• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Att vintage rolex direkt skulle tyda på något intresse är ju bara löjligt. Majoriteten jag har träffat med sånna är sköna gubbar i 60-70 års ålderns som köpte den ny och har burit den sen dess. servar den när den har gått sönder eller bara gått dåligt. inget finlir helt enkelt.

Stämmer in i GS kören. tror att det skulle ta emot för många o initierade att betala så mycket för något som enkelt kan förväxlas med en brorsa för en femtiondel av priset. Bubblare: doxa, plopp. Hedersomnämnande: Sinn EZM serie, Glycine airman, Stowa, MIIK

Spännande tråd! Håller med om mycket och ska inte upprepa vad folk redan sagt. Jag såg en kursare med Longines för ett tag sedan, och har sett sedan tidigare att hennes kille, också student, burit tudor och minst en klocka till. Att trots studentekonomi äga flera klockor, plus att se till att även flickvännen har exklusiv klocka, tycker jag tyder på intresse.

Att vintage rolex direkt skulle tyda på något intresse är ju bara löjligt. Majoriteten jag har träffat med sånna är sköna gubbar i 60-70 års ålderns som köpte den ny och har burit den sen dess. servar den när den har gått sönder eller bara gått dåligt. inget finlir helt enkelt.

MilSub? Ganska orimligt att en ointresserad yuppie eller gubbe skulle få tag på en sådan. Men nu talar vi givetvis om ett extremfall med få tillverkade exemplar.

En annan intressant grej är ju vilka av ens klockor som INTE röjer ens intresse. Jag har en jätte-G-shock som jag verkligen gillar, men då jag har den tänker jag att ingen skulle tänka att jag är entusiast.

Sen tänker jag att armband säger en del. Konstigt gummi, nytt och fräscht perlon eller typ tilapia bärs väl mest av "oss"?

Tror att budget/mellanskiktet är ganska talande när det gäller nya klockor, typ Glycine, Oris, Sinn, kanske Fortis. Dessa ger ingen "prestige" bland allmogen för bäraren, men kostar en del ändå...

Jag har motsvar till alla här. Vem som helst kan vilja ha en "udda" klocka eller udda märke utan att ha nåt intresse. Så jag tror nog bara en KS-pin är lösningen

Börjar misstänka att stora delar av KS enbart är posers eftersom många uppenbarligen anser att en klocka måste vara dyr för att tillhöra en entusiast...

Du har helt rätt i att entusiastklockor inte måste vara dyra, men samtidigt så är det ganska rimligt att anta att om en person bär ett dyrt men jävligt ocreddigt/ostekigt ur så är chansen väldigt god att det är en entusiast vi pratar om.

Det känns väldigt mysko att Rolexälskare mer eller mindre verkar att anklagas för att inte vara genuina klockentusiaster... För min del anser jag att en riktig entusiast är en sådan som lägger ner sin själ på att hitta så fina vingage-exemplar som möjligt. Jag tycker att Spencer66 är ett bra exempel på en entusiast

Sen kan ju entusiasten samla på olika märken.

Det känns väldigt mysko att Rolexälskare mer eller mindre verkar att anklagas för att inte vara genuina klockentusiaster... För min del anser jag att en riktig entusiast är en sådan som lägger ner sin själ på att hitta så fina vingage-exemplar som möjligt. Jag tycker att Spencer66 är ett bra exempel på en entusiast

Sen kan ju entusiasten samla på olika märken.

Det är nog ingen som säger att man inte kan vara otroligt insnöad entusiast och samtidigt vara Rolexälskare. Men ser jag någon jag inte känner på stan som har en Rolex är det knappast ett säkert tecken på att man möter en annan klockskalle. Om hen sportar säg en Lemania Viggen däremot, där vet jag att jag har en klockbroder/syster.

Det är nog ingen som säger att man inte kan vara otroligt insnöad entusiast och samtidigt vara Rolexälskare. Men ser jag någon jag inte känner på stan som har en Rolex är det knappast ett säkert tecken på att man möter en annan klockskalle. Om hen sportar säg en Lemania Viggen däremot, där vet jag att jag har en klockbroder/syster.

Lemania Viggen har fått väldigt många röster i denna tråden (med all rätt.) En ovanligt populär modell här på KS och f ö min favorit alla kategorier.

Jag förstår vad du menar, men då bär denna med 99% säkerhet en safirrolle. Nästan samtliga hardcore-Rolexälskare här, Spencer66, Davvan, Per, m.f har plexirollar.

Alla jag har anser jag avslöjar mitt klockintresse. Möjligen faller det på Omegan men om man har den på kardborrband så säger den något annat. Även Datejusten är väl inget man ser på någon yngre person om det inte finns ett intresse? Så jag anser inte modell rakt av utan modell+bandval+ålder.

Samlingen.jpg

Ärligt så är Rolex det största märket bland klocksamlare worldwide. Självklart är det då också den största entusiastklockan. Innebär det då att den som bär en Rolex behöver vara entusiast? Nej, precis som alla andra klockor så bärs de av folk som råkade ha råd, fått den, ärvt den, hittat den eller köpt den på fyllan. Du kan inte se att någon är en entusiast genom att se en av dennes klockor. Du måste nog se personen vid flera tillfällen bärandes olika klockor för att kunna dra en slutsats.

Alla jag har anser jag avslöjar mitt klockintresse. Möjligen faller det på Omegan men om man har den på kardborrband så säger den något annat. Även Datejusten är väl inget man ser på någon yngre person om det inte finns ett intresse? Så jag anser inte modell rakt av utan modell+bandval+ålder.

Samlingen.jpg

Datejust och subbar säger nada. Rolexikoner som köps i andra hand av många för att det är en klassisk rolex skulle jag säga

Där sades några kloka ord =)

Annars, vågar jag nämna Sjöö Sandström? Jepp jag är partisk, men hur många ser man ute i vimlet? (folka orc´n utantagen då kanske)

Man ser många SS i vimlet. Känns som att man i så fall bör kunna applicera ett sådant resonemang på i princip vilken klocka som helst.

Tillbaka
Topp