• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stulna var avhandlat innan. Aldrig hört tidigare att någon köp en, i princip, ny från en etablerad gråhandlare där de skrapat bort serienumret. Är det vanligt? :confused:

Har också hört detta tidigare. Dock så är väl detta något som väldigt sällan händer nu för tiden, var vanligare för ett antal år sedan. Tycker oftast att man ser intakta serienummer från gråhandlare.

Stulen lastbil med klockor och boxar är ju en möjlighet men att klockan kommer från en AD som säljer till exempelvis Jomashop i ett säljområde där tillverkarna är väldigt hårda med ADs som säljer till gråhandlare skulle kunna vara en annan anledning.
Nu kan jag ha missförstått helt då jag är väldigt trött. Menar du att man riskera slipade nummer om man köper från jomashop?

Nu kan jag ha missförstått helt då jag är väldigt trött. Menar du att man riskera slipade nummer om man köper från jomashop?
Nix, var knäpp och tog bara ett namn. En annan anledning (hos vissa tillverkare) kan vara att det är en serviceboett.

Är fortfarande väldigt nyfiken på vad det står på certet.

Senast ändrad:
Nix, var knäpp och tog bara ett namn. En annan anledning (hos vissa tillverkare) kan vara att det är en serviceboett.
Jag vill gärna att @Ebbot lägger upp en bild, då definitionen på "slipat" är i min mening att man ser hur det är skrapat/märken där. Om det inte finns alls och ser tomt ut/originalfinish så blir det en annan fråga! Spänningen är olidlig :bag:

Jag vill gärna att @Ebbot lägger upp en bild, då definitionen på "slipat" är i min mening att man ser hur det är skrapat/märken där. Om det inte finns alls och ser tomt ut/originalfinish så blir det en annan fråga! Spänningen är olidlig :bag:

Har hört talas om serviceboett tidigare men tror aldrig att en tillverkare som har lite högre kvalitet (omega, rolex, AP, tag) skulle släppa iväg en sådan utan att gravera in serienummer. Skulle i sådant fall vara väldigt pinsamt för dem. Tror inte ens Certina skulle göra det. Tror att det är ganska svårt för urmakare att beställa en boett utan serienummer.

• Like
Reactions: JLW
25:e juli så postar @Korwax i Vad gör du och din klocka just nu-tråden en bild på en tom handled med hänvisning till att hans ur är på service, garantiärende. Kan ju vara förklaring till serviceboett. I övrigt bör @Korwax kommentera detta ärende. Personligen tror jag han reggade om sig i typ förrgår och att @Korwax -kontot inte kommer användas mer.

25:e juli så postar @Korwax i Vad gör du och din klocka just nu-tråden en bild på en tom handled med hänvisning till att hans ur är på service, garantiärende. Kan ju vara förklaring till serviceboett. I övrigt bör @Korwax kommentera detta ärende. Personligen tror jag han reggade om sig i typ förrgår och att @Korwax -kontot inte kommer användas mer.
Reggade om sig med nytt nick? Var aktiv som korvis igår.

Har hört talas om serviceboett tidigare men tror aldrig att en tillverkare som har lite högre kvalitet (omega, rolex, AP, tag) skulle släppa iväg en sådan utan att gravera in serienummer. Skulle i sådant fall vara väldigt pinsamt för dem. Tror inte ens Certina skulle göra det. Tror att det är ganska svårt för urmakare att beställa en boett utan serienummer.

Jag har köpt Rolex serviceboett, då kom den med random serial. Enligt AD kan man vid väldigt specifika fall och lättast om certet fortfarande var under garanti få en boett med samma serienummer.

Reggade om sig med nytt nick? Var aktiv som korvis igår.

Det är fullt möjligt att han har ett nytt nick :) Men aktiviteten på Korvis är ganska lätt att gissa sig till - se alla notiser där han är taggad. Eller hur?

Klockan kostar 2-3,000:- + tavla, urmakare, 3 ytterligare armband. Lägg till mervärdet att en Stockholmare (känd från TV) ägt den blir ekvationen rätt.
Är mervärdet för att en stockholmare ägt den eller är det för att den förre ägaren arbetar på TV? På vilket sätt blir det till mervärden? Jag förstod inte.

Jag har köpt Rolex serviceboett, då kom den med random serial. Enligt AD kan man vid väldigt specifika fall och lättast om certet fortfarande var under garanti få en boett med samma serienummer.

Sedär man lär sig något nytt varje dag. Trodde inte rolex sålde sådant, har alltid tänkt mig att urverket och boettens serienummer haft någon koppling.

Kan det inte vara så att klockan bara är fejk då? Det hela känns ju väldigt underligt, när skulle det någonsin finnas en anledning att skrapa bort serienumret på en Tudor? Tudor har väl inte ens stöldregister som Rolex.

Sedär man lär sig något nytt varje dag. Trodde inte rolex sålde sådant, har alltid tänkt mig att urverket och boettens serienummer haft någon koppling.
Vid tex. en skada så byter de boetten man skickar ner mot en serviceboett. Man får alltså inte behålla den gamla trots att man betalat 27.500kr.

Serienumret är i tillverkarens ögon bara aktuellt för att kunna matcha med certifikatet för garantiärenden. När garantin är slut så gäller inte certet och serienumret på klockan "spelar ingen roll". Ur tillverkarnas perspektiv alltså.

De har inget intresse/värde i att vi entusiaster vill ha cert och matchande serienummer.

Anledningen till att cert slängdes när klockan blev äldre, lite som att slänga kvittot man hittar till TVn man köpte för 5år sen.

Kan det inte vara så att klockan bara är fejk då? Det hela känns ju väldigt underligt, när skulle det någonsin finnas en anledning att skrapa bort serienumret på en Tudor? Tudor har väl inte ens stöldregister som Rolex.

Klockan på annonsbilden är äkta
(om köparen fått den vet vi inte)
Även fake BB har serienummer, men de kan skrapas för det.

Polisen har stöldregister, sökbart på serienummer. Det räcker som anledning:)

Nu hoppas jag att hela #korvgate är ett missförstånd eller att nån har kollat fel. Vi har fortfarande inga bilder eller vidare uttalanden från säljaren själv.

Blir lätt uppblåst från ballong till zeppelinare, förhoppningsvis är inte Korwax "bränd" i onödan :/

Känns som att det är billigare att köpa en nya via yobokies. Denna är väl lite mer prissatt till verkligheten: http://forums.watchuseek.com/f29/seiko-fifty-fathoms-mod-snzh55-$175-all-3655402.html#/forumsite/20758/topics/3655402?page=1
Den saknar dock proveniensen av att ha suttit på en i Stockholm hemmahörande TV-kändis småsvettiga handled och därför går den bort till förmån för @MartinSWE :s objekt... som i skrivande stund undergår ett budkrig här på KS.

Kanske får be admin att uppdatera riktlinjer för annonsering. Vore passande om det fanns en viss vägledning i vilken procentsats som ska läggas till beroende på vilket kändisskap (A-kändis, B-Kändis, C-kändis) klockan har i sin stamtavla. Vore intressant att se vad nyvärderingen av Steffos klockor blir.

Kanske får be admin att uppdatera riktlinjer för annonsering. Vore passande om det fanns en viss vägledning i vilken procentsats som ska läggas till beroende på vilket kändisskap (A-kändis, B-Kändis, C-kändis) klockan har i sin stamtavla. Vore intressant att se vad nyvärderingen av Steffos klockor blir.

Har hört folk säga Fjollsnack istället för Klocksnack.

Vid tex. en skada så byter de boetten man skickar ner mot en serviceboett. Man får alltså inte behålla den gamla trots att man betalat 27.500kr.

Serienumret är i tillverkarens ögon bara aktuellt för att kunna matcha med certifikatet för garantiärenden. När garantin är slut så gäller inte certet och serienumret på klockan "spelar ingen roll". Ur tillverkarnas perspektiv alltså.

De har inget intresse/värde i att vi entusiaster vill ha cert och matchande serienummer.

Anledningen till att cert slängdes när klockan blev äldre, lite som att slänga kvittot man hittar till TVn man köpte för 5år sen.

Klockan på annonsbilden är äkta
(om köparen fått den vet vi inte)
Även fake BB har serienummer, men de kan skrapas för det.

Polisen har stöldregister, sökbart på serienummer. Det räcker som anledning:)

Nu hoppas jag att hela #korvgate är ett missförstånd eller att nån har kollat fel. Vi har fortfarande inga bilder eller vidare uttalanden från säljaren själv.

Blir lätt uppblåst från ballong till zeppelinare, förhoppningsvis är inte Korwax "bränd" i onödan :/
Jo, men en AD ringer ju inte polisen varje gång de får in en klocka för att kontrollera om serienumret hör till en klocka som är anmäld stulen. Att serienumret är reggat hos polisen har enbart värde för den situationen att det finns tillräcklig bevisning som pekar ut innehavaren. För så gott som samtliga stulna klockor från märken som inte har ett stöldregister AD enkelt kommer åt är det således bara att serva och reparera så att det sprutar reservdelar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp