• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Senast ändrad:
Känns som det är trögt rent generellt...

Ingen box och cert samt det som jag tror är mest avgörande, okänd servicehistorik = lägg på minst 10k för en service

Lägg sedan till att den har blivit polerad av en novis
Där ser man, låter ju som vettiga anledningar då helt klart :) och jo det är ju ganska segt generellt just nu med försäljningar :)

Passar inte i tråden egentligen utan är mest nyfiken på varför den inte säljs :)
https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-14790st-nu-59-tkr.51832/
Känns ju billigt för en AP men jag heelt novis på dessa ur!
Ingen box och cert samt det som jag tror är mest avgörande, okänd servicehistorik = lägg på minst 10k för en service

Lägg sedan till att den har blivit polerad av en novis
@Patrik L.

Hur ser du det? Jag som tyckte att den såg helt ok ut.
Man brukar kunna se rätt enkelt där boetten övergår till länken. De ha polerat ned vinkeln på boetten så den nu har en större vinklad yta än på länken. Här ser du på Patriks Ap och sen ser du på en 15300 där alla vinklarna är lika stora. När AP själva polerar så använder de speciella maskiner och svetsar vid behov just för att sånt där inte ska hända. Är väldigt dålig på att förklara märker jag nu men hoppas du förstår.
14790.JPG
P1020494.JPG
20150822090910_d0gvqksnq0j.jpg

Man brukar kunna se rätt enkelt där boetten övergår till länken. De ha polerat ned vinkeln på boetten så den nu har en större vinklad yta än på länken. Här ser du på Patriks Ap och sen ser du på en 15300 där alla vinklarna är lika stora. När AP själva polerar så använder de speciella maskiner och svetsar vid behov just för att sånt där inte ska hända. Är väldigt dålig på att förklara märker jag nu men hoppas du förstår.
14790.JPG
P1020494.JPG
Den här anses vara orörd. 14790.
IMG_9971.jpg

Jag kan verkligen inte AP, men är du helt säker på det du skriver?

Den här anses vara orörd. 14790.
IMG_9971.jpg

Jag kan verkligen inte AP, men är du helt säker på det du skriver?
Anses av vem? Googlat lite nu på nya AP's och alla har jämn övergång och inte som patriks eller din bild. Med det sagt så tänker jag inte svära mitt liv på det men är rätt säker. Kanske kan @Gold upplysa oss lite bättre.

14790.JPG
P1020494.JPG
Är det en 15300 som du hävdar vara fulpolerad? :)

Du kanske har rätt, men du vet inte att du har rätt i så fall. Tycker således att du kan skippa att kommentera poleringen..

Är det en 15300 som du hävdar vara fulpolerad? :)

Du kanske har rätt, men du vet inte att du har rätt i så fall. Tycker således att du kan skippa att kommentera poleringen..
Nej, skev "Här ser du på Patriks Ap och sen ser du på en 15300 där alla vinklarna är lika stora" alltså att man kan jämföra Patriks med en 15300 som inte är fulpolerad. Jag vet att jag har rätt som jag förklarat ovan så förstår inte varför jag inte skulle kunna kommentera poleringen.

Nej, skev "Här ser du på Patriks Ap och sen ser du på en 15300 där alla vinklarna är lika stora" alltså att man kan jämföra Patriks med en 15300 som inte är fulpolerad. Jag vet att jag har rätt som jag förklarat ovan så förstår inte varför jag inte skulle kunna kommentera poleringen.
Ska jag jämföra poleringar på 16610 och 116610?

Ta fram ett opolerat ex av 14790, och visa hur det ska se ut. :)

Tycker annonser som dessa är smaklösa. Banden är det billigaste man hittar på eBay.

Gummibandet kostar runt 10-15kr men på KS begärs det lite mer..
https://klocksnack.se/threads/svarta-gummiband-med-viklås-i-rostfritt-20-22-mm.54549/

Nylonsnöret går att hitta för under 10kr.
https://klocksnack.se/threads/2-delade-nylonband-20-och-22mm-nya.53746/

@BluesmanV8

Beställde ett sånt där nylon till min beaters beater ;) kosta ca 5-6 kr inklusive frakt från Kina. kom på ca 2 veckor. Haha 80 kr Skänk hellre 73 kr till BCF och beställ skiten direkt från Kina. För mer än 7 kr är det inte värt.

Hur menar du att jag har fel? På så gott som alla nya RO jag sett både på bild och i verkligheten så är det som jag menar, men såklart möjligt att jag missat något
Den övre är polerad och inte av AP, så den kan du räkna bort i ditt resonemang. Boettsidan och länksidan har olika vinklar och uppenbarligen även dess fas. Kan hända att RO har samma vinkel på fasen idag, men förr?

Den övre är polerad och inte av AP, så den kan du räkna bort i ditt resonemang. Boettsidan och länksidan har olika vinklar och uppenbarligen även dess fas. Kan hända att RO har samma vinkel på fasen idag, men förr?
Spelar egentligen ingen roll för mitt resonemang vem som polerat den, menar bara att det är så den ska se ut. Är osäker på om de hade samma vinkel på fasen innan, vet att de har det nu men troligt att detta är något som perfekterats under åren. Men det jag framförallt syftar på är alltså själva bredden på fasningen vilket om jag jag förstått det rätt även tidigare så var det sammanhängande och lika brett på boett som länk.

Spelar egentligen ingen roll för mitt resonemang vem som polerat den, menar bara att det är så den ska se ut. Är osäker på om de hade samma vinkel på fasen innan, vet att de har det nu men troligt att detta är något som perfekterats under åren. Men det jag framförallt syftar på är alltså själva bredden på fasningen vilket om jag jag förstått det rätt även tidigare så var det sammanhängande och lika brett på boett som länk.
Därav mitt konstaterande, den aktuella ROn är inte jättebra polerad. Däremot är inte heller referensen en perfekt övergående fas. Man bör däremot inte visa en fulpolerad AP som referens... Personligen tycker jag att plana ytor och rätt finkorninghet är viktigare än fasens bredd. Det är därför vi reagerar på vad du presenterar som en erkänd sanning.

Därav mitt konstaterande, den aktuella ROn är inte jättebra polerad. Däremot är inte heller referensen en perfekt övergående fas. Personligen tycker jag att plana ytor och rätt finkorninghet är viktigare än fasens bredd. Det är därför vi reagerar på vad du presenterar som en erkänd sanning.
Såvitt jag vet så är bredden på fasningen alltid lika bred från fabrik även i 14790 (även om vinkeln mellan boett/länk kan skilja) och jag skulle därför kalla det en erkänd sanning. Oavsett så har just vinklarna avhandlats i många trådar både här och på trf och det krävs väldigt lite för att ändra fasningarna och tjockleken på boett. Tror det är otroligt svårt att hitta en 14790 som inte har polerats ett par gånger och även om den skickas till AP varje gång kommer det fortfarande synas till slut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp