• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Jag har sagt det förr i en mycket snarlik tråd som jag inte hittade nu, men sportar du ryska vintagekronografer typ Strela eller Poljot så har du nog generellt bättre klockkoll än drygt 99% av befolkningen.

GS i Sverige borde väl vara en varningssignal?

Handlar det om GS JDM modeller så är väl svaret tydligt ja, även om jag har för mig jag sett på bilder att svenska GS AD:s har sånt inne också, dvs inte bara tar hem JDM på beställning utan kan ha i lager?

Det skulle också vara kul att höra från er med god kontakt med svenska GS AD:s (@Molle @yonsson ) kring hur det går med försäljningen? Vilka lyckas de "kränga" till, förutom rena WIS:ar? En jämförelse är ju Lexus som sakta men säkert säljs mer och mer i Sverige, till de som vill ha en fin men lite mer diskret bil.

( Dock verkar Lexus inte ha ökande försäljning 16 vs 17, men BMW och Audi verkar backa mer, absolut och relativt sett, Volvo och MB verkar gå bäst i segmentet
http://www.bilsweden.se/storage/ma/...l1712_DEF.pdf?MediaArchive_ForceDownload=true )

Citizen Chronomaster har säkert nämnts i tråden, bästa entusiastmärket, då de måste importeras. Sedan finns ju en mängd riktigt dyra märken, men som även de kan vara tex gåva / muta eller resultatet av "the itch to spend" och ett besök i någon upmarket butik.

Sedan finns det ju specialarna, som nog väldigt sällan hamnar på en handled av en slump, tex
https://www.hodinkee.com/articles/philippe-dufour-simplicity-at-auction

Det är ett gott tecken. långt ifrån en garanti.
Däremot när jag en måhända naiv förhoppning om att DW ibland kan tjäna som gateway drug :)

Det är ett gott tecken. långt ifrån en garanti.
Däremot när jag en måhända naiv förhoppning om att DW ibland kan tjäna som gateway drug :)
Jag gjorde en sökning på ordet
gymnasiet
för maj förra året (varmare väder gör att man kan se armarna), och det verkar inte vara så ovanligt med klockor. Första bilden är dansk, men det är väl nära nog?
masterclass_talentprogram_handelsgymnasium_gymnasi.jpg

129102725.jpg

Jag gjorde en sökning på ordet
gymnasiet
för maj förra året (varmare väder gör att man kan se armarna), och det verkar inte vara så ovanligt med klockor. Första bilden är dansk, men det är väl nära nog?

Om åtminstone tre av typ trettio danska gymnasister har någon slags klocka, så finns det hopp till och med för Danmark.

Handlar det om GS JDM modeller så är väl svaret tydligt ja, även om jag har för mig jag sett på bilder att svenska GS AD:s har sånt inne också, dvs inte bara tar hem JDM på beställning utan kan ha i lager?

Det skulle också vara kul att höra från er med god kontakt med svenska GS AD:s (@Molle @yonsson ) kring hur det går med försäljningen? Vilka lyckas de "kränga" till, förutom rena WIS:ar? En jämförelse är ju Lexus som sakta men säkert säljs mer och mer i Sverige, till de som vill ha en fin men lite mer diskret bil.

( Dock verkar Lexus inte ha ökande försäljning 16 vs 17, men BMW och Audi verkar backa mer, absolut och relativt sett, Volvo och MB verkar gå bäst i segmentet
http://www.bilsweden.se/storage/ma/...l1712_DEF.pdf?MediaArchive_ForceDownload=true )

Citizen Chronomaster har säkert nämnts i tråden, bästa entusiastmärket, då de måste importeras. Sedan finns ju en mängd riktigt dyra märken, men som även de kan vara tex gåva / muta eller resultatet av "the itch to spend" och ett besök i någon upmarket butik.

Sedan finns det ju specialarna, som nog väldigt sällan hamnar på en handled av en slump, tex
https://www.hodinkee.com/articles/philippe-dufour-simplicity-at-auction
Är nog mest klockfolk men inte enbart.

Tycker lite udda kvalitetsmärken och mikron är säkraste tecken på intresse. Ingen köper t.ex. en Doxa, Aquadive, Damasko eller Nomos i ”misstag”. Det finns ju hundratals liknande klockmärken som inte är lätta att skaffa och tyder på forumhängande.

Sedan finns ju Rolexar eller t.ex. SKX007 som kan vara allt från WIS till totalt ointresse.

MB&F, Voutilainen, Moser, Jaquet Droz, Fp journe mfl borde ju vara säkra tecken men å andra sidan begränsas ju dessa bärare antalsmässigt då det är en del ekonomiska hinder som föreligger.

Då får man nästan angripa frågan utifrån ett par givna kriterier.
1. Den ska vara prissatt att ”många” kan inhandla den.
2. Det ska inte vara något som gemene man med kosing bär till för yttre status.
3. Tillverkaren ska ha ett visst historiskt arv.
4. Tidlös storlek.
5. Modellen ska ha en ”story” eftersom det appellerar till entusiaster.
6. Den ska sålla bort de som bara kan nämna Rolex.
7. Den ska väcka uppmärksamhet hos dem som har ett intresse.

Då finns det ju ett par alternativ.

En Blancpain
D5C23A09-4DE1-40F4-AD19-1470E0F9D99F.jpeg

Ett stycke Breguet
39D76AFE-AECD-4B24-A7F3-1B360131E1B6.jpeg

Ett givet altetnativ i Soeedmastern
9186FA7C-A21E-4B1D-AFE0-A40D7350190F.jpeg

En kandidat i Reverson
57BED9B1-D69E-45FA-B2AC-60D954E8DC51.jpeg

En smakfullt vintageosande Monaco
4C0AD116-E02A-47FD-91D9-F23F6DF8B8E2.jpeg

Och ja - en Royal oak från 70talet, en 5513, eller rent av en gammal nautilus hade självklart varit givna men de är för dyra och ligger för nära nutida produktioner för att på så vis lätt kunna misstas för nyrika pengar eller statusmodeller.

Så, då var vi klara.

Tillbaka
Topp