• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Oj @Marli, du har fått fatt på en av de väldigt ovanliga italienska 06 El Primeros! Normalt är Zeniths klockor väldigt systematiskt numrerade (under en viss tidsperiod iallafall). De två första siffrorna (XX.xxxx.xxx) indikerar materialet. T.ex. 01 eller 02 för stål, 30 18 K gult guld, 95 för titan, 20 för 20 µm guldplätering, 59 tvåfärgad (oädla metaller), 53 stål och 18 K guld. De fyra följande siffrorna (xx.XXXX.xxx) visar vilken modell det är. T.ex. 0480 for en Rainbow med färgad tavla, 0042 for en De Luca I (reverse panda), 6001 för en Academy osv. De sista tre (xx.xxxx.XXX) anger förstås urverket! 400 är det vanliga kaliber 400 med datum, 410 är trippeldatum och månfas och 420 är manuell El Primero (HW). Din referens finns inte med i någon av Rösslers böcker, men han visar och nämner några så kallade italienska guld El Primeros. De tillverkades i början av 1990-talet i samarbete mellan Zenith och första klassens italienska guldsmeder. Mina egna efterforskningar antyder att alla dessa börjar med 06 i referensnumret. Jag har inte lyckats hitta särskilt mycket info om dessa, men de dyker upp ibland på auktionsajter och Chrono24. Rössler har bara med en i sin bok och har nog bara haft tillgång till en bild på framsidan för han vet inte referensnumret. Det vet däremot jag, eftersom jag har precis den klockan (se bild nedan)! Jag har nu sett ett tiotal olika sådana 06-klockor och alla har varit i 18 K gult guld, väldigt fina urtavlor (oftast vita emaljtavlor, men ibland äkta silver med guld eller guldpläterade index). Flera har också originallänkar helt i guld och är rätt maffiga pjäser. Jag har inte hittat någon information om hur många som producerats, men jag skulle tro ganska få. Det skulle var väldigt kul att se en bild på den du refererar till för den har jag aldrig sett!
801BC840-1CF8-495D-B8D0-9F775A2DF21C.jpeg
D61C0AC7-5254-4494-B6ED-8675B8ADFC62.jpeg
622DC5A5-00AD-4650-87EC-A78DD7EB3575.jpeg
8D22EE8D-0548-4CA8-9F8E-9DBA7E411ABD.jpeg
5DF22C69-9A06-4CFC-9D86-AA8D20DA51AE.jpeg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för info, spännande! Saknat en El Primero sedan jag sålde min färgglada Rainbow fly-back jag köpt ny och använde något år i slutet på 90 talet. Får se hur det går ned denna udda ref, jag gillar den
90A78E81-13F9-4DEC-8D51-E6499F4421A3.jpeg
starkt iaf.
Tack och grattis till en grymt fin El Primero! Snyggt med den släta glasringen utan markeringar. Har sett varianter med djupt graverad tachymeter direkt i guldet, eller svart eller vit blank ring med siffror. Lägger din till min samling av bilder och referenser! Skulle du kunna tänka dig att visa baksidan också?
 
Ny Klocka! Har aldrig haft en så liten klocka tidigare (37mm) med det var något med case-formen/tavlan som bara talade till mig. Har endast haft stora dykare så detta är verkligen ett skifte i hur jag tänker runt storlek och "wrist presence". Den bär större än vad den är dock och jag kommer skaffa den berömda "ladder" länken när den kommer...
IMG_0141.jpg
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Ny Klocka! Har aldrig haft en så liten klocka tidigare (37mm) med det var något med case-formen/tavlan som bara talade till mig. Har endast haft stora dykare så detta är verkligen ett skifte i hur jag tänker runt storlek och "wrist presence". Den bär större än vad den är dock och jag kommer skaffa den berömda "ladder" länken när den kommer...
IMG_0141.jpg

Mäktigt! Riktigt cool version! :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ny Klocka! Har aldrig haft en så liten klocka tidigare (37mm) med det var något med case-formen/tavlan som bara talade till mig. Har endast haft stora dykare så detta är verkligen ett skifte i hur jag tänker runt storlek och "wrist presence". Den bär större än vad den är dock och jag kommer skaffa den berömda "ladder" länken när den kommer...
IMG_0141.jpg

den är grym! Grattis till en fantastisk klocka.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ny Klocka! Har aldrig haft en så liten klocka tidigare (37mm) med det var något med case-formen/tavlan som bara talade till mig. Har endast haft stora dykare så detta är verkligen ett skifte i hur jag tänker runt storlek och "wrist presence". Den bär större än vad den är dock och jag kommer skaffa den berömda "ladder" länken när den kommer...
IMG_0141.jpg

Är den med vanligt spänne på bandet eller med viklås?
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Insåg precis efter byte till länk att bandstiftet råkat göra ett märke på nedre högra lug.. :/ Är detta något som kan åtgärdas på något sätt? Inte för att jag skulle göra något åt det, men alltid skönt att veta att det skulle gå att snygga till om jag verkligen skulle vilja det..
BB6A26F0-EB3F-4692-943E-3513CE86848D.png
 
Senast ändrad:

TFK

Omega
Är det någon som har koll på leveranstider på Defy-modellerna? Är det någon AD i Stockholm som har de hemma så att man kan klämma och känna lite?
 
Topp