• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Hej allihopa!

Vad vore livet utan mål? Tänk att vakna varje morgon och ha något att se framemot! Gör ju både vardagarna/arbetsdagarna mer meningsfulla.

Själv äger jag en 116610LN, blev faktist min första klocka jag köpte någonsin. Rätt så imponerande kan man tycka!
Är helt enkelt jätttenöjd med den. Att bara få kolla på den är värt pengarna. Helt magsiskt.

Men nu är det så att det är dags att sträva efter nytt mål vad gäller klockor. Jag vet faktist inte vilken klocka jag ska köpa? Jag kan finna jättemånga klockor snygga. Kan börja med att jag inte vill ha någon guld eller stål/guld klocka.

Jag har faktist kollat på följande:
Audemars Piguet Royal ark, stål med helst en vit urtavla. 37/41mm
Rolex yachtmaster II: 116680
Rolex Daytona: 116500 (jag vet att kötiden på den är åratal)
Patek Philippe Aquanaut: 5167 (helst med stålarmbandet, sen kan man köpa armbandet i gummi också)
-------

Jag vet faktist inte vilken klocka jag ska köpa?
Hmm.. Väldigt fundersam...

Trevlig afton på er!

Hälsningar,
Jappdapi
Jag står i kö för en Rolex datejust 41 mint grön. Kommer få vänta ca 2 år, innan det så sneglar jag på Tudors Pelagos 39.

// Oskar

Just nu så är det den senaste aquaterran i 38mm som hägrar, sen om den ska vara svart eller med vit tavla är frågan. Dock så kommer det nog dröja innan det kan bli aktuellt.

Min plan är att inte skaffa någon mer klocka - min samling är komplett!

...och vem försöker jag lura, en klocksamling blir ALDRIG komplett... en Nomos Metro Silvercut saknas ju t.ex:

1114_metro_neomatik_39_silvercut-2d-front-masked.jpg

Just nu står en Reverso högst upp på listan o x33 hänger löst i samlingen, men får se vart det slutar behöver vänta på att nöjjes kontot fylls på lite mer innan jag känner mig bekväm att spendera dylika summor.

Nästa klocka blir förhoppningsvis en Rolex 1675, om jag hittar någon som vill ta min fat lady i byte. I övrigt så blir det nog något sport-dressigt i 10k klassen. Kom gärna med förslag.

Nästa klocka blir förhoppningsvis en Rolex 1675, om jag hittar någon som vill ta min fat lady i byte. I övrigt så blir det nog något sport-dressigt i 10k klassen. Kom gärna med förslag.
Tissot PRX (som jag testat men inte äger) ligger på ca 8 000:-. Maurice Lacroix Aikon verkar ha dragit iväg lite och ligger på ca 18 000:- Jag tycker Aikon är en trevlig klocka - själv har jag den större kronografvarianten och gillar den.

TISSOT-PRX-Powermatic-80-T137.407.11.041.00-T1374071104100-275x338.webp
MAURICE-LACROIX-Aikon-AI6007-SS002-430-1-AI6007-SS002-430-275x338.webp

Tack för grymma tips både @Burnman och @Gelmax . Jag såg att det låg en Aikon 39 på köp/sälj. Jag har varit lite sugen tidigare på en sådan. Tissot, också trevlig klocka säkert men Wempe känns nog intressantast. Då är bara frågan om man ska välja 36 eller 40?🤔

Tack för grymma tips både @Burnman och @Gelmax . Jag såg att det låg en Aikon 39 på köp/sälj. Jag har varit lite sugen tidigare på en sådan. Tissot, också trevlig klocka säkert men Wempe känns nog intressantast. Då är bara frågan om man ska välja 36 eller 40?🤔
Bra val. Jag själv kör 40mm och tycker den är perfekt. Bärs mindre än t.ex Tissot PRX 40mm som jag var med i en passaround på. @ironcastle bl.a kör 36mm.

Lite synd att det saknas ÅF här i Sverige så möjligheten till att testa innan köp är ordentligt begränsad

Bra val. Jag själv kör 40mm och tycker den är perfekt. Bärs mindre än t.ex Tissot PRX 40mm som jag var med i en passaround på. @ironcastle bl.a kör 36mm.

Lite synd att det saknas ÅF här i Sverige så möjligheten till att testa innan köp är ordentligt begränsad
Lutar nog åt 36 ändå. Vad kan ett beg. pris på en automatisk ligga på tro? Har det funnits någon på forumet?

På mina 17,5 cm handleder sitter en 36:a perfekt. Värt att notera möjligen kan väl vara att om man har större händer i kombination med en förhållandevis tunn handled, kan det vara på håret att man får på sig klockan. Viklåset är tämligen kort, vilket är bekvämt, men gör samtidigt att länken i öppet läge inte är jättelång.
För mig är det nog den enda klocka jag har upplevt tajt att ta på mig. Får vända den upp-och-ner för att vinna några mm.

På mina 17,5 cm handleder sitter en 36:a perfekt. Värt att notera möjligen kan väl vara att om man har större händer i kombination med en förhållandevis tunn handled, kan det vara på håret att man får på sig klockan. Viklåset är tämligen kort, vilket är bekvämt, men gör samtidigt att länken i öppet läge inte är jättelång.
För mig är det nog den enda klocka jag har upplevt tajt att ta på mig. Får vända den upp-och-ner för att vinna några mm.
Jag har också 17,5 handleder men ganska stora händer. Kan vara ett problem då. Jag har haft det problemet med någon klocka tidigare.

Lutar nog åt 36 ändå. Vad kan ett beg. pris på en automatisk ligga på tro? Har det funnits någon på forumet?
Tror faktiskt inte det funnits någon automatare här på KS?! Tror alla som är här är kvartsare!?
Upplever faktiskt exakt samma sak med min 40mm. För ta på den upp och ned och verkligen försöka göra handen så liten som möjligt. Men däremot väl på armen är det få klockor jag har som bärs lika bekvämt.

Tror faktiskt inte det funnits någon automatare här på KS?! Tror alla som är här är kvartsare!?

Upplever faktiskt exakt samma sak med min 40mm. För ta på den upp och ned och verkligen försöka göra handen så liten som möjligt. Men däremot väl på armen är det få klockor jag har som bärs lika bekvämt.
Här känns det som att man skulle behöva prova hela kollektionen nästan. Jag tyckte även att dykaren var riktigt cool. Då är vi io.f.s. långt ifrån både dress och min budget.

Instämmer helt.
Är man lite svettig eller bara fuktig kan man behöva liksom knåda sig igenom länken. Men är man bara torr så går det lätt.
Väl på är den mycket komfortabel.
Jag tror dock inte att det är en showstopper, utan bara något man kan vara beredd på.

Senast ändrad:
Lutar åt en äldre Omega Aquaterra 36 mm med quartzverk. Ref. 2518.50. Någon som har erfarenheter av dem?

Siktet är inställt på en 18038 när plånboken och sambon tillåter, någon som har en schysst?😊

Tror det blir en första Rolex i 40 årspresent, två olika spår, antingen en vintage Day Date 36mm, eller så blir den en ny Pepsi GMT, men det svider att betala 60% premium på retailpris, för att få köpa en till retail kan man ju glömma.

Två mycket bra alternativ och några av mifavorit klockor

Läste i förbifarten någonstans att du fick en GMT allokerad! Man får gratulera, en förbannat fin klocka! Jag har väldigt svårt att bestämma mig för villen typ av day date jag skulle vilja ha dock. Måste ut och klämma på lite klockor här i Hongkong..

Läste i förbifarten någonstans att du fick en GMT allokerad! Man får gratulera, en förbannat fin klocka! Jag har väldigt svårt att bestämma mig för villen typ av day date jag skulle vilja ha dock. Måste ut och klämma på lite klockor här i Hongkong..
Det var denna 126710blnr :)
Tack! Bara att klämma på. Personlig favorit är 18038 från 82-84 som har extratjock boett annars är dubbel quick-set på 18238 riktigt bekvämt. Motsvarande i vitguld är inte helt fel det heller.
20230216_134821.jpg

Tillbaka
Topp