• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Uttalar mig inte om skick eller pris. Men att du har köpt klockan för något av en handlare misstänker jag, har inget att göra med marknadspriset. En handlare skall betala skatt, lokal, lön etc och det skall väl inte du? Köper man från handlare så får man nog förvänta sig att priset är lägre när man själv säljer. Nu kan du iof ha köpt den av en privatperson, inte heller det garanterar att det är marknadspris då du kan ha gjort en dålig affär..

Just i ditt specifika fall har jag dock ingen aning om marknadspris utan talade mer om principen.

Det är helt riktigt ang. handlare, det bör man absolut ha med kalkylen, vilket jag inte tänkt på i detta fall.
Köpte av en handlare.
 
Tycker hela denna tråd är rätt trist, vilka är "vi" att sitta och berätta för alla andra vad vi tycker om skicket på våra medlemmars klockor.
Är det så att en potentiell köpare har frågor eller är osäker kring ett objekt och vill ha medlemmars åsikt så finns möjligheten för denne att själv starta en tråd alt. skicka PM till någon av alla rävar här.

Leaving this thread now.
 
Har funderat under dagen över dessa kommentarer och vill faktiskt "försvara" min kära exp.
Jag tycker det är en mycket tråkig attityd och ton från några KS medlemmar, man kan få fram sin personliga åsikt på bättre och trevligare sätt, oftast ger det också bäst effekt.

Hursomhelst; jag köpte själv denna klocka för ca 33000kr (3550 EUR), kvitto finns, och därmed tycker jag att klockan är värd detta pris. Jag letade väldigt länge efter detta ex, och har/är väldigt nöjd med den, den går hur bra som helst och Rob E kikade på den senast igår och konstaterade inget service behov finns.
Om eller hur den är polerad är inget jag har kunskap om, eller har stört mig på - då skulle jag inte köpt den, och valt just detta ex av de hundratals som finns på chrono.
Klockan ser jättebra ut på armen enligt mig, och vare sig om bandhornet är "sönderpolerat" som några påpekat, eller ej, är det inget som jag reflekterat över, eller stört mig på. Den ser även fin ut även när den inte sitter på armen.

Nu är jag en hyvens person och vill göra rätt för mig, känner mig faktiskt anklagad över att jag skulle försöka lura någon, och det är det värsta i dessa kommentarer.
Jag tog lite bilder när jag satt i bilen innan och väntade, tycker den ser ok ut.
De spekulanter som fanns har jag meddelat att klockan vart upp för diskussion, givetvis vill de inte köpa den för mitt begärda pris efter den totalsågats här.

Jag skulle själv köpte detta ex för 33´- vilket jag gjorde - efter jag fått säkerligen 20 bilder på klockan, har och är supernöjd!
Som de kunniga antyder är värdet inte så högt, därför borde jag själv känna mig lurad (vilket jag inte gör), men även behöver jag justera priset för att nu kunna få klockan såld.
Jag kommer dra ned priset med ca 20% i annonsen , och se om någon är intresserad då, annars behåller jag den själv.
För mig är den super!
Trevlig Helg!
Bilder från idag:
IMG_1353.jpg
IMG_1354.jpg
IMG_1355.jpg
IMG_1356.jpg
Hej Rookien

Jag gick på lite hårt imorse. Och jag hade inte avsikten att göra dig ledsen. Om jag gjorde det vill jag be om ursäkt för det. Det viktigaste är ju ändå att du är nöjd med din klocka i slutändan. Jag ville belysa det som jag såg som var "fel" med den, så att ingen annan går på en mina och blir ledsen. Jag har gått och hoppats under dagen på att det är din urmakare som har gjort bort sig med en polering så att du har någon att ställa till svars för det och inte en säljare som bara rycker på axlarna och säger befintligt skick.

Ha det bäst i helgen!
 
Tycker hela denna tråd är rätt trist, vilka är "vi" att sitta och berätta för alla andra vad vi tycker om skicket på våra medlemmars klockor.
Är det så att en potentiell köpare har frågor eller är osäker kring ett objekt och vill ha medlemmars åsikt så finns möjligheten för denne att själv starta en tråd alt. skicka PM till någon av alla rävar här.

Leaving this thread now.

Amen!
 
Nyfiken fråga. Vad menas med att länken är "klippt"?

Titta på sista bilden i annonsen. Länkbiten före låset är påtagligt mindre än länkbiten bakom den. Det saknas en eller två fasta länkbitar mellan dem. Därmed bryts den progressiva avsmalningen av länken på ett mindre snyggt sätt. Sådana bitar går inte att skruva bort, utan måste tas bort med kraft.
 
Titta på sista bilden i annonsen. Länkbiten före låset är påtagligt mindre än länkbiten bakom den. Det saknas en eller två fasta länkbitar mellan dem. Därmed bryts den progressiva avsmalningen av länken på ett mindre snyggt sätt. Sådana bitar går inte att skruva bort, utan måste tas bort med kraft.


kraft å klippt?? jag vet ej vad ni uppsöker för urmakare men när den urmakaren jag anlitar skulle plocka bort en sliten bit på en tt-jubilelänk (en rätt vanlig skada då gångjärnet på låset gröper ur guld bitarna i mitten) då använde han en liten metallsåg, smidigt och försiktigt,

kommer ej ihåg om jag såg någon större skillnad men det var sista biten innan de skruvade bitarna börjar

cheers
christian
 
kraft å klippt?? jag vet ej vad ni uppsöker för urmakare men när den urmakaren jag anlitar skulle plocka bort en sliten bit på en tt-jubilelänk (en rätt vanlig skada då gångjärnet på låset gröper ur guld bitarna i mitten) då använde han en liten metallsåg, smidigt och försiktigt,

kommer ej ihåg om jag såg någon större skillnad men det var sista biten innan de skruvade bitarna börjar

cheers
christian

Jubileelänkarna är väl lika breda utmed hela länken?
 
kraft å klippt?? jag vet ej vad ni uppsöker för urmakare men när den urmakaren jag anlitar skulle plocka bort en sliten bit på en tt-jubilelänk (en rätt vanlig skada då gångjärnet på låset gröper ur guld bitarna i mitten) då använde han en liten metallsåg, smidigt och försiktigt,

kommer ej ihåg om jag såg någon större skillnad men det var sista biten innan de skruvade bitarna börjar

cheers
christian

Det är nog mer ett uttryck.
 
Ok har jag nåt tips då?
Jo denna Day Date tycker jag nog man ska se över priset på:

https://klocksnack.se/threads/rolex-day-date-1803.35642/

47000 kr för en 1803 från 1972 med aftermarket länk är riktigt magstarkt och på gränsen till bedrägligt mina ögon.

Som jämförelse gick denna som är väldigt, väldigt lik för 32 000 kronor för inte så länge sen:
https://klocksnack.se/threads/rolex-1803-daydate-prisbump-inlägg-till-167xx-gmt.33833/
Tycker båda har för högt pris - varav den förstnämnda är nästan skrattretande. Men som sagt - även den andra - i överkant.
 
Tycker båda har för högt pris - varav den förstnämnda är nästan skrattretande. Men som sagt - även den andra - i överkant.


Med tanke på de stigande priserna på vintage rolex så är nog 32k i underkant för en DD. Är den i bra skick och en snygg tavla så kan du lätt plussa på 8-10k till det priset.
 
Tycker du att 32k är för mycket för en 1803 head only?

Anser du att du har bra koll? :)
Tycker är ju ett relativt uttryck. Jag tycker det - ja. Har följt priserna sedan min första DJ på 1980 talet. I huvudsak på DD och DJ. Vem som tycker rätt - avgör marknaden - som vanligt.
Dom som tycker att priset är rätt - eller tom i underkant med 8-10k råder jag att köpa. Finns chans till bra vinst. Allt är naturligtvis en personlig åsikt och jag förstår att det finns andra - tom respekterar det.
 
Tycker är ju ett relativt uttryck. Jag tycker det - ja. Har följt priserna sedan min första DJ på 1980 talet. I huvudsak på DD och DJ. Vem som tycker rätt - avgör marknaden - som vanligt.
Dom som tycker att priset är rätt - eller tom i underkant med 8-10k råder jag att köpa. Finns chans till bra vinst. Allt är naturligtvis en personlig åsikt och jag förstår att det finns andra - tom respekterar det.

Ditt tycke är dessvärre helt irrelevant i den här tråden, skulle jag säga.

Men du kan ju alltid starta en ny tråd. :)
 
??? Ursäkta jag yttrar mig. Gäller att sitta vackert och veta sin plats.
Det glassen försöker säga är att han jagat och sålt DD senaste halvåret. Utgår ifrån att han har lagt ett antal 100 timmar på det och har bra koll på de priserna. Sen sätter ju alltid tedlapidus vansinnespriser på sina grejer för att därefter bumpa sönder dem.
 
??? Ursäkta jag yttrar mig. Gäller att sitta vackert och veta sin plats.

Kanske måste förklara det tydligare för dig..

Vad du tycker är inte intressant, när marknaden talar sitt klara språk. Speciellt inte när du refererar till att du följt priserna i 35 år. Då borde ju allt kännas dyrt, eller hur?
Men det är inte trådens syfte, utan det är snarare att uppmärksamma de klockor som har ett annonspris som bedöms orimligt i förhållande till vad liknande exemplar brukar kosta.

32k för den DD som vi pratar om är dessutom ett bra pris, och då blir det ännu dummare att du kastar ur dig att den var för dyr.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp