• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller helt med Spencer66. En fri marknad handlar inte om ekonomiskt utbyte människor emellan utan att regler tips etc finns. Det viktiga är att staten inte går in och detaljreglerar, eftersom staten via sin normgivning är så seg och inte hinner anpassa sig efter olika marknaders förändrade förutsättningar. Vi på KS skapar mycket av våra egna köp- och säljregler, vilket leder till att köplag och konsumentköplag oftast inte behövs. För att detta ska fungera bra behövs både etiska regler, men även varningar och liknande. Hittills är min uppfattning att detta forum är en av de mest fascinerande former av fri marknad jag varit med om. En tråd som varnar om närmast bedrägliga beteenden är helt i linje med en fri marknad! Grundproblemet är ju att tråden kan missbrukas!
 
Att köplagen inte behövs är ju en sanning med modifikation. Lagen utfyller ju de luckor som vanligtvis finns i vad som avtalas mellan parterna, det är något besvärligt om man skulle komponera ett heltäckande avtal för varje klockförsäljning/byte. Jag skulle säga att köplagen i allra högsta grad är relevant.

Däremot får jag uppfattningen att det enbart befinner sig seriösa och vettiga köpare/säljare här och det är ett mycket gott betyg för forumet :)
 
Att köplagen inte behövs är ju en sanning med modifikation. Lagen utfyller ju de luckor som vanligtvis finns i vad som avtalas mellan parterna, det är något besvärligt om man skulle komponera ett heltäckande avtal för varje klockförsäljning/byte. Jag skulle säga att köplagen i allra högsta grad är relevant.

Däremot får jag uppfattningen att det enbart befinner sig seriösa och vettiga köpare/säljare här och det är ett mycket gott betyg för forumet :)
Jag har aldrig påstått att det statliga regelverket , tex. köplag, saknar betydelse. Håller med dig om att detta forum överlag har riktigt bra köpare och säljare.
 
Tanken har slagit mig många gånger ;) Jag vet inte om det är någon allmän prismissuppfattning om man kikar på många av de begagnatannonser som har passerat här eller om klockan nyligen minskat rejält i pris, men den känns väldigt ovärd i prisnivån begagnat.


Allmän prismissuppfattning? Klockan finns i princip inte i lager någonstans och serien har varit eftertraktad. Detta i samband med att det lades mer fokus på andra modeller och produktionen hamnade något efter för just HydroConquest.

Du har hittat ett pris, 7400 kr på en hemsida som verkar vara jävligt risigt uppdaterad. Jag är beredd att slå vad en mindre slant om att priset är fel.

1) Först och främst kostar samma referens (nya tavlan, svart) med gummiband 8295:- där. Hur kan den vara billigare med länk? Det känns märkligt.
2) "Ej i Lager - Lev. 8 till 10 dagar (Åter 2014-12-15)". Jaha, vad hände här?

Och om vi nu bortser ifrån det ovan och utgår ifrån priset 7400:- och ett begagnatpris på 5600:- så ser jag inte det konstiga?
 
Klockia är auktoriserad återförsäljare av Longines och har mycket gott omdöme både på Prisjakt och Trustpilot. Har heller aldrig hört något om att Klockia skulle vara oseriösa. Hur det kommer sig att klockan inte finns i lager har du själv besvarat, kan anmärkas att den svarta fanns i lager tämligen nyligen.
 
Klockan var ursprungligen prissatt till 6000 och min invändning där rörde inte priset utan den prisuppgift om vad klockan kostar ny som tidigare angavs. I övrigt verkar de Hydroconquest som sålts gått för vettiga priset så jag kikade nog lite för fort när jag gick igenom Köp & Sälj tidigare idag. Det var en missuppfattning om den allmänna prisuppfattning så att säga, höhö. Har inget ytterligare att anföra.
 
Allmän prismissuppfattning? Klockan finns i princip inte i lager någonstans och serien har varit eftertraktad. Detta i samband med att det lades mer fokus på andra modeller och produktionen hamnade något efter för just HydroConquest.

Du har hittat ett pris, 7400 kr på en hemsida som verkar vara jävligt risigt uppdaterad. Jag är beredd att slå vad en mindre slant om att priset är fel.

1) Först och främst kostar samma referens (nya tavlan, svart) med gummiband 8295:- där. Hur kan den vara billigare med länk? Det känns märkligt.
2) "Ej i Lager - Lev. 8 till 10 dagar (Åter 2014-12-15)". Jaha, vad hände här?

Och om vi nu bortser ifrån det ovan och utgår ifrån priset 7400:- och ett begagnatpris på 5600:- så ser jag inte det konstiga?
Tack för ett mycket korrekt inlägg!
 
Klockan var ursprungligen prissatt till 6000 och min invändning där rörde inte priset utan den prisuppgift om vad klockan kostar ny som tidigare angavs. I övrigt verkar de Hydroconquest som sålts gått för vettiga priset så jag kikade nog lite för fort när jag gick igenom Köp & Sälj tidigare idag. Det var en missuppfattning om den allmänna prisuppfattning så att säga, höhö. Har inget ytterligare att anföra.

:blackeye:
 
Rookien kniper första platsen med sin 114270!
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-2009-v-serie-uppdaterad-26-3.36916/

33000 för en fem år gammal Explorer. Bara det är lite i överkant. Håller man sig framme och kan pruta lite så kan man få en 214270 (Eplorer 39mm) för i princip samma pengar.

Men! Det finns en kicker på Rookiens klocka. Den är fem år gammal. Har inga dings och bara några få hairlines. Fair enough. Det är ju trevligt. Men det kanske inte är så svårt när klockan är helt jävla sönder polerad!

Sönder polerad.jpg



Knacka av en 10000 från priset, så kanske det går att få den såld. Kanske.
 
Rookien kniper första platsen med sin 114270!
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-2009-v-serie-uppdaterad-26-3.36916/

33000 för en fem år gammal Explorer. Bara det är lite i överkant. Håller man sig framme och kan pruta lite så kan man få en 214270 (Eplorer 39mm) för i princip samma pengar.

Men! Det finns en kicker på Rookiens klocka. Den är fem år gammal. Har inga dings och bara några få hairlines. Fair enough. Det är ju trevligt. Men det kanske inte är så svårt när klockan är helt jävla sönder polerad!

Sönder polerad.jpg



Knacka av en 10000 från priset, så kanske det går att få den såld. Kanske.
Brukar inte läsa denna tråd, men blev ju tvungen nu :).
Tanken är inte från min sida att sätta igång någon debatt om huruvida du har rätt eller fel, men svarar givetvis på ditt halvotrevliga inlägg, vet ej hur det brukar funka i denna tråd.

  • Om man är intresserad av att köpa en exp 36 tror jag inte man köper en 214270 (39 mm och en helt annan klocka) bara för att den är billigare, men det är hur jag ser på det.
  • 36 orna går inte köpa nya, därav är 5år gammal så ny den kan bli.
  • Att klockan skulle vara "helt jävla sönderpolerad" håller jag verkligen inte med om, men kanske har det blivit polerat något på nedre högra bandhornet av någon anledning, har ingen aning.
  • Ser mycket värre ut på denna bild än vad det ser ut i verkligheten. Det är inget jag reflekterat över. Skickar med en ny bild som beskriver just bandhornen:
  • IMG_1315.jpg
 
Brukar inte läsa denna tråd, men blev ju tvungen nu :).
Tanken är inte från min sida att sätta igång någon debatt om huruvida du har rätt eller fel, men svarar givetvis på ditt halvotrevliga inlägg, vet ej hur det brukar funka i denna tråd.

  • Om man är intresserad av att köpa en exp 36 tror jag inte man köper en 214270 (39 mm och en helt annan klocka) bara för att den är billigare, men det är hur jag ser på det.
  • 36 orna går inte köpa nya, därav är 5år gammal så ny den kan bli.
  • Att klockan skulle vara "helt jävla sönderpolerad" håller jag verkligen inte med om, men kanske har det blivit polerat något på nedre högra bandhornet av någon anledning, men ser värre ut på denna bild än vad det ser ut i verkligheten. Det är inget jag reflekterat över. Skickar med en ny bild som beskriver just bandhornen:

Den är helt förstörd på bandhornen, helt förstörd.

Jag har faktiskt aldrig, någonsin, sett något liknande
 
Brukar inte läsa denna tråd, men blev ju tvungen nu :).
Tanken är inte från min sida att sätta igång någon debatt om huruvida du har rätt eller fel, men svarar givetvis på ditt halvotrevliga inlägg, vet ej hur det brukar funka i denna tråd.

  • Om man är intresserad av att köpa en exp 36 tror jag inte man köper en 214270 (39 mm och en helt annan klocka) bara för att den är billigare, men det är hur jag ser på det.
  • 36 orna går inte köpa nya, därav är 5år gammal så ny den kan bli.
  • Att klockan skulle vara "helt jävla sönderpolerad" håller jag verkligen inte med om, men kanske har det blivit polerat något på nedre högra bandhornet av någon anledning, har ingen aning.
  • Ser mycket värre ut på denna bild än vad det ser ut i verkligheten. Det är inget jag reflekterat över. Skickar med en ny bild som beskriver just bandhornen:
  • IMG_1315.jpg
Hej Rookien!
Kul att du svarade, jag förväntade mig faktiskt inget när jag skrev inlägget.

Det är klart att 39an är en helt annan klocka. Det var mest en reflektion över din prissättning, en ett år gammal 214270 eller en fem år gammal 114270 för samma pengar.
På den bilden som du bifogade här (tror att den fanns i annonsen också) ser bandhornet rätt okej ut, men om man jämför med den bilden jag lånade så är det ju inte heller hela sanningen. Jag tycker att du borde gå till personen som polerade din klocka och påvisa vad vederbörande har gjort med den.
 
Har någon i rent edukativt syfte en bild på motsvarande EXP I som inte anses (eller är) så hårt polerad som denna sägs vara?

För en totalnovis som mig själv är det tycker jag på bild två svårt att se att den skulle vara hårt polerad.
 
Har någon i rent edukativt syfte en bild på motsvarande EXP I som inte anses (eller är) så hårt polerad som denna sägs vara?

För en totalnovis som mig själv är det tycker jag på bild två svårt att se att den skulle vara hårt polerad.
Iofs en 39mm. Men lite bandhorn som bandhorn i det här fallet. Ett bandhorn ska inte vara runt i nederkant. Framförallt inte på en sportklocka från Rolex.

2015-02-20 08.55.43.jpg
 
Något måste ju ha hänt med det nedre bandhornet (alternativt att poleraren fått ett våldsamt infall), på den översta bilden JakobZ precis postade ser man ju tydligt skillnaden mellan det övre och det undre på höger sida.
 
Rookien kniper första platsen med sin 114270!
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-2009-v-serie-uppdaterad-26-3.36916/

33000 för en fem år gammal Explorer. Bara det är lite i överkant. Håller man sig framme och kan pruta lite så kan man få en 214270 (Eplorer 39mm) för i princip samma pengar.

Skitsnack. 33k för en såpass ny 114270 är rimligt.

Att jämföra med 214270 blir löjligt. Skulle inte förvåna mig om 114270 kostar mer om något år, det är trots allt en snyggare klocka.
 
Skitsnack. 33k för en såpass ny 114270 är rimligt.

Att jämföra med 214270 blir löjligt. Skulle inte förvåna mig om 114270 kostar mer om något år, det är trots allt en snyggare klocka.
Åh, det mest subjektiva jag har läst på hela veckan.

Över 30' hade jag nog inte betalat för en 114270 från -09. Att jämföra med en 214270 tycker jag inte alls känns orimligt. Men om ett par år skulle jag inte heller bli förvånad om en välbehållen 114270 kostar mer än en beggad 214270. Den först nämnda tillverkas inte längre. Men, 33' för det här exet? Kör hårt kompis.
 
Åh, det mest subjektiva jag har läst på hela veckan.

Över 30' hade jag nog inte betalat för en 114270 från -09. Att jämföra med en 214270 tycker jag inte alls känns orimligt. Men om ett par år skulle jag inte heller bli förvånad om en välbehållen 114270 kostar mer än en beggad 214270. Den först nämnda tillverkas inte längre. Men, 33' för det här exet? Kör hårt kompis.

Idiotin i att grina på att jag skriver subjektivt, när det snarare är så att jag scannat marknaden - för att sedan dra till med "Över 30 hade jag inte betalat".

Vem bryr sig om vad du hade betalat? Marknaden talar, om priserna är vad de är, oavsett vad Strawberryfields på klocksnack tycker är orimligt.

Sist men inte minst, har jag inte sagt att 33 för det exet är rimligt. Men det blev ju en bra punchline i slutet för din del.
 
Idiotin i att grina på att jag skriver subjektivt, när det snarare är så att jag scannat marknaden - för att sedan dra till med "Över 30 hade jag inte betalat".

Vem bryr sig om vad du hade betalat? Marknaden talar, om priserna är vad de är, oavsett vad Strawberryfields på klocksnack tycker är orimligt.

Sist men inte minst, har jag inte sagt att 33 för det exet är rimligt. Men det blev ju en bra punchline i slutet för din del.
Jag går över lik för att få en bra punchline ;)
 
Det var iofs en fråga men det verkar du fortfarande inte förstått så jag bjuder på den.

Dock måste du vara jävligt blind om du missar detta caset.
Har aldrig påstått något om denna boett.
Sen tolkade jag nog ditt andra inlägg ang 5508:an som något annat än en fråga. Men jag kanske tolkade fel.
 
Har funderat under dagen över dessa kommentarer och vill faktiskt "försvara" min kära exp.
Jag tycker det är en mycket tråkig attityd och ton från några KS medlemmar, man kan få fram sin personliga åsikt på bättre och trevligare sätt, oftast ger det också bäst effekt.

Hursomhelst; jag köpte själv denna klocka för ca 33000kr (3550 EUR), kvitto finns, och därmed tycker jag att klockan är värd detta pris. Jag letade väldigt länge efter detta ex, och har/är väldigt nöjd med den, den går hur bra som helst och Rob E kikade på den senast igår och konstaterade inget service behov finns.
Om eller hur den är polerad är inget jag har kunskap om, eller har stört mig på - då skulle jag inte köpt den, och valt just detta ex av de hundratals som finns på chrono.
Klockan ser jättebra ut på armen enligt mig, och vare sig om bandhornet är "sönderpolerat" som några påpekat, eller ej, är det inget som jag reflekterat över, eller stört mig på. Den ser även fin ut även när den inte sitter på armen.

Nu är jag en hyvens person och vill göra rätt för mig, känner mig faktiskt anklagad över att jag skulle försöka lura någon, och det är det värsta i dessa kommentarer.
Jag tog lite bilder när jag satt i bilen innan och väntade, tycker den ser ok ut.
De spekulanter som fanns har jag meddelat att klockan vart upp för diskussion, givetvis vill de inte köpa den för mitt begärda pris efter den totalsågats här.

Jag skulle själv köpte detta ex för 33´- vilket jag gjorde - efter jag fått säkerligen 20 bilder på klockan, har och är supernöjd!
Som de kunniga antyder är värdet inte så högt, därför borde jag själv känna mig lurad (vilket jag inte gör), men även behöver jag justera priset för att nu kunna få klockan såld.
Jag kommer dra ned priset med ca 20% i annonsen , och se om någon är intresserad då, annars behåller jag den själv.
För mig är den super!
Trevlig Helg!
Bilder från idag:
IMG_1353.jpg
IMG_1354.jpg
IMG_1355.jpg
IMG_1356.jpg
 
Har funderat under dagen över dessa kommentarer och vill faktiskt "försvara" min kära exp.
Jag tycker det är en mycket tråkig attityd och ton från några KS medlemmar, man kan få fram sin personliga åsikt på bättre och trevligare sätt, oftast ger det också bäst effekt.

Hursomhelst; jag köpte själv denna klocka för ca 33000kr (3550 EUR), kvitto finns, och därmed tycker jag att klockan är värd detta pris. Jag letade väldigt länge efter detta ex, och har/är väldigt nöjd med den, den går hur bra som helst och Rob E kikade på den senast igår och konstaterade inget service behov finns.
Om eller hur den är polerad är inget jag har kunskap om, eller har stört mig på - då skulle jag inte köpt den, och valt just detta ex av de hundratals som finns på chrono.
Klockan ser jättebra ut på armen enligt mig, och vare sig om bandhornet är "sönderpolerat" som några påpekat, eller ej, är det inget som jag reflekterat över, eller stört mig på. Den ser även fin ut även när den inte sitter på armen.

Nu är jag en hyvens person och vill göra rätt för mig, känner mig faktiskt anklagad över att jag skulle försöka lura någon, och det är det värsta i dessa kommentarer.
Jag tog lite bilder när jag satt i bilen innan och väntade, tycker den ser ok ut.
De spekulanter som fanns har jag meddelat att klockan vart upp för diskussion, givetvis vill de inte köpa den för mitt begärda pris efter den totalsågats här.

Jag skulle själv köpte detta ex för 33´- vilket jag gjorde - efter jag fått säkerligen 20 bilder på klockan, har och är supernöjd!
Som de kunniga antyder är värdet inte så högt, därför borde jag själv känna mig lurad (vilket jag inte gör), men även behöver jag justera priset för att nu kunna få klockan såld.
Jag kommer dra ned priset med ca 20% i annonsen , och se om någon är intresserad då, annars behåller jag den själv.
För mig är den super!
Trevlig Helg!
Bilder från idag:
IMG_1353.jpg
IMG_1354.jpg
IMG_1355.jpg
IMG_1356.jpg
Sätt skärpan på klockan istället för på handleden så kanske du får ett vettigt svar. :)
 
Har funderat under dagen över dessa kommentarer och vill faktiskt "försvara" min kära exp.
Jag tycker det är en mycket tråkig attityd och ton från några KS medlemmar, man kan få fram sin personliga åsikt på bättre och trevligare sätt, oftast ger det också bäst effekt.

Hursomhelst; jag köpte själv denna klocka för ca 33000kr (3550 EUR), kvitto finns, och därmed tycker jag att klockan är värd detta pris. Jag letade väldigt länge efter detta ex, och har/är väldigt nöjd med den, den går hur bra som helst och Rob E kikade på den senast igår och konstaterade inget service behov finns.
Om eller hur den är polerad är inget jag har kunskap om, eller har stört mig på - då skulle jag inte köpt den, och valt just detta ex av de hundratals som finns på chrono.
Klockan ser jättebra ut på armen enligt mig, och vare sig om bandhornet är "sönderpolerat" som några påpekat, eller ej, är det inget som jag reflekterat över, eller stört mig på. Den ser även fin ut även när den inte sitter på armen.

Nu är jag en hyvens person och vill göra rätt för mig, känner mig faktiskt anklagad över att jag skulle försöka lura någon, och det är det värsta i dessa kommentarer.
Jag tog lite bilder när jag satt i bilen innan och väntade, tycker den ser ok ut.
De spekulanter som fanns har jag meddelat att klockan vart upp för diskussion, givetvis vill de inte köpa den för mitt begärda pris efter den totalsågats här.

Jag skulle själv köpte detta ex för 33´- vilket jag gjorde - efter jag fått säkerligen 20 bilder på klockan, har och är supernöjd!
Som de kunniga antyder är värdet inte så högt, därför borde jag själv känna mig lurad (vilket jag inte gör), men även behöver jag justera priset för att nu kunna få klockan såld.
Jag kommer dra ned priset med ca 20% i annonsen , och se om någon är intresserad då, annars behåller jag den själv.
För mig är den super!
Trevlig Helg!
Bilder från idag:
IMG_1353.jpg
IMG_1354.jpg
IMG_1355.jpg
IMG_1356.jpg

Uttalar mig inte om skick eller pris. Men att du har köpt klockan för något av en handlare misstänker jag, har inget att göra med marknadspriset. En handlare skall betala skatt, lokal, lön etc och det skall väl inte du? Köper man från handlare så får man nog förvänta sig att priset är lägre när man själv säljer. Nu kan du iof ha köpt den av en privatperson, inte heller det garanterar att det är marknadspris då du kan ha gjort en dålig affär..

Just i ditt specifika fall har jag dock ingen aning om marknadspris utan talade mer om principen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp