• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din graal?

Absolut, det blir mkt arbeten, men det betyder inte att slutresultatet måste vara vackert för Det? Om jag tar upp en vattenslipad gråsten ur bäcken och sätter ett urverk på den, så skulle DEN klockan ha 1 10 000 ÅR arbetstimmar, så det köper jag inte.

Visst handlar det mkt om min personliga smak, och att RM tillverkar i såpass små serier, annars skulle de bli sittande med osålda klockor.
Men tack, då förstår jag vad det är ni uppskattar hos Mille.
Det var vad jag undrade.

Mvh Roffe
De hade nog kunnat dubbla eller tredubbla sin tillverkning, utan att ”bli sittande med osålda klockor” och utan att förlora sin hype.

Ok. Ny graal hittad! Jaevlar vad fin!

90EDC109-3731-4948-8051-E97D3DE80F93.jpeg

Har gått från att tänka att mina Graal är diverse Pateker med olika komplikationer till att känna att min Graal, som också är något man kanske kan köpa i framtiden är en Vintage Rolex Day-date med Bark finish. Äh när vi ändå är igång kan den också få ha Wood dail också!
Day daye wood.jpeg

Jag skulle gärna komma över kungens Chronolink :)

IMG_20170328_202924.png
IMG_20170328_203009.png

Ja, säkert några Rolexar och sånt, men det är just Chronolinken som jag vill ha. Hm, man kanske skulle maila hovet :)

Graalen kvarstår :) Har fått svar nu från hovet och frågan stannade hos Hovkanslisten som inte tänker vidarebefordra köpförfrågan till Konungen.

Men det är väl egentligen det som utmärker en riktig graal...det ska inte räcka med en tillräckligt stor säck med pengar för att kunna komma över den, utan ytterligare element såsom svårighet att hitta, liten upplaga och liknande gör det till graal-material.

Vad är detta för spännande? Sharing is caring @Compiss
En av de ovanligare 6139or som finns. Tillverkades endast 2-3 månader under 1972 har jag för mig. Denna och den gula sports5proof speedtimer samt speedtimer FORWARD är extremt ovanliga.

Denna kallas ”exotic” eller ”sunrise” och hittar man någon till salu (inte många som vill sälja dem) kostar de huggorm, såldes en på Filippinerna för inte så länge sedan för $4700, vilket iofs nog var all Time high, men 3-4000 usd ligger dem på i bra skick.

Just den på bilden var till salu för ett år sedan men var inte tillräckligt snabb.

Senast ändrad:
En av de ovanligare 6139or som finns. Tillverkades endast 2-3 månader under 1972 har jag för mig. Denna och den gula sports5proof speedtimer samt speedtimer FORWARD är extremt ovanliga.

Denna kallas ”exotic” eller ”sunrise” och hittar man någon till salu (inte många som vill sälja dem) kostar de huggorm, såldes en på Filippinerna för inte så länge sedan för $4700, vilket iofs nog var all Time high, men 3-4000 usd ligger dem på i bra skick.

Just den på bilden var till salu för ett år sedan men var inte tillräckligt snabb.
Tack för ett intressant inlägg. Vet man hur många ex som Seiko lyckades få ut under den tidsperioden?

På min dator finns en klockmapp, med 454 bilder på klockor jag är väldigt nyfiken på. Självklart är flera bilder av samma klocka, så det är inte 454 olika modeller. EN av dessa är min graal. Klockan som väcker extra habegär varje gång jag ser en bild på den. För er som är obekanta med begreppet, så är graalen DEN klockan som man av någon anledning suktat efter en lång tid utan att köpa. Anledningen kan vara att man inte har råd, eller att den är väldigt svår att hitta. Den klassiska graalen i olika WIS-forum är COMEX Rolexen. Svår att hitta OCH dyr.

Min graal är Seiko mm300. Jag har aldrig känt på den, men skulle gärna vilja. Jag har betraktat och suktat efter denna modell sedan tre år tillbaka. Anledningen till att jag inte köpt den är att jag inte tycker att det är motiverat att lägga så mycket på mitt klockintresse, eftersom andra intressen också kostar pengar, exempelvis min mc.

Här är en go bild på den.
IMG_5716_zps412b50e3.jpg

Men vilken är din graal? -Och framför allt, varför??? Äger du redan klockan, så är den i alla fall utifrån mitt perspektiv inte din graal.
Har hänt lite sen trådstarten :)

Min "graal" just nu får lov att vara en uppnåelig en som jag nu funderat på i kring 2 års tid. Samma sak för mig där att jag aldrig skulle lägga dom pengarna på en klocka till en början men nu börjar det kännas som det är dags.

30årspresent till mig själv, något tidlöst som alltid kommer funka, första Rolex, jada jada jada.
et1.jpg

114270, Ett halvår bort ungefär.

Ska jag tänka större i benämning graal måste jag fundera länge. Är sällan sån som drömmer större än jag tror jag har ork/råd med (gäller även utanför denna hobby)

Senast ändrad:
Som är lätt att få tag på: Speedy moonwatch.

Mycket svårare att få tag på (finns en här som har en) SS Royal capital i roséguld med blå tavla.
20180712_005034.jpg

Denna borde du juh kunna komma över om du är beredd att betala lite mer än vad de brukar gå för?
Jag har svårt att tro att du inte skulle hitta en för, säg, 6k $. Det känns rätt billigt för en Graal. Och rätt billigt sett till dina andra klockor också :)
Mvh

Är det samma daytona i vitguld som såldes på auktion för ett tag sen? Eller han sa väl att det bara fanns en så det måste vara den? o_O
Som svar på min egen fråga var det denna daytona ref. 6265 (i vitguld) som såldes för ett tag sedan på auktion för ca 52.000.000 kronor. Enligt artikel på hodinkee donerade ägaren i videon klockan till auktionshus med avsikten att vinsten skulle gå till välgörenhet. RIKTIGT häftigt

Tillbaka
Topp