• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

Stefan S

Patek
2-Faktor
Otroligt vacker kronograf, det är idag svårt att tro att Longines en gång i tiden nästan var vad PP är idag inom schweizisk urmakarkonst
Fanns iofs relativt billiga Longines förr också (vi har ett gammalt fickur i guld med ett inte speciellt märkvärdigt verk). Sant är att det var ett finare märke än Omega längre tillbaka, kanske jämbördiga tills Swatch Group köpte det och bestämde sig att göra det till deras mellanmjölk på 80-talet.

Edit: Antagligen lider väl vintage av märkets påtagligt sänkta status = prisvärda nu ? Omega gått andra hållet lite grann ?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fanns iofs relativt billiga Longines förr också (vi har ett gammalt fickur i guld med ett inte speciellt märkvärdigt verk). Sant är att det var ett finare märke än Omega längre tillbaka, kanske jämbördiga tills Swatch Group köpte det och bestämde sig att göra det till deras mellanmjölk på 80-talet.

Edit: Antagligen lider väl vintage av märkets påtagligt sänkta status = prisvärda nu ? Omega gått andra hållet lite grann ?
Jag vill inte påstå att jag har megakoll, men visst verkar vanliga Longines herrur från 50 & 60-tal vara relativt billiga jämfört med motsvarande Omegor. En 13zn är dock inte så billig, men egentligen nog prisvärd ur ett historiskt/horologist perspektiv.
Men för att hålla sig till topic nominerar jag gärna denna modell som graal (även om det finns andra):
Longines_13ZN_Chronograph_AS01143_A_grande.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ja det är en bedrift i sig att sänka ett varumärkes status så hårt som Longines har gjort under årens lopp
Tycker det är svårt att sätta sig till doms över utfallet av beslut som i mångt och mycket skedde i quartzkris-eran. Mycket som säkert var rationella strategiska beslut i stuationen med befintlig info ser i efterhand ut som galenskap och chansningar och tokstollerier som Biver's drag med Blancpain ser ut som genidrag.
 

Phobos

Breitling
Måste nog säga Arthur Leigh Allens Zodiac Sea Wolf är nog det närmaste en Graal jag kan komma, ingen märkvärdig klocka, men historiken är sinnes! Vet inte ens om den finns nånstans?
 

Kai

Rolex
Min graal var Explorer I. Har en nu, så borde hitta en ny graal, vet bara inte vilken ännu.
 

Kai

Rolex
I desperat jakt av allas godkännande... Skämt åsido. Voutilainen gör exceptionella klockor och gillar att han är finne, som jag.

217QRS-small-750x540.png

Ovan klocka har en grym datumkomplikation där datumet kan ändras med ett knapptryck och återgången från 31 till 1 går mjukt och långsamt.

Voutilainen_Vingt_8_ISO-web-750x539.jpg
Klockan ovan har ett annorlunda tänk vad gäller tidvisning. Timmarna normala men minutrarna följer ett annat system vilket innebär att du faktiskt måste kolla ordentligt på klockan för att veta tiden, vilket också ska göra att du minns tiden bättre. Minutnumreringen på urtavlan sitter pp en löst roterande disc och ändas allt eftersom. Tanken är att tim- och minutvisaren alltid möts vid jämn timme, samt att visarna står i motsats vid varje halvtimme.

Hoppas dessa två kan kvala in i denna eminenta tråd om graalar.
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Men det kan väl ha varit min graal en gång i tiden, och nu vill jag lyfta ambitionerna och finna en graal av en annan kaliber?
Per definition är en graal inte ngt man kan gå in i en affär och köpa över disk. Då handlar det mer om att bara ha pengar. Iaf enligt mig.
Ditt senare exempel verkar mer graaligt.
 

Gverra

Omega
Coke GMT på jubilee, sista året med 16710. Men prisutvecklingen där alltså... Nästan lika bra att köpa en DD.
 

Preacher

Omega
Per definition är en graal inte ngt man kan gå in i en affär och köpa över disk. Då handlar det mer om att bara ha pengar. Iaf enligt mig.
Ditt senare exempel verkar mer graaligt.
Tja, jeg ville vel kalt en gral noe man i egne øyne ser på som nesten umulig å oppnå. Om det er en Rolex Submariner, Omega Seamaster eller en Laurent Ferrier, det blir subjektivt, og således ikke noe andre kan avgjøre.
Man må ikke la seg bli altfor blasert i sin søken etter aksept blant mengden.
Imho.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tja, jeg ville vel kalt en gral noe man i egne øyne ser på som nesten umulig å oppnå. Om det er en Rolex Submariner, Omega Seamaster eller en Laurent Ferrier, det blir subjektivt, og således ikke noe andre kan avgjøre.
Man må ikke la seg bli altfor blasert i sin søken etter aksept blant mengden.
Imho.


Borde införas en knapp för automatisk översättning. Lr krav på svenska på svenskt forum?:D haha. förstod submariner

Edit: inget illa menat personligt emot dig :)
 
Topp