• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
bra att du är expert på dessa frågor, då förutsätter jag att du har minst doktorsgrad då jag har en fil mag i ekonomi.

Hehe.. ja är du ekonominisse men inte så pass funtad så du förstår att det inte är samma sak att jämföra ett armbandsur med en bil så önskar jag dig all lycka.

Hehe.. ja är du ekonominisse men inte så pass funtad så du förstår att det inte är samma sak att jämföra ett armbandsur med en bil så önskar jag dig all lycka.
Jag förstår inte din argumentation, var det för det första inte lokal markandsekonomi vi pratade om?
För det andra är jag både ingengör och ekonom.
För det tredje gör det ingen skillnad i sak, bil, klocka, cykel, what ever. En produkt reglerad av prisindex och lokal marknads utbud och efterfrågan.
Ta en grundkurs i nationeekonomi så lär du dig det grabben.

Jag förstår inte din argumentation, var det för det första inte lokal markandsekonomi vi pratade om?
För det tredje gör det ingen skillnad i sak, bil, klocka, cykel, what ever. En produkt reglerad av prisindex och lokal marknads utbud och efterfrågan.
Med hänsyn till EU:s frihandel får man nog åtminstone betrakta hela EU som en och samma marknad; du kan beställa en klocka från Spanien och ha den levererad i handen imorgon, det kan du knappt om du beställer en klocka från Sverige av svenskt företag som använder Postnord.

En ingenjör som inte kan stava till ingenjör. tack för mig.

Kanske missar något men: https://klocksnack.se/threads/rolex-16613-blå-prisbump-12-7.57201/

Värderingsintyg på drygt 43k 1996 och säljes nu för 56k? Eller kan man lägga på 13k efter 10 års inflation?

fullt rimligt, sett till inflationen
SuBIowt.png

Om man tycker det är konstigt med prisökning på 10k från -96 så har man missat en del..... Om priserna skulle ha legat stilla så skulle jag med lätthet radat upp ett flertal fyrsiffriga submariners och som grädde på tårtan addera alla M-modeller från BMW från 70-80 & 90-talet ;)

om ett stavfel var det enda du hade att komma med talar det för sig själv

Jaja strunt samma, diskussionen började med att du hade en klocka som folk tycker var högt prissatt. Du tycker inte att man ska jämföra utomlands medans 90 % av forumet tycker det. Därav tycker inte jag att marknadsekonomi diskussioner är relevant. Och vad du har för utbildningar spelar ännu mindre roll. Men vad vet jag, du kanske har rätt. Det hjälper dock inte prissättningen av klockan. Hoppas du får den såld om den inte redan är det.

Trevlig sommar!

Instämmer, men även för en klocka är tillgänglighet och möjlighet att kolla innan och få den snabbt förknippat med ett visst premium, därav att priser ofta (beaktat prisindex i resp land) blir dyrare i Sverige.
Det är inte så enkelt som många vill få det att låta att handa på nätet från utlandet. du ska först lita på att säljaren, du tar risken att klockan inte alls är i det skicket som påstår eller att säljaren aldrig skickar eller att den kommer bort på vägen, och du har ingen möjlighet att kolla på den innan, troligen ingen returrätt(och om du har det får du betala retur själv vilket kan vara dyrt om du ska ha värdefrakt m försäkring). Dessutom tillkommer moms och importavgift då tullen blivit mycket mer effektivare då säljare tvingas specificera varuvärde (i många länder såsom USA och Japan straffbart att uppge felaktigt värde eller innehåll).
Om säljaren sitter i Umeå och jag i Göteborg då?

Ingen skillnad mot Tyskland eller Italien.

Jaja strunt samma, diskussionen började med att du hade en klocka som folk tycker var högt prissatt. Du tycker inte att man ska jämföra utomlands medans 90 % av forumet tycker det. Därav tycker inte jag att marknadsekonomi diskussioner är relevant. Och vad du har för utbildningar spelar ännu mindre roll. Men vad vet jag, du kanske har rätt. Det hjälper dock inte prissättningen av klockan. Hoppas du får den såld om den inte redan är det.

Trevlig sommar!
Jag tror vi eg. är eniga i sak, ibland blir det märkliga diskussioner som kanske mest baserar sig på missförstånd. Jag lyssnar och tar åt mig av relevant feedback, tro inget annat.
Önskar dig Trevlig sommar du med.

Roligt att ibland ska det inte jämföras med gråhandlare i Italien. Men ibland är det helt okej att göra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp