• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Mukt

Cartier
Hej!
relativt ny på forumet, kanske fel tråd och rådfråga i men men. Om man är ute och kikar på certinas (ds vintage) är det något speciellt man bör kika efter? Några modeller man bör ta avstånd från eller finns det några eftertraktade boetter eller dylikt? Tack

Grymt forum.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hej!
relativt ny på forumet, kanske fel tråd och rådfråga i men men. Om man är ute och kikar på certinas (ds vintage) är det något speciellt man bör kika efter? Några modeller man bör ta avstånd från eller finns det några eftertraktade boetter eller dylikt? Tack

Grymt forum.
De första DS automaterna med slät botten där det står Patent pending på utsidan locket är de mest eftertraktade av de vanliga modellerna följt av de manuella. Sedan kommer de med slät botten men där Patent pending står på insidan locket men många föredrar de med paddan på baksidan och då med visare som blivit lite blåa. Annars skall du välja en modell som du faktisk vill ha på armen så gå med smaken.

Det finns två boetter (012 och 013 som senare blev 112 och 113) men det är mest en smaksak man föredrar. Var dock noga med att glaset är helt utan sprickor (repor går lätt att polera) och att kronan har Certinas logga och att klockan fungerar.
 

Mukt

Cartier
De första DS automaterna med slät botten där det står Patent pending på utsidan locket är de mest eftertraktade av de vanliga modellerna följt av de manuella. Sedan kommer de med slät botten men där Patent pending står på insidan locket men många föredrar de med paddan på baksidan och då med visare som blivit lite blåa. Annars skall du välja en modell som du faktisk vill ha på armen så gå med smaken.

Det finns två boetter (012 och 013 som senare blev 112 och 113) men det är mest en smaksak man föredrar. Var dock noga med att glaset är helt utan sprickor (repor går lätt att polera) och att kronan har Certinas logga och att klockan fungerar.

Okej då blir det ut på jakt under morgondagen, ska posta om jag hittar något kul. Tack för hjälpsam info!
 

Martin Lovasz

Audemars
Stämmer bra, en sönderpolerad boett kanske ser fin ut på bild men har tappat mycket av sitt värde. Samtidigt är en mycket repig boett kanske inte i allas smak.
 

Mukt

Cartier
Dagens fynd? gillade klockan men om det är ett fynd eller inte blir upp till er kunniga att avgöra. tyvärr ingen orginalkrona men men. kom med en oöppnad fixo - flex s stretchlänk som jag desperat försöker korta utan framgång...
 

Bilagor

  • IMG_0371.JPG
    IMG_0371.JPG
    102.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_0373.JPG
    IMG_0373.JPG
    142.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_0365.JPG
    IMG_0365.JPG
    108.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_0359.JPG
    IMG_0359.JPG
    110.2 KB · Visningar: 2

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Dagens fynd? gillade klockan men om det är ett fynd eller inte blir upp till er kunniga att avgöra. tyvärr ingen orginalkrona men men. kom med en oöppnad fixo - flex s stretchlänk som jag desperat försöker korta utan framgång...
Om det är fynd eller inte beror väl lite på vad det kostade :) läcker urtavla iaf!
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Hello Certina lovers! Jag var inne på en trevlig klockbutik och provade en DS-2, Precidrive enligt bilden nedan. Storleken på 41mm kändes perfekt och i kombination med med vacker tavla bakom safirglaset upplevdes klockan mycket premium. Någon som känner till modellen eller har något att berätta om den? :happyhappy:

2A571CFF-150A-4B9E-B17F-1670F04012CF.jpeg
 

Dondon

Cartier
Minns inte om jag fick ta en liten skruvmejsel till sist för att få upp dem. Minns i alla fall att pincetten jag försökte med först typ vek sig då de satt ordentligt.
 

Dondon

Cartier
okej ska prova har försökt med att antal olika knivar :)
Hade nog en sån minimejsel som gick att få in. Gäller att inte böja dem också så att det sitter som de ska när man drar tillbaka dem. Finns nog folk som kan ge bättre tips, jag är för otålig så jag går alltid på en lösning som kan fungera. Ibland skiter det sig dock.
 

Mukt

Cartier
Så där wristshoten där! Efter ett oändligt rappel med flexlänken löste det sig tillslut. Tack för hjälpsamma råd! :)

ursäkta den halvtaskiga iphonekvallan.
 

Bilagor

  • IMG_0378.JPG
    IMG_0378.JPG
    127.2 KB · Visningar: 6

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Dagens fynd? gillade klockan men om det är ett fynd eller inte blir upp till er kunniga att avgöra. tyvärr ingen orginalkrona men men. kom med en oöppnad fixo - flex s stretchlänk som jag desperat försöker korta utan framgång...
Nog är det ett fynd alltid. Grattis! Den här har blivit en av favoriterna sedan jag skaffat länk till den. Tycker att index, visare och den borstade tavlan är väldigt bra.
20180805_185215-01.jpeg
 
Topp