• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Glömde ju kopiera in min FB-fredagsvinyl här i fredags. Tyvärr får jag inte in den korta videosnutten här. Nån som enkelt kan hjälpa mig fatta hur man gör? Vill inte lägga ut den på Youtube etc...

Men men; here it goes:


FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Då var det fredag igen och dags för en liten freddagsvinyl och en liten skål. Hade tänkt ta det lite lugnt med The Beatles ikväll, eller kanske lite Neil Young igen, för att fira att farbror Young fyllde 75 igår. Eller lite AC/DC som släpper en ny platta idag.

MEN; idag hörde min vän och Bajenbroder Pontus av sig och sa att det fanns en sprillans ny platta av hans band att hämta upp hemma hon honom, så sagt och gjort! Tack Pontus för en fin-fin 1:a utgåva av en framtida klassiker i snygg och tung transparent vinyl!

Så idag blir det det hårdaste någonsin i Fredagsvinylens historia och det hårdaste i min skivsamling. Dags för lite Old School svensk dödsmetall med Motalas stoltheter i gengren, det legendariska bandet Toxaemia , som återförenats efter 30(?) år och tillslut skivdebuterat! Deras skiva ”Where Paths Divide” släpps officiellt nästa fredag och firas med ett releaseparty på Bomber Bar nästa fredag. Vi lyssnar på en stund av det första riktiga spåret ”Delusions” och kom igen nu katten; det svänger ju!

Måste väl erkänna att jag är inget stort fan av gengren, men efter en snabb genomlyssning så finns det ett sväng i det som jag ändå kan förstå, fast jag har lite svårt för ”kakmonstret”-sången. Men jag har förstått att det är något man måste lära sig att uppskatta. Ungefär som whisky. Det gillar man ju inte första gången man smakar det, eller hur?

Minns fortfarande när jag började spela i band i slutet av -80/början av -90-talet så brökade Pontus och Stevo med band på i replokalen bredvid våran och vi sågs ibland i korridorerna på det gamla musikhuset i Motala, eller stötte ihop på nå´n spelning anordnad av Studiefrämjadet . Tyckte nog att de var lite läskiga de där dödsmetallkillarna… Men de är ju numera snälla farbröder, precis som jag!

Skål i en liten whisky & trevlig helg!

Spotify-spellista med alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=SingP7PHQm2K0eqXwBepuA
Denna plattan är ju inte officiellt släppt än, så jag la till första släppet från plattan ”Pestilence” istället. Lyssna på den!

D6FAD250-A9BD-45AB-B125-45AC2304B7F5.jpeg
A7E0CDEB-9CFD-48FF-A62E-28C92ADC08B5.jpeg
1ADCCE9B-4150-4C62-889C-3EA59535A7A6.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
FREDAGSVINYYYYYYYLEN!
(inkopierad från min Facebook)

Efter förra fredagens musikaliska chock för många så tar jag det idag lite lugnare med en helt annan gengre än old school dödsmetall; nämligen lite The Beatles.
Jo, jag har ganska bred musiksmak… I alla fall så länge den innehåller gitarrer. Modern (senaste 25 åren...) topplistemusik och hip-hop fixar jag tyvärr inte! Lite av en svaghet måste jag erkänna, men bara att acceptera att man är en konservativ gubbe!

Jag är egentligen inget jätte-fan av Beatles (än så länge bara 5 Beatlesplattor på vinyl, men ”behöver” förstås några till av de senare; t.ex. The White Album och Revolver), men har ändå flera av deras låtar på min ”bästa ever”-lista. Och jag förstår förstås deras storhet och ”viktighet” i musikhistorien som pionjärer när det begav sig. I mitt tycke är deras storhetstid när det började gå utför med bandet framåt slutet… De tidiga låtarna/plattorna faller inte mig i smaken alls. Man måste nog ha varit med då för att nostalgifaktorn ska bli tillräckligt stor…

Idag plockar vi fram den klassiska Abbey Road-plattan från -69 (deras näst sista album) och lyssnar på början på en av historiens bästa låtar; ”Come Together”.
Så tung, så bra, så före sin tid! Lyssna även på Aerosmiths cover från några år senare. Riktigt bra också!

Skålen ikväll blir i en liten drajja nu innan maten. Bara för att det är så j-la gôtt…

Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB
Lyssna på den!

35B94520-F5C0-4F06-B493-4FCB32E3B18D.jpeg
3DED259B-E9E3-4F77-8C86-AC3D13A79390.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Har ont och är trött, kan tyvärr inte sova så sorterade runt ibland skivorna.

Snart 250skivor.

~25st utländska.
~75Svenska dansband.
~80Svenska artister (mest "humormusik")
~60Svenska övriga, religiösa, julskivor, humor tal/sång.
 

Bilagor

  • 16059188797127231710642670754277.jpg
    16059188797127231710642670754277.jpg
    310 KB · Visningar: 16
  • 16059189279214522616563442558045.jpg
    16059189279214522616563442558045.jpg
    656.1 KB · Visningar: 16

Rolfen

Rolex
Har ont och är trött, kan tyvärr inte sova så sorterade runt ibland skivorna.

Snart 250skivor.

~25st utländska.
~75Svenska dansband.
~80Svenska artister (mest "humormusik")
~60Svenska övriga, religiösa, julskivor, humor tal/sång.
Även jag gillar ordning på vad jag har för skivor och jag kan varmt rekommendera https://www.discogs.com som är en gratis databas där man kan lägga in sina skivor (och även sälja och köpa) dessutom får man en någorlunda koll på vad skivorna/samlingen är värd. Lättast är att lägga in via en dator men det finns även en app där man kan se sin samling vilket är käckt om man står på en loppis/skivaffär och inte riktigt minns vad man har i samlingen. Det tar dock en stund att lägga in så det är bra att börja innan man har för mycket. Själv är jag uppe i 2044 stycken idag men av någon konstig anledning ökar det varje vecka ;)
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Även jag gillar ordning på vad jag har för skivor och jag kan varmt rekommendera https://www.discogs.com som är en gratis databas där man kan lägga in sina skivor (och även sälja och köpa) dessutom får man en någorlunda koll på vad skivorna/samlingen är värd. Lättast är att lägga in via en dator men det finns även en app där man kan se sin samling vilket är käckt om man står på en loppis/skivaffär och inte riktigt minns vad man har i samlingen. Det tar dock en stund att lägga in så det är bra att börja innan man har för mycket. Själv är jag uppe i 2044 stycken idag men av någon konstig anledning ökar det varje vecka ;)
Discogs är bra grejer.
Undra om försäkringsbolaget skulle godkänna listan om någon skada skulle uppstå i hemmet?
Har tänkt på det där med försäkring många gånger men aldrig tagit tag och rett ut det med bolaget. Vore ju surt om något skulle hända och man står där utan ersättning.
 

Pictor

Audemars
Även jag gillar ordning på vad jag har för skivor och jag kan varmt rekommendera https://www.discogs.com som är en gratis databas där man kan lägga in sina skivor (och även sälja och köpa) dessutom får man en någorlunda koll på vad skivorna/samlingen är värd. Lättast är att lägga in via en dator men det finns även en app där man kan se sin samling vilket är käckt om man står på en loppis/skivaffär och inte riktigt minns vad man har i samlingen. Det tar dock en stund att lägga in så det är bra att börja innan man har för mycket. Själv är jag uppe i 2044 stycken idag men av någon konstig anledning ökar det varje vecka ;)
Önskar dig Rolfen att du snart får en god sömn.. och ett tack för dina tips. Tror vi är många som, dels vill sälja av, och ge utrymme för mer letande efter musikaliska höjder. Har avyttrat några 100 tal på kort tid. Känns pyrt då det inte i mitt fall är för stålarna utan att sortera ut dom som står mig närmst, både känslomässigt och som ett bra bevis på att man har kunnat ta till sig en bred pallet av musiksmak. Nu återstår det mest ett starkt gäng av Blues, Jazz, och natuligtvis våra svenska ikoner inom skiftande stilar.. Viva vinyl !!!
 

Rolfen

Rolex
Just nu drunknar man i julmusik och mestadels är den tämligen spyframkallande men jag har i alla fall en låt jag gillar - Si Cranstoun med låten A Christmas Twist. Den finns på denna vinyl.
Si.jpg


Den låten har dessutom en av världens bästa musikvideos.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Senaste köpen blev från Ginza för första gången på typ 20 år! Handlar helst i fysisk butik
Massa godis i form av svensk rock och de flesta för facila 99:-/st!

The Hawkins är f-n i mig fenomenala! Jag som gammal rock-puritan, som nästan gett upp på bra ny rock sedan Soundtrack of our Lives la ner och sen Hellacopters slutade släppa ny musik...

FD1C2298-7EC4-4A5E-B113-89019461A8B4.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Äntligen har jag komplett på vinyl med Kent Dykes mera känd som Omar Dykes och ännu mer känd med sitt band Omar and the Howlers. För er som inte har koll på honom så spelar han bluesrock med Texas stuk och han har en rejäl basröst. Detta är vad jag vet alla LP med honom, det finns även ett helt gäng plattor som bara är släppta på CD och där har jag fortfarande lite luckor så jakten går vidare.
OmarSamling.jpg
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Bra samlat! Omar är riktigt tunggung. Såg honom med Howlers på Melody i Kungsträdgården, borde varit runt 90-91. Har själv bara tre av alstren fram till 91, Hard Times in the Land of Plenty, Wall of pride och Blues Bag. Nostalgi 👌🏼
 

Pippo

Omega
2-Faktor
Skönt med vinylnörderi! Fina guror som dykt upp i bakgrunden också - finns det en gittarrtråd på KS..?

Lyssnar själv genom argonspelare - yamaha stärk - B&W trattar. Spelaren är väl den svagaste länken i kedjan men den duger gott och väl för mina behov.

Då många här verkar frälsta i rock från de klassiska åren eller senare av tyngre kvalisort får ni inte missa denna trio i svensk musikhistoria:
06FAE862-4DF3-48D2-BEA4-CDB7C185F534.jpeg


(ursäkta extremt tradig bild)

/J
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Innan jag fick barn köpte jag på mig en del vinylskivor, sen när vi köpte hus så fick jag en stereohörna med fåtölj. Planen var att sitta i fåtöljen med ett glas 15 årig Highland Park och lyssna på musik. Får se när jag får tillfället bara 😅

PXL_20210109_172320183.jpg
 

Rolfen

Rolex
Innan jag fick barn köpte jag på mig en del vinylskivor, sen när vi köpte hus så fick jag en stereohörna med fåtölj. Planen var att sitta i fåtöljen med ett glas 15 årig Highland Park och lyssna på musik. Får se när jag får tillfället bara 😅
Det gäller bara att prioritera rätt. Har som målsättning att varje dag lyssna på en LP och dricka en liten whisky, misslyckas jag en dag så få det bli två dagen efter. Man lever bara en gång så man får helt enkelt ta sig tid för lite njutning.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det gäller bara att prioritera rätt. Har som målsättning att varje dag lyssna på en LP och dricka en liten whisky, misslyckas jag en dag så få det bli två dagen efter. Man lever bara en gång så man får helt enkelt ta sig tid för lite njutning.

Ja det är helt sant! Så himla lätt att komma på ursäkter och skjuta upp saker som man egentligen önskar göra.
 
Topp