• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag upptäckte att även Häxans silverputs i ytterst små mängder (använde en trasa jag putsat silverpennor med) fungerar jättebra på guld och pläterat för att få bort oxid. Min Must de Cartier tank blev förvånansvärt fin!
Jo det är fint polerande. Ger även bra glans på plastglas. Avverkar dock material klart effektivare än tex tandkräm så man får ta det försiktigt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jo det är fint polerande. Ger även bra glans på plastglas. Avverkar dock material klart effektivare än tex tandkräm så man får ta det försiktigt.
Som sagt, ytterst liten mängd försiktigt.

Observera att när Aurum säger tandkräm är det inte den genomskinliga gel-typen som avses (kemisk whitening) utan den vita med fint slipmedel. Klockorna luktar dessutom godare efteråt med mint-tandkräm än Häxans..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt, ytterst liten mängd försiktigt.

Observera att när Aurum säger tandkräm är det inte den genomskinliga gel-typen som avses (kemisk whitening) utan den vita med fint slipmedel. Klockorna luktar dessutom godare efteråt med mint-tandkräm än Häxans..
Tror alla tandkrämer är polerande, men det är ju olika nivåer helt klart.
 

Ftira

Omega
Det låter ju lovande:) Har redan beställt Polywatch till plexi på en annan klocka så då vågar jag börja med det.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag spinner vidare på kända Tank bärare.
Annex-Bogart-Humphrey-Casablanca_04.jpg

Greta Garbo

Är det där verkligen Greta Garbo? Hon gjorde väl aldrig någon film med bogart humphrey.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Avseende storlek så är mitt minsta ur idag en ärvd Omega Seamaster 35 mm. Den funkar!

Hur känns din på handleden?
Fyrkantiga är ju i en separat liga. Gillar du den klassiska Cartierstilen bör det inte vara några problem. Lite mindre än en rund 35 mm Omega skulle jag säga. Har tyvärr inte den hemma så jag kan ta en bild jämte en 35 mm Omega. Den är ju större än Tank LC iaf.
07615679-110D-40BA-BCD8-88628832691E.jpeg
 

Oddset

Cartier
Fyrkantiga är ju i en separat liga. Gillar du den klassiska Cartierstilen bör det inte vara några problem. Lite mindre än en rund 35 mm Omega skulle jag säga. Har tyvärr inte den hemma så jag kan ta en bild jämte en 35 mm Omega. Den är ju större än Tank LC iaf.
07615679-110D-40BA-BCD8-88628832691E.jpeg

Tack! Kanske ska prova då... Är det ett okej exemplar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Kanske ska prova då... Är det ett okej exemplar?
Ja, ser fin ut. Bättre än min och ser knappt polerad ut, iaf inte alla ytor. Många tycker det nog är lite extra kul att tavlan är Parismärkt. Personligen tycker jag det är en av de bästa klockorna som någonsin tillverkats. Ultratunn, runt 4 mm, tuff design, tidlös och ett fint F. Piguet verk. Den är lite overklig när man håller den i handen. Sedan kan jag tycka att priset har gått upp väldigt mycket de senaste åren, så tycker denna med moms? är dyr om man ser tillbaka. Kan däremot tycka den ändå är värd pengarna men det är en svårare och mer personlig fråga.
 
Hej,
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu. Jag har nyligen fått upp ögonen för Cartier Santos Dumont, framförallt de i 27 mm och gulguld. Får dock intrycket av att utbudet av dessa är skralt då jag söker på internet samt lokalt här på forumet. Undrar därför om någon har något tips om vart man bör vända sig (utöver Chrono24) för att bättra på chanserna att hitta en. Tack på förhand.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu. Jag har nyligen fått upp ögonen för Cartier Santos Dumont, framförallt de i 27 mm och gulguld. Får dock intrycket av att utbudet av dessa är skralt då jag söker på internet samt lokalt här på forumet. Undrar därför om någon har något tips om vart man bör vända sig (utöver Chrono24) för att bättra på chanserna att hitta en. Tack på förhand.
Typ, är väl på gränsen att kallas vintage. De verkar inte vara så vanliga och de har tyvärr dragit iväg lite prismässigt. Har en själv och har för mig någon knep en för 32' nyligen från chrono24. Spana även in ebay och auktioner ute i europa. Gäller att söka brett då Cartier ofta är felbeskrivna.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Förutsatt att måtten (även om de verkar mätt lite olika) så verkar det onekligen vara dammodell.
Herrvarianten får man väl betala ca 29 000 kr (eller ca 7 000 kr) för idag. ;)

Nu tycker jag ju också att den dyrare är bättre, men denna skillnaden i pris är ju bisarr.
Det går ju att klämma in både tavelbyte och en massa annat i mellanskillnaden mellan dessa.
Båda två dessutom med originalband (den billigare med original viklås, den andra med original spänne). Den billigare beskriven som fungerande, den andra inte (låt gå för att det säkert räcker med batteri, men ändå).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, men i beskrivningen står det "sockertoppsslipad safir", så lite fulbeskrivning är det iallafall. Sen handlar det nog mer om dålig koll än uppsåtligt fusk.
Är det en syntetisk safir så är det en safir. Kommer dock inte ihåg om det var en syntetisk safir eller ej i de enklare varianterna.
 
Topp