• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

ScubaKing

Audemars
Varför ens kommentera om det ska vara drygt och otrevligt?

Ser inte mitt svar som varken drygt eller otrevligt. Jag sa att klockan i mina ögon inte var en hitt, vilket jag tror är rätt fair att få säga. I övrigt sa jag att den inte var så genomtänkt och att du kan hitta den online för en bra peng. Chansen att någon sitter på just den är kanske inte så jättestor.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag begär streck i debatten om vem som är dum och taskig nu.

86FA6129-60E3-4B85-94E5-31201CBCF09B.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ser inte mitt svar som varken drygt eller otrevligt. Jag sa att klockan i mina ögon inte var en hitt, vilket jag tror är rätt fair att få säga. I övrigt sa jag att den inte var så genomtänkt och att du kan hitta den online för en bra peng. Chansen att någon sitter på just den är kanske inte så jättestor.
Förstår att du inte ser det så men ibland kan det vara bra att fundera på hur man formulerar sig och hur andra kan uppleva det. Att i en tråd där folk berättar om sin nästa klocka hoppa in och säga att man inte förstår varför någon vill ha den klockan är inte direkt trevligt eller värdeskapande. Frågeställaren bad inte om en åsikt om klockan utan undrade om det fanns någon som skulle sälja sin. Familjeliv och Flashback har nog högre i tak. Men... antar att vi kommer att fortsätta tycka olika så får önska en fortsatt trevlig kväll 🙂
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Kämpar verkligen med detta. För er vetskap så äger jag idag;

Samling:
  • Explorer 1, 36 mm (2021). Bröllopsklockan
  • Submariner Date, 41 mm (2022).
  • Cartier Lank Large, läder (2022) – Klocka från Bröllopsresa i Nice. Delas med frun.
Jag har vardagsklockan, kostymklockan och dykaren men saknar färg/statement piece samt kronograf. För att komplimentera kollektionen funderar jag på följande;
  • Rolex GMT II – Antingen vintage 16710 eller den senaste varianten.
  • Tag Hauer Monaco Gulf
  • Cartier Santos Medium
  • Rolex Submariner Hulk
  • Reverso Duo i medium – lite surt med prisökningen på 25% för någon månad sen.
Någon som kan hjälpa mig med rimligt tänk? Känner mig låst.
Kanske inte så mycket hjälp, men utifrån din lista och nuvarande innehav så hade jag gått på en Santos, helst two tone, alternativt GMT II.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Kämpar verkligen med detta. För er vetskap så äger jag idag;

Samling:
  • Explorer 1, 36 mm (2021). Bröllopsklockan
  • Submariner Date, 41 mm (2022).
  • Cartier Lank Large, läder (2022) – Klocka från Bröllopsresa i Nice. Delas med frun.
Jag har vardagsklockan, kostymklockan och dykaren men saknar färg/statement piece samt kronograf. För att komplimentera kollektionen funderar jag på följande;
  • Rolex GMT II – Antingen vintage 16710 eller den senaste varianten.
  • Tag Hauer Monaco Gulf
  • Cartier Santos Medium
  • Rolex Submariner Hulk
  • Reverso Duo i medium – lite surt med prisökningen på 25% för någon månad sen.
Någon som kan hjälpa mig med rimligt tänk? Känner mig låst.
En klassiker såklart = Monaco. Har en själv. En ikon
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Förstår att du inte ser det så men ibland kan det vara bra att fundera på hur man formulerar sig och hur andra kan uppleva det. Att i en tråd där folk berättar om sin nästa klocka hoppa in och säga att man inte förstår varför någon vill ha den klockan är inte direkt trevligt eller värdeskapande. Frågeställaren bad inte om en åsikt om klockan utan undrade om det fanns någon som skulle sälja sin. Familjeliv och Flashback har nog högre i tak. Men... antar att vi kommer att fortsätta tycka olika så får önska en fortsatt trevlig kväll 🙂
Jag ser inget fel med att ge feedback på ett kommande köp. Detta är ett klockforum och att få sådan kommentar är givet.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Tack för den fina responsen!
Av de du nämner tycker jag Rolex GMT 16710 (föredrar själv femsiffriga före de moderna, men det är en snaksak) eller Tag Heuer låter som klockor som skulle komplettera samlingen bra. Båda tillför något nytt med GMT/Kronograf.

Visst är Hulk fina, men kanske inte vad som jag själv hade prioriterar om jag redan hade en svart Sub😁 Detsamma gäller Reverso som ändå får anses rätt lik Cartier Tank, om än det är helt olika klockor.

Kastar även in Omega Speedmaster som en liten bubblare, klassisk kronograf som går hem hos de flesta.

Sunt och instämmer rörande införandet av GMT och Kronograf. Varit nära på en vintage gmt här på KS några gånger men fallit mig ur fingrarna. Gillar tänket med Speedmaster men då blir det tre stycken svarta och ganska neutrala klockor - kanske en speedmaster Snoopy? :D

Kanske inte så mycket hjälp, men utifrån din lista och nuvarande innehav så hade jag gått på en Santos, helst two tone, alternativt GMT II.

Dröm Santos. Lite Wolf of Wallstreet nonsens :D Guld hade eventuellt skurit sig på jobbet men är ju väldigt kul. Alltid lite otrolig över bezeln på Santosen att den skulle bli en screatchmagnet.

En klassiker såklart = Monaco. Har en själv. En ikon

Instämmer. Problematiken är ju att jag inte är en fordonsfantast eller äns F1. Blir kanske lite fejk med mig då?
 

admdze

Breitling
Står mellan 2:
Rolex Explorer 2 ”polar” nyare modell eller Omega Seamaster 300 ”Green”.

Någon med erfarenhet att handla från Chrono24? Tillkommer det moms på priserna på klockorna utanför EU? Japan och Usa verkar ha bra priser på Explorern.
 

Mymmy

Breitling
Just nu känner jag suget för följande klockor:

Tudor Pelagos 39 - för dyr
Grand Seiko snowflake - se ovan
Tudor Black Bay 58 svart/guld - begagnad eventuellt realistisk, nästa år
Titan G-shock square antingen Virtual armour 1 eller MRG modellen i rå titan färg - fortfarande för dyrt
Sinn U50 tegementerad - nu närmar vi oss lite, begagnad
Formex essence - fin klocka, men jagar efter en i bra pris, osäker om det är ett långsiktigt val
Tissot PRX mint quartz - kan köpa en nu, men osäker om färgen är för vild för mig men tycker den är den coolaste färgen

Är ny med klockor och äger för tillfället en Casio GMW-B5000MB och en GW-M5610-1BER samt en Marathon GSAR. Gillar tooliga klockor men letar efter något lite mera flashy. Använder mina klockor mycket, är därfär inte sugen att köpa en klocka som är helt ny eftersom mina klockor kommer få hairlines och andra märken av anvädning.
 
Senast ändrad:

bvb

Cartier
2-Faktor
Har inte haft ett sug för något nytt på länge, men köp av en Superocean väckte habegäret efter mer. Saknar något sportigare, kanske en GS eller vintage Tudor.
 

Petrik

Panerai
Just nu känner jag suget för följande klockor:

Tudor Pelagos 39 - för dyr
Grand Seiko snowflake - se ovan
Tudor Black Bay 58 svart/guld - begagnad eventuellt realistisk, nästa år
Titan G-shock square antingen Virtual armour 1 eller MRG modellen i rå titan färg - fortfarande för dyrt
Sinn U50 tegementerad - nu närmar vi oss lite, begagnad
Formex essence - fin klocka, men jagar efter en i bra pris, osäker om det är ett långsiktigt val
Tissot PRX mint quartz - kan köpa en nu, men osäker om färgen är för vild för mig men tycker den är den coolaste färgen

Är ny med klockor och äger för tillfället en Casio GMW-B5000MB och en GW-M5610-1BER samt en Marathon GSAR. Gillar tooliga klockor men letar efter något lite mera flashy. Använder mina klockor mycket, är därfär inte sugen att köpa en klocka som är helt ny eftersom mina klockor kommer få hairlines och andra märken av anvädning.
Kanske inte flashig men toolig tycker jag seiko srpe33k1 och liknande modeller
 

mega

Rolex
Det ligger mellan en SEIKO flightmaster;
1668498079541.png

Och SEIKO padi pepsi;
1668498135566.png

Vad tycker ni? Jag är tyvärr inget stort fan av automatiska klockor egentligen, kanske då jag endast haft dåliga erfarenheter med urverk som behövt reparation, så det lutar mer åt flightmaster tror jag. Trots att den är discontinued, jag tycker att den är väldigt unik i sig, lagom busy dial, supersnyggt tidtagarur.
Gillar båda modellerna. Är lite svag för turtles, och PADI:n går inte av för hackor. Den skulle bli mitt val. Har två turtles sedan några år tillbaka, Använder dom mycket och dom har aldrig strulat. Det känns väldigt stabilt med SEIKO-verken, jag skulle inte oroa mig.
 

Tobbeap

Omega
2-Faktor
Jag vet inte vilken min nästa klocka blir i nuläget. Har idag en Tag Heuer Aquaracer 43mm, en Omega SMP 300m och en äldre Casio klocka som jag kör till vardags. De klockor som är med och slåss om nästa plats i min lilla samling är:
  • Omega Speedmaster Moonwatch med hesalitglas - har testat och tycker den sitter som en smäck. Otroligt läcker och lite omväxling från min befintliga kollektion.
  • Tudor Pelagos 39 - snygg och simpel dykare. Har dock redan två dykare i samlingen så kanske blir tjatigt med en till.
  • Cartier Tank Must - snygg dressare som ger lite omväxling.
  • Rolex Explorer 2 - simpel klocka som kan köras till vardags och användas flitigt.
Som sagt så vet jag ännu inte vilken min nästa klocka blir. Tar gärna emot förslag på klockor som jag borde kika på i olika prisintervall och kategorier :)
 

Eboz

Omega
Kämpar verkligen med detta. För er vetskap så äger jag idag;

Samling:
  • Explorer 1, 36 mm (2021). Bröllopsklockan
  • Submariner Date, 41 mm (2022).
  • Cartier Lank Large, läder (2022) – Klocka från Bröllopsresa i Nice. Delas med frun.
Jag har vardagsklockan, kostymklockan och dykaren men saknar färg/statement piece samt kronograf. För att komplimentera kollektionen funderar jag på följande;
  • Rolex GMT II – Antingen vintage 16710 eller den senaste varianten.
  • Tag Hauer Monaco Gulf
  • Cartier Santos Medium
  • Rolex Submariner Hulk
  • Reverso Duo i medium – lite surt med prisökningen på 25% för någon månad sen.
Någon som kan hjälpa mig med rimligt tänk? Känner mig låst.
Kanske en El primero som tickar både ”chronograph” och ”färgglad” boxarna en o samma gång.
 

JohanLa

Omega
Har precis blivit kontaktad av Nymans Ur om att jag ”får” köpa en Sub så nästa klocka blir en Sub! Har i dagsläget en Rolex DJ41, Omega SMP och en Tudor BB GMT så ser fram emot en Sub till samlingen.
 
Topp