Ja man får väl börja "kolla upp folk" även härinne.. Suck..!Det finns ju referenstrådar, om folk hade använt dem flitigt så hade nog beteendet förändrats, kanske.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja man får väl börja "kolla upp folk" även härinne.. Suck..!Det finns ju referenstrådar, om folk hade använt dem flitigt så hade nog beteendet förändrats, kanske.
Exakt.. 400 inklusive frakt sålde jag den för till slut. Hade för mig att mitt utgångspris var 500 dock så det där med dubbla utgångspriset stämde inte riktigt. Men osmakligt ändå gentemot den nya köparen enligt mig!
Och det blir extra osmakligt om man vet att nypriset på klockan är 55 usd och på bezelen ca 40 usd, alltså totalt 95 usd. Sen tillkommer visserligen frakt på någon hundring men räkna om det till sek och jämför med priset i hans annons.
För högt pris är inte olagligt, som du säger, men att undvika påtala fel i klockan är mära bedrägligt beteende. Glad att kag inte gjort affär med den nickedicken. Borde varnas av admin.Haha, ja det är ingen som jag gör affärer med igen i alla fall. Sålde en klocka i det lägre prissegmentet till honom för någon månad sen. Lade ut den till bra pris men lät honom ändå pruta ner den lite eftersom den inte var 100%. Såg nu att han precis sålt den här på forumet för nästan exakt dubbelt så mycket som mitt ursprungspris. Och då hade han inte ens nämnt felet på klockan i sin säljannons.
Olagligt? -Nej
Omoraliskt och osmakligt? -Ja, nåt så inihelvete!
Det är fan inte ok! Såna personer hör hemma på Blocket! (Om ens där..)Äsch, samma användare försökte även sälja Bruce Springsteen biljetter till dubbla priset. Jag har slutat att bli förvånad. Vissa här på KS vill bara utnyttja andra.
Av ren nyfikenhet, vad var det för klocka? Pinsamt beteende...Haha, ja det är ingen som jag gör affärer med igen i alla fall. Sålde en klocka i det lägre prissegmentet till honom för någon månad sen. Lade ut den till bra pris men lät honom ändå pruta ner den lite eftersom den inte var 100%. Såg nu att han precis sålt den här på forumet för nästan exakt dubbelt så mycket som mitt ursprungspris. Och då hade han inte ens nämnt felet på klockan i sin säljannons.
Olagligt? -Nej
Omoraliskt och osmakligt? -Ja, nåt så inihelvete!
Nu tror jag folk dels blir snea för att du dubblat priset du köpte klockan för. Och att du "missat" att berätta om att bezeln saknar lumeprick. Såklart ska man sälja klockan till ett marknasspris, men 900 för en vostok är jävligt högt för en buggade sådan...Gör om gör rätt, absolut, kommer ta kontakt med köparen och omgående betala tillbaka det som blev vinsten och/eller skicka den slanten till BCF.. Beklagar!!! Vill absolut inte reta upp nån och skälet till att man säljer en klocka som man nyss köpt kan vara många, i mitt fall var det att den inte satt bra på armen helt enkelt......
Min tanke var att sälja båda ryska klockorna tillsammans (hade annons på 2st), och att folk prutar ner priset.
Tycker det är dumt att direkt klassa folk som ockrare m.m. om man inte vet vad som ligger bakom, jag köpte klockan för 400kr ja det stämmer, sen om jag säljer den för 300kr eller 900kr det beror ju på det värde marknaden sätter just då och vad en sak är värd kan ju ibland vara svårtolkat? att mc donalds säljer en läsk för 19kr med inköpspris 0,50kr kan man tycka är ocker men det är upp till dem och köparen? eller hur?
Sen "just for the record" är klockan inte skickad ännu så kommer också erbjuda köparen full möjlighet att häva hela köpet..
Sen att kritisera för osålda Springsteen biljetter och annat hör väl inte hit?
Men som sagt glömt och förlåtet hoppas jag? Hoppas på mer glada miner i framtiden, jag vill och är väldigt noga i allt jag gör , så och på KS.
/Tack!
Absolut, nu har jag erkänt att jag gjort fel och erbjudit mig att göra rätt för mig, och detta med felbeskrivnng vill jag också be om ursäkt för.Nu tror jag folk dels blir snea för att du dubblat priset du köpte klockan för. Och att du "missat" att berätta om att bezeln saknar lumeprick. Såklart ska man sälja klockan till ett marknasspris, men 900 för en vostok är jävligt högt för en buggade sådan...
Hästhandlarfasoner är aldrig ok däremot bilhandlarhängRent generellt så vill jag be alla annonsörer att sätta ett färdigt pris så vi slipper hästhandlarfasoner.
Det är ju några stycken som särskilt borde ta åt sig av detta budskap. Jag tror att de säkert vet själva vilka de är.Rent generellt så vill jag be alla annonsörer att sätta ett färdigt pris så vi slipper hästhandlarfasoner.
Vore OK om köparna inte prutade, vilket sker varenda gång, oavsett försäljningspriset. Det gäller mig med, så har jag tyvärr varit uppfostrad på det här forumet.Rent generellt så vill jag be alla annonsörer att sätta ett färdigt pris så vi slipper hästhandlarfasoner.
Vore OK om köparna inte prutade, vilket sker varenda gång, oavsett försäljningspriset. Det gäller mig med, så har jag tyvärr varit uppfostrad på det här forumet.
Precis! Det ska ses som ett privilegium att få handla härDet är hemskt! Tycker att alla ska köpa till det pris säljaren begär, alltid!
Man ska vara tacksam att man får chansen!
Absolut, nu har jag erkänt att jag gjort fel och erbjudit mig att göra rätt för mig, och detta med felbeskrivnng vill jag också be om ursäkt för.
Tack också till virroo som bjöd in mig att försvara mig...
Människor ÄR konstiga varelser....Jag fortsätter lite på offtopic spåret. Det är ju trots allt ett diskussionsforum.
Personligen tycker jag det är fel att ge skambud (Både på Klocksnack och Blocket givetvis) det är på snudd till respektlös kan jag tycka.
Men det är helt otroligt vad folk tar åt sig och känner sig förolämpade för att man prutar..
Jag är i regel inte typen som prutar om jag anser att priset ligger rätt till.
Priset för den aktuella klockan baserar jag på Blocketannonser, Forumannonser och till viss del annonser ifrån Trusted Sellers inom EU på Chrono24.
Ändå behöver man som köpare utså rena personangrepp för att man prutar..
Ett exempel var igår... En begagnad Submariner på Blocket låg listad för runt 70.000:-
Jag skickade ett mail där jag bjöd 60.000:- vid snabb affär. Och jag förklarade även på ett respektfullt och trevligt sätt hur jag resonerade angående mitt bud.
Det tar några minuter, sedan får jag ett snäsigt mail tillbaka i stil med: "Köp den andra då, Klockan är Svensksåld)
Jag svarade vänligt tillbaka att hans resonemang var underligt (För jag hade visat honom vad samma modell nyligen sålts för i Sverige)
Då får jag ett mail tillbaka där han börjar nämna min lön och hur jag uppenbarligen inte har råd med hans klocka osv.....
Vad är det med människor egentligen?
Jag valde iallafall att vara den bättre människan och bad genuint om ursäkt för mitt bud och att det inte alls var meningen som en förolämpning eller att han skulle ta så illa vid sig...
Då fick jag ett till mail med attityd som jag inte ens valde att svara på....
Jag förstår att en del som köpt sin klocka hos en Svensk AD och säljer den bara något år efter kan ha orealistiska förväntningar... En del har t.o.m lån på sina klockor som dom vill lösa vid en försäljning.. Men varför bete sig på detta sättet?
Jag blir varken sur eller förolämpad när jag får varken realistiska bud eller skambud... Även om budet är riktigt dåligt så svarar jag ändå vänligt att budet är inte aktuellt..
Jag har igenom åren både köpt och sålt en hel del klockor.. Och personligen lägger jag alltid ut mina objekt för så konkurrentkraftiga priser at det inte finns så mycket prutmån att tala om... Självklart kan man gå något i pris.. Men jag har själv aldrig förstått syftet att lägga ut något för 10 000 mer än vad man är beredd att sälja den för...
Jag har vid flera tillfällen varit med om en klocka som ligger ute för låt säg 50.000:-
Jag har bjudit 46.500:- och nästan blivit utskälld via mail (Eller ett svar där dom skriver: Klockan är såld för 50 Leta vidare)
För att sedan uppdatera annonsen en vecka senare med en prissänkning på 5.000:...
Jag förstår mig inte på en del människor..
Jag fortsätter lite på offtopic spåret. Det är ju trots allt ett diskussionsforum.
Personligen tycker jag det är fel att ge skambud (Både på Klocksnack och Blocket givetvis) det är på snudd till respektlös kan jag tycka.
Men det är helt otroligt vad folk tar åt sig och känner sig förolämpade för att man prutar..
Jag är i regel inte typen som prutar om jag anser att priset ligger rätt till.
Priset för den aktuella klockan baserar jag på Blocketannonser, Forumannonser och till viss del annonser ifrån Trusted Sellers inom EU på Chrono24.
Ändå behöver man som köpare utså rena personangrepp för att man prutar..
Ett exempel var igår... En begagnad Submariner på Blocket låg listad för runt 70.000:-
Jag skickade ett mail där jag bjöd 60.000:- vid snabb affär. Och jag förklarade även på ett respektfullt och trevligt sätt hur jag resonerade angående mitt bud.
Det tar några minuter, sedan får jag ett snäsigt mail tillbaka i stil med: "Köp den andra då, Klockan är Svensksåld)
Jag svarade vänligt tillbaka att hans resonemang var underligt (För jag hade visat honom vad samma modell nyligen sålts för i Sverige)
Då får jag ett mail tillbaka där han börjar nämna min lön och hur jag uppenbarligen inte har råd med hans klocka osv.....
Vad är det med människor egentligen?
Jag valde iallafall att vara den bättre människan och bad genuint om ursäkt för mitt bud och att det inte alls var meningen som en förolämpning eller att han skulle ta så illa vid sig...
Då fick jag ett till mail med attityd som jag inte ens valde att svara på....
Jag förstår att en del som köpt sin klocka hos en Svensk AD och säljer den bara något år efter kan ha orealistiska förväntningar... En del har t.o.m lån på sina klockor som dom vill lösa vid en försäljning.. Men varför bete sig på detta sättet?
Jag blir varken sur eller förolämpad när jag får varken realistiska bud eller skambud... Även om budet är riktigt dåligt så svarar jag ändå vänligt att budet är inte aktuellt..
Jag har igenom åren både köpt och sålt en hel del klockor.. Och personligen lägger jag alltid ut mina objekt för så konkurrentkraftiga priser at det inte finns så mycket prutmån att tala om... Självklart kan man gå något i pris.. Men jag har själv aldrig förstått syftet att lägga ut något för 10 000 mer än vad man är beredd att sälja den för...
Jag har vid flera tillfällen varit med om en klocka som ligger ute för låt säg 50.000:-
Jag har bjudit 46.500:- och nästan blivit utskälld via mail (Eller ett svar där dom skriver: Klockan är såld för 50 Leta vidare)
För att sedan uppdatera annonsen en vecka senare med en prissänkning på 5.000:...
Jag förstår mig inte på en del människor..
Efter ha sålt ca 15-20 klockor på forumet och nästan köpt lika många så har jag bandad erfarenhet av detta.
Det är oerhört irriterande när folk skriver till en och har en åsikt om vad klockan är värd tex sålde jag en hublot för någon månad sen för 40 tkr men under tiden jag hade den på köp och sälj skrev en medlem att han kunde tänka säg köpa den för 35 tkr och att det var snällt utav honom och att klockan inte var värd ett öre mer. Nej jag sålde verkligen inte till honom och ja jag blev irriterad när jag fick mailet.
Samtidigt har jag själv prutat en rimlig summa enligt mig. Tror det var 5 tkr av 100 tkr och fått ett relativt arg svar.
Ämnet är helt enkelt känsligt men att vara trevlig brukar lösa det mesta
OT: Jag har alltid gillat denna modellen sedan studierna! Folk pratar om pruta och förhandlingar men personligen kallar jag det dialog. Kan man sätta priset korrekt från första start så är ju problemet löst men det är lättare sagt än gjort då även köparen kan ha en skev prisbild. Svaret är en öppen dialog utan personlig vinning i den korrekta handeln. Värdet i en handel är inte alltid kronor och ören iaf inte för mig då en smidig handel till en seriös köpare är minst lika mycket värd som att tjäna en krona eller två.
Ja fast exemplet du tog nu är ju inte det jag beskrivit?
Jag förklarade tydligt att jag var trevlig... Att säga att en klocka inte är värd ett öre mer är ju rätt drygt sagt.. Speciellt om klockan faktiskt är värd mer än 35.000:-
Om däremot någon lagt ut klockan för 8000:- mer än andra annonöser i Sverige så har man ju en hel del prutmån..