• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Vintage Heuer, gärna lite mer udda modeller som Montreal eller Pasadena köper man väl inte heller i vilken Ur&Penn som helst?

Tror det är lätt (och också naturligt) att generalisera. Jag tror det finns de som har ett äkta och genuint intresse för klockor men kanske inte bär det dyraste, senaste, mest åtråvärda pga ekonomiska, sociala, praktiska skäl

Det är väl bara att blicka ner på handleden ^^ det jag har haft som uttstrålat minst entusiast skulle väl vara en 116710ln på andra sidan skalan bland de mest ingrodda nördiga så är det ng en 49 år gammal cal 321 mögelspeedy med tropic-tavla ^^ eller möjligtvis en Heuer viceroy med cal12

Klämmer in lite bilder, det skadar aldrig :D
IMG_20131026_160349.jpg

VS

DSC02780.JPG

AK5CkYO.jpg

Valfri Glycine, Sinn, eller Explorer 2 skulle jag lägga mig röst på.
Både "standardmodellerna" av Råååålex och Omega (Den där som James Bond har) samt Loginess, Hublot, och IWC verkar Den Otvättade Allmogen™ tyvärr köpa av misstag så fort det börjar klirra i kassan.

Om folk som köper klockor för att de är flashiga och inte har något koll på annat är prislappen skulle kunna gå runt med skyltar med texten "Jag är en horologisk vilde" på så skulle världen bli en bättre plats.

Tycker att ålder på bäraren spelar stor roll om man ska spekulera i klockintresse. I övrigt fattar jag noll när man droppar 16570...

Vintage Rolex eller kanske Zenith...som är mycket klocka för pengarna men skitdåligt andrahandsvärde.

Tror du är något på spåret där. Grand Seiko kanske är tydligaste indikatorn om det inte är en japansk affärsman.

Vintage Tudor, Universal Geneve och Tag Heuer.

Omega och Rolex lider ju lite av sitt brand recognition. Men ser man en vintage sub eller daytona så kan man nog ana misstanke. Samma sak med en vintage SMP. Tyvärr så är det annars enkelt att missta sig med vintage omega dressare eftersom var och varannan kreti och pleti ärvt en sådan.

Utöver Grand Seiko så känns Zenith och IWC som något som tyder på intresse.

En seiko som slutar på j och inte k

Om inte annat kan man fråga vederbörande vilket ref nr klockan har. Kan hen svara på det så har du hittat en broder

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Finns bara en.

IMG_20140316_093142.jpg

Eller vad säger du acce1999?!
Är nog rädd att en entusiast inte nödvändigtvis avslöjas av just klockan. Kanske om man ser klockan i rätt sammanhang. Har sett så många så kallade entusiastklockor på handleder, där de förmodligen har suttit sedan de var nya. Framför allt vintage Rolex, på män som kanske köpte dem i tjugoårsåldern och sedan burit dem till dess att de har blivit "entusiastklockor".

Nej, det enda solklara kan bara vara KS-klockan (varför inte göra en för oss med slanka handleder också?).

Eller... Som Micke Ni visar: En Timex i pojkstorlek från 1972, buren av en väl vuxen man, på Nato-snöre, kan bara signalera entusiast! Jisses vilken skön klocka! Massproducerat über-enkelt verk som går hur länge som helst. Och vilken design!

Alltså: KS-klockan, eller en Timex Spirit med M24-verk från tidigt sjuttiotal. Det är svaret på TS fråga. :D

A

Med risk för att trampa på tår, och med stor disclaimer att jag INTE vill dra igång en ny debatt i ämnet så tänker jag att de som har klockor från etablerade hommagetillverkare, typ Steinhart och Helson är i entusiastfacket, ehuru kanske ofta i ett nyväckt stadium och på väg uppåt i näringskedjan.

Tillbaka
Topp