• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gillar också tråden men kanske mest för de rabalder som uppstår i den. Människan är väl till sin natur rätt förtjust i att iaktta konflikter - se bara så fort popcornen dyker fram i den ena tråden efter den andra. Bara det att alla inte vill erkänna det. Lite som skvallerpressen ungefär.

• Like
Reactions: JLC
image.png

It is cheap
It is fast
its a Speeeedmaster
and
you say Franken, but i say Frank....

what s all the Buzz about? and Neil A spelled backwards is Alien...... Come on give me some space!

:)

image.png

Senast redigerad av en moderator:
Jag har aldrig förstått varför vissa säger att det inte är relevant vad gråhandlare/handlare i Europa tar? Det är relevant i allra högsta grad då tusentals av smidiga affärer göra över EU-gränserna varje dag. Vi har frihandel i Europa och betalar säljlandets moms. Världen har krympt, det kan ingen ha missat. Massor av folk här på forumet gör internationella affärer. Mail och billiga internationella telefonsamtal minskar tröskeln ännu mer då kontakten oftast är lika enkel som inom Sverige. Handlar man från seriösa säljare så kommer sakerna på några dagar.
För mig spelar det ingen roll var jag köper klockan, eller säljer den för den delen. Världen är min lekplats. :)

Jag gillar tråden. Är fascinerad av hur många som har åsikter om priser på saker dom uppenbarligen inte har något intresse av att köpa.

Själv är jag endast intresserad av priset på saker jag har för avsikt att köpa. Alternativt vad marknadspriset är för något jag har tänkt att sälja.
Själv vill jag gärna både läsa och skriva om saker och ting är väldigt felaktigt prissatta. Detta hjälper ju alla i och med att säljarna kan justera priset och snabbare få saken såld samtidigt som köpare slipper betala överpris. En win-win situation enligt mig.

Det är ju dock tråkigt att folk gärna tar åt sig lite för mycket av kritiken/åsikterna som dyker upp och att folk gärna hetsar lite.

Jäkla intressant fenomen att år 2016 prata om "lokal marknadsekonomi" (ett begrepp jag för övrigt aldrig har hört talas om och heller inte någon annan om man får tro en enkel googling) när vi aldrig har haft en så "global marknadsekonomi" som idag.
Gällde kanske på 1800-talet innan järnvägen kom:D Knappast idag när ett köp från andra sidan klotet bara innebär en knapptryckning. Eller hur @JLC ;)

Förstår inte varför man inte ska kunna jämföra med klockor på Chrono24 som vissa säger. Jag har handlat där rätt många gånger och alltid blivit riktigt nöjd. Alltid till bästa pris. Skulle rekommendera fler att göra det :)

Sen beror det väl på, det finns alltid en kategori köpare som vill titta och klämma på grejerna då spela det ingen roll att en gråhandlare i Italien har Samma/lika för 5k mindre

Varför går folk till en AD överhuvudtaget? finns ju alltid billigare att hitta

Eller till kaplans/Bukowskis knappast några fyndpriser där heller

Sen beror det väl på, det finns alltid en kategori köpare som vill titta och klämma på grejerna då spela det ingen roll att en gråhandlare i Italien har Samma/lika för 5k mindre

Jag kan absolut gå till en AD och känna och klämma på en klocka. Skillnaden är att jag sedan köper samma modell på Chrono24 :D. Och jag brukar komma bra bit över 5 lax under priset.

Absolut, och det är väl ett trevligt sätt att handla på. Däremot kan man ju imo. inte använda det som argument för att kräva 10 000 kr mer i pris; "kom och kläm, 10 000 kr!"

Alla företag som inte utvecklas kommer förr eller senare gå under. Knappast ett kontroversiellt påstående. Varför skulle något annat gälla svenska företag?
Jag menar att allt går att få billigare om man letar. Om det är det som är prio 1 så skulle jag inte handla lokalt överhuvudtaget, och dessvärre så kan mina och säkert dina tjänster göras billigare av någon annan. Det är upp till var och en att välja.
Jag stannar där och önskar dig en trevlig helg.

Jäkla intressant fenomen att år 2016 prata om "lokal marknadsekonomi" (ett begrepp jag för övrigt aldrig har hört talas om och heller inte någon annan om man får tro en enkel googling) när vi aldrig har haft en så "global marknadsekonomi" som idag.
attans vad folk läser in och överanalyserar här. det jag menade är såklart utbud och efterfrågan på en lokal marknad, vilket i detta fall är Sverige. Det är som att på en blocket annons för en bil hävda att den finns billigare i USA...

attans vad folk läser in och överanalyserar här. det jag menade är såklart utbud och efterfrågan på en lokal marknad, vilket i detta fall är Sverige. Det är som att på en blocket annons för en bil hävda att den finns billigare i USA...
Håller med om att tråden är lite 'känslig'
En klocka är ju iofs lättare att frakta än en bil.

Håller med om att tråden är lite 'känslig'
En klocka är ju iofs lättare att frakta än en bil.
Instämmer, men även för en klocka är tillgänglighet och möjlighet att kolla innan och få den snabbt förknippat med ett visst premium, därav att priser ofta (beaktat prisindex i resp land) blir dyrare i Sverige.
Det är inte så enkelt som många vill få det att låta att handa på nätet från utlandet. du ska först lita på att säljaren, du tar risken att klockan inte alls är i det skicket som påstår eller att säljaren aldrig skickar eller att den kommer bort på vägen, och du har ingen möjlighet att kolla på den innan, troligen ingen returrätt(och om du har det får du betala retur själv vilket kan vara dyrt om du ska ha värdefrakt m försäkring). Dessutom tillkommer moms och importavgift då tullen blivit mycket mer effektivare då säljare tvingas specificera varuvärde (i många länder såsom USA och Japan straffbart att uppge felaktigt värde eller innehåll).

Köpte min Rolex från Usa. Tror jag fick tre dagars returrätt. Då är ju risken att man får betala tull en gång till om man vill lämna tillbaka den. Ingen rolig kostnad kan jag lova :(
Så i princip så var det ingen returrätt på den.

Det är självklart inte samma sak... Herregud.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp