• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Nästa på listan nu är en Superocean Heritage…håller bara på att vela mellan svart och grön tavla. Lutar åt grön 😊

Riktigt snygga ur tycker jag.

IMG_2432.png
Säger också grön. Kör!😎
 
Siktar in mig på en submariner no date men klockkontot behöver fyllas på från 0 igen efter jag nyss fått min fantastiska dj 36 så det kommer nog ta ett tag innan den finns i samlingen.
 
F77 tycker jag ser väldigt trevlig ut, PRX är säkert en fin klocka med, men ser lite platt ut jämfört med F77. Inte jättestor prisskillnad, men kanske svårare med service och garantiärenden på F77?. Finns den att köpa i Sverige?
 
Värt att kika in Citizen's senaste släpp om du är ute efter en integrerad länk!

Namnlös.png

Bra tips! Har nog sett den också i mitt sökande. Såg nåt från Yema också och nåt Christpher Ward.

F77 tycker jag ser väldigt trevlig ut, PRX är säkert en fin klocka med, men ser lite platt ut jämfört med F77. Inte jättestor prisskillnad, men kanske svårare med service och garantiärenden på F77?. Finns den att köpa i Sverige?
Håller med om att F77 har nåt "mer" än PRX men jag gillar också enkelheten i PRX. Det växlar dagligen vilken jag tycker ser bäst ut.
F77 är med 37 mm kanske något bättre storlek för mig också jämfört med PRX 35 mm. Men svårt att säga utan att prova.
Sen gillar jag nog länken och tavlan mer på PRX.
 
8 Oktober 2020
Jag inser efter en del småköp att det har blivit dags att investera i något mer prestigefyllt. Tankarna vandrar kanske inte helt ovanligt till en Rolex där antigen en Expolorer, Submariner eller Osyster ligger agendan. Initialt något frustrerad över bemötande från AD rörande listor men inser nu att det är spelplanen som man får agera på.

Fyra år senare är Subben (41 date), Explorern och Oyster perpetuial i min ägo. Skönt att man är konsistent i sin smak.

Gjorde nedan lista för två år sedan och det är fortfarande aktuell. Kursivt i vad som ändrats.
  • Rolex GMT II – Antingen vintage 16710 eller den senaste varianten. Absolut blivit Vintage som är mer intressant men marknaden skrämmer mig.
  • Tag Hauer Monaco (Hade tidigare Gulf men är nu mer sugen på klassiskt eller Dark Lord)
  • Cartier Santos Medium - Den är läcker men känner att det inte riktigt passar småbarnslivet som stundar.
  • Rolex Submariner Hulk - Trots en grön OP ligger Hulken mig varmt om hjärtat. Den är så skönt spydigt grön och kaxig. Jävligt orimligt att häga om man redan har en sub?
  • Reverso Duo i medium –. Ligger högst då jag behöver en ordentlig dressare i jobbet. Subben har gett lite konstiga blickar och jag bär ofta kostym. Frugan har nu under gravidteten stulit tanken helt. Har dock börjat fundera om jag inte bör ha en large istället.
 
Bra tips! Har nog sett den också i mitt sökande. Såg nåt från Yema också och nåt Christpher Ward.


Håller med om att F77 har nåt "mer" än PRX men jag gillar också enkelheten i PRX. Det växlar dagligen vilken jag tycker ser bäst ut.
F77 är med 37 mm kanske något bättre storlek för mig också jämfört med PRX 35 mm. Men svårt att säga utan att prova.
Sen gillar jag nog länken och tavlan mer på PRX.
Tänk på att den blå PRX på bilden ovan är 40mm varianten.
Den har datumet längre in på urtavlan än vad 35mm varianten har. Definitivt snyggare med 35mm.
1724057185665.png

Bild snodd från nätet.
 
Efter en rad dykare så är det nog dags för något annat.
Har länge velat ha något sportstål med integrerad länk.
Förutom AP, PP, VC som går bort har jag ett par kandidater uppradade.

Tissot ligger bra till!

1724052450600.png


Skojar bara med Zenith, den ligger långt utanför budget 😄
Kan rekommendera Maurice Lacroix aikon och Christopher ward the twelve, liknande modeller.
 
Efter en rad dykare så är det nog dags för något annat.
Har länge velat ha något sportstål med integrerad länk.
Förutom AP, PP, VC som går bort har jag ett par kandidater uppradade.

Tissot ligger bra till!

1724052450600.png


Skojar bara med Zenith, den ligger långt utanför budget 😄
Wempe ffs! Här är en bild på min nuvarande. Hade en svart tidigare som @Bezelman köpte av mig. Grym klocka imho
IMG_6492.jpeg

min gamla
IMG_2686.jpeg
IMG_2688.jpeg
 
8 Oktober 2020


Fyra år senare är Subben (41 date), Explorern och Oyster perpetuial i min ägo. Skönt att man är konsistent i sin smak.

Gjorde nedan lista för två år sedan och det är fortfarande aktuell. Kursivt i vad som ändrats.
  • Rolex GMT II – Antingen vintage 16710 eller den senaste varianten. Absolut blivit Vintage som är mer intressant men marknaden skrämmer mig.
  • Tag Hauer Monaco (Hade tidigare Gulf men är nu mer sugen på klassiskt eller Dark Lord)
  • Cartier Santos Medium - Den är läcker men känner att det inte riktigt passar småbarnslivet som stundar.
  • Rolex Submariner Hulk - Trots en grön OP ligger Hulken mig varmt om hjärtat. Den är så skönt spydigt grön och kaxig. Jävligt orimligt att häga om man redan har en sub?
  • Reverso Duo i medium –. Ligger högst då jag behöver en ordentlig dressare i jobbet. Subben har gett lite konstiga blickar och jag bär ofta kostym. Frugan har nu under gravidteten stulit tanken helt. Har dock börjat fundera om jag inte bör ha en large istället.
Neeej, vad taskigt att nämna dark lord. Hade ingen aning om dess existens tidigare men nu måste jag sätta upp den på listan över villhöver.
 
Tänk på att den blå PRX på bilden ovan är 40mm varianten.
Den har datumet längre in på urtavlan än vad 35mm varianten har. Definitivt snyggare med 35mm.
1724057185665.png

Bild snodd från nätet.

Hoppsan! Googlade ju 35 mm men stal väl fel bild bara :)

Kan rekommendera Maurice Lacroix aikon och Christopher ward the twelve, liknande modeller.

Aikon var rätt fin men utanför budget.
The Twelve har jag kollat på. Minnst inte exakt varför men den föll av listan. Kan ha varit tavla eller nåt med helhetsintrycket.

Wempe ffs! Här är en bild på min nuvarande. Hade en svart tidigare som @Bezelman köpte av mig. Grym klocka imho
IMG_6492.jpeg

min gamla
IMG_2686.jpeg
IMG_2688.jpeg

Visst fan! Wempe har jag helt glömt!! :O
Iron Walker Automatic 36 var riktigt fin men också långt utanför budget 😅
 
Efter en rad dykare så är det nog dags för något annat.
Har länge velat ha något sportstål med integrerad länk.
Förutom AP, PP, VC som går bort har jag ett par kandidater uppradade.

Tissot ligger bra till!

1724052450600.png


Skojar bara med Zenith, den ligger långt utanför budget 😄
Du har inte tittat på Riviera? Den är en bit upp prismässigt från Tissot men ett stiligt alternativ med bra urverk.

1724072661760.jpeg
 
F77 tycker jag ser väldigt trevlig ut, PRX är säkert en fin klocka med, men ser lite platt ut jämfört med F77. Inte jättestor prisskillnad, men kanske svårare med service och garantiärenden på F77?. Finns den att köpa i Sverige?
Fredmans ur i Stockholm är AD för Nivada. Tycker att F77 är betydligt vassare än PRX, men är partisk. Fick hem min F77 idag.
IMG_0196.jpeg
 
Kan ha missat den. Eller så avskräckte listpris. Ska kolla igen!
Rivieran finns i två storlekar (39 & 42) men den finns även med olika urverk vilket ger hyffsad ändrad prisbild också. Klockan till höger har det roligare Baumatic 5-dagarsurverket (länge sedan jag kollade om den på youtube men har sett vissa som säger att det är samma urverk som i IWC Ingenieur... en klocka som kostar 3 gånger så mycket) och den till vänster har det enklare.

Nedan är listpriserna men man kan nog dra av minst 10 000 om man kan tänka sig gråhandlare eller begagnat.

1724098245614.png
 
Nästa år, i maj, fyller jag 40 år. Har tänkt att köpa en fin present till mig själv. En klocka som kan bäras till det mesta, jobb, söndagspromenaden, bröllop, middagar etc.
Ända sen jag började intressera mig för klockor har Rolex GMT-Master (Pepsi) varit min absoluta favorit, men jag har aldrig haft möjligheten att äga en. Så just nu lutar det väldigt mycket åt en sådan. Har siktat in mig på en 16750 som årsklocka (1985). Men jag har också alltid tyckt väldigt mycket om Audemars Piguet Royal Oak. Kanske kan man få tag i en årsklocka, 33 eller 36 mm quartz för runt 150k?
Annat som också lockar är:
  • Rolex Explorer 1016
  • Cartier Santos or massif (men tror de stuckit i pris?)
  • Cartier Santos Dumont Black Lacquer dial

Tar tacksamt emot tankar, idéer och tips.
 
Nästa år, i maj, fyller jag 40 år. Har tänkt att köpa en fin present till mig själv. En klocka som kan bäras till det mesta, jobb, söndagspromenaden, bröllop, middagar etc.
Ända sen jag började intressera mig för klockor har Rolex GMT-Master (Pepsi) varit min absoluta favorit, men jag har aldrig haft möjligheten att äga en. Så just nu lutar det väldigt mycket åt en sådan. Har siktat in mig på en 16750 som årsklocka (1985). Men jag har också alltid tyckt väldigt mycket om Audemars Piguet Royal Oak. Kanske kan man få tag i en årsklocka, 33 eller 36 mm quartz för runt 150k?
Annat som också lockar är:
  • Rolex Explorer 1016
  • Cartier Santos or massif (men tror de stuckit i pris?)
  • Cartier Santos Dumont Black Lacquer dial

Tar tacksamt emot tankar, idéer och tips.
Tror inte du kan gå fel med något där egentligen (särskilt inte vintage)! Tror dock Or Massif blir svårt att hitta under 200' idag, tyvärr..
 
Tror inte du kan gå fel med något där egentligen (särskilt inte vintage)! Tror dock Or Massif blir svårt att hitta under 200' idag, tyvärr..
Japp, så är det nog. för 4 år sen kunde man köpa den för under 100k. Men den kanske inte heller är rätt klocka. En helguldare på mitt jobb eller på söndagspromenaden är inte optimalt.
 
Tror 16750 är ett bra val ifall du önskar använda klockan vid många tillfällen. Lägg där till variationen man får med att kunna byta inserts + länkar!
Precis så jag tänker. Tidlös klassiker som man kan variera utseendet på om man tillfälligt tröttnar...Kanske kan det bli en av få klockor som faktiskt får stanna kvar i samlingen....;)
 
Rivieran finns i två storlekar (39 & 42) men den finns även med olika urverk vilket ger hyffsad ändrad prisbild också. Klockan till höger har det roligare Baumatic 5-dagarsurverket (länge sedan jag kollade om den på youtube men har sett vissa som säger att det är samma urverk som i IWC Ingenieur... en klocka som kostar 3 gånger så mycket) och den till vänster har det enklare.

Nedan är listpriserna men man kan nog dra av minst 10 000 om man kan tänka sig gråhandlare eller begagnat.

1724098245614.png
Är man inte brydd över kvarts så tycker jag att 36mm versionen ser riktigt tilltalande ut också. Enligt Baume är det en damklocka men det behöver man ju inte bry sig mer om än man väljer att göra.
 
Tillbaka
Topp