• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watches and Wonders 2023 the tråd >>>>>

W&W dyraste klocka då.
C06F635A-1F76-44B0-BF60-9E2D9EB0D095.jpeg
Bara vattentät till 30 meter, då får det vara. Billionaire-loggan kändes classy

unnamed.jpg

När BB36 äntligen får in-house verk så förstör dom den med Gilt-markeringar istället för silver... Fattar inte att Tudor fortsatt envisas med fejkpatina grejen.
Verkar inte heller gå att få med Oysterlänk enligt hemsidan (även om nya länken säkert är en förbättring rent kvalitetsmässigt).

black-bay-31-36-39-41-5.jpg
Håller helt med! Särskilt gällande denna:
Screenshot_20230327_195144_Chrome.png

Hade varit ett givet köp för mig annars (om den kom i 39-41mm).

Finns det något körschema för morgondagen? Vilka märken presenterar sina nyheter imorgon?

Hur menar du? Att du bara inte gillar annan färg än vit på lysmassan eller att de skulle ha matchat färgen på vridringsinlägget? Tycker kontrasten är den enda rätta om man vill skapa en vintage-look, jfr nedan. Ska bli intressant att se i verkligheten iaf, 6536/5508 har ju fördelen av sin nätta boett, vore kul om Tudor fick ordning på det.

fc923b484ecd257853c1eef1459a55e3b9f1f498.jpg
Vet inte varför jag blev citerad, men jag tycker också att man kan slopa all faux-patina.. men nu är det som det är.
Huruvida vita markeringar på vridningen är korrekt eller ej spelar ingen större roll för mig, jag vet bara att BB54 tilltalar mig mer rent visuellt än BB58 gjort.

• Like
Reactions: iko
De flesta entusiaster är ängsliga flockdjur som återrapar sånt de sugt i sig på klockforum. Typ fejkpatina=fel smak
fel smak=skräck för att utsparkad från den varma wis-communityn ;)

Den stora massan köper glatt sånt de tycker ser snajsigt ut, fejkpatina, guldfärg osv 👍
Du har å ena sidan rätt i att klockentuisiaster är ängsliga flockdjur.. men samtidigt är den stora massan okultiverade odjur.. Mitt i allt står @Gummo med sanningen ;)

Vet inte varför jag blev citerad, men jag tycker också att man kan slopa all faux-patina.. men nu är det som det är.
Huruvida vita markeringar på vridningen är korrekt eller ej spelar ingen större roll för mig, jag vet bara att BB54 tilltalar mig mer rent visuellt än BB58 gjort.
Eftersom du var delaktig i diskussionen kring patinan på BB54. Men jag håller med, dock svårt att få en uppfattning enbart utifrån bilderna, kanske kommer kännas för liten.

Allt är väl relativt, jag tycker det känns mer som detta är den fyrkantiga suben utan riktig fasning
D95D1C73-8D48-4F1E-9A63-EC44356BBC9A.jpeg

Ah, så klart. Efter närmare granskning så kan jag konstatera att originalet egentligen är mer rektangulärt på handleden pga de längre bandhornen. Så båda är väl lite fyrkantiga egentligen men BB54 är lite mer åt det kvadratiska hållet.

Nåväl, klossig eller ej är iaf intresserad av den nya modellen.

Du har å ena sidan rätt i att klockentuisiaster är ängsliga flockdjur.. men samtidigt är den stora massan okultiverade odjur.. Mitt i allt står @Gummo med sanningen ;)
You bet! Menar att en lyckad klocka är en lyckad klocka även om tillverkaren satt lite extra färg på lysmassan. Vanligt folk köper det de gillar utan rädsla för vad någon på ett forum ska tycka och ganska ofta hör man wis-wannabes slänga sig med färdigtuggade forumsanningar.
En av de allra vanligaste som tydligast visar att man läst på ett forum eller sett en recension av någon som läst på ett forum är: ”jag gillar inte fejkpatina”.
JAG ÄLSKAR FEJKPATINA (om det blir bra.)

You bet! Menar att en lyckad klocka är en lyckad klocka även om tillverkaren satt lite extra färg på lysmassan. Vanligt folk köper det de gillar utan rädsla för vad någon på ett forum ska tycka och ganska ofta hör man wis-wannabes slänga sig med färdigtuggade forumsanningar.
En av de allra vanligaste som tydligast visar att man läst på ett forum eller sett en recension av någon som läst på ett forum är: ”jag gillar inte fejkpatina”.
Själva ordet är ju också konstigt, oftast menar man ju bara ”krämfärgade index” vilket kan vara nog så tjusigt. Den dag man kan köpa en fabriksrepad blackbay med låtsaskrackeleringar i tavlan och lasergraverade torrsprickor i glaset sätter jag ner foten!

Men med det sagt är det ju fint att tudor även gör sina bb:s i blått och kritvitt, för konnässören!

Den där tavlan ser inte premium ut… hur tänkte dom nu?
Kan ni tänka er en amerikansk president bära den där? 😂
Kan det ha att göra med april månad som är den månaden man uppmärksammar autism? Samt att man använt pusselbitar till att uppmärksamma autism tidigare, användes som logga innan den byttes.

Rolex daydate autism, skönt smeknamn.

h21059ns9cqa1.jpg

Själva ordet är ju också konstigt, oftast menar man ju bara ”krämfärgade index” vilket kan vara nog så tjusigt. Den dag man kan köpa en fabriksrepad blackbay med låtsaskrackeleringar i tavlan och lasergraverade torrsprickor i glaset sätter jag ner foten!

Men med det sagt är det ju fint att tudor även gör sina bb:s i blått och kritvitt, för konnässören!
Sedan var ju inte alla index vita från början förr heller tydligen. Kommer inte ihåg i vilket sammanhang man fick se lite bilder från förr.

Fine, så kan det ju vara. Jag har haft några klockor med fejkpatinerade lume (Panerai 372, 424, 232). fast jag upplevde det inte riktigt så.

i fallet BB58 vs BB54 är det väl en fråga om skillnaden mellan vridring i bakelit (som skiftar färg en del) och vridring i aluminium (som i regel inte skiftar i färg)
Det märkliga i sammanhanget är att de gör sådana distinktioner i patineringen, är det riktat till massan eller WIS-folket?

Är det bara jaga om tycker det är konstigt att Rolex inte släpper något nytt på 70års jubileum för sub? Utesluter inte helt att de släpper något mer under veckan…

Fine, så kan det ju vara. Jag har haft några klockor med fejkpatinerade lume (Panerai 372, 424, 232). fast jag upplevde det inte riktigt så.

i fallet BB58 vs BB54 är det väl en fråga om skillnaden mellan vridring i bakelit (som skiftar färg en del) och vridring i aluminium (som i regel inte skiftar i färg)
Det märkliga i sammanhanget är att de gör sådana distinktioner i patineringen, är det riktat till massan eller WIS-folket?
De vill såklart sälja till massan, variera sig lite, förnya designdetaljer. De allra flesta bryr sig inte om smärre nyansskillnader, millimetrar, font på datum osv det är det bara ett gäng störda och ständigt klockoholics som gör ;)

De vill såklart sälja till massan, variera sig lite, förnya designdetaljer. De allra flesta bryr sig inte om smärre nyansskillnader, millimetrar, font på datum osv det är det bara ett gäng störda och ständigt klockoholics som gör ;)
Jovisst, men jag menar.. om det är allt det handlar om - varför har inte BB54 samma vridring som BB58? Det vore väl logiskt om de hade samma design rakt av? Varför förvirra massan i onödan?

Jovisst, men jag menar.. om det är allt det handlar om - varför har inte BB54 samma vridring som BB58? Det vore väl logiskt om de hade samma design rakt av? Varför förvirra massan i onödan?
För att variera sig och förnya. Massan klarar säkert av lite designvariationer utan att bli förvirrad :)

Tillbaka
Topp