• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
791AE1CB-FECF-4C96-AD23-684A45E301CB.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nu har Rösslers bok landat! Lite knackig engelska här och var och t.o.m. tyska ord då och då, men ändå ett riktigt praktverk! En av mina El Primeros beskrivs så här:
19A1C609-B9F6-4363-ACD5-81C03E33DB4F.jpeg
1A21386C-D332-4914-B280-081B0BFA61C2.jpeg
Är det bara Zenith klockar i den? Eller finns de som använt Zeniths verk också med på något sätt. Tänker t ex på Movado som under en tid hänge ihop med Zenith.
Bildexempel på Zenith cal. 2562
Zenith-Autosport-luxe-Automatik-gm24-1.jpg

Lånad bild
9be965f9-954c-4965-aed0-1289b13bd3e7-jpeg.1025981

Min Movado
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara Zenith klockar i den? Eller finns de som använt Zeniths verk också med på något sätt. Tänker t ex på Movado som under en tid hänge ihop med Zenith.
Bildexempel på Zenith cal. 2562
Zenith-Autosport-luxe-Automatik-gm24-1.jpg

Lånad bild
9be965f9-954c-4965-aed0-1289b13bd3e7-jpeg.1025981

Min Movado
Jättefin! Tyvärr har han inte med några klockor av andra märken som använder Zenith-urverk. Det finns ju många fina från när Zenith och Movado hängde ihop och som vi diskuterat tidigare Ebels fina El Primero-kronografer. Rössler har gett ut en bok till om bara El Primero och där tror jag iallafall Movado finns med. Boken är dock skriven på tyska och svår att få tag på!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om ni gillar auktionstips i den här tråden, men det finns en El Primero Clipper till ett i nuläget mycket bra pris på Catawiki. Jag har ingen koppling till auktionen mer än att jag skulle budat själv om jag inte hade en likadan i nära nyskick! Den här verkar helt OK:
http://www.catawiki.com/kavels/32232611
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jättefin! Tyvärr har han inte med några klockor av andra märken som använder Zenith-urverk. Det finns ju många fina från när Zenith och Movado hängde ihop och som vi diskuterat tidigare Ebels fina El Primero-kronografer. Rössler har gett ut en bok till om bara El Primero och där tror jag iallafall Movado finns med. Boken är dock skriven på tyska och svår att få tag på!
Hade varit kul om det funnit lite om verk till andra också. Men man kan inte få allt! :) El Primero-boken låter intressant!
 

Vic82

Breitling
Är spekulant på denna El Primero Pilot då jag tycker den är för jävla läcker https://www.chrono24.se/zenith/captain-chronograph--id12709244.htm
Två frågor:
1. Klockan är från 2012, men har ej servats. Säljaren säger den inspekterades i Oktober och att där inte är servicebehov. När bör dessa servas, samt vad ligger dessa på?
2. Klockan verkar lite ovanlig och jag har svårt att hitta ett enhetligt pris för dessa när jag söker runt. Vad är rimligt pris för klockan? Den är i mycket gott skick...
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är spekulant på denna El Primero Pilot då jag tycker den är för jävla läcker https://www.chrono24.se/zenith/captain-chronograph--id12709244
Två frågor:
1. Klockan är från 2012, men har ej servats. Säljaren säger den inspekterades i Oktober och att där inte är servicebehov. När bör dessa servas, samt vad ligger dessa på?
2. Klockan verkar lite ovanlig och jag har svårt att hitta ett enhetligt pris för dessa när jag söker runt. Vad är rimligt pris för klockan? Den är i mycket gott skick...
Jag är egentligen ingen expert på nyare El Primero (har ett gäng 25-35 år gamla) men jag tror nog du kan lita på att det inte finns något omedelbart servicebehov. Däremot bör du nog budgetera med en service inom den närmaste 5-årsperioden. Riktigt fin modell så jag förstår köpsuget!
 

Plato

Breitling
Hej och God jul!
Jag tanker kopa en El primero 1969 och undrar vilket ar retail priset for den i Sverige. Jag bor i Grekland och tror att det blir battre om jag koper med SEK just nu. Ar det nagot sett att fa information om det?
(Please, excuse my swedish!)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Hej och God jul!
Jag tanker kopa en El primero 1969 och undrar vilket ar retail priset for den i Sverige. Jag bor i Grekland och tror att det blir battre om jag koper med SEK just nu. Ar det nagot sett att fa information om det?
(Please, excuse my swedish!)
Hej!

Vad roligt, det är en riktigt grym klocka!

I Sverige för exakt ett år sedan gick den för tror det var 65 000 kr med länk och ungefär 62 000 kr med läderband.
 

Plato

Breitling
Tack for det snabba svaret konkret! Jag ringde till Franks ur idag men det verkar att de har stangt.
Ar det rymligt att fraga har om och hur mycket rabatt man far i Sverige?

Uret.se visar att det ar 65k med lader och 78k med lank. Stor skillnad, kan det stamma?
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Tack for det snabba svaret konkret! Jag ringde till Franks ur idag men det verkar att de har stangt.
Ar det rymligt att fraga har om och hur mycket rabatt man far i Sverige?

Uret.se visar att det ar 65k med lader och 78k med lank. Stor skillnad, kan det stamma?
Ah det kan stämma, räkna med 6-15% ungefär på listpriset.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
B0542833-C18D-4DA8-9168-F39FC5B834FB.jpeg
57634E31-49F9-4A25-B2D0-CB855EB33EA6.jpeg
Nu har Rösslers bok om bara El Primero landat. Mycket detaljerad information om Zeniths egna med tillverkningsvolymer för varje referens. Dessutom rätt fylligt om Movado med El Primero. Dessutom finns klockor från andra tillverkare som fram till 2001 använt urverket. Bl.a. Rolex Daytona, Panerai och Parmigiani. Nyare från t.ex. Bvlgari och TAG Heuer finns däremot inte med.
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nu är även denna udda fågel identifierad. Tyvärr finns ingen tillverkningsvolym och Rössler har gissat utifrån bilden angående material och referensnummer. Jag vet ju att den heter 06.0210.400 och är gjord av 18K guld;-) Kul att få veta att urtavlan är försilvrad och att indexen är förgyllda. Tiden stämmer med min gissning på 1992. Höjer värdet för mig iallafall!
F737849F-2052-4C02-98BF-F325319C247A.jpeg
 

Rulle

Audemars
Hej och God jul!
Jag tanker kopa en El primero 1969 och undrar vilket ar retail priset for den i Sverige. Jag bor i Grekland och tror att det blir battre om jag koper med SEK just nu. Ar det nagot sett att fa information om det?
(Please, excuse my swedish!)
varför kan du inte köpa den av en gråis?
dom tar ju bara runt 45 för en ny på läder....
och du har ju samma garanti via den ursprungliga ad

eftersom du ändå bor i Grekland så är det väl skitsamma vart den är köpt eftersom du hade väl inte åkt till Stockholm bara för att lämna in den om nåt inte stämmer med den?
 

Plato

Breitling
varför kan du inte köpa den av en gråis?
dom tar ju bara runt 45 för en ny på läder....
och du har ju samma garanti via den ursprungliga ad

eftersom du ändå bor i Grekland så är det väl skitsamma vart den är köpt eftersom du hade väl inte åkt till Stockholm bara för att lämna in den om nåt inte stämmer med den?
Tack, kan du rekommendera någon då? Jag är i Sverige sedan igår och för 4-5 dagar till.
 

Rulle

Audemars
kolla med mall of the watch i monaco och dom kan akicka klockan till dig i grekland!

ladda ner appen chrono24 och där kan du hitta fler handlare
 
Topp