• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Whedda

Rolex
Patek må va känt men mil ifrån AP eller Hublot och Rolex när det kommer till status och igenkänningsfaktor bland icke entusiaster.

Annars är väl FP Journe och Lange rätt diskreta.

Jag tycker mer modellvalet än tillverkaren signalerar om man är en kännare.

Modern Milgauss vs gammal eller modern ROO vs 70-tals Jumbo




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Andy McB

Rolex
De flesta som skrivit här och läst igenom tråden bär förmodligen en klocka och kan nog, oavsett märke, kvalificera sig som entusiaster. Om man sen sätter sig på ett fik och försöker hitta tecken på klockentusiasm så är det nog lite klurigare. T.ex. en Rolex på armen avslöjar mest att personen i fråga har mycket pengar, nyss varit på bazar i Thailand eller nyligen ärvt. Detta är väl nackdelen med Rolex, Breitling, Omega... dessa klockor har ett statusvärde i många kretsar medan vissa andra tycker att det är dåligt investerade pengar. Har full förståelse att inbitna Rolexfans hyllar detta märke men statusen utanför entusiasterna sänker märket lite, tycker jag iaf. Ser jag däremot en Zodiac på stan så höjer då jag på ögonbrynen lite...

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

hedbrg

Panerai
Att många entusiaster bär Rolex behöver man väl inte fundera över, men nog även väldigt många andra som gör det med, så att det skulle avslöja en WIS har jag svårt att tänka mig. Gammal Tudor, heuer eller grand seiko tror jag är skarpare gissningar.
 
Tänker inte så mycket vintage eftersom det kan ganska ofta vara original-ägare som har kvar sakerna och köpte dem utan större intresse.
Det som däremot signalerar WIS för mig är saker så som Moser & Cie, Laurent Ferrier, Lange & Söhne, Roger W Smith, Philippe Dufour, Kari Voutilainen, Urban Jürgensen, Arnold & Son, Lang & Heyne, Moritz Grossmann osv.
M.a.o. Mindre tillverkare som producerar klockor i lågt antal, som kostar en förmögenhet men har ett otroligt hantverk och en gränslös kvalité.
DET signalerar för mig att man är en Watch Idiot Savant.
 

Wilbur W

Breitling
Man kan förstås aldrig vara säker men en tell kan vara när man på sensommaren ser någon glida omkring med årets Rolex-nyhet från Baselmässan, eftersom han - för det brukar väl vara en han - torde ha lagt beställningen samma dag som modellen presenterades.
 

engst

Cartier
Seiko PADI...

...för icke-nördarna fick inte ens chansen att köpa den.
:D

Jag fick nyligen syn på PADI:n i ett skyltfönster på Drottninggatan, men tror ändå tesen håller rätt hyggligt :)
IMG_3283_zpsi2yezkda.jpg
 

Kugghjul

Panerai
Det bästa märket man kan använda är ju Grand Seiko. Vilken människa som inte är klockintresserad hade lagt ut tiotusentals kronor på en "Seiko" när i princip alla Svenssons anser Seiko vara ett hyfsat billigt märke som säljes på närmaste Ur & Penn.

Problemet här är ju också att enbart klockintresserade personer kommer känna igen en GS.

GS är nära... Men jag skulle ändå säga att en Chronomaster i vitguld slår det mesta:
(inte min, men någon annans på forumet)
g5.jpg

https://klocksnack.se/threads/citizen.38458/page-10#post-1212453
 

engst

Cartier
Drottninggatan till trots, efter att ha följt trådarna här på KS kommer jag alltid att betrakta alla PADI-bärare som misstänkta WIS:are. ;)

Annars tror jag att WIS-klockan ofta är en vintagemodell, och att den inte sällan kostar litet mer än vad gemene man brukar lägga ut. Den uppfattas nog vara "välvald" (eftersom bäraren har kunskap och tålamod att skaffa rätt klocka, men också har ett gäng klockor hemma, och därför möjlighet att välja en klocka som även är för stunden rätt).

Eller så är det en standard CASIO G-Shock. För att en WIS:are förmår och vågar se charmen även där :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga Richard Mille. För ointresserade ser det nog bara ut som en skrikig färgglad oformlig kludd på armen. Är man intresserad vet man att de kostar stora pengar.

Om personen trots allt inte är WIS så kan det vara värt att ta dennes autograf, då den garanterat är en sponsrad idrottare. ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:
Hur står sig Patek som WIS-klocka?

Mitt spontana svar på trådens fråga är nog att folk med riktigt fina dressare generellt har koll. Träffsäkerheten för det påståendet är för mig 100% - stämde för två stycken Lange-bärare och en herre med en Patek. Alla visade sig kvala in under WIS-paraplyet.
 

Oew

Rolex
Jag skulle säga Richard Mille. För ointresserade ser det nog bara ut som en skrikig färgglad oformlig kludd på armen. Är man intresserad vet man att de kostar stora pengar.

Om personen trots allt inte är WIS så kan det vara värt att ta dennes autograf, då den garanterat är en sponsrad idrottare. ;)
Nja skulle nog tror säga att en stor del av de som bär RM inte är varken sponsrade eller WIS utan bara förmögna. Det är en statussymbol likt ingen annan i klockbranschen och tror en stor del av de med x-antal nollor på bankkontot vet vad det är.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Well en klocka för en watch idiot savant borde ju vara en savant idiot watch, dvs en klocka som varken är praktisk, snygg eller trendig. Jag tycker att det finns lite för många rationella anledningar att köpa Grand Seiko vilket gör att det märket faller bort. Någon ful vintagedinka, gärna i udda form, med någon obskyr historia är väl det närmaste jag kan tänka mig.
 

GLE

Omega
Det kan väl vara vilken klocka som helst egentligen, huvudsaken är att det finns en tanke om varför man valt just den klockan. Jag tänker att de flesta som ens funderar på att knappa in klocksnack.se i sin browser är WIS:ar. Men med det sagt så tycker jag att det är lite coolt när personer som äger flera riktigt dyra klockor väljer att bära en digital 80-tals Casio el likn. Då känner man att det här är någon som verkligen älskar klockor och inte bara är ute efter statusen som en guldrolle eller Patek för med sig.
 

JesperO

Rolex
Det kan väl vara vilken klocka som helst egentligen, huvudsaken är att det finns en tanke om varför man valt just den klockan. Jag tänker att de flesta som ens funderar på att knappa in klocksnack.se i sin browser är WIS:ar. Men med det sagt så tycker jag att det är lite coolt när personer som äger flera riktigt dyra klockor väljer att bära en digital 80-tals Casio el likn. Då känner man att det här är någon som verkligen älskar klockor och inte bara är ute efter statusen som en guldrolle eller Patek för med sig.

spot on tycker jag - man bär klockan för klockans skull kan man nästan säga.
 
  • Like
Reactions: GLE

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrev i mitt förtydligande för 3 år sedan tänker jag att det finns klockor som signalerar att personen är en klockdåre. Några väldigt tydliga skulle jag säga är:
  • SEIKO Tuna - Anses med största sannolikhet både ful och osmidig av alla icke WISsar
  • Omega Ploprof 600m
  • The Citizen
  • Linde Werdelin
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det kan väl vara vilken klocka som helst egentligen, huvudsaken är att det finns en tanke om varför man valt just den klockan. Jag tänker att de flesta som ens funderar på att knappa in klocksnack.se i sin browser är WIS:ar. Men med det sagt så tycker jag att det är lite coolt när personer som äger flera riktigt dyra klockor väljer att bära en digital 80-tals Casio el likn. Då känner man att det här är någon som verkligen älskar klockor och inte bara är ute efter statusen som en guldrolle eller Patek för med sig.
Fast nä, en svinrik person som bär billiga plastklockor gör det oftast för att göra en ofin markering att de har just hur mycket pengar som helst. Det är därför många högt uppsatta affärsmän bär Casio.
 

GLE

Omega
Fast nä, en svinrik person som bär billiga plastklockor gör det oftast för att göra en ofin markering att de har just hur mycket pengar som helst. Det är därför många högt uppsatta affärsmän bär Casio.

Jo så kan det ju vara också förstås :) Men en äkta WIS är i mina ögon en person som verkligen älskar klockor oavsett prislapp. Det var det jag försökte få fram.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
WIS måste ändå vara väldigt personligt och inviduellt.
Fast måste väl ändå vara en vintage klocka. Ny går liksom bort.
 
Topp