• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din graal?

Hoppas de släpper en uppdaterad version av daytonan, med godisbezeln från 116555
upload_2018-3-18_13-1-54.png
Be careful what you wish for

Bilagor

• Skärmavbild 2018-03-21 kl. 22.00.52.png
    Skärmavbild 2018-03-21 kl. 22.00.52.png
    296.2 KB · Visningar: 3
  • Like
Reactions: Oew
Min graal är en Rolex Root Beer utan Mercedesvisaren (urk...) och med presidentlänk...
Så precis som den heliga Graal, finns ej och helt ouppnåelig...:(
RolexRootBeer.jpg

Finn två fel...;)
(...eller egentligen tre då den skulle se bättre ut utan datumbubblan...men detta är en acceptabel defekt...)

Senast ändrad:
Graal är kankse ett starkt ord, beror på om man tänker på om det ska vara något extremt unikt eller bara något väldigt dürt

Tar mer än gärna en patek 5712. Går ju att köpa om man prioriterar en klocka framför bil

C6F3DC54-F2CB-4E55-9E10-198DD7244D81.jpeg

Graal på riktigt är kanske en Richard Mille, sjukt dyra men väldigt häftiga och i relativt små serier
E3E60694-7AEE-45C2-933D-09B1DCA385F7.jpeg

Om vi tänker vintage så hade en 1665 Comex varit väldigt mysigt...
94F091C7-F97D-47D8-9F1E-881BEB3912CA.jpeg
Richard Mille, vad är grejen med dessa? Förutom att de kostar som ett mindre lands statsskuld och således är en statussymbol. Men enligt mig en fruktansvärt FUL sådan, utseendemässigt är de jämförbara med G Shock.. visste man inte att prislappen såg ut som den gör, så skulle nog de flesta inte kunna svara på om den kostade 500, 5000 eller 5 miljoner..

Så, vad är grejen med en Mille? Jag frågar vad ni som gillar dem ser i dem, VAD det är ni gillar?

Och "COMEX", vad är det som gör dessa så fruktansvärt dyra? Är det så enkelt att det bara tillverkades ett fåtal med den tavlan, eller har den även andra skillnader mot en "likadan" utan den (i mitt tycke) fula comex loggan?
Jag tkr det ser ut som en "företagsklocka".. Det är det kanske?

Mvh Roffe

Varken ovanlig eller oöverkomlig, men ändå en tidigare personlig graal, min sedan förra året :
IMG_2548.JPG

Skulle möjligen kunna börja sukta efter denna (utan datum):
IMG_2549.JPG

Lite högre upp i prisklass finns ju dessa godbitar :
IMG_2545.JPG

IMG_2547.JPG
Den suben, med röda textraden. Är det nån specialmodell eller vad skiljer den (utan datum) från en 114060?

Mvh Roffe

Finns alldeles för många fina klockor för att ha en gral känner jag :D Kanske om typ 30 år när man förhoppningsvis testat det mesta att man kan slå sig ro med endast 1 klocka på nån söderhavsö, men tills dess är det hårt arbete och ännu hårdare flippande som gäller :D

Richard Mille, vad är grejen med dessa? Förutom att de kostar som ett mindre lands statsskuld och således är en statussymbol. Men enligt mig en fruktansvärt FUL sådan, utseendemässigt är de jämförbara med G Shock.. visste man inte att prislappen såg ut som den gör, så skulle nog de flesta inte kunna svara på om den kostade 500, 5000 eller 5 miljoner..

Så, vad är grejen med en Mille? Jag frågar vad ni som gillar dem ser i dem, VAD det är ni gillar?

Och "COMEX", vad är det som gör dessa så fruktansvärt dyra? Är det så enkelt att det bara tillverkades ett fåtal med den tavlan, eller har den även andra skillnader mot en "likadan" utan den (i mitt tycke) fula comex loggan?
Jag tkr det ser ut som en "företagsklocka".. Det är det kanske?

Mvh Roffe
RM har en egen design o använder väldigt tekniska material, samt är snordyra. Blir koolt helt enkelt

Comex. Googla. Men det är kort sagt en professionell dykfirma som jobbat ihop med rolex när de tagit fram vissa dykklockor. Det som blir koolt är att de klockorna har använts i tjänsten av professionella dykare, på samma sätt som en issued militärklocka

Ok, RM, är en g Shock i dyra material och limiterade upplagor, ofta med utseenden som om de hör hemma på en "transformers" maskeraddräkt el färglagd av ett barn, för 5 miljoner..?

Ok ok, då förstår jag "hypen" efter Comex klockorna.

Tack för svar

Mvh Roffe

Vacheron Constantins complete calendar i platina eller Breguet equation marchante är två graalar för min del. Kommer antagligen aldrig att ens få möjligheten att se de två in person över huvud taget och priset är långt över vad jag skulle tycka är ens i närheten av värt att lägga på en klocka. Det hindrar dem inte från att vara två fantastiska skapelser!

Bilagor

• VC3.jpg
    VC3.jpg
    255.4 KB · Visningar: 1
  • QOT.jpg
    QOT.jpg
    116.1 KB · Visningar: 1
Ok, RM, är en g Shock i dyra material och limiterade upplagor, ofta med utseenden som om de hör hemma på en "transformers" maskeraddräkt el färglagd av ett barn, för 5 miljoner..?

Ok ok, då förstår jag "hypen" efter Comex klockorna.

Tack för svar

Mvh Roffe
Du har så fel i din attityd mot RM bara för att du tycker de är fula. Men RM är extremt påhittiga, och på flera plan är de ledande i utveckling av teknik och urverk. RM är verkligen coola på många sätt, om man vågar läsa sig in på dom ordentligt. Testa.

Du har så fel i din attityd mot RM bara för att du tycker de är fula. Men RM är extremt påhittiga, och på flera plan är de ledande i utveckling av teknik och urverk. RM är verkligen coola på många sätt, om man vågar läsa sig in på dom ordentligt. Testa.

Självklart förstår jag att de måste ligga i framkant gällande mkt. Men det är som du säger. Jag tkr de är.. kanske INTE "fula", men de ser juh inte ut som om de skulle ha ett pris på över en tusenlapp.
Att de sen är en statussymbol för oljesheiker och andra som har för mycket pengar, det förstår jag också. Men jag förstår inte hur "vanliga", arbetande människor kan känna att det är en klocka värd att se som sitt livs största investering. Iom att det finns såpass mkt/många andra ur, som är tusen gånger vackrare för en tiondel eller hundradel av priset på den här moderna, svindyra Musse pigg klockan.

Naturligtvis finns det såklart de som anser dessa klockor som de absolut vackraste på marknaden. Men de är nog få. Det är nog i 999 av k fall ett sätt att berätta för människor att man har så mkt pengar att man inte vet vad man ska göra med dem.

Mvh Roffe.

Självklart förstår jag att de måste ligga i framkant gällande mkt. Men det är som du säger. Jag tkr de är.. kanske INTE "fula", men de ser juh inte ut som om de skulle ha ett pris på över en tusenlapp.
Att de sen är en statussymbol för oljesheiker och andra som har för mycket pengar, det förstår jag också. Men jag förstår inte hur "vanliga", arbetande människor kan känna att det är en klocka värd att se som sitt livs största investering. Iom att det finns såpass mkt/många andra ur, som är tusen gånger vackrare för en tiondel eller hundradel av priset på den här moderna, svindyra Musse pigg klockan.

Naturligtvis finns det såklart de som anser dessa klockor som de absolut vackraste på marknaden. Men de är nog få. Det är nog i 999 av k fall ett sätt att berätta för människor att man har så mkt pengar att man inte vet vad man ska göra med dem.

Mvh Roffe.
Låter som du blandar ihop din personliga smak med verkligheten. Den som tycker de ser ut som en klocka för 1000 kr har inte förstått mycket.

Låter som du blandar ihop din personliga smak med verkligheten. Den som tycker de ser ut som en klocka för 1000 kr har inte förstått mycket.
Kan du förklara hur du kan SE på en RM att det är verkligen ÄR ett stycke värt 1 mille, eller 50? Ser du skillnaden i pris på olika modeller, utan att de är prissätta i förväg?

Och vad är det vi som tycker RM ser ut som en barnklocka inte har förstått?

Mvh Roffe

Kan du förklara hur du kan SE på en RM att det är verkligen ÄR ett stycke värt 1 mille, eller 50? Ser du skillnaden i pris på olika modeller, utan att de är prissätta i förväg?

Och vad är det vi som tycker RM ser ut som en barnklocka inte har förstått?

Mvh Roffe
99% av RMs är openworked. Man ser komplicerade lösningar, hög finish och avancerade komplikationer. Det tillsammans med låt säga... ett case i safir (tror RM safirscases tar närmre 1000 arbetstimmar att göra), så kan man ju lägga ihop puzzelbitarna.

99% av RMs är openworked. Man ser komplicerade lösningar, hög finish och avancerade komplikationer. Det tillsammans med låt säga... ett case i safir (tror RM safirscases tar närmre 1000 arbetstimmar att göra), så kan man ju lägga ihop puzzelbitarna.
Absolut, det blir mkt arbeten, men det betyder inte att slutresultatet måste vara vackert för Det? Om jag tar upp en vattenslipad gråsten ur bäcken och sätter ett urverk på den, så skulle DEN klockan ha 1 10 000 ÅR arbetstimmar, så det köper jag inte.

Visst handlar det mkt om min personliga smak, och att RM tillverkar i såpass små serier, annars skulle de bli sittande med osålda klockor.
Men tack, då förstår jag vad det är ni uppskattar hos Mille.
Det var vad jag undrade.

Mvh Roffe

Tillbaka
Topp