• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mking123

Breitling
Det är väl verkligen inte "strunt samma" vad bytespriset är. Om jag har en klocka som de facto är värd 35k och vill byta med dig så slutar det ju med att vi byter rakt av och jag "förlorar" ~15k i värde. Absolut inte strunt samma. Sätt ett bytespris som är rimligt istället.
Hjälp till att sätta ett rimligt pris då. För mig är det priset mellan 2 klockor som spelar roll. Satte inget bytespris först men det blev jag tillsagt att göra!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hjälp till att sätta ett rimligt pris då. För mig är det priset mellan 2 klockor som spelar roll. Satte inget bytespris först men det blev jag tillsagt att göra!
Sätt ett så högt och rimligt bytesvärde som möjligt. Risken är stor att den som vill byta med dig har gjort detsamma. De tusenlappar som skiljer er åt får ni diskutera kring och hitta ett bra deal för er båda. Win-win är fortfarande en bra etisk ledstjärna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är struntsamma vad bytespriset är, jag kan både ge eller ta pengar. Vid en affär får man ju komma överens!
35.000kr är vad den kostade i butik när jag köpte den. Tänk på att en är inte till salu utan bara byte.

Vad som är relevant är att du kan köpa en sådan klocka ny - för 20.686:- inom EU. http://www.chrono24.se/breitling/colt-black-dial--nero-a1738811--bd44--173a-z16-g--id3601875.htm
Tycker ni båda resonerar lite märkligt. Svenskt listpris är 32', C24-priser är ju som de är. Breitlings brukar sjunka 30-40%, det ger 19,2-22,4, så typ 20 känns rimligt.

Nu har ju Breitling dessutom sänkt de svenska listpriserna med 8% så att skriva 35' blir ju knas i och med att listpriset är lägre än så nu.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tror nog bara att folk stör sig på att han använder KS som en kassako. Han ropar hem en hel del på tradera och sen säljer han dyrare här. Rätt eller fel? Men helt klart något som kan irritera folk.
Kom vi inte fram till att det där var ok innan sommaren? Det viktiga var väl att inte profitera på andra KSare inom forumets väggar?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hur stor är den risken? Jag kan inte Tradera men lever inte säljarna på sanningenliga annonser och ett gott renommé?

Självklart.
Men jag tror att många håller KS lite högre.

Menade väl mest att det numera står typ "Bra tidhållning och lång gångreserv", medan det i Tradera-annonsen stod något i stil med "Fungerar men lämnar inga garantier".

Det första känns betydligt mer beskrivande om klockan ifråga = lägre risk.

Tror kanske att köparen tog en större risk än tänkt denna gång. En 29 mm Omega ska väl inte betinga så värst mycket mer än den gjorde på Tradera? Blånerade visare eller ej...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är den verkligen minst prisvärd eller är du avis för att han fick den billigt på Tradera? ;)

Jag tänkte att han nog gjorde ett bra köp om han får begärt pris. Jag chansar sällan när bilder är dåliga så glad när de som vågar får ut ett mervärde av att göra det :)

Klockan i sig är inte det minsta intressant för mig och noll koll på prisbild utan mer att det kan löna sig lägga lite tid på en annons och dess bilder :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hur stor är den risken? Jag kan inte Tradera men lever inte säljarna på sanningenliga annonser och ett gott renommé?
"Fungerar" betyder ofta (där) att man kan få sekundvisaren till att röra sig, lite. Eller det enda man kan räkna med vill säga. De finns säljare med höga "säljbetyg" man häpnar över de kan få nåt sålt öht. Att köpa av den kategorin är ofta en vild chansning. Kan gå hur som helst. Jag kan tycka det är värt något att få en ordentlig beskrivning, ordentliga bilder, kanske en retur om nåt inte stämmer. Hur mycket det är värt är väl frågan och individuellt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Självklart.
Men jag tror att många håller KS lite högre.

Menade väl mest att det numera står typ "Bra tidhållning och lång gångreserv", medan det i Tradera-annonsen stod något i stil med "Fungerar men lämnar inga garantier".

Det första känns betydligt mer beskrivande om klockan ifråga = lägre risk.

Tror kanske att köparen tog en större risk än tänkt denna gång. En 29 mm Omega ska väl inte betinga så värst mycket mer än den gjorde på Tradera? Blånerade visare eller ej...
Jag tror som du att en 29mm inte går för3,5k. Frågan är om inte traderapriset var högt.

Schysst att pinga säljaren.
@Diogenes
 

Diogenes

Cartier
Jag tror som du att en 29mm inte går för3,5k. Frågan är om inte traderapriset var högt.

Schysst att pinga säljaren.
@Diogenes

Tack för "pingen". Det finns väl inte mycket mer att tillägga. Klockan köpte jag in för att jag primärt sökte en med blånerade visare. Den visade sig dock vara något för liten för att det skulle kännas bra. Därför hamnade den här för 3.5. Huruvida priset är skäligt eller ej låter jag marknaden avgöra. Det är inte värre än att sänka priset över tid. Man är välkommen med bud!

Skall tilläggas att klockan köptes på chans eftersom jag var rädd att den inte skulle fungera. När den 4 dagar senare fortfarande höll tiden fint blev det möjligt att lägga upp till försäljning. Uppmärksamma att det också är 24h retur om något inte skulle stämma.

Om det sedermera stör någon att jag impulshandlar klockor (ibland till fyndpriser, ibland till hutlösa överpriser) på Tradera, eBay, auctionet eller annan kanal, klockor som jag sedermera inte alltid beslutar mig för att behålla, får det stå för den personen. Det är helt okej att passa på de klockorna.

/D
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för "pingen". Det finns väl inte mycket mer att tillägga. Klockan köpte jag in för att jag primärt sökte en med blånerade visare. Den visade sig dock vara något för liten för att det skulle kännas bra. Därför hamnade den här för 3.5. Huruvida priset är skäligt eller ej låter jag marknaden avgöra. Det är inte värre än att sänka priset över tid. Man är välkommen med bud!

Skall tilläggas att klockan köptes på chans eftersom jag var rädd att den inte skulle fungera. När den 4 dagar senare fortfarande höll tiden fint blev det möjligt att lägga upp till försäljning. Uppmärksamma att det också är 24h retur om något inte skulle stämma.

Om det sedermera stör någon att jag impulshandlar klockor (ibland till fyndpriser, ibland till hutlösa överpriser) på Tradera, eBay, auctionet eller annan kanal, klockor som jag sedermera inte alltid beslutar mig för att behålla, får det stå för den personen. Det är helt okej att passa på de klockorna.

/D
Förtydligande: det stör inte mig.
Förstår dig angående storleken.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tycker ni båda resonerar lite märkligt. Svenskt listpris är 32', C24-priser är ju som de är. Breitlings brukar sjunka 30-40%, det ger 19,2-22,4, så typ 20 känns rimligt.

Nu har ju Breitling dessutom sänkt de svenska listpriserna med 8% så att skriva 35' blir ju knas i och med att listpriset är lägre än så nu.
På vilket sätt är det märkligt att använda faktiska priser som referenspunkt - när det gäller handlare inom EU?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp