• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Går inte att jämföra värdetapp mellan bilar och klockor.

Det går det ju faktiskt, i den mån om du inte köper premium eller eftertraktat så tappar en ny bil och klocka omgående. Efter något år är den värd mkt mindre.

Får du den såld för över 5k så stort grattis isf, jag har dock svårt se en köpare inte välja att köpa en ny före det. Men du säljer och sätter priset, sen är det upp till var och en att välja om det känns prisvärt. För egen del, tyvärr inte det minsta.

Som @Donkii sa verkligheten (för de flesta) hur surt det än må va.

Men det är en fin och trevlig klocka, jag hade behållit den istället :) Köpte en certina ds first i början av karriären för tre lax, 1 1/2 år senare ingen ville ge hälften (nära nyskick, extra band) men noll intresse. Min pappa fick den istället så slutade bra där ändå och väckte hans intresse för klockor.

Fast det är ju skillnad mot halva nypris som någon nämnde och några hundra hit eller dit. Att klockan skulle tappa 30-40% är ju bara trams. Pris baseras förresten på utbud och efterfrågan, och vad folk tycker att den är värd, ifall man vill betala extra för att få en ny så gör man det..
Du kommer inte att bli av med den tro mig

Sänkte priset på klockan till 6 kkr nu. Jag erkänner att den låg väl högt
Vi gör alla misstag. Att lägga ut denna Certina för 6500kr är att betrakta just som ett misstag om syftet med annonsen är att sälja klockan. Att sänka priset till 6000kr och argumentera för att detta är ett rimligt pris för klockan är misstag nummer två. Jag tror inte att någon vill sätta dit dig utan bara vägleda dig i vad ett rimligt pris för klockan är.
Klockan kostar 6180kr hos svensk AD inkl frakt och då får köparen just en helt ny klocka.
Mitt tips är följande: Då du i annonsen framför klockans utmärkta skick så illustrera detta med flertalet bra bilder i olika vinklar och i bra ljus. I nuläget är dina bilder från din recension som du skrev någon månad efter att du köpt klockan. Således gamla bilder som inte säger något om klockans nuvarande skick. Skriv i annonsen att klockan är köpt av svensk AD och är under garanti, kan vara bra för köpare att veta. Skriv vidare in returpolicy då du annars bryter regelverket på köp & sälj. Pröva att sätt priset till 4500kr men var nöjd om du får 3500-4000kr för klockan. Om du inte kan tänka dig att sälja klockan på dessa nivåer så dra tillbaka annonsen och njut av klockan.

Marknaden styr priset och får du den såld för det du begär, good for you.. Får du den inte såld så är priset för högt.
Plocka ut en ny Volvo, kör några hundra mil och opponera att den är i ett nyskick, tror du att värdetappet är 10-15% efter 1år?
Köper du en Porsche istället och gör samma sak så håller du dig säkert inom 10-15% men med Volvon, i ditt fall Certinan, så får du räkna med minst 25-30% värdetapp.
Verkligheten.

Men... Rolex är ju Volvo och Certina är väl snarare Opel eller Dacia kanske.

Angående andrahandsvärden på klockor så är det i princip bara Rolex och Patek som ibland kan säljas bättre begagnade med endast 10-15 % värdetapp. För i princip alla andra klockor ska man nog vara nöjd med att få tillbaka 60 % av listpriset efter något år. Då ska man också ha i åtanke att många märken kan köpas nya med 20-30 % rabatt.

Tack för alla synpunkter och svar, jag är bortrest just nu och la ut den dels för att se ifall intresset finns. Jag sänker den till 5500 och ser efter

Minus 30-40% är inte ovanligt på klockor (som inte är populära modeller från Rolex, AP eller Patek).

Jag säljer just nu en av mina Lange & Söhne på K&S. Drygt 1.5 år sedan jag köpte den ny hos Nymans, mycket bra skick.
Nypris 207.000kr
Säljer för 125.000kr
Minus 39.6%.. Ouch.. :dead:

Tänkte bidra med mina två cent i diskussionen angående begagnatpriser på nyare Certina.

Har köpt en begagnad DS-1 Day Date och en Action Diver. Båda listar runt 5000. Jag gav 2000 respektive 3000 för mina. Nära nyskick. Hade köpt dem nya om jag behövt betala mycket mer för dem.

Förutom min Certina DS så gjorde jag alldeles nyligen en riktigt usel affär alldeles nyss. Tag Heuer Calibre 5, listpris hos AD 21.000kr, jag fick 13.500kr efter flera månaders annonsering. -36% och klockan var 6 månader gammal.
Jag betalade lyckligtvis inte listpris men inte så alldeles mycket under det heller.

Förutom min Certina DS så gjorde jag alldeles nyligen en riktigt usel affär alldeles nyss. Tag Heuer Calibre 5, listpris hos AD 21.000kr, jag fick 13.500kr efter flera månaders annonsering. -36% och klockan var 6 månader gammal.
Jag betalade lyckligtvis inte listpris men inte så alldeles mycket under det heller.
TAG är hemska på det viset men det gäller ju många klockor, tror därför att min Breitling kommer bli en keeper. Det blir för dyrt att sälja den. :D

Minus 30-40% är inte ovanligt på klockor (som inte är populära modeller från Rolex, AP eller Patek).

Jag säljer just nu en av mina Lange & Söhne på K&S. Drygt 1.5 år sedan jag köpte den ny hos Nymans, mycket bra skick.
Nypris 207.000kr
Säljer för 125.000kr
Minus 39.6%.. Ouch.. :dead:

Du vet att jag hade tagit den av dig alla dagar i veckan om jag haft pengar :-(

Hej, jag har vunnit den så har dålig koll. Men tack för detta publika inlägg. :) Jag googlade och fick upp priser på 9000:- så det kändes rimligt med 6000:-
var köper jag den för 5800??

Valfri Klockmaster som säljer G-Shock. Listpriset är 5800kr

Är det olika beroende på om det är solar eller icke? Tänkte typ på denna (klockia brukar ju ha bra priser)
http://www.klockia.se/casio-g-shock-gwg-1000-1a9er

Senast ändrad:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3319582
men det kanske inte stämmer. googlade bara mudmaster 8498:- och 9998:-
Jäklar, attans, jag är ju helt ute och snurrar. Ber så hemskt mycket om ursäkt och tar på mig en plastpåse över huvudet. :bag:

Jag börjar tydligen bli senil. Bra pris då, ta det som gratisreklam. :blackeye:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp