• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

tudor-black-bay-8.jpg

Röd Tudor Black bay lutar det mot! ;)
Förstår vad du ser i den :)
Har samma på min önskelista för nästa klocka.

Rolex Daydate 36mm helguld är den ultimata klockan. Det är som sista ”bossen” i ett spel. Sen är det schysst att ha andra klockor att kombinera med. Men om jag skulle få välja en klocka av alla klockor i världen så är det den klockan. Så siktet är inställt på den klockan som nästa.

Är väldigt nöjd med min sub, men skulle ändå vilja prova dessa två!
fa7d822fadff20bdb7d06e31c43b04f3.jpg

Omega-Seamaster-Planet-Ocean-600m-39.5mm-4.jpg

Citerar mig själv och ber om hjälp här i tråden :D
Suget är nu för stort och tanken är att köpa någon av ovanstående (Vit ExpII eller PO 8900)
Vad väljer jag? har sjuk beslutsångest! hjälp mig med för och nackdelar på dessa två, har tyvärr ingen större möjlighet att prova någon av dem :(

Edit: Stekarsuben finns kvar, tror rent spontant det blir en bra duo tillsammans med en vit expII

Inte mycket talar för en ny klocka när jag tittar på kontot, men jag har hittat en del riktigt kul kandidater på sistone. :eek:

Union-Glashuette-1893-Johannes-Duerrstein-Limitierte-Jubilaeumsedition-Edelstahl-640x480.jpg

Sen Swatch Group köpte både Glashütte Original och Union Glashütte har Union fått hålla sig till ETA-urverk och oftast priser mellan 10 och 30 tusen. I samband med 125-årsfirandet av Johannes Dürrsteins grundande av Union i Glashütte har man tagit fram en manuell kaliber, byggd på en 7750 om jag förstått saken rätt. Jubileumsklockan har Glashütte stripes på 3/4-brygga, 60h gångreserv med mätare, emaljaktig ;) lackerad urtavla, 100m vattentäthet, 41mm/12mm och allmänt Glashüttig i stilen.
Inte ett fan av datumfönstret, särskilt på en manuell klocka men den lockar kraftigt ändå. 2350€.

8087901e_xxl.jpg

Armand Nicolet HS2
Jump hour med sekunder på egen skiva. AN verkar inte kända för hög finish direkt, utan mer för ganska höga priser och att de dumpas för betydligt mindre pengar genom alla möjliga sorters återförsäljare. Det här är en av modellerna som åtminstone verkar vara ett mer ambitiöst projekt, och visst gör den sig väldigt bra på bild?
100m vattentäthet. 43mm/13mm. Går att hitta ny för mellan 30-40 tusen.

img56284061.jpg

IWC Ingenieur 3521
Den Genta-designade Ingenieur SL Automatic 1832 som skjutit i taket prismässigt på beg-marknaden ersattes av bl a den här modellen med lägre krav på att stå emot magnetfält. 3521 är "bara" i klass med en Milgauss, men visst är den snygg? Finns i många olika utföranden och här tycker jag att two-tone ser ut att funka fint!
in50-3.jpg

Endast 8,8mm tjock, 120m vattentäthet, motstår ca 1000 gauss. Gentig design med nautilusaktig länk. Beg-priser omkring 25 tusen.
Nackdelar: blott 34mm i diameter och datumkomplikation

Såhär har jag alltså samlat vidare i huvet. Det får duga så tills vidare. Är supernöjd med min Pequignet och min lilla vintagesamling. :)

Senast ändrad:
Nästa klocka blir en ny daily för att ersätta min Kronaby. Lutar åt Hamilton Khaki Pilot Day Date Auto.
upload_2018-4-22_16-39-58.png

En gammal Seamaster står på listan efteråt, tror jag..

Kanske inte blir nästa, men snart skall någon av dessa erövras. Måste varit gud himself som tillverkade dem.

Bilagor

• F1AA2E62-0F5C-405A-87AD-A87831DF3D3F.png
    F1AA2E62-0F5C-405A-87AD-A87831DF3D3F.png
    203.5 KB · Visningar: 5
Inte mycket talar för en ny klocka när jag tittar på kontot, men jag har hittat en del riktigt kul kandidater på sistone. :eek:

Union-Glashuette-1893-Johannes-Duerrstein-Limitierte-Jubilaeumsedition-Edelstahl-640x480.jpg

Sen Swatch Group köpte både Glashütte Original och Union Glashütte har Union fått hålla sig till ETA-urverk och oftast priser mellan 10 och 30 tusen. I samband med 125-årsfirandet av Johannes Dürrsteins grundande av Union i Glashütte har man tagit fram en manuell kaliber, byggd på en 7750 om jag förstått saken rätt. Jubileumsklockan har Glashütte stripes på 3/4-brygga, 60h gångreserv med mätare, emaljaktig ;) lackerad urtavla, 100m vattentäthet, 41mm/12mm och allmänt Glashüttig i stilen.
Inte ett fan av datumfönstret, särskilt på en manuell klocka men den lockar kraftigt ändå. 2350€.

8087901e_xxl.jpg

Armand Nicolet HS2
Jump hour med sekunder på egen skiva. AN verkar inte kända för hög finish direkt, utan mer för ganska höga priser och att de dumpas för betydligt mindre pengar genom alla möjliga sortera återförsäljare. Det här är en av modellerna som åtminstone verkar vara ett mer ambitiöst projekt, och visst gör den sig väldigt bra på bild?
100m vattentäthet. 43mm/13mm. Går att hitta ny för mellan 30-40 tusen.

img56284061.jpg

IWC Ingenieur 3521
Den Genta-designade Ingenieur SL Automatic 1832 som skjutit i taket prismässigt på beg-marknaden ersattes av bl a den här modellen med lägre krav på att stå emot magnetfält. 3521 är "bara" i klass med en Milgauss, men visst är den snygg? Finns i många olika utföranden och här tycker jag att two-tone ser ut att funka fint!
in50-3.jpg

Endast 8,8mm tjock, 120m vattentäthet, motstår ca 1000 gauss. Gentig design med nautilusaktig länk. Beg-priser omkring 25 tusen.
Nackdelar: blott 34mm i diameter och datumkomplikation

Såhär har jag alltså samlat vidare i huvet. Det får duga så tills vidare. Är supernöjd med min Pequignet och min lilla vintagesamling. :)
Har en IWC 3521 på ingång. Håller med om vad du skriver. Känns som man får mycket klocka för pengarna. Datum hade jag gärna sluppigt men med vit tavla ser det bättre ut än med en mörk. 34 mm är i minsta laget och gjort att jag tvekat, men jag tror att den integrerade länken gör att den bärs större. Förhoppningsvis mer som 36 mm. Den senaste Genta Ingyn på 40 mm var i alla fall på tok för stor för mig.

Har en IWC 3521 på ingång. Håller med om vad du skriver. Känns som man får mycket klocka för pengarna. Datum hade jag gärna sluppigt men med vit tavla ser det bättre ut än med en mörk. 34 mm är i minsta laget och gjort att jag tvekat, men jag tror att den integrerade länken gör att den bärs större. Förhoppningsvis mer som 36 mm. Den senaste Genta Ingyn på 40 mm var i alla fall på tok för stor för mig.
Åh! Gratulerar!
Har du sett både de svart- och vittavlade i verkligheten? För mig lockar vittavlad med guldring kanske mest, men jag har inte kommit i kontakt med någon av dem.

Åh! Gratulerar!
Har du sett både de svart- och vittavlade i verkligheten? För mig lockar vittavlad med guldring kanske mest, men jag har inte kommit i kontakt med någon av dem.
Nej inte sett modellen i verkligheten så det blir en chansning.
Var ute efter en vittavlad eftersom det saknas i samlingen. Tycker oxå som sagt var att det funkar bäst ihop med datumfönstret.
Guldring blir för mycket guld för mig, men visarna är gulguldfärgade vilket jag tycker är en schyst detalj och ökar läsbarheten på en vit tavla.

Börjat snegla seriöst på Explorer I 114270.
Känns viss ovilja att leta på chrono24. Har någon uppfattning om hur ofta dyker de upp på Köp/sälj för runt 35-40k?

Tillbaka
Topp