• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

722C4769-0222-42E1-A9FC-625E257A8FD8.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vad säger Longines-expertisen om den här? Riktigt cool, men hör verkligen tavlan till boetten? Modellen är väl 50-tal och tavlan ser nästan lite 70-talsfunkig ut.
E24A4F0A-6841-4DDD-A205-5178EF9E599E.jpeg
 

Fulsmakaren

Breitling
Flera fina klockor i denna tråd. Longines är mitt märke. Min i titan väntar jag på svar från urmakaren om, om de lyckas laga spännet som gått isär. Hur lång tid kan det ta att åtgärda felet? Det är kanske tre veckor sedan jag lämnade in den. Vad händer om låset/spännet inte går att laga? Kan man byta till läderarmband? Synd, för både själva klockan och armbandet har samma färg.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Flera fina klockor i denna tråd. Longines är mitt märke. Min i titan väntar jag på svar från urmakaren om, om de lyckas laga spännet som gått isär. Hur lång tid kan det ta att åtgärda felet? Det är kanske tre veckor sedan jag lämnade in den. Vad händer om låset/spännet inte går att laga? Kan man byta till läderarmband? Synd, för både själva klockan och armbandet har samma färg.
Vad dillar du om? Inläggsjakt? Whack inlägg i flera trådar.
 

Sirius

Breitling
Vad tror ni om denna lätt bedagade skönhet? Den återfanns i en byrålåda av min mor och har antagligen inte använts de senaste femtio åren eller så.

Den tickar om man drar upp den men håller inte tiden särskilt väl så den behöver nog en tur till urmakaren om den ska användas i någon omfattning.
 

Bilagor

  • ED23B34D-5069-4950-B1D3-1B8910D38739.jpeg
    ED23B34D-5069-4950-B1D3-1B8910D38739.jpeg
    647.8 KB · Visningar: 23
  • BCE4D89B-15A0-4FD0-BC6F-D59293AFF1BE.jpeg
    BCE4D89B-15A0-4FD0-BC6F-D59293AFF1BE.jpeg
    565.9 KB · Visningar: 22
  • C80F1783-671D-4762-9623-716CCC2A648C.jpeg
    C80F1783-671D-4762-9623-716CCC2A648C.jpeg
    474.6 KB · Visningar: 18
  • 4CF0F861-0ED8-48B5-A310-DB4A3C07EDE9.jpeg
    4CF0F861-0ED8-48B5-A310-DB4A3C07EDE9.jpeg
    635.4 KB · Visningar: 18

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om denna lätt bedagade skönhet? Den återfanns i en byrålåda av min mor och har antagligen inte använts de senaste femtio åren eller så.

Den tickar om man drar upp den men håller inte tiden särskilt väl så den behöver nog en tur till urmakaren om den ska användas i någon omfattning.
En tidig tre tacche, gissar på den mindre storleken på ca 30mm?

Värd att ta hand om och serva om du är bekväm att bära ur i den storleken :)
 

Sirius

Breitling
Tack! Jag skulle säga att den snarare mäter omkring 35-36 mm så passar perfekt till mina taniga handleder.

Tyvärr lite oklart om det är arvegods eller ett loppmarknadsfynd men ska ändå ta den till urmakaren och se om det går att få ordning på den😊
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack! Jag skulle säga att den snarare mäter omkring 35-36 mm så passar perfekt till mina taniga handleder.

Tyvärr lite oklart om det är arvegods eller ett loppmarknadsfynd men ska ändå ta den till urmakaren och se om det går att få ordning på den😊
Är det den stora modellen som är strax över 35mm exklusive krona är det ett superfynd, grattis!

Har inte sett den stora modellen med detta tidiga baklock vad kan minnas därför jag förutsatte att det var någon av de mindre modellerna 32.5 eller 30mm. Där 30mm är den absolut vanligaste.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack! Jag skulle säga att den snarare mäter omkring 35-36 mm så passar perfekt till mina taniga handleder.

Tyvärr lite oklart om det är arvegods eller ett loppmarknadsfynd men ska ändå ta den till urmakaren och se om det går att få ordning på den😊
Ja det är en värdefull klocka om den är så stor. Step case boett också. Var rädd om den.
 

Sirius

Breitling
Tack för input alla! Hade ingen aning om att det kunde finnas nåt värde i den även om jag förstått att Longines äldre klockor ofta är väldigt fina och välbyggda.

Det skulle inte vara aktuellt att sälja ändå men skönt att veta att det är värt att kosta på en service😊
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror ni om denna lätt bedagade skönhet? Den återfanns i en byrålåda av min mor och har antagligen inte använts de senaste femtio åren eller så.

Den tickar om man drar upp den men håller inte tiden särskilt väl så den behöver nog en tur till urmakaren om den ska användas i någon omfattning.
En sådan skulle jag också vilja hitta i en låda! Som sagt av andra är det den största modellen så är den väldigt eftertraktad. Serva och använd eller sälj på ett större auktionshus!
 
Hej förlåt om jag är helt fel ute med mitt inlägg, vet ni någon som kan reluma visarna till ”rätt färg” och hitta en original krona till en Longines sei tacche?:)
Tacksam för svar och säg gärna till om jag är fel ute
 
Topp