• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår ingenting av vad du menar.
Som jag tolkade det, sätter du ett pris i en annons på KS och refererar till Chrono24 för att bekräfta värdet? Då menar jag att värdet är lägre. Chrono24 redovisar handlarnas utgångspris, inte försäljningspris. Det blir ju som att hänvisa till ett överpris och säga att det är värdet på klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag tolkade det, sätter du ett pris i en annons på KS och refererar till Chrono24 för att bekräfta värdet? Då menar jag att värdet är lägre. Chrono24 redovisar handlarnas utgångspris, inte försäljningspris. Det blir ju som att hänvisa till ett överpris och säga att det är värdet på klockan.
Goes both ways, lägg på fraktkostnad och eventuellt trusted check out också. Alla är inte så prutbara, jag har försökt pruta några gånger hos exempelvis pluswatch vilket blivit tvärstopp. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Är inte priserna på Chrono24 handlarnas önskepriser? Det är väl inte många som säljs till det pris som står? Jag menar, ska hänvisa till riktiga prisjämförelser bör bör man titta på försäljningspriset. Missuppfattade jag något nu?

Fast man måste väl jämföra utgångspris mot utgångspris?
D.v.s. vad handlaren går ut med på C24 mot vad säljaren går ut med på KS?
Båda får väl anses vara prutbara?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Goes both ways, lägg på fraktkostnad och eventuellt trusted check out också. Alla är inte så prutbara, jag har försökt pruta några gånger hos exempelvis pluswatch vilket blivit tvärstopp. :)
Det är klart att det beror säkert också på vilka modeller man tittar på. Det mest extrema exemplet jag hade i huvudet var 40 mm Panerai som begärt pris på chrono24 låg på 115000 kr och såldes här för 80000 kr. Sen har det varierat neråt i pris på andra objekt jag tittat på. Tittar man på rätt så populära objekt som säljs som nya blir det säkert som du säger. Tack!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Som jag tolkade det, sätter du ett pris i en annons på KS och refererar till Chrono24 för att bekräfta värdet? Då menar jag att värdet är lägre. Chrono24 redovisar handlarnas utgångspris, inte försäljningspris. Det blir ju som att hänvisa till ett överpris och säga att det är värdet på klockan.
Jag förstår fortfarande inte - däremot har jag en fråga. Hur är det möjligt att jämföra slutpriser och sätta det som en referenspunkt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår fortfarande inte - däremot har jag en fråga. Hur är det möjligt att jämföra slutpriser och sätta det som en referenspunkt?
Det är möjligt att vi talar om olika saker så jag definierar min utgångspunkt. Om man säljer här och refererar till en annan källa för att bekräfta att priset man satt är relevant, måste den angivna källan ha substans och att man jämför äpplen med äpplen. Om chrono24 snittar 24K begärt pris säljs den sannolikt för 21K inkluderat alla handlare som också gör affärer där. Om du skriver i din annons att du vill ha 24K för samma klocka och hänvisar till chrono24, hänvisar du inte till värdet på din klocka, bara till vad andra handlare har begärt. So far so good, men den som köper på ett enusisatforum bör komma under det faktiska försäljningspriset från handlare. Det innebär att ditt pris ligger 4K för högt om båda parter ska göra en shysst deal. Gärna ännu lägre eftersom du är en privatperson som inte lever på att sälja klockor och inte heller har samma omkostnader som en handlare. 18K anser jag vara ett fair deal. Anser du att en fair deal är eftersträvansvärt på KS eller ska kunniga utnyttja icke kunniga? Tyvärr vet alla som handlar med klockor i olika sammanhang vad försäljningspriset blir. Här får vi göra en proffsig beräkning. Det finns inga institutioner som med försäljning av hus och lägenheter som anger den exakta försäljningssumman och därmed också värdet, så erfarenheten får göra kalkylen. Om du anser dig kunna begära 24K för en klocka och hänvisa till chrono24 för att stärka din tes, bör du ange att ditt utgångspris är 24K, precis som priserna är angivna på chrono24, annars blir det en jämförelse mellan en apelsin och ett äpple. Lägger du sen till mitt tidigare inlägg där ett försäljningspris diffar med 30% och mer beroende på modeller så blir hänvisningen ännu mer osäker. Den blir till slut irrelevant. I slutändan kanske du tycker det är bra eftersom du tycker att köparen ska bära hela ansvaret för att bedöma vad som är ett fair pris. Jag kommer dock att stå fast vid att det på ett entusiastforum ska finnas ett mer delat ansvar för att så sker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är möjligt att vi talar om olika saker så jag definierar min utgångspunkt. Om man säljer här och refererar till en annan källa för att bekräfta att priset man satt är relevant, måste den angivna källan ha substans och att man jämför äpplen med äpplen.

Om chrono24 snittar 24K begärt pris säljs den sannolikt för 21K inkluderat alla handlare som också gör affärer där. Om du skriver i din annons att du vill ha 24K för samma klocka och hänvisar till chrono24, hänvisar du inte till värdet på din klocka, bara till vad andra handlare har begärt. So far so good, men den som köper på ett enusisatforum bör komma under det faktiska försäljningspriset från handlare.

Det innebär att ditt pris ligger 4K för högt om båda parter ska göra en shysst deal. Gärna ännu lägre eftersom du är en privatperson som inte lever på att sälja klockor och inte heller har samma omkostnader som en handlare. 18K anser jag vara ett fair deal. Anser du att en fair deal är eftersträvansvärt på KS eller ska kunniga utnyttja icke kunniga?

Tyvärr vet alla som handlar med klockor i olika sammanhang vad försäljningspriset blir. Här får vi göra en proffsig beräkning. Det finns inga institutioner som med försäljning av hus och lägenheter som anger den exakta försäljningssumman och därmed också värdet, så erfarenheten får göra kalkylen. Om du anser dig kunna begära 24K för en klocka och hänvisa till chrono24 för att stärka din tes, bör du ange att ditt utgångspris är 24K, precis som priserna är angivna på chrono24, annars blir det en jämförelse mellan en apelsin och ett äpple.

Lägger du sen till mitt tidigare inlägg där ett försäljningspris diffar med 30% och mer beroende på modeller så blir hänvisningen ännu mer osäker. Den blir till slut irrelevant.

I slutändan kanske du tycker det är bra eftersom du tycker att köparen ska bära hela ansvaret för att bedöma vad som är ett fair pris. Jag kommer dock att stå fast vid att det på ett entusiastforum ska finnas ett mer delat ansvar för att så sker.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Bara jag som ställer mig lite tveksam till 9kkr i bytesvärde för en beggad Conquest? o_O @TobiasD
IMG_0255.PNG
IMG_0256.PNG
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
15% prut hos etablerade gråhandlare på C24 är bara att glömma är min erfarenhet. De avrundar nedåt på sin höjd eller rabatterar frakten.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej det gör den sannerligen inte. Men jag reflekterade snarare över Stelahs påstående att om snittpriset på C24 på en klocka är 24k så menar han att de i verkligheten säljs för 21k. Det håller jag inte med om.
(Borde citerat bättre)
Vissa klockor är för högt prissatta. Jag menar verkligen inte att det finns prutmån på allt. De med rätt prissättning behöver inte prutas. T ex prissätts vita milgauss till samma belopp som den turkosa. Det finns ingen som tänker tanken att de kostar lika mycket med tanke på efterfrågan och skillnaden i begagnatpris. Sen att vissa begagnade prissätts högre än nya är ytterligare ett fenomen på Chrono24.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fattar varför du tycker det. Dock köptes den för typ 3 dagar sedan och har knappt blivit buren. Vad tror du är ett bra värde? Är ganska ny i klockvärlden och detta är min första "dyrare" klocka.
Ehm, de flesta Conquests ligger ju typ mellan 3-6 typ? Din hade väl hamnat något högre, kan vara lämpligt att nämna att den nästan är sproilans ny, framförallt mtp priset. En likadan, NiB, kan köpas från gråhandlare med AD-garantin kvar för 8k.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ehm, de flesta Conquests ligger ju typ mellan 3-6 typ? Din hade väl hamnat något högre, kan vara lämpligt att nämna att den nästan är sproilans ny, framförallt mtp priset. En likadan, NiB, kan köpas från gråhandlare med AD-garantin kvar för 8k.
De flesta Conquests jag sett för det priset är quartzare. Inte mekaniska. Men alright, sänker till 8k.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp