• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Kanske är tvärtom då, dem som bär speedy och subC inte är några entusiaster öht
Skulle jag inte heller säga, bara att de två klockorna (iaf subc) inte direkt är de Bästa tecknen för att identifiera en entusiast...
Mycket riktigt omöjligt att härleda om någon är en entusiast bara för att denne bär en SubC på armen.. Det kan lika väl vara en entusiast som det kan vara någon av de otaliga som inte har någon som helst kunskap eller intresse av klockor men som råkar ha tillräckligt med deg för att kunna pryda armen med en statusklocka.. I 9 fall av 10 går den typen av köpare på det de känner till. Rolex och i viss mån Omegas varumärkesstyrka är ju väl bekant för de allra flesta..

Det är många som har nämnt Reverson. Personligen tycker jag inte att den kvalar som entusiastklocka då jag tror att en stor del som köper gör det enkom på grund av dess starka samhörighet till viss klädsel.

Det är många som har nämnt Reverson. Personligen tycker jag inte att den kvalar som entusiastklocka då jag tror att en stor del som köper gör det enkom på grund av dess starka samhörighet till viss klädsel.

Bra poäng, men för det priset?
30 bananer för en dressklocka är väldigt mycket för någon som inte är intresserad av klockor.

Bra poäng, men för det priset?
30 bananer för en dressklocka är väldigt mycket för någon som inte är intresserad av klockor.

Självklart bara gissningar och generaliseringar, men i de kretsarna där en Reverso eller liknande är det enda som är tänkbart till en viss typ av klädsel så är priset inte avgörande på samma sätt som man inte köper kläderna på H&M eller skorna på Din Sko.

Säker kan man ju inte vara innan man frågat, men jag tycker oddsen ökar när det är en klocka av ett märke som har få återförsäljare, typ Sinn eller GS. Håller också med @denjohan om att Steinhart, Christopher Ward och andra små märken som bara kan köpas via deras hemsidor och är ständigt diskuterade på entusiastforum (som gemene man aldrig hört talas om) ligger bra till. Stowa och The Citizen skulle jag känna mig säker på om jag stötte på någon som hade. Även Casio Oceanus, GW-5000 eller MR-G

Måste missat nåt här. Vad för klädsel ska man ha till en Reverso? Klädd för hästpolo ?

Du missförstår, troligtvis med flit.

Du kan ha vilken klädsel du vill till en Reverso, personligen tycker jag att den är grym till jeans och t-shirt på sommaren. Men till skillnad från exempelvis en Tudor Snowflake där jag skulle gissa att en absolut majoritet av dess ägare är entusiaster, så tror jag inte att Reverson ägs av en lika stor del klocknördar då den fortfarande i vissa kretsar och till vissa klädkoder, @Whedda kan säkert hjälpa mig med det, ses som ett av få alternativ. Därav min spaning, gissning och spekulation att Reverson inte faller under kategorin entusiastklocka då en för stor del vanlisar äger den.

Du missförstår, troligtvis med flit.

Du kan ha vilken klädsel du vill till en Reverso, personligen tycker jag att den är grym till jeans och t-shirt på sommaren. Men till skillnad från exempelvis en Tudor Snowflake där jag skulle gissa att en absolut majoritet av dess ägare är entusiaster, så tror jag inte att Reverson ägs av en lika stor del klocknördar då den fortfarande i vissa kretsar och till vissa klädkoder, @Whedda kan säkert hjälpa mig med det, ses som ett av få alternativ. Därav min spaning, gissning och spekulation att Reverson inte faller under kategorin entusiastklocka.
Nja, kan ha fel här såklart men den känns ändå som lite för dyr och okänd för gemene man för att hamna i den kategorin du syftar på. :)
Ser jag nån med en Reverso så skulle jag tippa på att hans klockintresse är rätt stort.
Ps. Såg faktiskt en kille i somras med Tshirt, jeans och Reverso. Kan bara hålla med om att det såg jävligt snyggt ut!

Nja, kan ha fel här såklart men den känns ändå som lite för dyr och okänd för gemene man för att hamna i den kategorin du syftar på. :)
Ser jag nån med en Reverso så skulle jag tippa på att hans klockintresse är rätt stort.
Ps. Såg faktiskt en kille i somras med Tshirt, jeans och Reverso. Kan bara hålla med om att det såg jävligt snyggt ut!

Självklart bara gissningar och generaliseringar, men i de kretsarna där en Reverso eller liknande är det enda som är tänkbart till en viss typ av klädsel så är priset inte avgörande på samma sätt som man inte köper kläderna på H&M eller skorna på Din Sko.

Jag citerar mig själv för att försöka förklara vad jag menar :)

Sen så har jag inte sagt, och menar inte, att en Reverso inte kan ägas av en entusiast och det är säkert en stor del klockintresserade som äger en. Det jag försöker få fram....uppenbarligen på ett högst oklart sätt, är att Reverson och den typen av klocka i vissa sammanhang är lika mycket en accessoar som en klocka. Det kan inte en Snowflake beskyllas för att vara så därav skillnaden i wis-poäng.

Mer än en vintageklocka i bra skick. En kan man ärva men har man fler än en så är man säkerligen skadad.

Nya klockor kan säga mycket och ingenting om ägaren. Erfarenheten säger att de flesta bara unnat sig en klocka någon gång.

Sen så har jag inte sagt, och menar inte, att en Reverso inte kan ägas av en entusiast och det är säkert en stor del klockintresserade som äger en. Det jag försöker få fram....uppenbarligen på ett högst oklart sätt, är att Reverson och den typen av klocka i vissa sammanhang är lika mycket en accessoar som en klocka. Det kan inte en Snowflake beskyllas för att vara så därav skillnaden i wis-poäng.
Hehe, näe det trodde jag inte heller du menade. Givetvis kan den vara både och. Men känns lite mer "entusiastisk" än många andra. För egen del hade jag noll koll på den för nåt år sen, innan jag sjönk ned djupare i klockträsket... Men ok, jag köper ditt resonemang! :)

Dyrt vintagemögel, Sinn, GS-dykare, Seiko tuna, udda Speedmasters, Zodiac, Glycine, Fortis om man skall plocka det på en enda klocka. Annars är det om någon roterar en del klockor av rang som man börjar misstänka något.

Nej menade inte missförstå med flit, ursäkta om du uppfattade det så, ingen avsikt att vara dryg.
Din text, vilket andra också läste, var lite öppen för tolkning dvs. men skulle ha en viss klädsel till en Reverso . Detta fick mig att undra och bli genuint nyfiken på vad jag som Reverso ägare uppenbarligen missat?. :wideyed:
Håller med att en Reverso funkar alldeles utmärkt till T-shirt & Jeans. Också. Kanske inte håller med om att den ar en modeklocka, det finns andra alternativ för dom som vill vara trendiga. Möjligtvis nåt för en traditionell bärare som kanske även har en PP eller Langhe. Någon som inte så ängslig på hur klockvalet uppfattas av andra eller om skjortan matchar.

Nej menade inte missförstå med flit, ursäkta om du uppfattade det så, ingen avsikt att vara dryg.
Din text, vilket andra också läste, var lite öppen för tolkning dvs. men skulle ha en viss klädsel till en Reverso . Detta fick mig att undra och bli genuint nyfiken på vad jag som Reverso ägare uppenbarligen missat?. :wideyed:
Håller med att en Reverso funkar alldeles utmärkt till T-shirt & Jeans. Också. Kanske inte håller med om att den ar en modeklocka, det finns andra alternativ för dom som vill vara trendiga. Möjligtvis nåt för en traditionell bärare som kanske även har en PP eller Langhe. Någon som inte så ängslig på hur klockvalet uppfattas av andra eller om skjortan matchar.

Ja, jag insåg att jag var en smula luddig så ingen fara så klart :)

Med accessoar menar jag inte modeklocka utan mer som attribut/accessoar i konservativa high-end kretsar där man inte tar på sig en g-shock till fracken för att skoja till det. Därav att intresset inte behöver vara mer än grumligt men att man för den delen vet vilken klocka man "ska" ha på armen. Hm, känner att jag trasslar in mig mer och mer i det här resonemanget :)

3458FDAE-2EF8-49FA-9585-61E3CC5E5DBE.jpeg
80B0569B-0133-4D2B-A9BA-75B2FDE6E4B6.jpeg

:D

Ja, jag insåg att jag var en smula luddig så ingen fara så klart :)

Med accessoar menar jag inte modeklocka utan mer som attribut/accessoar i konservativa high-end kretsar där man inte tar på sig en g-shock till fracken för att skoja till det. Därav att intresset inte behöver vara mer än grumligt men att man för den delen vet vilken klocka man "ska" ha på armen. Hm, känner att jag trasslar in mig mer och mer i det här resonemanget :)

Tror nog jag resonerar på samma sätt.
För att sammanfatta lite generaliserande och provocerande:
-Gamla pengar, dvs inget att bevisa.; Reverso. PP, VC, Lange, Blancpain etc
-Nya pengar och behov att få bekräftelse; Rolex, Breitling, AP, Richard Mille samt den stora G-Shocken du nämnde.
Klocknörd: Vandrar mellan alla märken nämnda ovan fast av helt andra motiv och skäl.

MB&F, Voutilainen, Moser, Jaquet Droz, Fp journe mfl borde ju vara säkra tecken men å andra sidan begränsas ju dessa bärare antalsmässigt då det är en del ekonomiska hinder som föreligger.

Då får man nästan angripa frågan utifrån ett par givna kriterier.
1. Den ska vara prissatt att ”många” kan inhandla den.
2. Det ska inte vara något som gemene man med kosing bär till för yttre status.
3. Tillverkaren ska ha ett visst historiskt arv.
4. Tidlös storlek.
5. Modellen ska ha en ”story” eftersom det appellerar till entusiaster.
6. Den ska sålla bort de som bara kan nämna Rolex.
7. Den ska väcka uppmärksamhet hos dem som har ett intresse.

Då finns det ju ett par alternativ.

En Blancpain
D5C23A09-4DE1-40F4-AD19-1470E0F9D99F.jpeg

Ett stycke Breguet
39D76AFE-AECD-4B24-A7F3-1B360131E1B6.jpeg

Ett givet altetnativ i Soeedmastern
9186FA7C-A21E-4B1D-AFE0-A40D7350190F.jpeg

En kandidat i Reverson
57BED9B1-D69E-45FA-B2AC-60D954E8DC51.jpeg

En smakfullt vintageosande Monaco
4C0AD116-E02A-47FD-91D9-F23F6DF8B8E2.jpeg

Och ja - en Royal oak från 70talet, en 5513, eller rent av en gammal nautilus hade självklart varit givna men de är för dyra och ligger för nära nutida produktioner för att på så vis lätt kunna misstas för nyrika pengar eller statusmodeller.

Så, då var vi klara.

Gillar och håller med om listan 1-7.

Om man dessutom ser en sån här krona så kan man nog vara ganska säker på att det är en entusiast... :)

upload_2018-2-5_20-17-56.png

Jag tycker inte det var så svårt att tolka vad @Clark Kent beskrev... Om du till exempel ser killarna ifrån Vinge advokat byrå ute på lunchen, och samtliga har olika sko modeller av Crockett & Jones så behöver inte det betyda att alla är sko entusiaster bara för att det är dyra men vanliga skor i sådana kretsar. Det kan betyda att många i kretsen bär såna skor, någon har rekommenderat detta märke till den andre osv. Samma sak med klockor i vissa kretsar. Man vill ha en klocka som passar den stil man har och representerar den grupp man tillhör. 50k är bara en fjärdedels månadslön för denne person och en Reverso "passar in". Om du tycker att det är en klocka som utmärker en "mer än normalt intresserad" och gör att du känner dig säker på att du träffat en likasinnad har jag inget att säga om, ville bara förtydliga CK´s inlägg (som jag tror att jag förstod) :)

Jag tycker inte det var så svårt att tolka vad @Clark Kent beskrev... Om du till exempel ser killarna ifrån Vinge advokat byrå ute på lunchen, och samtliga har olika sko modeller av Crockett & Jones så behöver inte det betyda att alla är sko entusiaster bara för att det är dyra men vanliga skor i sådana kretsar. Det kan betyda att många i kretsen bär såna skor, någon har rekommenderat detta märke till den andre osv. Samma sak med klockor i vissa kretsar. Man vill ha en klocka som passar den stil man har och representerar den grupp man tillhör. 50k är bara en fjärdedels månadslön för denne person och en Reverso "passar in". Om du tycker att det är en klocka som utmärker en "mer än normalt intresserad" och gör att du känner dig säker på att du träffat en likasinnad har jag inget att säga om, ville bara förtydliga CK´s inlägg (som jag tror att jag förstod) :)

Det är fint när andra förstår en och bättre kan förtydliga vad man menar än vad man själv är kapabel till :)

Visst kan det vara så när man inte har en egen åsikt och (ängsligt) sneglar på andra. Mycket av marknadsföring och statusjakt bygger på just detta. Att höra till och känna sammanhang med sin flock och skaffa gemensamma kännetecken.

Advokaterna jämför sina Crocket & Jones (kanske någon egensinnig vågar ha Church och bryter konformiteten) eller man tycker Rolex är för vanligt allt medan man sneglar på någon som vågar ta steget till nåt annat alternativ i Nymans skyltfönster.
I ett annat sällskap gäller Adidas och en Casio eller någon blingklocka. Eller guld Rolex med is för dom med tillräckligt kapital.
Ingen av dessa är klock- eller sko connoisseurer, utan följare av en subkultur inom sin flock.

Jag skulle även argumentera att en handfull individer på Vinge advokatbyrå inte är en representativ population för hela befolkningens, eller klocknördars, vanor och preferenser.
Sedan ser jag inte särskilt många Reverso i Stockholm jfr med Rolex eller Breitling bärare vilket får mig tycka detta främst är en entusiastklocka. Men min perception är ju inte heller objektiv.
Nu ska jag inte skriva mer innan jag trasslar in mig i min egen argumentation. :dead:

Grand Seiko!

Ingen normalt funtad människa betalar ju de pengarna för en klocka från ett märke som tillverkar ”mest dussinur i världen” (möjligtvis med undantag av Casio). Då måste man vara en riktig entusiast för att förstå storheten med en GS.

Dessutom måste ju ”imponatorfaktorn” hos en GS vara nära fryspunkten jämfört med världens starkaste klockmärke Rolex om gemene man får avgöra. Kort sagt en GS köps nog bara av dem som verkligen förstår vad de får för pengarna.

Tillbaka
Topp