• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

Rolfen

Rolex
Veckans köp:
Två skivor med något så udda som svensk Ska musik - The Liptones
Amerikansk Ska musik - The Interrupters
Slutligen tjejen med musikvärldens mest irriterande sångröst - Tones and I
Liptones.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu börjar du bli tjatig. Dags att byta King till Freddie King, lämpligen Texas Cannonball (1972) och Burglar (1974). Två höjdare! :happyhappy:
Äsch, Albert King har jag tjatat om också, inte bara BB! :p
Freddie King måste jag upptäcka på riktigt också. Tack för tipsen! Just nu ligger min fokus på att samla favoriterna från Albert och BB ;)
Albert Collins är grym också, helt annan stil. Han hade inte mycket melodi utan var mer bitande och skarp i sitt gitarrspelande.
Sen måste jag samla alla rockklassiker också. Det blir dyrt det här nu när jag köpt vinylspelare... men kul!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Äsch, Albert King har jag tjatat om också, inte bara BB! :p
Freddie King måste jag upptäcka på riktigt också. Tack för tipsen! Just nu ligger min fokus på att samla favoriterna från Albert och BB ;)
Albert Collins är grym också, helt annan stil. Han hade inte mycket melodi utan var mer bitande och skarp i sitt gitarrspelande.
Sen måste jag samla alla rockklassiker också. Det blir dyrt det här nu när jag köpt vinylspelare... men kul!

Som du säkert har förstått av min skivtipstråd är ju renodlad blues inte riktigt min grej, även om jag kan uppskatta och har ett antal av lite olika artister. Även om känslan finns där kan det bli lite tjatigt i längden. Tipsade om en riktigt bra vit bluesskiva för ett par år sedan som du kanske också skulle gilla. Clapton när han var som bäst:

https://klocksnack.se/threads/laket...ylista-i-inlägg-169.67791/page-2#post-1922402
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som du säkert har förstått av min skivtipstråd är ju renodlad blues inte riktigt min grej, även om jag kan uppskatta och har ett antal av lite olika artister. Även om känslan finns där kan det bli lite tjatigt i längden. Tipsade om en riktigt bra vit bluesskiva för ett par år sedan som du kanske också skulle gilla. Clapton när han var som bäst:

https://klocksnack.se/threads/laketwigs-klock-och-skivtips-samlingstråd-med-träffs-spotifylista-i-inlägg-169.67791/page-2#post-1922402
Jag är inne i en 2 årig bluesperiod och ja det börjar bli lite tjatigt. ;) Men det är skitkul när man hittar något man missat så perioden bara fortsätter...
Tack för tipset. Ska ta en titt på den! :)

Annars är det "klassisk" rock jag gillar så jag får köpa hem lite Eagles, Cream, Dire Straits, Pink Floyd osv. Blir väl nästa grej.

Jag tycker det blir rörigt att köpa massa olika saker så för mig är det enklast att ta en genre i taget. Sen när jag har en bra samling med det jag vet att jag gillar ska jag försöka utforska nya grejer.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag är inne i en 2 årig bluesperiod och ja det börjar bli lite tjatigt. ;) Men det är skitkul när man hittar något man missat så perioden bara fortsätter...
Tack för tipset. Ska ta en titt på den! :)

Annars är det "klassisk" rock jag gillar så jag får köpa hem lite Eagles, Cream, Dire Straits, Pink Floyd osv. Blir väl nästa grej.

Jag tycker det blir rörigt att köpa massa olika saker så för mig är det enklast att ta en genre i taget. Sen när jag har en bra samling med det jag vet att jag gillar ska jag försöka utforska nya grejer.

Inte så ofta min gamla vinylsvarv kommer till användning pga av en massa statisk elektricitet och hår från katter och hundar, men när den gör det låter den bra. En Dual CS 5000 med en Ortofon OM30-pickup.
Dual CS 5000 (2020-04-11).jpg


Skivan som ligger på är en riktigt bra bluesplatta med det engelska gänget Climax Blues Band. Deras produktion på 70-talet är klart värd att snoka upp, men passa dig för deras skivor från det förlorade 80-talet bara ... ;)
CBB - FM Live (2020-04-11).jpg
 

Rolfen

Rolex
Inte så ofta min gamla vinylsvarv kommer till användning pga av en massa statisk elektricitet och hår från katter och hundar, men när den gör det låter den bra. En Dual CS 5000 med en Ortofon OM30-pickup.
Har man stora problem med statisk elektricitet kan en antistatpistol vara käckt https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/antistat/zerostat-3-antistatpistol-2 man kan även prova med att byta skivspelarmatta till en med ett annat material.
I ditt fall skull jag dock tipsa dig att prova att ta bort kablarna runt spelaren eller att byta ut dom mot skärmade, det samma gäller förgreningsdosan. Supra har kablar och förgreningsdosor som är skärmade och inte tokdyra.
 

Pictor

Audemars
F2A45802-7C98-44C6-ADAD-3C5B5432AC1E.jpeg
59A0EA1A-ED3E-49A2-9234-FCCFA3FE0D62.jpeg
5A31845B-A396-4508-A928-A06C8D507484.jpeg
130CF297-8232-4E6D-A848-035494E15CA0.jpeg
Rotade lite extra bland dom gamla vaxen, och hittade den här som jag köpte 1979. Sveriges första digitala inspelning. Jag visste då att dom här människorna hade arbetat med riktig HiFi och Masterband, så nyfiken hos mig minns jag som enorm... blev ett fantastisk resultat.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Rolfen

Rolex
Den här veckan blev det bara en LP men vilken skiva! CD-skivan har jag haft sedan den släpptes av legendariska Dolores här i Göteborg men för första gången har den dykt upp på vinyl släppt i trehundra numrerade exemplar. En partyskiva som får mig att minnas rökiga lägenhetsfester, hård fylla och fasta bröst att klämma på. :)
TroubleMakersMentalIstid.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Skaplig blandkomplott det där.
Trevligt med lite liv i den här tråden igen.
Nu vart jag ju sugen på att köpa några bra Lp's.
Får nog bli en LP köparrunda imorgon.
Ja visst är det!

Lite sköna -70-talsgrejer (Grand Funk, Stray Dogs och första Status), Rush-oskulden är tagen tack vare ”Moving Pictures”, lite -80-talsnostalgi och lite ”kul å ha”-grejer!

Black Sabbath-samlingen är snart hyfsad komplett med ”det man behöver”, fast jag saknar fortfarande Never Say Die, så om nån råkar sitta på den i sin gamla skivback; hör av er!
 

Rolfen

Rolex
Mm Mm blir ju lite avundsjuk på dina svenska klassiker.
Själv fick jag lite feeling och var ju tvungen att starta herrarna Sändh&Zetterholm
15923980237324501593191219802276.jpg
Av någon anledning har jag inte den ännu :( Men jag har Lilla Lovis och hon platsar helt klart i denna kategorin (alltså snusk inte klassiker) och här har jag till och med både LP och CD för säkerhets skull :)
LollaLovis.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
F2A45802-7C98-44C6-ADAD-3C5B5432AC1E.jpeg
59A0EA1A-ED3E-49A2-9234-FCCFA3FE0D62.jpeg
5A31845B-A396-4508-A928-A06C8D507484.jpeg
130CF297-8232-4E6D-A848-035494E15CA0.jpeg
Rotade lite extra bland dom gamla vaxen, och hittade den här som jag köpte 1979. Sveriges första digitala inspelning. Jag visste då att dom här människorna hade arbetat med riktig HiFi och Masterband, så nyfiken hos mig minns jag som enorm... blev ett fantastisk resultat.
Vilken underbar konvoluttext. Hur de förklarar bitar och ord och hur ljudets utseende beskrivs i en ”slags elektrisk berättelse om ljudets förändring med tiden”. Ingenjörspoesi.

Ett tips är att också läsa historien om Elektronmusikstudion.
 

Rolfen

Rolex
Ett av mina bästa minerna är från min ungdom! Motvind skulle spela på en drogfri luciaspelning, som inte funkade som tänkt, jag har aldrig träffat så många fulla och pårökta!
Motvind.jpg
 

Bilagor

  • Motvind.jpg
    Motvind.jpg
    87 KB · Visningar: 2

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Precis varit på Erikshjälpen (känner han som driver butiken) och hjälp dom sortera lite nyinkomna vinylskivor.

Man blir bara så ledsen när flera i backen ser ut såhär...

645472FC-863B-4315-8549-79094226D526.jpeg


Men en del kul fanns det allt i säljbart skick; lite Saxon, Kiss, Samson, Demon m.fl. och lite Imperiet, Dag Vag, Kal P Dal och massa svensk pop mm.
 
Topp