känns ju lite som att ha en Intel-mössa för att man har en Core i7 i datorn eller en BMW-jacka för att man har en BMW.
Fan jag som sprungit runt golfbanan med en Titleistkepa i snart två säsonger, får leta upp något bättre tills nästa då den börjar bli bra slitenTouché!!!
Men "common sence is not that common". Har en mindre stilorienterad vän (tidigare mäklare) som kör med BMW-keps och numera frossar i Audi-nyckelringar.
Visserligen men gav 16.500kr för min UK som är Limited 50st.https://klocksnack.se/threads/dietrich-ot-2-uk.54762/
Nya på amazon kostar 990$? Missar jag något?
@Dingdong
Tack för klargörandet! Och ursäkta för min okunskapVisserligen men gav 16.500kr för min UK som är Limited 50st.
Är väl inte riktigt samma sak, eller hur?Att jag tycker illa om kopior är en kraftig underdrift men tycker fortfarande det är lite intressant att de faktum att det är olagligt att handla med dem verkar vara så viktigt för många här...
Är väl ioförsig utmärkt med folk som är laglydiga även om det inte väcks lika starka åsikter när det diskuteras bästa sättet att tullfuska in en klocka från utlandet...
Bägge sakerna är olagliga. Jag är med @Whedda - förbjud snack om tullfiffel också. Är ju i princip att uppmuntra till brott.Är väl inte riktigt samma sak, eller hur?
Bägge sakerna är olagliga. Jag är med @Whedda - förbjud snack om tullfiffel också. Är ju i princip att uppmuntra till brott.
Det vore mig främmande att säga att de två brotten är samma sak, men jag är lite nyfiken på vilken skillnad du lägger betydelse vid?Är väl inte riktigt samma sak, eller hur?
Tänker mig samma resonemang som att de flesta tycker det är okej att köra 10km/h högre än vad hastighetsskyltarna säger...Det vore mig främmande att säga att de två brotten är samma sak, men jag är lite nyfiken på vilken skillnad du lägger betydelse vid?
Ett påverkar direkt vårt intresse, det andra har ingen som helst effekt på det?Det vore mig främmande att säga att de två brotten är samma sak, men jag är lite nyfiken på vilken skillnad du lägger betydelse vid?
Ett påverkar direkt vårt intresse, det andra har ingen som helst effekt på det?
Hur gynnar det klockintresset att man har artificiellt "höjda" priser? Borde inte priserna vara samma i hela världen? Är inte importmoms/tull en sjukt underlig och snudd på löjlig funktion i dagens globaliserade samhälle/omvärld?Fast det där är ju ett argument som inte håller alls. Att tullfuska påverkar ju vårt intresse i allra högsta grad då det påverkar marknadspriserna i Sverige. Ett garanterat tillägg på 25-30% av priset vid köp internationellt hade garanterat stärkt de svenska priserna.
Jag gillar inte heller kopior men det har mer med att försöka sko sig på någon annans bekostnad än att det är ett lagbrott. Köper inte alls att man skall göra skillnad på två brott beroende på vad man själv bryr sig om.
Hur gynnar det klockintresset att man har artificiellt "höjda" priser? Borde inte priserna vara samma i hela världen? Är inte importmoms/tull en sjukt underlig och snudd på löjlig funktion i dagens globaliserade samhälle/omvärld?
Klart man f.ö. kan skilja på brott & brott, tycke du det var avskyvärt när folk för bara 2-3 år sen dansade på uteställen utan danstillstånd också?
Förstår vad du menar, men tror inte folk(som gillar klockor) har som "huvudargument" att "det är inte okej för det är olagligt" utan det är bara ett tillägg förutom att det är smaklöst, själlöst och töntigt.Vad jag menar är inte att det är rätt eller fel att det finns, bara att argumentet "det är inte okej för det är olagligt" faller om man skall välja vad som är okej att bryta mot.
Vad jag menar är att det direkt missgynnar klockintresset om några skall behöva betala 30% mindre än oss övriga. Särskilt när det skall hedgas och jämföras svenska priser med internationella utan att ta hänsyn till den tull/moms som tillkommer.
Huruvida det skall vara okej att kopiera andras design eller om vi skall ha moms/tull är en helt annan fråga.
Förstår vad du menar, men tror inte folk(som gillar klockor) har som "huvudargument" att "det är inte okej för det är olagligt" utan det är bara ett tillägg förutom att det är smaklöst, själlöst och töntigt.
F.ö. ser jag inte problemet med en global marknad och pressade priser, känns lite som vi lever i en bubbla, precis samma "problematik" som Uber vs. Taxibolagen, dvs. Artificiellt hög prisnivå pga löjliga restriktioner och förmynderi.
Köper man för dyrt, segt, men varför klandra någon annan som gör en bra affär?
(det sista om danstillståndet kanske var lite petty... Hehe )
Hänger inte riktigt med här. Tycker du att man ska betala tull och moms på importerade klockor för att vara schysst mot andra konsumenter eller för att det är olagligt att inte göra det?Vad jag menar är att det direkt missgynnar klockintresset om några skall behöva betala 30% mindre än oss övriga. Särskilt när det skall hedgas och jämföras svenska priser med internationella utan att ta hänsyn till den tull/moms som tillkommer.
Förstår vad du menar, men tror inte folk(som gillar klockor) har som "huvudargument" att "det är inte okej för det är olagligt" utan det är bara ett tillägg förutom att det är smaklöst, själlöst och töntigt.
F.ö. ser jag inte problemet med en global marknad och pressade priser, känns lite som vi lever i en bubbla, precis samma "problematik" som Uber vs. Taxibolagen, dvs. Artificiellt hög prisnivå pga löjliga restriktioner och förmynderi.
Köper man för dyrt, segt, men varför klandra någon annan som gör en bra affär?
(det sista om danstillståndet kanske var lite petty... Hehe )
Som sagt så var min första kommentar riktad till just de som håller argumentet "olagligt" som en stark anledning till varför kopior är fel.
Jag håller med dig till 100% angående hur trist det är med kopior. Personligen tycker jag det argumentet räcker.
Angående tull/moms kan jag förstå vad du menar och skulle inte ha något emot en öppen marknad.
Nu är ju inte det riktigt sant/relevant eftersom det finns andra, icke artificiella, barriärer som omöjliggör för det, typ språk etc. I alla fall för de med speciella färdigheter eller hög utbildning. För de resterande är det ju kanske en relativt nära verklighet.Skulle ni tycka det var lika roligt att gå ner 50% i lön för att konkurrera mot arbetskraft i en "verkligt globaliserad" värld också, eller är det primärt för att få billigare priser av andra på bekostnad av deras lön?
Nu är ju inte det riktigt sant/relevant eftersom det finns andra, icke artificiella, barriärer som omöjliggör för det, typ språk etc. I alla fall för de med speciella färdigheter eller hög utbildning. För de resterande är det ju kanske en relativt nära verklighet.
Om så var fallet skulle ju redan alla hantverkare tjäna 75-100kr i timmen som de som gästjobbar från öststaterna.
I en verkligt globaliserad värld skulle ju i så fall de flesta varorna även vara mycket mer än 50% billigare så skulle ju mer än "cancel out" f.ö. så ser inte problemet, typ en tröja skulle kosta 10kr på HM, se AliBaba. En öl ute skulle kosta 3-5kr. osv.
Nettolön efter "vanliga" utgifter skulle antagligen vara högre än nuvarande(för de flesta).