• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watchwear.se

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Fick nyss hem detta, sjukt nöjd! :)
Och bra hemsida också :D
20200805_161725.jpg
20200805_161654.jpg
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Sista fråga, passar bandstiften till en Navitimer på läder? De flesta verkar skriva man ska 1.8 istället för 1.5 om de läder?

Bra fråga. Är inte hundra vilken dimension Navitimer har på bandstift som original. Förmodligen kan du använda de som du redan har på klockan om du skulle välja att köpa något klockband. Annars brukar jag oftast skicka med 2 st bandstift med banden. :)
 

Kessler

Rolex
Har du länk eller band på klockan just nu? Jag har klarat mig med 6767F (Fine) på nästan alla klockor som jag haft. Sitter det länk på klockan skulle jag nästan vilja påstå att F (Fine) är ett måste för att komma åt bandstiftet, för S (Standard) är för grov för det.

En del säger att S-gaffeln är att föredra om man ska byta band på klockan för att gaffeln inte är lika vass och därför mer skonsam mot bandet. Någon får gärna rätt mig om jag har fel. :)


Här kommer några jämförelsebilder mellan 6767F och 6767S:

6767S (Standard) överst. Gaffeln är ca 3mm bred.

6767F (Fine) underst. Gaffeln är ca 1mm bred.
IMG_4991 (kopia).png


Pinnen är det ingen större skillnad på mellan modellerna. 0,8mm på båda men lite olika form.

6767S (Standard) överst. 0,8mm

6767F (Fine) underst. 0,8mm
IMG_4990 (kopia).png


Hoppas att du blev något klokare för nu blev det ett långt svar. :hilarious:

Är man osäker kan man alltid köpa ett 6767F och en lös S-gaffel eller komplettera med annan gaffel senare.
Bra svar. Var inne på att köpa en S då mina med mindre brukar gå sönder, men det har ju inte varit bergeon iofs. Så blir nog F då. Antar att de inte går sönder typ andra gången som ett billigt gör haha.

Plus ett canvas till Turtlen. Om det funkar med fat spring bars? Tänkte på det grövre.
 
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Bra svar. Var inne på att köpa en S då mina med mindre brukar gå sönder, men det har ju inte varit bergeon iofs. Så blir nog F då. Antar att de inte går sönder typ andra gången som ett billigt gör haha.

Plus ett canvas till Turtlen. Om det funkar med fat spring bars? Tänkte på det grövre.

Jag har sett en del som satt canvas på sin Turtle. Oklart om de använt original bandstift (fat spring bars). I länkarna nedan är det ”canvas grovt” som sitter på klockorna.

https://klocksnack.se/threads/bilder-med-mera-på-din-a-turtle-s-6105.65272/page-72#post-3035968

https://klocksnack.se/threads/bilder-med-mera-på-din-a-turtle-s-6105.65272/page-69#post-2994949
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har sett en del som satt canvas på sin Turtle. Oklart om de använt original bandstift (fat spring bars). I länkarna nedan är det ”canvas grovt” som sitter på klockorna.

https://klocksnack.se/threads/bilder-med-mera-på-din-a-turtle-s-6105.65272/page-72#post-3035968

https://klocksnack.se/threads/bilder-med-mera-på-din-a-turtle-s-6105.65272/page-69#post-2994949
Jag köpte Seiko fat bars till min Turtle när jag skulle använda ditt 22 mm premium canvas. Vanliga bandstift är för smala för de borrade hålen i bandhornen.
 

Kessler

Rolex
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Slängde på ett gummi från Feskarn. Nu när det är så VARMT! Blev riktigt bra. :happyhappy:
F02.jpg

Snyggt! :) Får passa på att tipsa alla om ny modell av gummi som jag fått hem. Ett gummi med quickrelease-bandstift. Finns i storlekarna 20 och 22mm.

A431770C-0E40-452C-ADCD-A126B7C4FF1E.jpeg


96FD755F-5F2D-44FF-9142-AE398BC0F8CA.jpeg


Övrig uppdatering:

Bergeon 7230 och 8008 är påfyllt.

Svart gummi med curved ends i 20mm är tyvärr försenade men ska dyka upp under kommande vecka.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Testade sharkmeshet på en Vostok istället, gjorde sig nästan bättre där än på Legenden :)

Sambon tyckte hennes Tissot på perlon skulle få vara med på bild också :D
20200808_225253.jpg

Tjusigt! :) La upp bilden på din Longines Legend Diver på mesh på Instagram idag. Vill du att jag taggar dig där är det bara att hojta till. ;)
 

grujo

Omega
Verkar ha problem att öppna länken, och alla andra länkar dessutom. Kan vara internet som gått så vet inte om denna posten kommer fram ens, men om den gör det, har du möjligtvis silikon band med curved ends till Tag heuer Aquaracer :) ?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Verkar ha problem att öppna länken, och alla andra länkar dessutom. Kan vara internet som gått så vet inte om denna posten kommer fram ens, men om den gör det, har du möjligtvis silikon band med curved ends till Tag heuer Aquaracer :) ?

Jag har inga modellanpassade gummin. Just gummi med curved ends verkar framtaget egentligen för att passa Rolex med maxicase, t.ex Submariner och GMT-Master men har visat sig passa en hel del andra klockor.

Tag Heuer Aquaracer säger ju egentligen inte mig så mycket eftersom det finns en uppsjö av olika Aquaracer både gällande ålder och storlek.

Skulle du beställa ett och det inte passar går det självklart att skicka det i retur.

Ett alternativ som jag precis fått in är annars ett vanligt ”rakt” gummi med quickrelease.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja, men jag har sett bilder där man inte ser stumpen.
Kanske är jag lite petig, men detta var något jag såg när jag beställde ett liknande från en annan sida, jag såg det först när det kom hem. Spelar väl ingen jätteroll, på håll syns det ju inte.
 

Kessler

Rolex
Ett tips i all välmening: Försök fixa så det står företagsnamnet och utprintad adress på paketet. Kanske nåt kort eller nånting i också. Så det känns mer som ett företag och mer proffsigt. Inget jag bryr mig om men en snygg touch som jag tror folk skulle uppskatta.

Nöjd med min beställning iaf. Gick att pula in fat spring bars i grova canvas.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips i all välmening: Försök fixa så det står företagsnamnet och utprintad adress på paketet. Kanske nåt kort eller nånting i också. Så det känns mer som ett företag och mer proffsigt. Inget jag bryr mig om men en snygg touch som jag tror folk skulle uppskatta.

Nöjd med min beställning iaf. Gick att pula in fat spring bars i grova canvas.

Ja tanken är att lösa det. Självhäftande adresslappar hade varit smidigt. Finns fördelar och nackdelar med båda.

Skickar jag med varubrev som jag oftast gör vid beställningar över ett visst värde (eller vikt) då kommer allt med på etiketten. Problemet med varubrev är att det måste lämnas in till företagscenter.

Ibland sparar man en hel dag i leveranstid genom att jag skickar ”vanligt” istället med varubrev.

Har inbillat mig att om inte företagsnamn står på kuvertet kanske det går under radarn (ingen som blir nyfiken över innehållet under postgången) mer men som du säger ser det mer proffsigt ut.

Tack för tipset! Ska ta tag i detta. :)
 
Topp