• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den svarta är populärare men 9 för en blå är kanske i lägsta laget och 15 definitivt för högt

Var det kul? En 15 år gammal och oservad smp utan tillbehör och med sliten bezel.
Serva den och du landar på 14000. Addera en ny bezel och du slutar på 15000 för en smp utan box och cert som finns komplett i överflöd för samna peng.
Då får gärna berätta vad du hade betalt för den.
Hade inte betalt ett skit för jag tycker den är tokful, men 11-12 är väl i alla fall ett rimligare pris för en intresserad..

Beror väl på om det ÄR servicebehov på klockan. Finns det ett omedelbart behov så är väl 10-11 rimligt. Säger en uris att det är lugnt ett par år till så 11-12

Om klockan går bra och en urmakare säger att det inte finns något servicebehov?? Märkligt resonemang
Kan absolut tyckas vara märkligt men jag servar hellre än klocka något år efter Omegas rekommenderade intervaller än att byta ut nästan hela urverket ett par år senare när smutsiga oljor har slitet extra hårt på verkdelarna.

Men okej om urmakaren säger att oljorna och verket ser bra ut. Förstår ditt resonemang.

Vad är vettigt då?

Jag har sett både kronografer och vanliga seamaster 300 från ca 2002-2007 gå för allt mellan 12-17k plus 15% på pantbanken

det var varierande skick och tillbehör

senaste var just en rätt fin blå med boxar, manuler men inget cert (däremot chronometer och pictogram kort) den gick för 14k plus provision

tyckte själv det var lite högt men allt är ju relativt, har man inte 22-24k att köpa en keramisk för så är det väl näst bästa

Jag har sett både kronografer och vanliga seamaster 300 från ca 2002-2007 gå för allt mellan 12-17k plus 15% på pantbanken

det var varierande skick och tillbehör

senaste var just en rätt fin blå med boxar, manuler men inget cert (däremot chronometer och pictogram kort) den gick för 14k plus provision

tyckte själv det var lite högt men allt är ju relativt, har man inte 22-24k att köpa en keramisk för så är det väl näst bästa
Har sänkt den till 13 500kr nu. Får se om jag behöver sänka mer eller ej.

den dyraste på 17.5k plus % var faktiskt en svart 300 coaxial men utan tillbehör och kort länk
upload_2017-8-5_21-16-37.png

Var det kul? En 15 år gammal och oservad smp utan tillbehör och med sliten bezel.
Serva den och du landar på 14000. Addera en ny bezel och du slutar på 15000 för en smp utan box och cert som finns komplett i överflöd för samna peng.
Då får gärna berätta vad du hade betalt för den.
jag vet inte varför man skulle byta bezel? sen vet jag inte om det vimlar
Av nyservade SMPs för 15K. Det är inte heller säkert att den måste servas. 10-11K är väl ok?
Edit: Sen kan man väl serva cal 1120 för betydligt mindre än 5K?

jag vet inte varför man skulle byta bezel? sen vet jag inte om det vimlar
Av nyservade SMPs för 15K. Det är inte heller säkert att den måste servas. 10-11K är väl ok?
Edit: Sen kan man väl serva cal 1120 för betydligt mindre än 5K?

Jag skulle själv inte bytt bezel om jag köpte klockan. Det är ju charmigt IMO. Du kan säkert serva den billigare. AD tar 4800kr+delar :)

Ska vi jämföra pris så är det väl rimligt att jämföra skick. Om inte bilden luras så är ju formen på boetten minst sagt småtråkig.

IMG_5224.JPG
Jag tror bilden luras lite. Bild nr 2 i annonsen visar en bättre boett tycker jag. Men visst, på den där bilden ser den riktigt fulpolerad ut.

Ja, baksidan och sidan. Ser ingen direkt fulpolering där, även bild 1 ser ok ut.
Men var jag spekulant skulle jag begära fler bilder. @Dr Ford är klockan polerad, är bild 3 representativ eller är det något skumt med bilden?
Varför skulle man polera baksidan av klockan? :)

Helt uppenbart så är den skarpa kanten som symboliserar Seamastern helt våldtagen. Inget fel i sig iom klockor ofta polerats så här men min poäng var att den definitivt tillhör de sämre på marknaden och bör således parkera närmare botten än mitten eller toppen i en prisjämförelse. Att den är oservad är en iaf i mina ögon betydligt mindre viktig punkt.

Varför skulle man polera baksidan av klockan? :)

Helt uppenbart så är den skarpa kanten som symboliserar Seamastern helt våldtagen. Inget fel i sig iom klockor ofta polerats så här men min poäng var att den definitivt tillhör de sämre på marknaden och bör således parkera närmare botten än mitten eller toppen i en prisjämförelse. Att den är oservad är en iaf i mina ögon betydligt mindre viktig punkt.
Såklart man inte gör, jag menade att
Man även såg sidan av boetten på den bilden. Tyckte också att själva bilden var dålig, men vid jämförelse av ett annat ex så ser set ju rätt illa ut och jag instämmer i det du skriver. Hellre opolerat och omedelbart servicebehov än sönderpolerat och nyservat. Boetten går ju att inte återställa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp