• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!

Generellt får man ju rikta sina krav till den man har någon form av avtal med och inte gorma flera led bakåt. inte för att ts verkar ha gormat i just detta fallet. Ingen verkar heller veta vem som gjort vad i egenskap av vad.

Förstår inte. Vi vet väl precis vem som har gjort vad och förklarar det tydligt i de två första posterna? Klockan lämnades in till Jälmers som i sin tur lämnade den till Pagholds (AD) då de inte kunde lösa problemet/servicen själva. Jälmers får tillbaka klockan från Pagholds (AD) efter service är gjord och lämnar till kund (mig). Jag blir lovad att allt är i sin ordning och lägger ut klockan till försäljning med löfte om att spec på vad som är bytt ska komma om ett litet tag. Af Sjödahl hinner gå till Rob för att byta tavla och de upptäcker problemen som sedan startar karusellen.

Det Jälmers borde ha gjort är att reka klockan innan den lämnades ut till mig.
Det Pagholds borde ha gjort är att göra servicen riktigt från början och inte fuska samt behandla sina kunder på ett vettigt sätt.

Extremt kortfattat. Tycker nog att vi har bra koll på vem som har gjort vad.

Förstår inte. Vi vet väl precis vem som har gjort vad och förklarar det tydligt i de två första posterna? Klockan lämnades in till Jälmers som i sin tur lämnade den till Pagholds (AD) då de inte kunde lösa problemet/servicen själva. Jälmers får tillbaka klockan från Pagholds (AD) efter service är gjord och lämnar till kund (mig). Jag blir lovad att allt är i sin ordning och lägger ut klockan till försäljning med löfte om att spec på vad som är bytt ska komma om ett litet tag. Af Sjödahl hinner gå till Rob för att byta tavla och de upptäcker problemen som sedan startar karusellen.

Det Jälmers borde ha gjort är att reka klockan innan den lämnades ut till mig.
Det Pagholds borde ha gjort är att göra servicen riktigt från början och inte fuska samt behandla sina kunder på ett vettigt sätt.

Extremt kortfattat. Tycker nog att vi har bra koll på vem som har gjort vad.

Men det var inte Jälmers som utöva i öronslängningen?

Men det är ju en jävla skillnad mellan ett oskyldigt misstag och det som hänt här. Det var ju inte att han råkade glömma skruva i en skruv. Han sket i att byta packningar och olja.
Om det tar 4-5 timmar att göra en service och det helt plötsligt tar 30 minuter så borde man tänka att man glömt något eller?

Samt erkänna att man gjort fel.
Förstår inte varför folk har så otroligt svårt att erkänna misstag?
Jag jobbar varje dag under press och ibland glömmer jag saker (jag är subcontractor). Jag säger bara att jag ber hemskt om ursäkt och att jag lägger fokus på det direkt efter att mötet är slut.

Hur kan folk ha så jävla svårt att göra det? Det har inget med att "svälja sin stolthet" för uppenbarligen så har man ingen stolthet från början om man inte kan erkänna misstag.

Jag jobbar varje dag under press och ibland glömmer jag saker (jag är subcontractor). Jag säger bara att jag ber hemskt om ursäkt och att jag lägger fokus på det direkt efter att mötet är slut.

Hur kan folk ha så jävla svårt att göra det? Det har inget med att "svälja sin stolthet" för uppenbarligen så har man ingen stolthet från början om man inte kan erkänna misstag.

Jobbar i IT-branschen och för mig är det precis samma sak. Gör vi något fel i en leverans och måste buggrätta låter vi knappast kunden betala för buggrättningen.

Jobbar i IT-branschen och för mig är det precis samma sak. Gör vi något fel i en leverans och måste buggrätta låter vi knappast kunden betala för buggrättningen.

Samma här, mycket mjukvara.
Klart man rättar till det direkt utan att göra en bagatell av det. Förstår inte varför det ska vara så svårt... Speciellt om man är en ensam urmakare i en butik. Jag jobbar för ett av världens största företag och är inte ens en liten myra i det stora hela men likförbannat så tänker jag som om det vore min egen verksamhet, gör man ett jobb ska man ta ansvar!

Betalar ni om kunden går till någon annan?

Jag förstår vad du menar.
Jag hade nyss en sån historia, där min klocka hade 5 månader innan blivit servad.
Den går crazy efter 5 månader, och då skickade jag in den till Nymans istället. Visst, jag hade kunnat skickat ner den till Italien och härjat, men hur jobbigt hade inte det varit?
Kändes dessutom säkrare att gå till Nymans och göra det face to face.

Men nu är det inte så att dom har lyckats göra en miss där kanske glaset inte byttes.
Utan dom sket fullständigt i att göra det.

Säg såhär, du är min kund. Jag ska leverera en mjukvara till dig.
Du betalar mig och jag ger dig fingret.
Skulle du ge mig en chans till?

Inte ett dugg förvånad. Har också en något skev uppfattning av Jälmers efter min senaste och enda kontakt med dom, kunde ha slutat riktigt illa. Ska jag?.....:hilarious:

Jag förstår vad du menar.
Jag hade nyss en sån historia, där min klocka hade 5 månader innan blivit servad.
Den går crazy efter 5 månader, och då skickade jag in den till Nymans istället. Visst, jag hade kunnat skickat ner den till Italien och härjat, men hur jobbigt hade inte det varit?
Kändes dessutom säkrare att gå till Nymans och göra det face to face.

Men nu är det inte så att dom har lyckats göra en miss där kanske glaset inte byttes.
Utan dom sket fullständigt i att göra det.

Säg såhär, du är min kund. Jag ska leverera en mjukvara till dig.
Du betalar mig och jag ger dig fingret.
Skulle du ge mig en chans till?

Jag antar att det här med att försvara var riktat till mig. Det gör jag inte. Jag tycker bara det är roligt att tjafsa och tycker det är intressant på ett mer allmänt plan hur folk reagerar. Det är också intressant hur sjukt olika folk tolkar vad som hänt, vilket bara de direkt inblandade faktiskt kan veta.

Om du gett mig fingret hade jag väl fått göra vad jag kunnat för att få mina pengar tillbaka. Vissa upplever det som om Jälmers gett ts fingret, uppenbart. Jag försöker vara mer öppen och förlåtande till motsatsen bevisats. Det finns ju faktiskt inte mycket annat negativt om dem. Ja förutom att någon har en rolexlogga någonstans. O THE HORROR!!!!

Lika uppenbart är att de erbjudit sig åtgärda felet, vad mer kan de göra när kunden inte går med på det ?

Enligt lag ska alltid säljare ha rätt att åtgärda sitt fel.

Men den här historien handlar inte om det utan att en person betalt 8500:- för en fullservice och fått tillbaka en klocka som det inte utförts på utan också kanske sämre skick än innan pga oljan?

Det är två olika frågor.

Sedan får ju klockägaren avgöra vad han vill göra. Han valde att gå dit han vet de gör rätt sak. Det hade nog jag också gjort.

Sen kan man tycka av ren affärsmässighet kunna erbjuda något som plåster på såren ( typ betala den där mellanskillnaden och be hemskt mycket om ursäkt för det inträffande).

ptja... ju mer man klättrar desto hårdare faller man. eller nåt sånt. kan det vara av prestigeskäl till att man inte vågar bemöta misstaget? oavsett handlar det även om att rätta till sig om fel har uppenbarat, att lösa det på ett proffessionellt sätt. jag har insett att en av de viktigaste huvudfaktorn som avgör, energin och ork till att engangera sig är hur mycket man trivs med sitt yrke. har man en gång hittat sitt jobb, som man trivs med, ska det inte kännas som att man jobbar. ett gammalt ordspråk från minnet.

ryktet är allt, och med det vill man vårda genom att förvalta sina kunder och alltid tänka långsiktigt och inte bara rädda sitt eget skinn för stunden. serious business.

ptja... ju mer man klättrar desto hårdare faller man. eller nåt sånt. kan det vara av prestigeskäl till att man inte vågar bemöta misstaget? oavsett handlar det även om att rätta till sig om fel har uppenbarat, att lösa det på ett proffessionellt sätt. jag har insett att en av de viktigaste huvudfaktorn som avgör, energin och ork till att engangera sig är hur mycket man trivs med sitt yrke. har man en gång hittat sitt jobb, som man trivs med, ska det inte kännas som att man jobbar. ett gammalt ordspråk från minnet.

ryktet är allt, och med det vill man vårda genom att förvalta sina kunder och alltid tänka långsiktigt och inte bara rädda sitt eget skinn för stunden. serious business.

Att inte våga bemöta misstag är ju den största faktorn som tar bort "professionell" från namnet.

Går ju att tjata detaljer i evighet men faktum är att åtminstone en av två berörda urmakare bevisligen har läst tråden och inte bemödat sig att ens skriva en rad som "vi ska titta på var det blev fel och återkomma när vi kan ge utförligt svar".

Exceptionellt uselt i min bok

Återigen.

Klockan lämnades till Jälmers. De har då ett ansvar för att se till att den återlämnas i utlovat skick. Nu gjorde den inte det.

Att de fuskat så till den milda grad gör givetvis att man vägrar återlämna den för åtgärd.

Skulle aldrig nånsin våga bada med en klocka som vid första servicen inte ens fick bytta packningar. Vad säger att det blir bättre andra gången?
Det som då återstår är att få en second opinion - en second opinion som med åtgärder kostade en dryg 1000-lapp.

Vi är flera som löst affärer som inte från början blivit 100. Vi har i flera fall betalat mycket mer än den 1000-lapp det gäller i detta fall - bara för att rätt ska vara rätt. Och då hänger inte vår försörjning på detta!

Jag upprepar: obegripligt agerande från Jälmers.
De skulle - som minst - betalat 1100:-, krälat i stoftet, bjudit på allehanda plåster på såren och sist men inte minst - gjort avbön i den här tråden.

Är väl ändå rätt enkelt? Pagoldhs har inte utfört en korrekt service. Antingen har de blåst Jälmers som betalt för en fullservice som sen tagit betalt av kunden för en riktig service eller så har Jälmers bara betalt för en fuskservice och sedan blåst kunden. Kan bara vara på ett av sätten då en korrekt servad klocka inte uppvisar problemen som faktiskt är fakta i detta fall..

Iom bägge stoppat huvet i sanden innan det kom upp här så kan man tycka det borde gynna den av Jälmers/Pagoldhs som först berättar hur det ligger till. Gör man inte det så ser bägge väldigt oseriösa ut och man kan tolka det som att man har som rutin att sälja fuskservice till kunder för fullpris.

Lite av öppet mål för den som ursäktar sig först och sätter sin buddy i skiten. Sur sits men det är där vi är. Som hobbykrishanterare så kan ju en idé vara att svara i tråden, skylla på missförstånd och sen erbjuda någon risig kompensation till den drabbade och hålla tummarna för att det räcker att se ut som en idiot och skämmas lite. Att bara tiga ihjäl det kommer att bli jobbigt då denna tråd snart kommer att placera sig på förstasidan på Google när man söker på Jälmers Ur eller Pagoldhs.

Går ju att tjata detaljer i evighet men faktum är att åtminstone en av två berörda urmakare bevisligen har läst tråden och inte bemödat sig att ens skriva en rad som "vi ska titta på var det blev fel och återkomma när vi kan ge utförligt svar".

Exceptionellt uselt i min bok

Ärlig fråga: Hur kan man se att någon läst tråden??

Urmakarn verkar ju mest ha ett konto för att kunna PMa, några inlägg har det ju inte blivit.
Hade gärna sett att det första kom i den här tråden.

Hade detta varit i restaurangbranschen kanske det kunde ha blivit något sånt här.

Köket beklagar att kycklingen var rå. Men kocken har ingen kunskap om hur en kyckling ska tillagas så han skickade den till fiskhandlaren som har gravat den.
Här är notan 500 pix plus dricks tack, DRA ÅT HELVETE ;)

Jag antar att det här med att försvara var riktat till mig. Det gör jag inte. Jag tycker bara det är roligt att tjafsa och tycker det är intressant på ett mer allmänt plan hur folk reagerar. Det är också intressant hur sjukt olika folk tolkar vad som hänt, vilket bara de direkt inblandade faktiskt kan veta.

Om du gett mig fingret hade jag väl fått göra vad jag kunnat för att få mina pengar tillbaka. Vissa upplever det som om Jälmers gett ts fingret, uppenbart. Jag försöker vara mer öppen och förlåtande till motsatsen bevisats. Det finns ju faktiskt inte mycket annat negativt om dem. Ja förutom att någon har en rolexlogga någonstans. O THE HORROR!!!!

Vad är det för ytterligare bevis i det här ärendet du efterfrågar för att kunna se att TS har rätt i det de säger?
För mig framstår det som klart att TS inte fått den tjänst som betalats för!

Ok, tack misstänkte det, gissar också att det inte får vara får lång tid sedan - kikade tex nyss och då stod det "ingen aktivitet"...
Tror det är i realtid. Som nu tex står det att jag är aktiv i denna tråd. När jag klickar bort mig så står det ngt annat..

Gör om och gör rätt POO
Det är många som har negativt att säga om Jälmers och faktiskt Pagoldhs gällande tjänster som utförts och sålts.
Bara att du tar på dig dina mest obekväma kläder och börjar gräva.

/D

Tillbaka
Topp