• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

Här har jag lagt upp en fil där jag sammanfattat mycket om Certina serienummer.
https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGYThzUWtrcm9FTG8/view

Observera att det ingalunda är komplett och på grund av bristande ork har jag inte gjort så mycket samlande det senaste året. Med hjälp av serienummer på olika klockor kan man bestämma ungefär vilka år en modell tillverkades.

Jag vet inte om Certina verkligen började på "0" för det är vanligt att tillverkare la till någon etta så det kan ha börjat på t ex 10,000 för riktigt låga serienummer är inget man hittar.
Den har du jobbat bra med. Imponerande!!

Jo då, men inget med mig att göra. :)

Flera saker som förmodligen inte stämmer helt där dock då årtal när urverk och klockor tillverkades ofta förväxlas med modellår så om en klocka tillverkade för t ex 1960 års modellår kom den i tillverkning året innan då modellår oftast börjar med julhandeln i slutet av året innan.
Den har du jobbat bra med. Imponerande!!
Tackar! En klocka i taget så får man till slut ihop något användbart.

Det är lite konstigt att informationen om Certina serienummer glömts bort men med hjälp av reklam och teknisk information ifrån gamla dokument har jag satt ihop det ganska bra.

Senast ändrad:
Jo då, men inget med mig att göra. :)

Flera saker som förmodligen inte stämmer helt där dock då årtal när urverk och klockor tillverkades ofta förväxlas med modellår så om en klocka tillverkade för t ex 1960 års modellår kom den i tillverkning året innan då modellår oftast börjar med julhandel i slutet av året innan.

Tackar! En klocka i taget så får man till slut ihop något användbart.
Gillar dina minimalistiska svar, men sug åt dig då du får beröm för det du faktiskt gör!!!

Tydligen gillade föregående ägare perlon...
IMG_20171229_143920.jpg
Ser ut som baksidan på en DS från ca 93-94. :)

Jag gillar verklige Certina quartzklockor men ack ingen tid över för dem längre.

Jag får tacka så mycket, helt ny på detta med klockor så nu förstår jag även hur ja ska tyda serienumret:) Ingen klocka värd en förmögenhet men värt att byta glaset iallafall :D
Nä, stora värden är det sällan i Certina men det är ett märke som kommer gå upp i värde och har dubblats de senaste par åren. En fin klocka du har och ser ut som om kronan också kan behövas bytas då den ser lite sliten ut. Hade gärna ställt upp själv men som sagt orken tryter och många klockor ligger på servicelistan från olika användare.

Nä, stora värden är det sällan i Certina men det är ett märke som kommer gå upp i värde och har dubblats de senaste par åren. En fin klocka du har och ser ut som om kronan också kan behövas bytas då den ser lite sliten ut. Hade gärna ställt upp själv men som sagt orken tryter och många klockor ligger på servicelistan från olika användare.

Har en som jag köpte på Kaplans för en massa år sedan så kärlek till certina finns det gott om! Ska ta mig ner till urmakaren här i stan och fixa i ordning den :)

Klart du ska byta glas på den!! Supertrevlig dinka.. Och välkommen in i vintageträsket;)
Ja jag gillar den skarpt så får bli det! Stort tack ;)

Stora värden är inte allt, som tur är. Min senaste Certina, i den finns mer känsla än ekonomiskt värde.
IMG_20171231_105435.jpg

Senast ändrad:
Jahopp då blev Certinasamlingen decimerad med dessa två coolingar som ska till Danmark! :) Men en annan DS på väg in som tyvärr blev onödigt dyr för att jag köpte den i tron om att det var en -58 (litade på texten och la bud utan att kolla bilderna.jag hann inte)
IMG_20171230_142800.jpg

Ser ut som baksidan på en DS från ca 93-94. :)

Jag gillar verklige Certina quartzklockor men ack ingen tid över för dem längre.
Som jag minns det så kan det något år tidigare. Den har varit min perlonälskande pappas. Minns när han petade bort originabandet och drog på det gamla perlonet som redan suttit drygt tre decennier på en Lisona Admiral.

Någon som vet vart/om man kan hitta lite bakgrundsinfo till "Volvoklockan" som släpptes i samband med Volvos 50års jubileum? Ska ge bort i present och hade varit roligt med en liten text som presenterar klockan

Någon som vet vart/om man kan hitta lite bakgrundsinfo till "Volvoklockan" som släpptes i samband med Volvos 50års jubileum? Ska ge bort i present och hade varit roligt med en liten text som presenterar klockan
Det är nog inte mer story än att dom bestämde att när Volvo firade 50 år 1977 skulle dom ge alla sina 64 113 medarbetare en specialdesignad Certina Blue ribbon-klocka, en trevlig gest i vilket fall.

Det är nog inte mer story än att dom bestämde att när Volvo firade 50 år 1977 skulle dom ge alla sina 64 113 medarbetare en specialdesignad Certina Blue ribbon-klocka, en trevlig gest i vilket fall.
Och de lyckligt lottade fick en med kaliber 25-651 (serienumret startar på 913) medans en del fick den mindre eftertraktade med kaliber 25-011 som då är ett ETA 2783 (serienumret startar på 623) för Certina fick slut på dem.

Man firade även med att lansera Volvo 262 C detta år och man lanserade jubileumsmodeller av Volvo 244 och 264 där P G Gyllenhammars sår skrivet på en platta i bilen. :)

Rolig läsning.
http://www.klassiker.nu/reportage/volvo-var-roligare-i-usa

Vi alla barn fick en heldag på Liseberg så man slog på stort från Volvos sida. Jag var lyckligt lottad för vi bodde precis jämte Volvo och varje kväll när skiftet slutade hade man dragrace framför vårat hus när ljuset slog om och det var kul att se och inte en polis så långt ögat kunde se. :D

Senast ändrad:
God afton alla Certina-kollegor.

Nedanstående klocka var min farfars. När han gick bort på nittiotalet fick min far den.
Då far min inte använder klockor så gav han den till mig förra året.

Jag tycker boetten är riktigt charmig men tyvärr har jag inte använt den än då jag tycker länken inte är speciellt snygg plus att den känns ganska bräcklig.

Därför tänkte jag försöka hitta en fint band till den. Är det någon som har några tips och tricks?

Om det är någon som har kunskaper om årtal mm så får ni jättegärna dela med er.

Jag antar att länken inte är original med tanke på att man kan se tre kronor på låset. Är det någon som vet om dessa såldes med liknande länkar eller är det helt och hållet aftermarket?

Någon som vet hur originallänken ser ut?

Tack på förhand och trevlig kväll.

DA6A86C4-583B-4492-BC1F-CB3503000B4A.jpeg
8F1D7823-CD16-48A8-A4C1-15331B101200.jpeg
578218ED-DEA7-4A0C-9400-FB31A0375619.jpeg
E8404CC8-8430-4A36-9E00-37809A942C73.jpeg
3DBCADD0-D691-4E1E-B140-99FA985E30ED.jpeg

Nedanstående klocka var min farfars. När han gick bort på nittiotalet fick min far den.

Jag tycker boetten är riktigt charmig men tyvärr har jag inte använt den än då jag tycker länken inte är speciellt snygg plus att den känns ganska bräcklig.

Därför tänkte jag försöka hitta en fint band till den. Är det någon som har några tips och tricks?

Jag antar att länken inte är original med tanke på att man kan se tre kronor på låset. Är det någon som vet om dessa såldes med liknande länkar eller är det helt och hållet aftermarket?

Superfin! Denna länk hjälper dig i ditt sökande. http://www.vintagecertinas.ch/en/288eng/

Wow! Vilket skick! Jag tycker klocka och länk som helhet är kanon! Trevlig släktklenod!

Tycker den är helt fantastiskt

Tillbaka
Topp