• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din graal?

Mja, kanske det men jag tycker om den oavsett, precis som alla 5004.
Kontrastsömm kan vara riktigt snyggt i mitt tycke.
Men gnällgubbe hittar väl något att klaga på i det mesta såvida det inte är någon gammal Cartier eller Omega från stenåldern! :D
Det finns alltså en variant som är mindre tilltalande än denna? Vilken? Var lite konstruktiv istället för att vara taskig.

Patek 5004/T -nuff said (kan tänka mig den i stål om det krisar:) (finns bara en(1))
CDFBBB4F-F4C0-4077-8590-0A89BFDA3E37.jpeg

Den du har på bild, och som finns i ett exemplar (tillverkades för välgörenhetsauktionen Only Watch), är 5004T och är i titan. 5004A som är i stål tillverkades i 50 ex som de sista av referensen 5004. Det var kanske så du menade men jag uppfattade det inte så.

Det finns alltså en variant som är mindre tilltalande än denna? Vilken? Var lite konstruktiv istället för att vara taskig.

Mindre tilltalande? Sa inget om det. Jag tycker bara att den är roligare än en 5004G eller 5004P, inte för att någon av dessa är tråkiga per se. Utan bara i jämförelse.

Taskig menar jag inte att vara, säger bara som jag tycker. Gillar du inte det så finns en mute-knapp! :)

Mindre tilltalande? Sa inget om det. Jag tycker bara att den är roligare än en 5004G eller 5004P, inte för att någon av dessa är tråkiga per se. Utan bara i jämförelse.

Taskig menar jag inte att vara, säger bara som jag tycker. Gillar du inte det så finns en mute-knapp! :)
Jag skrev att det måste vara den fulaste varianten av modellen och du högg. Tolkade det som att du inte höll med? Vilken är isf den fulaste 5004an?

Varför du känner att du måste skriva nedan är för mig helt oförståeligt och taskigt. Även OT.
Men gnällgubbe hittar väl något att klaga på i det mesta såvida det inte är någon gammal Cartier eller Omega från stenåldern!

Jag skrev att det måste vara den fulaste varianten av modellen och du högg. Tolkade det som att du inte höll med? Vilken är isf den fulaste 5004an?

Varför du känner att du måste skriva nedan är för mig helt oförståeligt och taskigt. Även OT.

Inte för att på något sätt kasta mer eld på brasan, men; Ni två har ju båda en rätt hård ton generellt. Känns därför lite lustigt att ni båda reagerar på Echo Deltas kommentar.

Någon lägger upp en bild på sin graalklocka och din första reaktion är att såga den längs fotknölarna, när du sedan får mothugg så tycker du att Echo är taskig? Jag förstår absolut att personangrepp är en annan femma men frågan rör ju trots allt smak.

Sorry för OT!

Inte för att på något sätt kasta mer eld på brasan, men; Ni två har ju båda en rätt hård ton generellt. Känns därför lite lustigt att ni båda reagerar på Echo Deltas kommentar.

Någon lägger upp en bild på sin graalklocka och din första reaktion är att såga den längs fotknölarna, när du sedan får mothugg så tycker du att Echo är taskig? Jag förstår absolut att personangrepp är en annan femma men frågan rör ju trots allt smak.

Sorry för OT!
Tror inte du förstod vad jag reagerade på. Stor skillnad på åsikter och personangrepp. Det senare är bara plumpt och onödigt.

Tror inte du förstod vad jag reagerade på. Stor skillnad på åsikter och personangrepp. Det senare är bara plumpt och onödigt.

Förstod precis vad du reagerade på, det var därför jag skrev ”personangrepp är förvisso en annan femma....men...”

Min poäng var att båda svaren är lite väl hårda. Jag tror säkerligen du får en släng med sleven därför att du ofta har en hård jargong. Menmen struntsamma nu, alldeles för OT.

Sorry för OT!
Anledningen till att jag kommenterade var att det snarare var @Aurum som skrev vad han tyckte, och @Echo Delta som gjorde mer än så.

Förstod precis vad du reagerade på, det var därför jag skrev ”personangrepp är förvisso en annan femma....men...”

Min poäng var att båda svaren är lite väl hårda. Jag tror säkerligen du får en släng med sleven därför att du ofta har en hård jargong. Menmen struntsamma nu, alldeles för OT.
Förstår inte ditt resonemang alls. Men vi kan lämna det.

Den du har på bild, och som finns i ett exemplar (tillverkades för välgörenhetsauktionen Only Watch), är 5004T och är i titan. 5004A som är i stål tillverkades i 50 ex som de sista av referensen 5004. Det var kanske så du menade men jag uppfattade det inte så.

Precis så jag menade, tack för förtydligandet. Har läst de flesta artiklar om denna magiska klocka ;) -får skylla på värmen

Patek 5004/T: Och när det gäller armband i ”fuskfiber-mens-sömmar” eller vad någon skrev så är det ju just det som gör den till en käftsmäll-oxymoron. Svårdefinerat det där med graal och hur vi väljer att se på det.

Patek Philippe Nautilus 5980-1AR TT med blå urtavla är min graal! Den är en dröm som troligtvis kommer förbli en dröm. :(
patek_nautilus_chronograph_two_tone_blue_replica_watch_IMAGE.jpg

Lånad bild.

Senast ändrad:
Sitter på två stycken, den första är en Zodiac Super Sea Wolf 53 Compression som helt klart kommer bli min någon dag.
FossilPartners_54a54995-57a5-48d2-8440-a4d18d613913.jpg

Medan den andra kommer sväva förbi en, detta är dock "storgraalen" och det är en Grand Seiko GMT.
main.png

(Bilderna är från respektive hemsida till märket)

Rolex Space Dweller
6E68C087-8D9C-43E5-A63B-B98C95DA7988.jpeg

Älskar Explorer 1016, men en Space Dweller skulle vara sjukt coolt att komma över. Jag gillar också aspekten på att den flyger lite under radarn även för klockintresserade tills man tittar riktigt nära.

Senast ändrad:
Skärmavbild 2018-07-29 kl. 15.20.50.png
Seiko SBGX117. Allt jag gillar i en klocka paketerat med grand seiko finish. Quartz, diver. Enda minuset är aningen för stor (40mm vore idealt) och fonten på bezelen, men dessa är bara nitpicks.

Undrar om era graaler? Graals? Hur som, är det märket, prislappen eller svåråtkomligheten som avgör för er? Är det kanske rent utseende, att en specifik person har burit den eller bara ren gutfeeling? Nyfiken

För mig är det en kombination av utseende och svåråtkomlighet. Att klockan är dyr eller inte spelar ingen roll när det kommer till graaler för min del. Inte för att jag har råd att köpa min graal, men det är inte prislappen som gör att jag suktar efter den.
(Rolex Space Dweller)

Undrar om era graaler? Graals? Hur som, är det märket, prislappen eller svåråtkomligheten som avgör för er? Är det kanske rent utseende, att en specifik person har burit den eller bara ren gutfeeling? Nyfiken

Min Graal har sedan mycket lång tid varit Omega Speedmaster, Moonwatch varianten med den mindre diametern. Den har i mitt tycke allt; tradition och utseende inte minst. Den ligger tyvärr över vad jag som pensionär kan försvara att köpa. Men vem vet, det kanske finns en god fé, jultomte eller annan varelse som tycker att världen blir en bättre plats om jag blir ägare till denna Graal.

Fast att tycka något negativt om en klocka någon gillar men inte ens äger kanske inte borde rendera i personangrepp, det är ändå ett klockforum och får ingen annan åsikt än ”bravo” framföras blir väl allt ganska meningslöst?

Tillbaka
Topp