Tackar först att du följt mig , det är ju det de flesta vill på internet "få följare"
"alla" annonser börjar på skrattretande nivåer?
- Kul att man får folk att le i så fall
Skämt å sido, jag gör mitt bästa , och hur ska man veta som nybörjare vad som är rätt pris, jag tycker jag byggt upp en kunskap och engagemang kring detta och blivit bättre, men ingen är perfekt. Nästa gång du ser ett skrattretande högt pris droppa ett PM kan ju va så att man inte vet? det gäller säkert fler på forumet. Prissättning är säkert lätt för dig eller nån som säljer " en vanlig klocka alla vet vad den är värd" men helt lätt är det inte.
- Sen detta med att tjäna så mycket som möjligt? Självklart vill jag inte det, det är en ren hobby och i slutändan blir det alltid en minusaffär det vet alla som servat klockor eller haft en pengasugande hobby. Sen bestämmer Köparen vad denne är villig att betala, sätter man ett högt pris köper ingen eller hur? Köpare kan säkert va dumma , men 99% är nog smarta nog att inte köpa nåt som är fel prisssatt. Sen har ju du ingen aning om vad man faktiskt säljer en klocka för eller vad ett byte blir?, jag ser en annons inte som en etikett som hänger från en soffa på IKEA med ett statiskt pris, utan som en möjlighet att inleda en dialog kring en klocka och i den dialogen ingår också ett pris, och vad en äldre klocka tex. är värd är alltifrån lätt att veta. Sen finns det prisskillnader i Sverige och internationellt. KS verkar ibland ha en tendens att tycka att endel saker "är för dyrt" men vem avgör det? Det gör nog köparen, och köparen är fri att ställa alla frågor den vill och läsa på innan. Sen skulle man råka tjäna nåt på en affär vad skulle vara fult med det? Jag sålde en klocka för 13k till en kille som la upp den på tyska ebay för typ 18-20k dagarna efter, först blev jag paff men jag vet inte om han sålde den eller inte eller vad som hände men jag var ju nöjd med min affär på 13k och jag fick vad jag ville ha, så det var inget fel med det, de pengarna gjorde att jag kunde köpa en annan klocka jag ville ha och om den andra killen sålde min klocka dyrare så är det upp till honom.
citat "KS-andan där den oskrivna regeln är att vi INTE dubblar priset på vandringsklockor"
- Vad har du för exempel på detta?, den enda "vandringsklocka" jag känner till var väl nån Sinn som jag köpte för 8.5k och sålde för 8.5k? visst kanske la ut annons på 10k minns inte? men hade du nåt exempel på att jag förstört "KS-andan" och att jag hade dubblat ett pris?
citat: "Däremot tror jag Du är ärlig om skick och liknande, och väldigt bra på att skriva ut vad Du inte vet om klockorna, vilket fler borde ta efter.."
- Tack, Jo jag försöker mitt bästa men där har jag fått mycket "hjälp" från forumet också och försökt ta hjälp. för som nybörjare så är det inte alltid lätt att veta, så när jag reggade mig här och var nybörjare så fick jag mycket glåpord kring "ser du inte att visarna är bytta eller ser du inte märket osv. osv." men det gjorde jag ju faktiskt inte då, svårare än så var det inte, sen är ju prissättning ingen lätt match i början heller.
Jag tror man inte kan va perfekt i allt man gör men jag försöker mitt bästa och jag klagar inte på andra utan försöker hjälpa dem och ge tips, det är den sanna KS-andan som jag vill sprida, och säkert du med...