det var ju momsen jag menade såklart. Man kanske bara behöver betala åt ett håll?Va? Varför åker du på tull två ggr menar du?
Gör du din pappersexercise får du dessutom tillbaka momsen..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
det var ju momsen jag menade såklart. Man kanske bara behöver betala åt ett håll?Va? Varför åker du på tull två ggr menar du?
Gör du din pappersexercise får du dessutom tillbaka momsen..
bra att du är expert på dessa frågor, då förutsätter jag att du har minst doktorsgrad då jag har en fil mag i ekonomi.
Jag förstår inte din argumentation, var det för det första inte lokal markandsekonomi vi pratade om?Hehe.. ja är du ekonominisse men inte så pass funtad så du förstår att det inte är samma sak att jämföra ett armbandsur med en bil så önskar jag dig all lycka.
Med hänsyn till EU:s frihandel får man nog åtminstone betrakta hela EU som en och samma marknad; du kan beställa en klocka från Spanien och ha den levererad i handen imorgon, det kan du knappt om du beställer en klocka från Sverige av svenskt företag som använder Postnord.Jag förstår inte din argumentation, var det för det första inte lokal markandsekonomi vi pratade om?
För det andra är jag både ingengör och ekonom.
För det tredje gör det ingen skillnad i sak, bil, klocka, cykel, what ever. En produkt reglerad av prisindex och lokal marknads utbud och efterfrågan.
Ta en grundkurs i nationeekonomi så lär du dig det grabben.
Klockan har stigit i värde sen dess? (eventuellt inte alls om man tar i beaktande inflation, orkar inte räkna på det)Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/
Värderingsintyg på drygt 43k 1996 och säljes nu för 56k?
Intyget är från -96, har hänt en del med priserna sen dess...Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/
Värderingsintyg på drygt 43k 1996 och säljes nu för 56k? Eller kan man lägga på 13k efter 10 års inflation?
Ja det kan man.Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/
Värderingsintyg på drygt 43k 1996 och säljes nu för 56k? Eller kan man lägga på 13k efter 10 års inflation?
Först och främst är det ju 20 år sedan 1996, sedan är det väl fullt rimligt med tanke på Rolex prishöjningar.Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/
Aha, det förklarar saken...För det andra är jag...ingengör...
Då har inte du sett ett värderingsintyg på en gmt 16710 från ungefär samma tidsperiodKlockan har stigit i värde sen dess? (eventuellt inte alls om man tar i beaktande inflation, orkar inte räkna på det)
Va? Alltså det var inte menat som en fråga om den har stigit i värde sen dess.Då har inte du sett ett värderingsintyg på en gmt 16710 från ungefär samma tidsperiod
Jag förstår inte din argumentation, var det för det första inte lokal markandsekonomi vi pratade om?
För det andra är jag både ingengör och ekonom.
För det tredje gör det ingen skillnad i sak, bil, klocka, cykel, what ever. En produkt reglerad av prisindex och lokal marknads utbud och efterfrågan.
Ta en grundkurs i nationeekonomi så lär du dig det grabben.
Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/
om ett stavfel var det enda du hade att komma med talar det för sig självEn ingenjör som inte kan stava till ingenjör. tack för mig.
Betalar bara vid införsel från icke EU-land men returnerar du varan har du också rätt att få momsen tillbaka.det var ju momsen jag menade såklart. Man kanske bara behöver betala åt ett håll?
Löjligt att se vilka priser en del vill ha för sina rollar och företag som vill ha ett hyggligt rykte borde kanske passa sig för överpriser och ev lura någon omedveten människa.Sorry är tvungen, fick mig att skratta gott.
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-coke-16710-d-series-2006.57147/
om ett stavfel var det enda du hade att komma med talar det för sig själv
Om säljaren sitter i Umeå och jag i Göteborg då?Instämmer, men även för en klocka är tillgänglighet och möjlighet att kolla innan och få den snabbt förknippat med ett visst premium, därav att priser ofta (beaktat prisindex i resp land) blir dyrare i Sverige.
Det är inte så enkelt som många vill få det att låta att handa på nätet från utlandet. du ska först lita på att säljaren, du tar risken att klockan inte alls är i det skicket som påstår eller att säljaren aldrig skickar eller att den kommer bort på vägen, och du har ingen möjlighet att kolla på den innan, troligen ingen returrätt(och om du har det får du betala retur själv vilket kan vara dyrt om du ska ha värdefrakt m försäkring). Dessutom tillkommer moms och importavgift då tullen blivit mycket mer effektivare då säljare tvingas specificera varuvärde (i många länder såsom USA och Japan straffbart att uppge felaktigt värde eller innehåll).
Nu orkar jag snart inte kommentera mer på detta. Självklart avser jag utanför EU på importfrågan.Om säljaren sitter i Umeå och jag i Göteborg då?
Ingen skillnad mot Tyskland eller Italien.
Men då har du ju "argumenterat" på helt egna premisser.Nu orkar jag snart inte kommentera mer på detta. Självklart avser jag utanför EU på importfrågan.
Jag tror vi eg. är eniga i sak, ibland blir det märkliga diskussioner som kanske mest baserar sig på missförstånd. Jag lyssnar och tar åt mig av relevant feedback, tro inget annat.Jaja strunt samma, diskussionen började med att du hade en klocka som folk tycker var högt prissatt. Du tycker inte att man ska jämföra utomlands medans 90 % av forumet tycker det. Därav tycker inte jag att marknadsekonomi diskussioner är relevant. Och vad du har för utbildningar spelar ännu mindre roll. Men vad vet jag, du kanske har rätt. Det hjälper dock inte prissättningen av klockan. Hoppas du får den såld om den inte redan är det.
Trevlig sommar!
sorry, jag fattar nada av vad du säger, eller driver du bara nu...Men då har du ju "argumenterat" på helt egna premisser.
Det har ju iofs annonserats många 16710 för dessa pengar. Detta är en sen modell. Certet saknas, annars är det väl inte helt fel pris. (Även om jag håller med dig om att det är sjukt)Sorry är tvungen, fick mig att skratta gott.
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-coke-16710-d-series-2006.57147/
16710orna har inte riktigt kommit upp i sitt rätta värde ännuDet har ju iofs annonserats många 16710 för dessa pengar. Detta är en sen modell. Certet saknas, annars är det väl inte helt fel pris. (Även om jag håller med dig om att det är sjukt)
@Luckyluciano Du har ju sålt och köpt några 16710, vad är rimligt för denna?
Det konstiga är att fat ladyn verkar ligga lite lägre. Sålde inte du en sån?16710orna har inte riktigt kommit upp i sitt rätta värde ännu
Ser ju lite annorlunda ut och ska ju egentligen inte köras med Pepsi (om du är konservativ), men funderar på att köpa en ändå som årsklocka.Det konstiga är att fat ladyn verkar ligga lite lägre. Sålde inte du en sån?