• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

Viskan

Panerai
2-Faktor
Från höstens skivmässa.
IMG_0284.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som sitter på några italienska discoguldklimpar från sent 80-tal? Det är hippt nu!

 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som sitter på några italienska discoguldklimpar från sent 80-tal? Det är hippt nu!

Egentligen var det bäst i mitten av 80-talet. Här är en 8-minuters klassiker med tanke på låtsasengelska :)

Now, how old are you, where is your harbour?
Have many things to do, open the door.
Yes, I live so true, without my lover.
But tell me if the sky is blue, how old are you?

 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tjena. Jag har en Thorens TD 318. Jag spelar en hel del vinyl och jag måste säga att under mina år ( 48) så har Thorens varit det som hållt bäst, varit mjukast i handling och investeringsmässigt bäst (för mig). Givetvis så gäller vad du har till, men för oss som njuter och uppskattar vinyl tycker jag det är bra och fair priser, då du kan säkert få dom billigare, men inte mycket. Kör så "basic" du kan då du "bara" ska spela vinyl. Du behöver inte massa lull-lull. God jaktlycka.
Tack för svar! Sitter faktiskt själv på en TD 316, men den blev ett riktigt nerköp, tallriken var skev, ljudet från remmen låter för högt, osv. Nu hade jag väl mer otur med köpet än vad skivspelaren är dålig som skivspelare. Kör en äldre ROTEL förstärkare RA-1010 som är riktigt bra.

Just nu så spelar jag mina vinylskivor med en ROTEL RP-1010, den låter dagar bättre än vad min THORENS gör.

När jag ändå tänker köpa, eller rättare sagt uppgradera mig så tänkte jag mig någon av dessa som sagt!



img_2122-jpeg.2449659




img_2129-jpeg.2449666
 
Senast ändrad:

Vostok1

Cartier
Tack för svar! Sitter faktiskt själv på en TD 316, men den blev ett riktigt nerköp, tallriken var skev, ljudet från remmen låter för högt, osv. Nu hade jag väl mer otur med köpet än vad skivspelaren är dålig som skivspelare. Kör en äldre ROTEL förstärkare RA-1010 som är riktigt bra.

Just nu så spelar jag mina vinylskivor med en ROTEL RP-1010, den låter dagar bättre än vad min THORENS gör.

När jag ändå tänker köpa, eller rättare sagt uppgradera mig så tänkte jag mig någon av dessa som sagt!

img_2122-jpeg.2449659
img_2129-jpeg.2449666

Förstår. Ja ibland blir det fel. Har du provat att lyfta av tallrik, och kollat nivån? Kanske köpa en ny rem från thorens? Vikten på armen?
Men om det fungerar nu med det du har så njut :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Förstår. Ja ibland blir det fel. Har du provat att lyfta av tallrik, och kollat nivån? Kanske köpa en ny rem från thorens? Vikten på armen?
Men om det fungerar nu med det du har så njut :)

Har som sagt gjort allt i min makt, har t.o.m haft den inlämnad på service där dom bytte rem osv.
 

PerS

Omega
Tack för svar! Sitter faktiskt själv på en TD 316, men den blev ett riktigt nerköp, tallriken var skev, ljudet från remmen låter för högt, osv. Nu hade jag väl mer otur med köpet än vad skivspelaren är dålig som skivspelare. Kör en äldre ROTEL förstärkare RA-1010 som är riktigt bra.

Just nu så spelar jag mina vinylskivor med en ROTEL RP-1010, den låter dagar bättre än vad min THORENS gör.

När jag ändå tänker köpa, eller rättare sagt uppgradera mig så tänkte jag mig någon av dessa som sagt!

img_2122-jpeg.2449659
img_2129-jpeg.2449666
Hm, nån som är bra på SME-armar? Jag tycker att det ser ut som att armen på den TD160 är felmonterad. Den har en headshell med fasta hål, så overhang justeras väl genom att skjuta hela tonarmen, men då ska tonarmsbasen vara monterad i en viss vinkel, inte parallellt med tallriken.

Det är iofs inte så dyrt att beställa en ny tonarmsbas, men det blir ju lite mekande igen för dig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm, nån som är bra på SME-armar? Jag tycker att det ser ut som att armen på den TD160 är felmonterad. Den har en headshell med fasta hål, så overhang justeras väl genom att skjuta hela tonarmen, men då ska tonarmsbasen vara monterad i en viss vinkel, inte parallellt med tallriken.

Det är iofs inte så dyrt att beställa en ny tonarmsbas, men det blir ju lite mekande igen för dig.

Tack för svar! Det du skriver nu är rena grekiskan för mig, men det låter naturligtvis inte så bra, klistrade in länken i mitt inlägg ovan, så man kommer till annonsen! Frågan är ju om säljaren är medveten om det i sådant fall. Vad tror du om den större modellen TD 320?!


Det här ser väl inte helt 100 ut!


Skärmbild Thorens.jpg
 

PerS

Omega
Tack för svar! Det du skriver nu är rena grekiskan för mig, men det låter naturligtvis inte så bra, klistrade in länken i mitt inlägg ovan, så man kommer till annonsen! Frågan är ju om säljaren är medveten om det i sådant fall. Vad tror du om den större modellen TD 320?!


Det här ser väl inte helt 100 ut!


Skärmbild Thorens.jpg
Googlade lite och hittade manualen till tonarmen, och den ska helst monteras i en viss vinkel, men om det inte går pga begränsat utrymme på/i skivspelaren så kan den monteras parallellt istället. Det minskar justeringsmöjligheten för overhang, men "folk på internet" säger att det är tillräckligt för de flesta pickuper ändå. Bildgooglar jag så får jag träffar på båda monteringsvarianterna på TD160, så kanske inte är nåt problem.

Vad är det du tycker ser konstigt ut med skruven du har ringat in? Läser i beskrivningen att TD320 ska ha en TP90 tonarm, men det har inte denna spelare så kanske är en äldre version än beskriven? Jag hade iaf inte köpt denna skivspelaren pga tonarmen som sitter på. Den begränsar valet av pickup eftersom de måste monteras med skruvar underifrån, vilket är tvärtemot dagens trend. Har själv en Thorens skivspelare med TP63 armwand så har detta "problemet".
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Äntligen är man tillbaka på vinylbanan, hämtade upp denna nyrenoverade gamla Sony spelaren idag. Kom samtidigt en beställning på mina gamla favoriter ifrån tonåren…….helgen kunde inte börjat bättre.
DE4A28F6-EE12-47C7-AE83-F12BD44A1C0B.jpeg
Oj oj oj. Bra start!
Risk att det blir dyyyyyrt om du vill köpa upp dig på -90-talsrock. Bara en varning i all välmening… 😝
Jag sitter själv och väntar på nyheter om ev. nyutgåva/30-årsutgåva av AiC’s ”Jar of Flies” som saknas i min samling.
 

Selvedge

Rolex
Oj oj oj. Bra start!
Risk att det blir dyyyyyrt om du vill köpa upp dig på -90-talsrock. Bara en varning i all välmening… 😝
Jag sitter själv och väntar på nyheter om ev. nyutgåva/30-årsutgåva av AiC’s ”Jar of Flies” som saknas i min samling.
Tack. Ja det har jag förstått att det kommer att bli. Beställt några hellacopters av bara farten😂. Men otroligt roligt och njutbart. Imorgon blir detta att damma av hela samlingen med running wild som jag körde stenhårt runt 93-94!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tack. Ja det har jag förstått att det kommer att bli. Beställt några hellacopters av bara farten😂. Men otroligt roligt och njutbart. Imorgon blir detta att damma av hela samlingen med running wild som jag körde stenhårt runt 93-94!
Hellacopters är bra men sjukt svårt på vinyl 😅 Sator är inte heller busenkelt att hitta i vettigt skick.
 

JGP

Cartier
2-Faktor
Bra smak!
Är själv relativt ny på vinyl-grejen, har grävt fram lite gamla vinyler - men undrar - var köper ni andra era plattor?
/B.F
Försöker gynna lokala skivaffärerna så gott det går, både begagnat och nytt. Blir ibland nått köp från Tradera och håller alltid ögonen öppna om man springer förbi nån loppis. Gällande nytt även från Bengans, Sound Pollution och Ginza
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bra smak!
Är själv relativt ny på vinyl-grejen, har grävt fram lite gamla vinyler - men undrar - var köper ni andra era plattor?
/B.F
Alla småbutiker runt landet (för min del mest i Östergötland/Södermanland och Sthlm) och självklart de klassiska i Sthlm besöker jag då och då.
Det finns förvånansvärt många obskyra butiker här och där!

Några favoriter för (mest) begagnat är Benefit Records i källaren hos en gubbe i Mantorp, Nunnans i Nyköping, Enköpings Skivbörs, Skivbörsen i Västerås, Record Hunter på St Eriksgatan i Sthlm och MJ Retro vid Hornstull. Mickes vid Hornstull och Sound Pollution på Söder måste ju oxå nämnas.
Sen finns det ju massor fler på Söder och ute i Solna.

Nytt (och lite begagnat) hos Bengans i Linköping där det allt som oftast ligger nån beställning inne. Just nu väntar jag på nyutgåvorna av Hellacopters ”Grande Rock” och Alice in Chains ”Jar of Flies”.
 

Selvedge

Rolex
Alla småbutiker runt landet (för min del mest i Östergötland/Södermanland och Sthlm) och självklart de klassiska i Sthlm besöker jag då och då.
Det finns förvånansvärt många obskyra butiker här och där!

Några favoriter för (mest) begagnat är Benefit Records i källaren hos en gubbe i Mantorp, Nunnans i Nyköping, Enköpings Skivbörs, Skivbörsen i Västerås, Record Hunter på St Eriksgatan i Sthlm och MJ Retro vid Hornstull. Mickes vid Hornstull och Sound Pollution på Söder måste ju oxå nämnas.
Sen finns det ju massor fler på Söder och ute i Solna.

Nytt (och lite begagnat) hos Bengans i Linköping där det allt som oftast ligger nån beställning inne. Just nu väntar jag på nyutgåvorna av Hellacopters ”Grande Rock” och Alice in Chains ”Jar of Flies”.
jar of lies tackar vi för, den lyssnade man ju sönder när den kom på cd. Ska beställas.
 
Topp